Montessori

03-04-2010 19:33 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er aan te denken om mijn dochter op een Montessori school te plaatsen. Zij is 3 dagen wezen wennen en vond het heel leuk. De school heeft mij inmiddels medegedeeld dat mijn dochter in het nieuwe schooljaar van harte welkom is in groep 6-7-8. Maar nu begin ik ineens te twijfelen. Wat zijn nu de voordelen en nadelen van montessori-onderwijs? Is het niet een beetje te laat om haar nu over te plaatsen naar een montessorischool? Alle tips en adviezen zijn welkom!
Gaat ze sowieso naar een andere school?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja, ik ben al een tijdje niet tevreden over haar huidige school. Dus wil haar sowieso op een andere school.
Als zij het zelf heel leuk vond kun je het toch gewoon proberen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik neem aan dat je je dochter daar hebt laten wennen omdat hun visie op onderwijs je aanstaat? Waar twijfel je dan precies aan?
Loretta is De Mol. Punt.
Ja maar doe ik er goed aan om haar nu 'zo laat' op een montessorischool te plaatsen?
Voor iedere andere school is het toch 'even laat'? Ik geloof dat ik je probleem niet zo goed snap...
Loretta is De Mol. Punt.
@Kes Met laat bedoel ik dat ze nu tot groep 6 regulier basisonderwijs heeft gehad en nu haar laatste 3 jaar montessori onderwijs zal volgen.
Mijn kinderen zitten vanaf begin af aan ook op montessori onderwijs. Dit was een bewuste keus, niet speciaal omdat het montessori is maar omdat mij het gewoon een leuke school leek.

Heb niet direct een mening over een bepaald soort onderwijs, of dit nu regulier, montessori, jenaplan o.i.d. is. Het gaat erom of de kinderen er het naar hun zin hebben en dat je er zelf een goed gevoel bij krijgt. Moet wel zeggen dat ze wel redelijk snel met het leren van lezen en bv rekenen, weet niet of dit montessoriaans is of dat het bij iedere kleuterschool hety geval is. Bij ons in ieder geval al 2 kids die met 4 al aardig kunnen spellen en rekenen.
Deze vragen moet je echt voorleggen op de school.

Ik zelf denk: kinderen zijn flexibel en kunnen veel leren. Komt wel goed. Kijk vooral of je dochter zich lekker voelt op school.

Wij zijn overgestapt toen zoon vier was. We zijn er nog elke dag blij om.
Hallo! Hier een echte Montessori juf

Om even op je vraag in te gaan: het is voor een kind een hele omschakeling om opeens van het reguliere onderwijs naar het Montessori onderwijs te gaan. Dat heb nu al een aantal keer in de praktijk gezien. Ik ben een juf in groep 3-4-5 (middenbouw) en het is best lastig voor kinderen om zich een plek weten te geven in het hele systeem. We gaan natuurlijk heel anders te werk dan op een reguliere school.

Het kind werkt veel zelfstandiger, met verschillende Montessori materialen en moet hierdoor veel inhalen (je kan pas aan een bepaald materiaal werken als je materiaal 1, 2 & 3 hebt gehad. Bij mij in de klas komt het dus regelmatig voor dat een zijinstromer een jaar extra in de klas zit. Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dit bij elk kind zo is. Wat ik alleen wil zeggen is dat je de omschakeling naar het Montessori onderwijs niet moet onderschatten.

Ik ben van mening dat elk kind geschikt is voor het Montessori onderwijs, maar dat het natuurlijk het prettigst is (voor het kind én de leerkracht) dat het vanaf het begin is.

In dit geval zal ik vooral kijken naar je eigen kind. Je zegt dat je al hebt gekeken en dat je kind van harte welkom is. Dat is natuurlijk al heel erg fijn om te horen! Ga wel duidelijk praten met de leerkracht!

Succes en als je nog iets wilt weten hoor ik het wel (ik kan uuuuuuuuren praten over het Montessori onderwijs hoor! haha!).
Zou ik hier even op mogen inhaken koekblikje (als je geen zin hebt,prima hoor) Waarom denk jij dat Mont. voor elk kind geschikt is?
oh, wat handig een montessorijuf in the house!! Mijn vraag is dan, klopt het dat het montessori erg vlot is bij de kleutertjes met het aanbieden van lees en cijfertjesmateriaal. En wat doen ze met bv erg luie of speelse kindertjes? Neem aan dat ze wel een bepaald niveau bereikt moeten hebben eer ze over gaan??
Natuurlijk Nouschi.

Montessori onderwijs is natuurlijk bijzonder onderwijs en dat is niet voor niets zo. De hele theorie van Montessori is gebaseerd op de onwikkeling van het individuele kind.

Ook in de klas werk ik hier naar. Elk kind wordt in mijn klas individueel begeleid. Elk kind heeft zijn eigen werktempo, ritme, en leerlijn. Op deze manier vind ik, dat veel kinderen geschikt zijn voor het Montessori onderwijs. Natuurlijk niet elk kind, maar veel wel. Ik vind het mooi om te zien hoe slimme kinderen zich op hun eigen manier ontwikkelen in de klas, door veel met de ontwikkelingsmaterialen te werken. Maar ook hoe ik kinderen met een achterstand of wat dan ook te begeleiden naar hun eigen kunnen. Ik vind het mooi om een kind via zijn eigen weg te zien groeien en ontwikkelen, zonder dat ik als leerkracht vanuit een boek hoef te werken.
@koekblikje: thanks voor je uitgebreide info!
quote:mafalda schreef op 03 april 2010 @ 20:30:

oh, wat handig een montessorijuf in the house!! Mijn vraag is dan, klopt het dat het montessori erg vlot is bij de kleutertjes met het aanbieden van lees en cijfertjesmateriaal. En wat doen ze met bv erg luie of speelse kindertjes? Neem aan dat ze wel een bepaald niveau bereikt moeten hebben eer ze over gaan??

haha. Jaja, en officieel is het geen juf, maar leidster! Ik begeleid de kinderen.

Het klopt dat de kinderen in de kleuterklassen al veel letters en cijfers leren. Ze moeten aan een bepaalde standaard voldoen. Maar ik geloof dat het niet heel anders is dan het reguliere onderwijs. Ik geloof dat ze de cijfers tot 10 moeten kennen/kunnen en de letters van hun naam moeten kunnen schrijven.

Maaar.. natuurlijk proberen wij als leidster er zoveel mogelijk uit te halen. Dus kan een kind meer; meteen door. Niet wachten tot groep 3, want voor het zelfde zit het kind in zijn gevoelige periode en moet je er op dat moment uithalen wat erin zit. Met kinderen die daar nog niet aan toe zijn, komt dat later. Maar, natuurlijk, als de kinderen naar de middenbouw gaan, verwachten wij wel een aantal basisvaardigheden (maar nogmaals, dit is niet heel veel anders dan regulier).
Dank je voor de uitleg. Waar ik een beetje meezit is dat mijn dochter (3,5) zo naar oudere kinderen trekt. Ze gaat altijd een beetje bij ze in de buurt staan, doet ze na etc. vraagt hun aandacht, vooral van meisjes.

Nou heb je dus op het MO dat ze bij elkaar blijven in de klas en ze dus maar 3 jaar zelf de oudste is in de groep .

Mijn angst is dus een beetje dat ze zich altijd met die oudere meisjes gaat vergelijken.

Snap je een beetje wat ik bedoel?
quote:nouschi schreef op 03 april 2010 @ 20:42:

Dank je voor de uitleg. Waar ik een beetje meezit is dat mijn dochter (3,5) zo naar oudere kinderen trekt. Ze gaat altijd een beetje bij ze in de buurt staan, doet ze na etc. vraagt hun aandacht, vooral van meisjes.

Nou heb je dus op het MO dat ze bij elkaar blijven in de klas en ze dus maar 3 jaar zelf de oudste is in de groep .

Mijn angst is dus een beetje dat ze zich altijd met die oudere meisjes gaat vergelijken.

Snap je een beetje wat ik bedoel?

Ja, kan ik me helemaal voorstellen. Wat ik wel mooi vind van het onderwijs, en wat ik mij ook nog wel van vroeger kan herinneren, is dat je in het reguliere onderwijs vaak heel erg op kijkt naar groep 8, dán ben je de oudste en dus de stoerste.

In het MO heb je natuurlijk verschillende bouwen. Onderbouw (groep 1&2), Middenbouw (groep 3, 4,5) en Bovenbouw (6,7,8).

Je bent dus meerdere malen in je school carrière jongste, middelste en oudste. En aan elke fase zitten voor- en nadelen. Dat leren wij ook aan de kinderen in de klas. Als jongste wordt je bijvoorbeeld meer geholpen dan als je oudste bent in de klas.

Op een één of andere manier is deze samenstelling in de klassen heel natuurlijk. Het is heel mooi om te zien hoe de oudste kinderen de jongste helpen, en hoe de jongste kinderen op kijken naar de oudste kinderen (en hier dus ook heel veel van leren). Ik heb gemerkt bij de kinderen (en ook jongere kinderen), dat het op een gegeven moment niet meer interessant is, wat de oudste kinderen doen. In ieder geval niet alles.

Oudere kinderen zijn natuurlijk met veel moeilijkere dingen bezig. Op een geven moment willen de oudere kinderen daar ook mee bezig zijn en met hun eigen leeftijdsgenoten werken/spelen.

Ik kan me je zorgen voorstellen, maar naar mijn idee overschaduwt het niet. Op een gegeven moment (3x) is ze dus zelf de oudste (bijvoorbeeld in groep 2) en zijn ze natuurlijk heel stoer. Vaak als de kinderen dan naar groep 3 gaan, zijn ze weer de jongste en moet je ze dan eens zien. Die kleine druiven.
Sorry Carmen voor het off-topic gaan, maar misschien heb je er ook wat aan? Anders open ik zelf wel even een nieuw topic.
Bedankt Koekblikje voor de reactie! Zoals de meeste moeders zijn er zoveel vragen, en de 10 minuten gesprekjes zijn zoooo kort, haha. In ieder geval ben ik erg tevreden over montessori, vind het lesmateriaal zo handig bedacht en leuk eruit zien, kinderen komen ook vaak thuis met enorm leuke werkjes en knutsels, ik zou er echt niet op kunnen komen zoveel creativiteit hebben de leidsters. Al met al een erg tevreden moeder!
quote:Koekblikje schreef op 03 april 2010 @ 20:51:

[...]

Op een één of andere manier is deze samenstelling in de klassen heel natuurlijk. Het is heel mooi om te zien hoe de oudste kinderen de jongste helpen, en hoe de jongste kinderen op kijken naar de oudste kinderen (en hier dus ook heel veel van leren). Ik heb gemerkt bij de kinderen (en ook jongere kinderen), dat het op een gegeven moment niet meer interessant is, wat de oudste kinderen doen. In ieder geval niet alles.

Oudere kinderen zijn natuurlijk met veel moeilijkere dingen bezig. Op een geven moment willen de oudere kinderen daar ook mee bezig zijn en met hun eigen leeftijdsgenoten werken/spelen.

Ik kan me je zorgen voorstellen, maar naar mijn idee overschaduwt het niet. Op een gegeven moment (3x) is ze dus zelf de oudste (bijvoorbeeld in groep 2) en zijn ze natuurlijk heel stoer. Vaak als de kinderen dan naar groep 3 gaan, zijn ze weer de jongste en moet je ze dan eens zien. Die kleine druiven. Ben heel blij om dit te lezen. Ik heb haar al opgegeven voor een Montessori school en ze wordt ook wel aangenomen maar begon weer zo te twijfelen vooral hierdoor.
Haha, fijn om te horen Mafalda!!

Ja ik ben natuurlijk niet voor niets een Montessori 'juf'. Het voegt zo veel meer toe dan het reguliere onderwijs. Het is zo fijn om op deze manier met de kinderen te werken. De ontwikkelingsmaterialen en manier van aanpakken. De visie van Maria Montessori. Zucht, wat een wijze vrouw moet dat zijn geweest. Elk kind individueel begeleiden. Het is zo prettig voor een kind om op zijn eigen niveau te werken. Nee, ik zou niets meer anders willen. Het is heerlijk.

En, inderdaad, het vergt iets meer van een juf. Maar voor het resultaat wat je daarmee boekt, heb ik het graag over.
Heb je wel in de onderbouw les gegeven of alleen in de middenbouw?
Fijn Nouchi! en leuk om te horen dat je je dochter voor een Montessori school hebt opgegeven. Ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt!!

En sorry Carmen, voor het 'vervuilen' van je topic!
Hoe komt het dat montessori onderwijs (vooral in het basisonderwijs) vaak zo'n slechte naam heeft, is er veel uitval onder de leerlingen???

Ik heb zelf lang getwijfeld tussen Jenaplan & Montessori.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven