Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hallo Allemaal!

Even een kort bericht van mij.

Ik ben vandaag precies een week gestopt!! Het valt mij echt mee. Normaal wist ik mij geen raad en had telkens het gevoel dat ik iets met mijn handen moest doen enzo. Maar daar heb ik helemaal geen last van.

Het enige waar ik echt last van had waren mijn darmen. Ben er ook meteen erg gezond bij gaan eten ( veel fruit, deed ik anders nooit). Sinds vandaag zijn mijn darmen weer een beetje op orde zeg maar. En het slapen gaat nog niet helemaal goed. Twee nachten bijna niet geslapen. En daarna wel geslapen maar erg licht en onrustig.

Mijn vriend heeft afgelopen zondag besloten om ook te gaan stoppen met roken, dat is wel erg prettig. Kunnen we elkaar een beetje steunen!

Maar verder voel ik mij goed. Moet telkens denken aan de zin in de OP : roken is geen optie!!

Ik kom snel weer terug om ook op anderen te reageren hoor. Heb alleen nu niet zoveel tijd!!
Goed zo!

Toen ik stopte stelde ik me ook voor dat mensen me vroegen of ik een sigaret wilde, of mee ging roken. En dan zei ik heel vaak in mezelf: nee dank je, ik rook niet. Dat zinnetje, ik rook niet, vond ik ook veel krachtiger klinken dan: ik ben gestopt.
...
Hey, bedankt voor jullie bemoedigende woorden! I weet het, ik moet het gewoon over me heen laten komen dat ik me zo voel. Dat is de enige manier om er over een tijdje vanaf te zijn (wat me natuurlijk gewoon gaat lukken, tssss!). Ik moet zeggen dat ik het weer ook niet bepaald bemoedigend vind momenteel . Waar is nou dat zonnetje?

Aisha, wat onwijs goed van je :-) ! En ik ben heel blij voor je dat het je zo makkelijk af gaat. En ik denk dat het nog beter gaat als je vriend ook gaat stoppen. Go girl!
Zo en nu is het over met dat gerook. Ik stop. Ik ben het zat.

Ik heb nu eindelijk een doel voor ogen. De halve (en hopelijk ooit de hele) marathon lopen. Ik kan net 5 kilometer maar mijn nicolongen houden me tegen ik ben zo snel buiten adem. Ik ben pas 18! Dat kan en mag niet. En bovendien is het zooooo gigantisch duur. Ik heb nu het boek van allen carr besteld goede recensies over gehoord. Nu nog mezelf er tot toe aan zetten te stoppen ik stel het steeds uit.
Ik had het idd eigenlijk wel een beetje zien aankomen. Met 6 vrienden een weekend weg, ze roken allemaal, we zaten in een appartement waar je mocht roken.. Dus zaterdag avond met een drankje ben ik de mist in gegaan, 1 sigaret half opgerookt, met de illusie dat ik ervan zou genieten maar dat was helemaal niet zo..

Ik voelde me zo lullig.. Iedereen zei: ach joh wat maakt die ene nou uit..

Het maakt uit dat ik geen weerstand kon bieden aan een sigaret, dat ik een zwakkeling ben geweest.

*stoppoging 2, 5 dagen rookvrij*
Jacomien, geen stoppoging twee zeggen hoor. Vanaf nu ben je gewoon echt gestopt! En wat goed dat je het bij een half sigaretje hebt gelaten. Gewoon erkennen, dat rotgevoel dat je had. En natuurlijk zegt iedereen: wat maakt die ene nu uit. Die mensen zijn namelijk ook rokers! En het mislukken van iemands stoppoging, zorgt er vaak voor dat de doorroker denkt: zie, jij bent niet beter dan mij! En ook jij wil roken. maar die ene maakt wel uit. Dat weet jij ook, anders had je je niet zo rot gevoeld. Maar alweer op dag 5, nu doorzetten! Onthou dat gevoel!

Essiej, goede keuze. Op je 18e hoor je inderdaad te bruisen van de energie. Het uitstellen kennen we allemaal. Lees het boek, voel je motivatie om te stoppen groeien en opeens heb je de beslissing genomen!
...
Essiej, goed zo! Goeie motivatie ook om een halve marathon te willen lopen :-) .

Ik ben start to run aan het doen en dat vind ik ook al heel motiverend. Ik vind 5km al heel knap, want daar ben ik nog lang niet haha.

Jacomien, als je nu weer gestopt bent, niks aan de hand toch? Vlammetje heeft wel gelijk dat juist rokers zulke dingen kunnen zeggen:"ach, wat maakt die ene nou uit?" Maar dat zijn aanhangers van nico, dus pas op !

Pff, ik had net weer even heeeel veel zin in een peuk. Maar toen ging ik me voorstellen hoe die zou smaken en toen was ik van het idee af. Yess, nico weer even van me afgeslagen!

Wel lastig, zaterdag komen een vriend en vriendin bij me eten en die vriendin rookt. Ik wil niet opeens een soort anti-rooknazi spelen door haar te verbieden binnen te roken, maar dan heb ik dus wel meteen weer een rookmeur in huis. Vind ik toch wel jammer of zo...

Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat die heftige drang die af en toe de kop op steekt zo'n beetje weggaat... Duurt dat weken of maanden? Hoewel dat ook weer per persoon anders zal zijn..
quote:Himmie schreef op 01 april 2010 @ 17:22:

Wel lastig, zaterdag komen een vriend en vriendin bij me eten en die vriendin rookt. Ik wil niet opeens een soort anti-rooknazi spelen door haar te verbieden binnen te roken, maar dan heb ik dus wel meteen weer een rookmeur in huis. Vind ik toch wel jammer of zo...

Eh, het is jouw huis. Jij rookt niet, de vriend rookt niet, maar omdat één vriendin wel rookt, moeten jullie in de rook zitten? Jij zelfs nog langer omdat de stank in jouw huis blijft hangen? Er klopt iets niet in dat plaatje hoor...

Ik snap het ook niet, dat 'men' (in het algemeen dus) zo bang is over te komen als overdreven niet-roker. Omdat rokers dan zeggen; ex-rokers, dat zijn de ergste? Nou en? Het is jouw huis, je mag zo erg zijn als je wil! Je hebt het volste recht om gewoontes in je eigen huis te veranderen hoor. Klinkt misschien een beetje fel, maar ik vind dat er echt te veel mensen accepteren dat er in hun huis gerookt wordt, terwijl ze het liever niet zouden hebben. Ik vind dus dat je daarin best voor jezelf mag opkomen...
...
@Vlammetje, ik fietste naar huis van werk en toen had ik al bedacht dat ik gewoon niet wil dat vriendin gaat roken in mijn huis. Ze gaat maar op het balkon dan. Het is veel belangrijker dat ik gestopt ben, gestopt wil blijven en geen rookgeur wil nu ik het zelf niet veroorzaak.

Maar goed, ik ben ook niet vergeten hoe het is als je wil roken bij een wijntje en het kan niet. Daar heb ik echt nog voldoende rokersgeest voor . Vandaar dat ik er toch een beetje moeite mee heb om te zeggen dat ik het niet wil.
Anyway, alweer een kleine crisis bezworen vanavond.. Ik probeer me maar gewoon niet te verzetten tegen janken of me verschrikkelijk voelen. Het hoort erbij *zucht* en het gaat gewoon weer over... Ik zal daar echt een keer doorheen moeten als ik niet wil eindigen als gerimpelde ouwe bes met een krakende rookstem. EN DAT WIL IK ECHT NIET!!

Onwijs prettig om niet bij die sneue rokers buiten te hoeven staan, niet te stinken, geen geld uit te geven aan iets wat heel slecht voor me is en me niet voortdurend zwak en stom te voelen omdat ik 'moet' roken
Himmie je bent echt fantastisch bezig, je motivatie is hardstikke goed zoals een sTopperT betaamt & vlammetje, mag ik jou een complimentje geven over de manier waarop je support levert hier? Geweldig!

Vwb het bang zijn om rokers te verbieden in jou huis te roken, als het echt vrienden van je zijn hebben ze daar geen enkele moeite mee zeker niet als ze weten dat je net gestopt bent ... toch??!!!

Essiej, welkom aan boord hier, jee zo jong nog wat goed dat je besloten hebt te stoppen, je hebt er zoveel bij te winnen!!! Lees de OP (openingspost) even door die heeft onze Anemoon met heel veel liefde samengesteld, er zit wellicht iets voor je bij.

Succes!

Fijn lang (paas)weekend allemaal geniet ervan!!! (zónder Nico )
Inmiddels 9 dagen rookvrij. Gaat nog steeds goed. Ik slaap gelukkig weer beter. Ben ik wel blij mee. Mijn darmen zijn ook weer een beetje tot rust gekomen.

Ik begin iedereen die rookt gewoon te ruiken! Nooit bij stil gestaan dat je dat zo goed kan ruiken zeg. Bah!

@Jacommien: Goed dat je gewoon verder bent gegaan met stoppen. Ik denk dat veel mensen juist snel weer beginnen als ze er eenmaal eentje hebben gerookt. Echt knap hoor!!

@Himmie: Vind het juist logisch dat er bij jullie thuis niet meer gerookt mag worden. Die vriendin zal dat toch juist wel begrijpen? Wij hebben ook besloten dat het bij ons niet meer mag. Misschien dat mensen dat raar vinden aangezien ik echt een kettingrookster was.....maar ja, ik ben nu eenmaal gestopt en ik gun iedereen een sigaret....maar dan gaan ze maar naar buiten daar smaakt ie vast niet minder lekker van.

En misschien gaan er ook wel mensen juist ook stoppen met roken. Mijn vriend is dus ook gestopt 4 dagen na mij. En nu beginnen twee vriendinnen ook al na te denken. Ze hebben zoiets van.....'als Aisha het kan....dan kan ik het ook'.

@essiej; Ben je al gestopt? Of ben je nog aan het lezen?

Fijne paasdagen allemaal!
Hi,

Jajaja, jullie hebben gelijk en ik heb het er ook al met die vriendin over gehad. Zij zei zelf dat ze er totaal geen moeite mee zou hebben als ik niet wilde dat ze in huis zou roken . Opgelost dus :-) . Ik denk dat ik het misschien zelf nog een beetje gek vind om sommige dingen anders te doen.. Het voelt namelijk een beetje droevig of zo, alsof ik afscheid neem van de rook in huis. Volkomen debiel natuurlijk, want als ik zelf niet rook, vind ik het echt niet lekker om in te zitten. Maar goed, ik heb gewoon gezegd dat ik het liever niet wil en dus wordt er niet in huis gerookt.

Aisha, gaat goed dus bij jou! Sja, je lichaam moet zich even aanpassen aan niet-roken..Wel gaaf dat je anderen ook motiveert om te stoppen!

Ik slaap juist best diep en ik droom heel veel en heel onrustig. Vannacht had ik o.a. het vliegtuig van Madrid naar Madrid gemist haha. Echt vaag!

En jawel, dag 6 ook rookvrij doorgekomen ! Maar ik vind het tot nog toe niet makkelijker worden.. Misschien ook doordat ik vrij had, maar ik heb vele gevechten met nico gehad vandaag. Het is echt makkelijker om gewoon te moeten werken. Op zich moet ik ook wel lachen, want ik voer hele gesprekken met mezelf om nico weg te krijgen hihi. Vanmiddag ben ik maar gaan lopen naar de stad. Op de terugweg ging ik even langs de supermarkt en op 1 of andere manier voelde ik me juist toen heel klote. Maar als een soort geschenk uit de hemel stond ineens een vriendin van me voor me in de rij. Zij rookt heel veel en ze is nog nooit langer dan 2 uur gestopt (zegt ze). Haar moeder was ook een hele zware rookster die tot het einde niet kon stoppen en die is 4 jaar geleden op hele nare wijze aan longkanker overleden. Dat vind ik echt een schrikbeeld, dus ik was meteen weer heel blij dat ik gestopt ben!
Wat een hoop nieuwe stopperds! Heel goed!

Ik ben nu ruim 5 maanden gestopt en ... ik vind het nog steeds moeilijk, maar hou het wel vol. Als ik kijk hoe ik er nu fysiek aan toe ben is het het echt waard om niet te roken !
Fijne Pasen allemaal! Gaat goed hier, totaal geen in meer in roken! Nu weer bijna 7 weken gestopt, al lijkt het echt veel langer.

One month, two weeks, six days, 17 hours, 17 minutes and 7 seconds. 730 cigarettes not smoked, saving ¤ 192,32. Life saved: 2 days, 12 hours, 50 minutes.
...
Hey vlammetje, lekker hoor 7 weken gestopt al!!! (pas op voor de beruchte 3 maanden krisis hoor, die komt vaak volkomen onverwachts omdat je denkt dat je er al "bent")

Fijne pasen allemaal!!!
Al weer meer dan 6,5 week gestopt. Het gaat goed.

Ik moet zeggen dat ik sommige voordelen (nog) niet ervaren heb, zoals bijvoorbeeld beter ruiken, proeven, betere conditie. Maar ik stink niet meer en bovenal ik ben niet meer verslaafd. Voor alle net gestopten en of anderen die het moeilijk hebben; lees een boek zodat je begrijpt hoe de verslaving werkt; dat heeft mij geholpen bij het stoppen en dat helpt mij nu nog om ervoor te zorgen dat ik er nooit meer 1 opsteek.

One month, two weeks, four days, 16 hours, 9 minutes and 24 seconds. 933 cigarettes not smoked, saving ¤ 215,10. Life saved: 3 days, 5 hours, 45 minutes.
Dank je Sartan. Gezien het feit dat ik twee keer eerder na lang stoppen ben teruggevallen, is het me nu nog duidelijker geworden dat voor mij 'die ene' niet kan. Ik ben een alles-of-niets-roker, en dus oet het niets zijn. Ik weet overigens ook van mijn vorige 2 keren stoppen (5 jaar en 7 jaar) dat ik geen 3 maanden-dip enzo had. Bij mij was het steeds weer na jaren, en was het gerelateerd aan bepaalde situaties, zoals een festival, en deze laatste keer, mijn relatiecrisis. Maar ik ga vol enthousiasme door met niet-roken, het bevalt me veel te goed.

Katie, misschien valt het niet zo op omdat het geleidelijk aan gaat, maar ik denk wel dat het al wat vooruit is gegaan hoor. Ik moet wel zeggen, de vorige keer dat ik stopte, was ik me er ook bewuster van. Zo heb ik maanden geen wijn gedronken, omdat de smaak opeens veel te sterk was.
...
Hoi, even snel..

Met ups en downs, maarrrr...

Vandaag dag 9 rookvrij!!!! En het gaat toch werkelijk wel ietsjes makkelijker nu.

Fijne tweede paasdag nog.
Hallo fijne pasen iedereen!

Ik ben bezig met mijn laatste pakje nico.

Dus waarschijnlijk morgen steek ik de laatste op, ik ben zenuwachtig maar tegelijkertijd heb ik er heel veel zin in. Ik heb ook al een doel waar het geld heen gaat ik ga maar is autorijlessen nemen .

Succes meiden! Ik laat morgen horen hoe de eerste uurtjes gaan.
Hai essiej, gefeliciteerd vandaag is het dan zover, ga ervoor!

Himmie, dag 10 alweer and counting, gaat lekker!

werkze weer vandaag (voor de meesten denk ik) en laat vieze Nico links liggen!
Ruim 2 weken rookvrij! En ben er nog steeds heel blij mee. Bemerkte gisteren toen ik op een braderie stond wel ineens enorme trek in een sigaret aan het eind van de dag maar kon de verleiding weerstaan door alleen maar naar de rokende mensen te kijken.

Ook goed om te merken dat ik er doorgaans niet meer de hele dag aan denk.

En de lucht begint uit mijn huis te trekken....dat is helemáál fijn!
Hi!

Essiej, hoe gaat het zonder Nico?

Jeetje nelson: al 5 maanden :-) . Ik las een tijdje geleden even terug in dit topic en toen las ik jouw begin haha. Toen wilde je niet eens echt stoppen eerst. Gaaf dat je nu toch volhoudt omdat je je zoveel beter voelt!

Vlammetje, heel fijn om te lezen dat jij na 7 weken geen zin meer hebt om te roken. De dag dat ik dat kan zeggen lijkt me nu de mooiste dag van mijn leven .

Blondekatie, je hebt helemaal gelijk dat het heel erg nodig is om te snappen hoe je verslaving werkt. Dat is echt waardoor ik me er doorheen sla..Al die verslavingskronkels zijn heel verradelijk en ik moet ze heel vaak bij mezelf ontkrachten haha.

Ben zelf echt fan van "rookvrij" wat hier in de openingspost wordt genoemd.

En petje af dat je ook al zoveel weken niet gerookt hebt!

Jacomien, is het je gelukt om weer te stoppen na je foutje?

Ik heb mijn volgende hobbel genomen vandaag en ik vond het niet makkelijk. Ik moest een presentatie houden op mijn werk en dat is iets wat ik vre-se-lijk vind om te doen. Echt, ik ben er doodsbang voor! Het was zelfs in eerste instantie een reden om het stoppen met roken uit te stellen toen ik me voornam om te stoppen. Maar ik besloot dat dat nergens op sloeg, omdat dat nou een typisch nico-trucje is (je doen denken dat een sigaret helpt tegen stress en zo). En toch, ik vond het moeilijk. Ik heb echt staan janken buiten en ik was bijna zover dat ik wilde zeggen dat ik die teringpresentatie niet ging doen. Ik was ook bijna in staat om iemand iets aan te doen, zo verrot voelde ik me. Maarrrrrr, i did it!!!! Zonder Nico en het ging haske goed !

Daarna was ik heel blij natuurlijk, maar toen kwam nico weer om de hoek fluisteren dat het wel jammer was dat hij het feestje niet mee kon vieren. Toch wel heel stom ook dat je denkt dat nico helpt tegen stress en narigheid, maar ook de feestvreugde verhoogt hihi. Mooi niet!
En ja, vandaag begint het, ik voel me ZO rot. ook door omstandigheden. Ik zit echt te vechten om geen pakje te halen. Maar ik wil en mag niet!!!

Roken lost niets op, weet ik.Maar dan weer het gevoel van; ach wat kan mij het schelen. Who cares...

(hellup)
Cajean, niet doen!!!!! Haal je alle redenen waarvoor je gestopt bent voor de geest, zoek afleiding, ga iemand bellen.. en bedenk dat het rotgevoel ook weer over gaat. Ik weet niet waarom je je rot voelt, maar roken helpt echt niet. Dat wil nico je doen geloven, maar dat is echt niet zo! En een potje flink janken is echt niet erg, dat lucht op. Of ga heel hard rennen of een kussen in elkaar slaan, weet ik veel. Fuck nico !!

En last but not least, je bent al zover op weg! Als je nu gaat roken, zijn alle moeilijke momenten die je al getrotseerd hebt voor niets geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven