Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hier nog zo één. Ik heb ook een shit-dag (of eigenlijk dagen). Ik weet wel dat roken, drinken of whatever heus niet gaat helpen tegen dat vervelende gevoel maar weet ook niet zo goed waar ik het moet zoeken. Maar wil echt niet weer gaan roken. Alleen de blik van mijn vriend is al genoeg om dat te laten... Die zou het echt zo zonde vinden!

Ben nu echt al tig keer gestopt en weer begonnen en ben het gewoon helemaal zat. Alleen dat onderliggende gevoel waarom ik eigenlijk wil roken (ben even niet zo blij met mezelf terwijl dat nergens voor nodig is) dat is niet zomaar weg. En daar moet ik mee leren omgaan zonder sigaret of andere "vluchtacties". Na ja, beetje schrijven lucht ook op
One month, one week, one day, 14 hours, 4 minutes and 35 seconds. 987 cigarettes not smoked, saving ¤ 238,64. Life saved: 3 days, 10 hours, 15 minutes.

[ai wat veel] Helpt ook een beetje
quote:Shiva80 schreef op 25 maart 2010 @ 12:26:

Hier nog zo één. Ik heb ook een shit-dag (of eigenlijk dagen). Ik weet wel dat roken, drinken of whatever heus niet gaat helpen tegen dat vervelende gevoel maar weet ook niet zo goed waar ik het moet zoeken. Maar wil echt niet weer gaan roken. Alleen de blik van mijn vriend is al genoeg om dat te laten... Die zou het echt zo zonde vinden!

Ben nu echt al tig keer gestopt en weer begonnen en ben het gewoon helemaal zat.

Hoelang was je dan al gestopt voordat je weer begon??

Gewoon even nieuwsgierig.

En als je dan je eerste sigaret weer nam, vond je dat toen meteen weer lekker??
De eerste keer zo'n 2,5 jaar, toen weer ruim 2 jaar gerookt (met een stuk of 6 stoppogingen tussendoor, maar nooit langer dan een week ofzo gestopt). Toen weer bijna een jaar gestopt en nu sinds ongeveer een jaar aan het 'klooien'. Eerst af en toe roken, toen weer helemaal niet, toen weer af en toe. Toen -met veel schuldgevoel- toch maar weer helemaal wel (en bijna meer dan ik ooit gerookt had) en nu sinds een week of vijf weer echt gestopt. Nou ja, echt. Na twee weken een kleine terugval en het laatste halve pakje opgerookt. Toen weer twee weken heel goed gegaan en twee trekjes gehad en sta nu op het punt om toch maar weer eens de allerlaatste sigaret stiekem even te gaan roken.

Slecht excuus maar moet een stuk afmaken en mijn concentratie is echt k*t.

Tja en nu ik dit zo schrijf wordt ik er ook niet zo blij van. Vicieuze cirkel is een understatement geloof ik. En anderzijds geloof ik toch ook wel dat het allemaal wel goed komt. Het is in ieder geval mooi weer dus dat is fijn .
<draait haar haren in een knot, zet een bril op en op het puntje van haar neus en kijkt er streng overheen>

O-kay, seems like it's time for that talk again

Aisha, welkom aan boord hier en gefeliciteerd met je beslissing om te stoppen met roken! Bij mij is ook mijn tandarts en mijn orthopeed onverdeeld blij met mijn geslaagde stop (dat mag ik toch zeggen na bijna 3 jaar) omdat écht alles in je lichaam beter functioneert zonder peuk (of moet ik zeggen, slechter functioneert mét) Vooral doorbloeding en weerstand worden veel beter dus je zult zien dat je inderdaad sneller gaat herstellen.

Voor de dames die een dip hebben vandaag (Fris, Jacomien, Shiva): draai je om dan neem ik even een aanloop

ff serieus nu: tuurlijk voel je je af en toe rot maar ga jezelf niet aanpraten dat het met een peuk beter zal gaan want ik kan je garandéren dat dat niet zo is. Er heeft zich in de afgelopen 3 jaar menig ex sTopper gemeld met de mededeling dat ze weer waren gaan roken omdat ze een dip hadden en zich toen nog slechter voelen.... joh let op: je voelt je niet slecht omdat je niet meer rookt maar omdat je ooit begonnen bent! Daarbij, als je daarna weer wilt stoppen (en reken maar dat je dat wilt) dan moet je álle moeite overnieuw doen... pfffff dat wil je echt niet! Dus bijt door!

<bergt bril weer op en draait knot weer los>
quote:Shiva80 schreef op 25 maart 2010 @ 14:48:

nu sinds een week of vijf weer echt gestopt. Nou ja, echt. Na twee weken een kleine terugval en het laatste halve pakje opgerookt. Toen weer twee weken heel goed gegaan en twee trekjes gehad en sta nu op het punt om toch maar weer eens de allerlaatste sigaret stiekem even te gaan roken.

.

Je maakt het jezelf wel heel moeilijk zo hoor! En eerlijk gezegd, ik vind dat je jezelf voor de gek houdt met je tellertje, je bent namelijk niet zolang gestopt als jouw tellertje aangeeft. als je tegenover jezelf al smoezen verzint, tja... Je doet dit voor jezelf, niet voor een ander! Niet voor je vriend, wees nou trots op jezelf voor elke dag dat je niet rookt. En probeer niet te blijven hangen in het rotgevoel. Dus dan heb je een paar rotdagen, so what? Die gaan over en dan kom je er beter af.

Wel een hoop stoppers met een moeilijke dag lees ik. Zou het komen door het mooie weer? Dat jullie meteen asociaties hebben met terrasje en dus lekker een sigaretje roken?

Kop op in ieder geval, het zou zo enorm zonde zijn van al die weken die je er al op hebt zitten! Misschien moet je juist denken: de sigaret is aan het verliezen. Deze laatste stuiptrekkingen zijn extra heftig, om jou over te halen toch weer te beginnen. En dan blijk jij sterker te zijn, en gaat het gevoel weg... Succes!
...
Pffffffff bedankt allemaal, vandaag bijna een week gestopt en had vandaag ineens ZO'N zin na het eten. Ben gauw hier gaan lezen en nu kan ik weer tegenaan.

thanx
Wat is het rustig hier; gaat het zo goed stoppers?

One month, one week, two days, 18 hours, 3 minutes and 59 seconds. 755 cigarettes not smoked, saving ¤ 173,99. Life saved: 2 days, 14 hours, 55 minutes.
even melden dat ik mezelf nog steeds gestopt mag noemen. met name dankzij mijn zwangerschap moet ik daarbij toegeven. zolang dat zo is is roken geen optie voor mij. vandaar ook mijn lange afwezigheid hier. veel succes allemaal!
Hey jikkie!!! Lees ik nou tussen de regels door dat je na je zwangerschap gewoon weer gaat roken? HEY! Niet doen joh is zónde! En een slecht voorbeeld voor je kindje! En zonde van het geld. En van je ondertussen opgebouwde conditie. En je gaat weer stinken, en piepen en hoesten.. en... en... en...

(helpt het?)

Fijn weekend allemaal
Oh, dat vind ik ook altijd zo zonde: stoppen tijdens de zwangerschap en dan daarna weer gaan roken! Al die moeite gedaan... Niet voor niks in dit geval, want doorroken tijdens de zwangerschap vind ik persoonlijk echt geen optie. Maar toch, is je kindje er, ben je weer terug bij af!

Hier gaat het lekker, geen moeite, geen trekmomenten meer gehad de afgelopen 2 weken. Voel me helaas nog steeds niet fit, dankzij een fikse verkoudheid.

One month, one week, six days, 6 minutes and 16 seconds. 615 cigarettes not smoked, saving ¤ 161,86. Life saved: 2 days, 3 hours, 15 minutes.
...
@sartan, hoi! Nee dat is niet mijn plan hoor! ik denk wel dat ik in t jaar na de geboorte weer hier kom kijken voor steun of motivatie omdat op een bepaald moment die roep weer zal komen. maar ik wil echt nooit meer roken! ik bedoelde te zeggen dat ik hier lang afwezig was omdat ik totaal niet meer bezig ben met wel of niet roken omdat het dus geen optie is. ik hoop erg dat dat zo blijft! groetjes,
Oh gelukkig jikkie, ik vond het al zo zonde.... pff nou (off topic) die zomertijd hakt er wel in bij mij ook al is 't maar een uurtje. Heb er normaal niet zo'n moeite mee allemaal maar moet me nu echt naar mijn werk toe slépen.. en het regent buiten bleh...

(fijne dag verder en dank alvast dat ik hier even mocht mopperen..)

Het gaat gelukkig stukken beter met mij!!..Het lichamelijke rot voelen is nu wel over. Nu merk de laatste dagen dat ik wel meer moeite krijg met het geestelijke...De gewoonte of de nicotine blijft maar roepen. De ene dag meer als de andere dag. Ik ga deze week wel even een boek aanschaffen, Nederland stopt! Dat lijkt me wel wat..

En Jacomien, goed je weekendje weg doorgekomen?
Hoi,

Ik heb vandaag mijn tweede dag niet-rokend doorgebracht en het ging eigenlijk heel erg goed! Na mijn vorige ervaring zonder hulpmiddelen, is het met tabex een heel stuk beter te doen. Ik wist de vorige keer van ellende soms niet waar ik het zoeken moest, ik was echt kierewiet in mijn hoofd. Maar nu ben ik best wel rustig eigenlijk. Tuurlijk kost het moeite en ik heb echt wel zin om te roken, maar dat gevoel is lang niet zo hevig nu. Ik kan me gewoon concentreren op andere dingen bijvoorbeeld.

Hopelijk blijft het zo goed gaan, hoewel ik me geen illusies maak over het feit dat ik het heus nog wel moeilijker ga krijgen.

Fris, fijn dat je weer even uit je dip bent! Ik heb echt een bibliotheek aan stoppen met roken boeken haha. En het is goed voor je motivatie om zoiets te lezen! Overigens heb ik zelf meer aan 'Rookvrij' dan aan 'Nederland stopt'..

Succes weer allemaal!
Hallo, ik kom zo binnenvallen

fris dat boek mag je zo van me hebben

wilde het al bij het oud papier gooien

vond het boek niks
quote:sartan schreef op 29 maart 2010 @ 06:26:

Oh gelukkig jikkie, ik vond het al zo zonde.... pff nou (off topic) die zomertijd hakt er wel in bij mij ook al is 't maar een uurtje. Heb er normaal niet zo'n moeite mee allemaal maar moet me nu echt naar mijn werk toe slépen.. en het regent buiten bleh...

(fijne dag verder en dank alvast dat ik hier even mocht mopperen..)

YEAH! Kan ik eindelijk Sartan oppeppen. Je KUNT het! Hup, gewoon naar je werk! Grapje hoor. (En geheel overbodig zie ik nu, want je reactie was van gister) Geheel off-topic antwoord: Volgens mij hebben meer mensen last van dat uurtje verschil. Of nou ja, eigenlijk maar een. Mijn vriend had zich namelijk hopeloos verslapen...
quote:Durk schreef op 30 maart 2010 @ 13:09:

[...]

YEAH! Kan ik eindelijk Sartan oppeppen. Je KUNT het! Hup, gewoon naar je werk! Grapje hoor. (En geheel overbodig zie ik nu, want je reactie was van gister) Geheel off-topic antwoord: Volgens mij hebben meer mensen last van dat uurtje verschil. Of nou ja, eigenlijk maar een. Mijn vriend had zich namelijk hopeloos verslapen...

Hahaha Durk dank je wel wat een lieve reactie

Heb me uiteraard toch gewoon naar mijn werk toe gesleept gisteren maar wel met frisse tengenzin

Ahem ahem terug on topic: Himmie, is je 3e dag net zo goed bevallen als je 2e?

Fris, hoe istie nu? Jacomien, hoe ben je het weekend doorgekomen?

cajean, hou je het een beetje vol?

blondekatie, vlammetje, shiva, op naar de twee maanden! (!!!)

En we gaan vrolijk door, Nico is een vette loser
Nouou, dag drie valt me helaas wel zwaarder.. Eerste jankbui al gehad en ik ben steeds heel geirriteerd en boos op alles en iedereen. Maar dat probeer ik in mijn hoofd allemaal af te reageren op die afgrijselijke Nico. Maar goed, dat vind ik wel heel normaal.. Vorige keer voelde ik me veel vreselijker: meteen heel leeg, ik vond echt niks meer leuk en ik ging van volkomen hyper naar heeel down. Dat is nu niet zo. Gelukkig kan ik morgen weer rennen met start to run. Dat helpt ook.

Geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt om een peuk op te steken, dus het gaat eigenlijk heel goed.

Nico, OPROTTEN!!! Ik luister toch niet naar je..

Ben veel te blij dat ik al 3 dagen niet stink.

Hoest met de rest?

Sartan, thanx voor je support hier . Echt fijn!
Ik durf me hier bijna niet meer te melden.. Ik heb afgelopen weekend gezondigd.

In een zwak moment toch met de rest meegerookt. Ik zal je zeggen, ik vond het vreselijk vies en het deed me ook nog zeer in de hals.

En de smaak die ik daarna in de mond had, heel vreemd (vies). Ik kan me dit zo helemaal niet herinneren.

Maar goed, ik ben weer met vol goede moet gestopt. Helaas ben ik nu nog maar 3 dagen gestopt, ipv 1 maand en 2 dagen.. Zooo zonde!
Ik kom me even melden. Het gaat erg goed! Rook al bijna 2 weken niet en heb er totaal geen zin in. De bijwerkingen van de champix neem ik maar voor lief. (poes is er minder blij mee want die kan niet meer rustig naast me liggen met al dat gewoel van mij)

Ik mis die Nico gewoon niet en ik voel me zo fris. Ben wel benieuwd of het veel verschil maakt als ik met de Champix stop. Heb eigenlijk geen zin om het 10 weken te slikken. Ik ga nu nog wel even door, al ben ik van 2 naar 1 pil per dag gegaan.
oeps, sorry, nico moet natuurlijk niet met hoofdletter...
Goed zeg Cajean!

Jacomien, wat zonde! Maar wel heel goed dat je het meteen weer oppakt. Gewoon weer verder met niet-roken.

Pff, verraderlijk is het toch. Ik weet ook nog dat ik het bij mijn vorige stoppoging niet meer hield en toch ging roken. Ik vond het helemaal niet lekker (inderdaad een smaak die heel anders was dan in mijn herinnering). En toen ging ik er toch nog maar 1 roken om te bewijzen dat het heus wel lekker was. Heel stom !

Ik heb nu echt wel een moeilijke dag hoor . Ik zit gewoon op mijn werk, maar ik kon net bijna mijn tranen niet tegenhouden. Voelde me ineens echt k*t om niks. En ik heb ook een heel licht gevoel in mijn hoofd en ben onrustig.

Maar, dat gaat weer over hou ik mezelf voor... Het enige wat ik met roken zou bereiken is verslaving in stand houden. Verder is het alleen maar slecht. Dussss, ik trap Nico heeeel hard van me af, haal diep adem en ga door met werken.Enm ik ruik even aan mijn haar, want dat ruikt heel lekker fris :-) !
Himmie sorry ben in a hurry dus kan niet uitgebreid reageren maar toch ff snel een hart onder de riem: het gaat écht over!!!

Cajean, hij gaat goed! Niet te snel met de Champix stoppen hoor dat hoor je vaker en gaat meestal niet goed!

Jacomien wat zonde, volgens mij zag je het zelf al aankomen want je had er al een post over geschreven eerder meen ik me te herinneren. Tja vervelend maar dus wel van voren af aan beginnen, hang in there!

Succes allemaal, later meer!
Himmie, hou vol! Het helpt misschien dat je er nu rekening mee houdt dat die rotgevoelens komen. Dat ze bij het stoppen horen, de nicotine probeert je over te halen! En als jij sterker kan zijn, dan gaan die gevoelens weer weg. Dus echt, volhouden!

Jacomien, wat ongelooflijk zonde. Maar ook: wat goed dat je toch weer hier je gezicht laat zien. Want de meesten hier hebben ook die terugvallen gehad, en het zou zo jammer zijn als je al die steun hier misloopt, omdat je je te veel zou schamen!

Weet je, ik heb voor deze laatste keer stoppen ook twee keer in het weekend gerookt, bij het stappen. De eerste keer dacht ik wel leuk een weekendroker te kunnen worden. De tweede keer was gewoon stom. Maar ook ik vond het tegenvallen. Daar sta je dan. Je denkt dat je doet wat je echt wilde, die sigaret aansteken. Je zou je helemaal happy moeten voelen, maar in plaats daarvan voel je je rot. Je voelt je vies, want het roken is minder lekker dan je je had ingebeeld. Je voelt je zwak, want je kwam een belofte aan jezelf niet na. Maar probeer ook gewoon te zien: je hebt nu ervaren, dat wel roken je niet brengt wat je dacht, namelijk een leukere en gezelligere avond! Je hebt dat roken dus niet nodig! Volgende keer besluit je, dat het niet de moeite waard is. Dat je een top avond gaat hebben, waarbij je je achteraf ook nog steeds goed voelt! Gewoon weer beginnen met stoppen dus. Zonde van die maand, maar misschien wordt je motivatie er juist wel groter door!

One month, two weeks, two days, 22 hours, 11 minutes and 20 seconds. 673 cigarettes not smoked, saving ¤ 177,33. Life saved: 2 days, 8 hours, 5 minutes.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven