Perzikboom van de gamma

07-04-2010 13:57 16 berichten
Ik krijg net de folder van de gamma in de bus.

En daar staan fruitbomen in. Appel, Peer en Perzik.

Komen daar nu ook echt vruchten aan? Eetbare? Of is dat meer voor de leuk? En moet je er dan ook 2 nemen (voor bestuiving)?

Ik vind een fruitboompje in mijn tuin erg leuk, maar zou het ook heel erg leuk vinden als er ook vruchten aan komen die je kunt eten.

Dus.. iemand ervaring?
Als je echt een fruitboom voor de vruchten in je tuin wilt, zou ik zoiets niet bij een gamma kopen, maar naar een fruitbomen-boer gaan Of op zijn minst naar een tuincentrum (maar mijn ervaring is tuincentrum iets goedkoper, maar beduidend mindere kwaliteit boom)
Ja, da's ook wel weer zo.. Maar ik zag hem staan in de folder en ik ben bijna jarig en wist niks te bedenken (luxe probleem) en dacht hee! da's leuk, ook voor mijn gup van 6 die ook wel geinteresseerd in de moestuin enzo..

Vroeg me alleen af of perzik bomen het in ons klimaat wel zouden doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een aardbeiplantje gaan
Ja hoor die doen het wel, mits je ze op de goede plaats plant Maar je kan toch een boom vragen van een fruitbomenboer dan?
Een perzikboom kan het heel goed doen met een mooie zomer. Je moet er inderdaad 2 hebben geloof ik. Maar voordat aan een jonge boom vruchten komen ben je heeeeel wat jaren verder. En ze worden enorm groot. Maar een kennis van ons had zo'n boom en daar gingen we als kind altijd perzikken eten. Enorm zoveel vruchten als er aan die boom zaten. Maar die was al zeker 10tallen jaren oud.
...
@sc: die hebben we al!

@sarah: ja! en dat is dan wel weer een goed idee! Ik schrijf hem op. thanks!
quote:sweetcandy schreef op 07 april 2010 @ 14:02:

Ik zou voor een aardbeiplantje gaan Als je deze zomer nog vruchten wilt hebben zou ik daar ook voor gaan...
...
@queenie: hmmm.. echt?? in de folder staat hoogte ca 170 cm. In mijn naiviteit ging ik er vanuit dat die boom dan ook niet veel hoger zou groeien. Dan moet ik het toch maar bij mijn mini moestuin en aardbeienplantjes houden want zo groot is mijn tuin nu ook weer niet.. (en mijn geduld is al helemáál niet zo groot! )
Anders vraag je een olijvenboom? die kun je ook goed in een grote pot houden. Net als citroenbomen.

of een wat stadser model:

Poelepoelepoelepoes!
Ik heb een elsta appelboompje bij zo'n winkel gekocht en die droeg het eerst jaar al vrucht (heel klein maar toch) hij loopt nu alweer lustig uit. Het kan dus best goed uitpakken en er zijn tegenwoordig kleinere soorten van veel vruchtenbomen dus ik zeg doen!
Hier een kersenboom in de tuin...is nu dnek ik 2.00 meter hoog (de langste takjes iig) en ook al vanaf het begin doet het kreng super z'n best om mooie kersjes te produceren...(en ze zijn nog erg lekker ook) komt ook bij een tuincentrum vandaan...lijkt me dat ze daar net ff een tikkie meer verstand hebben van alles wat groeit en bloeit dan iemand die normaal gesproken gipsplaatjes verkoopt...
Ik heb een dwergperzikboompje van Bakker te Hillegom. Het eerste jaar gebeurde er weinig, maar vorig jaar hingen er zeker 40 lekkere perzikjes aan!

Ik heb hem gesnoeid, en nu loopt hij weer prachtig uit.
Tuincentrum heeft inderdaad de beste. Sommige bomen hebben twee of drie soorten appels aan een boom.

Zijn heel makkelijk te houden maar willen graag veel zon.
Ik heb zelf een pruimenboom, maar dan een wilde. Het was vroeger een onderstam van een prunus triloba. Die kreeg luis, ik had geen zin in antiluisbehandelingen dus toen heb ik het bovenstuk erafgehaald.

Hij is in twee jaar tot aan het plafond van mijn balkon gegroeid..

Ooit zal hij pruimen dragen denk ik.
Geen idee wie die vrouw is, maar dit is een volwassen perzikenboom:

Maar misschien hebben ze tegenwoordig ook wel klein geteelde bomen, geen idee.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven