Montessori

03-04-2010 19:33 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er aan te denken om mijn dochter op een Montessori school te plaatsen. Zij is 3 dagen wezen wennen en vond het heel leuk. De school heeft mij inmiddels medegedeeld dat mijn dochter in het nieuwe schooljaar van harte welkom is in groep 6-7-8. Maar nu begin ik ineens te twijfelen. Wat zijn nu de voordelen en nadelen van montessori-onderwijs? Is het niet een beetje te laat om haar nu over te plaatsen naar een montessorischool? Alle tips en adviezen zijn welkom!
Mag ik ook inhaken met een vraag?

Ik overweeg mijn zoontje (nu pas 2 jaar oud) in te schrijven op een Montessorischool (ja dat moet nu al :O)

Wat wordt er over het algemeen gedaan met kinderen die (veel) sneller leren dan gemiddeld? Wordt er binnen de bouw gekeken naar verdieping? Of zit ik straks (als dit bij mijn zoontje het geval blijkt) met een kind van 8 wat al door de basisschoolmaterie hen is?

Hoe is de overgang van Montessori-basisschool naar reguliere middelbare school?
@nouschi: neehoor, vind ik helemaal niet erg! Ik lees lekker mee en steek er nog wat van op ook!
Ik ben een beginnende juf (inmiddels 24 jaar).

Stages in elke bouw,

Lio stage (half jaar, 4 dgn in de week) onderbouw klas.

1 jaar lang ingevallen in de middenbouw

En nu dit jaar voor het eerst mijn eigen middenbouw klasje.
Uiteindelijk gaat het toch om de kwaliteit van de betreffende school. Ik had de keuze tussen een Montessori die erg populair is in mijn wijk. De kinderen uit blanke gezinnen en van hoger opgeleide ouders gaan haast standaard voor deze school. De Montessori visie staat mij op zich ook aan. Daarnaast de keuze voor een reguliere school. Gemengd, 50/50.

In eerste instantie wilde ik mijn dochters heel graag op de montessori hebben. Toen op beidde scholen geweest en toch voor de reguliere gekozen. De montessori was heel vol, rumoerig, druk ingericht en het geheel kwam erg chaotisch en rommelig over. De reguliere heeft een vrij strenge sfeer, veel regels en structuur. Een mooi open gebouw met veel ruimte. Het zou vast ook helemaal andersom kunnen zijn.

Kort gezegt: doe wat je hart je ingeeft.
quote:Jala5 schreef op 03 april 2010 @ 21:03:

Hoe komt het dat montessori onderwijs (vooral in het basisonderwijs) vaak zo'n slechte naam heeft, is er veel uitval onder de leerlingen???

Ik heb zelf lang getwijfeld tussen Jenaplan & Montessori.Dat is puur uit onwetendheid. Montessorischolen scoren vaak bovengemiddeld. De school waar ik op werk scoort zelfs als beste in de hele regio. (beetje opscheppen mag wel he!)
Tuurlijk, fijn dat je een hart hebt voor je werk, wat o zo belangrijk is in de leven van veel jonge kinderen.
Ha hangmat, hier precies dezelfde keuze al ben ik niet op de reguliere school geweest. Maar aangezien de meeste kinderen van de psz naar de Montessori gaan heb ik toch daar voor gekozen maar vind het wel jammer dat het zo wit is terwijl we in een gemengde wijk wonen.

Volgende week ga ik toch nog wel kijken op de reguliere school.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Uggla schreef op 03 april 2010 @ 21:04:

Mag ik ook inhaken met een vraag?

Ik overweeg mijn zoontje (nu pas 2 jaar oud) in te schrijven op een Montessorischool (ja dat moet nu al :O)

Wat wordt er over het algemeen gedaan met kinderen die (veel) sneller leren dan gemiddeld? Wordt er binnen de bouw gekeken naar verdieping? Of zit ik straks (als dit bij mijn zoontje het geval blijkt) met een kind van 8 wat al door de basisschoolmaterie hen is?

Voor kinderen die snel leren, hebben wij extra verrijkings materiaal. Je kan heel diep op de verschillende materialen van Montessori ingaan. Een taak voor de leerkracht om hier mee met het kind aan de slag te gaan. En te verdiepen.

Het zal (in ieder geval niet bij mij op school) niet gebeuren dat een kind van 8 alles al weet. Het gebeurt wel bij ons op school dat kinderen in de bovenbouw al werken met wiskunde van de middelbare school. Wel wil ik erbij zeggen dat wij ook de regel 'IQ tussen de 80 en 120 kunnen wij goed begeleiden' hanteren. Kinderen die hieronder zitten gaan meestal naar het SBO. Kinderen die hierboven zitten kunnen wij meestal nog, via bepaalde maatregelen begeleiden.

Oh wat ook bijvoorbeeld voor komt, is als een kind bijvoorbeeld in groep 5 zit, en door alle stof van de middenbouw is (en dan ook echt alles), het een dagje in de week alvast naar de bovenbouw gaat. Erg leuk!
anoniem_63b2245ececb0 wijzigde dit bericht op 03-04-2010 21:12
Reden: spelvaut! en dat mag niet als juf!
% gewijzigd
Ik werk op een Montessori school in één van de grootste steden van NL. En dat is absoluut niet 100% blank (ik denk 50/50). En mooi juist, zo leren wij van elkaar.

We hebben van alles wat. En de rest van de Montessorischolen hier in de stad zijn absoluut niet alleen maar elite scholen (sommige wel hoor, dat moet ik erbij zeggen).
spelvaut! en dat mag niet als juf!

Ik zie er nog wel 1 hoor
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Bedankt voor je antwoord!

Als die grote stad Rotterdam is dan komen we misschien binnenkort wel bij jou op school een kijkje nemen (vind ik ook zo raar met een kind van 2, maar we moeten wel vooral ivm inschrijven voor de bso)
Als het A'dam is zie je mij misschien wel verschijnen. Dwz dochter dan hè.
quote:Uggla schreef op 03 april 2010 @ 21:04:

Probeer je kind naar een Montessori middelbare school te laten gaan. Heb ik zelf ook op gezeten en het was fantastisch. Dit sluit toch iets beter aan dan het reguliere middelbaar onderwijs.

Kinderen van een Montessori basisschool zijn natuurlijk best veel vrijheid gewend. Op een reguliere middelbare school is het meestal wat strenger en werken volgens de boekjes.

Kijk vooral naar welke middelbare scholen de kinderen gaan die van een Montessorischool komen. Dit zegt meestal wel genoeg.
anoniem_63b2245ececb0 wijzigde dit bericht op 03-04-2010 21:25
Reden: beetje scheef
% gewijzigd
quote:nouschi schreef op 03 april 2010 @ 21:17:

spelvaut! en dat mag niet als juf!

Ik zie er nog wel 1 hoor Nou laten we het erop houden dat het zaterdagavond is (en ik net een week vakantie heb gehad) hihi.
quote:Uggla schreef op 03 april 2010 @ 21:17:

Bedankt voor je antwoord!

Als die grote stad Rotterdam is dan komen we misschien binnenkort wel bij jou op school een kijkje nemen (vind ik ook zo raar met een kind van 2, maar we moeten wel vooral ivm inschrijven voor de bso)*zwaai* we komen ze vaak tegen hoor in de gang. Ouders met jonge kinderen.
quote:Koekblikje schreef op 03 april 2010 @ 21:22:

[...]

Nou laten we het erop houden dat het zaterdagavond is (en ik net een week vakantie heb gehad) hihi.Dan zou je nu toch juist helemaal uitgerust moeten zijn!
quote:nouschi schreef op 03 april 2010 @ 21:25:

[...]

Dan zou je nu toch juist helemaal uitgerust moeten zijn! jajajaja.
quote:Koekblikje schreef op 03 april 2010 @ 21:23:

[...]

*zwaai* we komen ze vaak tegen hoor in de gang. Ouders met jonge kinderen.Oh jammer, ik hoopte dat je op "mijn"school zou zitten, je klinkt zo enthousiast.
Sorry!! En ja, ik ben erg enthousiast. Het liefste ga ik hier ook nog iets meer mee doen. Het Montessori onderwijs biedt gewoon zoveel. Heerlijk.

Oke, en nu even weer de knop om.

Zaterdagavond, staartje van de vakantie, nog even geen school en werk.

***ZENNNNNNNNNNNN****

;) m.a.w. ik ben weg! ik kom morgen nog wel eventjes kijken hier.
oeps
quote:nouschi schreef op 03 april 2010 @ 21:29:

[...]

Oh jammer, ik hoopte dat je op "mijn"school zou zitten, je klinkt zo enthousiast.Ben wel benieuwd of jou kids dan op het Montessori zitten waar ik ben geweest. De school ligt in een park....
Nee ligt niet in een park (haal zo wel weer weg)
Hier een montessori kind, en inmiddels bijna 30 jaar Ik vond het onderwijs op de montessori een geweldig systeem. Kinderen die naar de juf/meester kijken van; wat gaan we doen vandaag, dat is er bij de montessori niet bij. Dat mag je allemaal zelf bedenken. Ik weet nog goed dat ik na de kleuterklas op de montessori naar de echte klas ging, dezelfde school, maar ja dan ben je ineens echt een leerling (lees: dan hoor je bij de 'groten'). We moesten ons weekschema schrijven, dat was gelijk een testje, wie van de kinderen van de kleuterklassen hadden daar al leren schrijven. Ik had al leren schrijven, mijn weekschema bevatte de leerstof van een heel schooljaar Dat leer je dan ook direct, dat je niet te veel kunt inplannen. Je mag niet alleen maar de 'leuke' dingen doen, maar moet ook taal en rekenen inplannen. Ik vond het een geweldig systeem, ik vond de overgang naar een reguliere middelbare school dan ook verschrikkelijk. Wilde liever naar het montessori lyceum, ik kon er niet tegen dat anderen voor mij bepaalden wanneer en wat ik moest doen. Ik had geleerd dat zelf te doen, en dat betekent dat ik bijvoorbeeld snel door de taallessen ging, want daar was ik goed in, maar veel meer en rustig de tijd nam voor rekenen. Dat kon op de middelbare school niet meer, dat vond ik echt niet prettig. Ik zou een eigen kind zo op de montessori doen!
Mijn zoon heeft regulier basisonderwijs gehad,en toen montesorri middelbare school,waar ze binnen 3 weken(!!) constateerden dat hij zwaar dyslectisch was...wat ik de hele lagere school gezegd heb,maar waar niets mee gedaan werd.Ook werd hij hierdoor gepest op de lagere school,wat op montesorri niet getolereerd werd.Zij zelfvertrouwen groeide met de dag!

Voor mij geen beter onderwijs als montesorri..... voor sommige kinderen dan.Jongste was geen M-kind.....
Waarom jongste dan niet Daffy?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven