Autistenhumor

09-04-2010 22:07 732 berichten
Alle reacties Link kopieren
Af en toe lees ik een droge opmerking door een autist die ontzettend lollig is. Dus bij deze een topic.

Zoon (tien jaar) zit op de bank achter zijn DSscherm geplakt. Op TV is er reclame. Het is de reclame van geweld tegen mensen met een publieke taak heb je zelf in de hand. In beeld ene Jan Stork in een rolstoel. Hij kan ergens niet door en wordt geholpen. Voice over zegt dat Jan Stork er meer aan had gehad als hij vorig jaar was geholpen. Toen werd hij tijdens zijn werk als conducteur door drie jongens in elkaar geslagen. Elf mensen zagen het gebeuren en niemand deed iets.

Zonder op te kijken van zijn scherm zegt zoon: Hoezo niemand deed iets? Die drie jongens sloegen hem toch in elkaar? Hij haalt zijn schouders op en speelt verder.
MILF in the making ;-)
Hier ook een autistische zoon, 11jr, getest, scoort verbaal wel hoog, performaal erg laag. Lijkt dus ook meer te kunnen omdat hij een aardig potje kan lullen, maar kan dingen niet (goed) in actie omzetten, kan ook slecht "het hele plaatje" zien, plannen, nou ja, al die dingen die erbij horen.

Fietst wel zelfstandig naar school (is dichtbij) maar is gauw bang, bang om meegenomen te worden etc., het is echt opletten dat angsten niet buitenproportioneel worden.

Veel opmerkingen die ik hier lees hadden uit zijn mond kunnen komen, is ook fijn om erover te lezen en erom te lachen vind ik, we krijgen irl al genoeg verbaasde blikken en opgetrokken wenkbrauwen.

Hij wil alleen maar kleding aan die lekker zacht is van binnen, en gemakkelijk is, hij loopt dus altijd in trainingsbroeken en shirts...het liefste zou hij zijn pyjama eronder laten elke dag, zodat hij 's avonds "minder" hoeft te doen. Als het aan hem ligt douchet hij nooit, en houdt sokken dag en nacht aan. Hopelijk wordt dat wel beter als hij ouder wordt!
Perhaps it is better to be irresponsible and right, than to be responsible and wrong. Winston Churchill
Fes, wat ik hier thuis vaak zie, en ook bij andere "brusjes" (broertjes/zusjes) van autisten, is dat brusjes vaak wel sociaal vaardig zijn, soms zelfs "te", cijferen zichzelf weg. Veel aandacht gaat naar het autistische kind, en minder naar het brusje (want die redt zich wel). Dat je er soms geen geduld voor hebt is niet slecht, dat is heel normaal. Dat heb ik als ouder ook niet altijd....je lijkt me een aardig brusje, die voorbeelden die je opschrijft herken ik wel..ze zijn gewoon zo, mooie uitdrukking in het Engels "wired differently"
Perhaps it is better to be irresponsible and right, than to be responsible and wrong. Winston Churchill
quote:Liselotte4 schreef op 10 april 2010 @ 11:53:

Hans, ik heb je ontmoet op de viva-meet in Den Haag en wil je een compliment geven: ik vind jou wel sociaal vaardig. Je bent aardig, respectvol naar mensen toe en maakt leuke grapjes.

Goed om te horen. Dat is trouwens ook de mening van de meeste collega's op mijn werk. Ook veel leerlingen, vooral meisjes, hebben die mening.

Ik weet echter ook, dat er ook mensen zijn die een andere mening hebben. Aan de ene kant vind ik dat jammer, aan de andere kant is het ook nog zo, dat ik niet met iedereen bevriend hoeft te zijn. Mensen met wie ik bevriend ben, bestaan uit autisten en niet-autisten. Daar zitten zowel mannen als vrouwen tussen.
World of Warcraft: Legion
quote:Muis66 schreef op 10 april 2010 @ 09:33:

[...]

Hans, heb jij dan hiervoor niet zelfstandig gewoond? Het lastige bij Muizelientje van MCDD is dat haar sociale vaardigheden redelijk goed zijn, "beter" dan van gemiddeld klassiek autisme, maar het is net zo goed aangeleerd, overigens. Maar het is minder zichtbaar waardoor het bij MCDD-ers lang duurt voordat je een diagnose krijgt. Maar hoewel Muizelientje erg jong nog is, merk ik dat bijv. die zelfstandigheid een drama is. Je moet letterlijk elke dag zeggen dat ontbijt niet uit chips bestaat, dat ze om haar persoonlijke hygiene moet denken etc.

Hans hoe ging dat bij jou en hoe ervaren anderen dat op dit topic?

Ik woon op kamers sinds ik net 19 ben. Persoonlijke hygiene heb ik geen problemen mee. Hygiene van het huis...nou ja, het blijft een studentenhuis. Mijn kamer - waar de keuken ook in zit - houd ik wel schoon, de wc en badkamer worden niet schoongemaakt. Onregelmatig eten heb ik wel last van, maar dat komt door mijn depressie en niet door autisme. Ik ben ook best zelfstandig.

Met reizen heb ik ook geen problemen trouwens.
Liever elitair dan een pauper!
Pfff, wat een herkenning hier. Schiet er af en toe vol van. Onze zorgen voor straks, het worstelen van de kinderen met zichzelf en de wereld, angsten voor van alles en nog wat etc.etc.
MILF in the making ;-)
Hans je bent een voorbeeld van hoe goed het kan gaan! Dat geeft een moeder hoop en moed. Het kan dus wel.
MILF in the making ;-)
Mijn ex had pdd nos, hij had zo veel problemen dat het lachen mij snel verging.
quote:marnie schreef op 10 april 2010 @ 12:22:

Veel aandacht gaat naar het autistische kind, en minder naar het brusje (want die redt zich wel). Dat je er soms geen geduld voor hebt is niet slecht, dat is heel normaal. Dat heb ik als ouder ook niet altijd....je lijkt me een aardig brusje, die voorbeelden die je opschrijft herken ik wel..ze zijn gewoon zo, mooie uitdrukking in het Engels "wired differently"

Mijn zus heeft ook die ervaring. Lastig voor haar om een autistische broer te hebben. Het was haat en nijd tussen mij en haar. Later verbeterde de broer-zus-relatie aanzienlijk.

Een tijd geleden werd er bij haar schizofrenie vastgesteld. Toen ging er meer aandacht naar haar. Zij verloor helaas veel basisvaardigheden, waardoor ze door haar schizofrenie veel meer gehandicapt werd dan ik door mijn autisme. Dat valt me erg zwaar. Omgaan met haar kost me extreem veel moeite, maar mijn ouders zeggen, dat ik uitstekend met haar handicap om kan gaan. De laatste tijd komt er weer schot in de zaak. Zij was eerst ooit mijn brusje, nu ben ik haar brusje.
quote:DarkRosePrincess schreef op 10 april 2010 @ 13:09:

Pfff, wat een herkenning hier. Schiet er af en toe vol van. Onze zorgen voor straks, het worstelen van de kinderen met zichzelf en de wereld, angsten voor van alles en nog wat etc.etc.hier hetzelfde...
quote:Fes schreef op 10 april 2010 @ 11:35:

Ik weet niet beter dan dat hij zo is en wacht rustig een uur op de uitgekozen vissen of luister naar de uitleg over glas dat zand is en hoe dat dan gemaakt wordt. Maar soms heb ik er stiekem ook geen geduld voor, slecht he?

Waarom zou dat slecht zijn? Normale mensen ben je toch ook wel eens zat om hun irritante gewoonten? Dat de irritante gewoonte toevallig bij een stoornis hoort, is geen reden om er altijd maar geduld voor te hebben.

Ik denk dat ik ook wel precies weten welke vissen ik wil, en echt geen anderen. Maar ik weet altijd meteen wat ik wil, zou er geen uur over nadenken.
Liever elitair dan een pauper!
Zoonlief "lijkt" overigens vaak wel sociaal vaardig, maar slaat dan stappen over, bijv. als mensen aardig voor hem zijn dan zijn er ook geen grenzen meer, mogen ze meteen alles weten / hebben etc. Maak me erg zorgen over middelbare school, waar hij zich staande zal moeten proberen te houden...ben zo bang dat hij zal vastklampen aan "de stoere jongens" die hem dan voor hun karretje zullen spannen om de foute dingen te doen...terwijl hij nog kwetsbaarder is voor de gevolgen van die dingen....hopelijk zie ik het te zwart in.
quote:hans66 schreef op 10 april 2010 @ 13:12:

[...]

Mijn zus heeft ook die ervaring. Lastig voor haar om een autistische broer te hebben. Het was haat en nijd tussen mij en haar. Later verbeterde de broer-zus-relatie aanzienlijk.

Hopelijk gebeurt dat hier ook, die verbetering van de relatie..

Wat fijn dat je er bent voor je zus, ook al begrijp ik best dat je dat zwaar moet vallen!
Marnie,

Dat is soms ook mijn valkuil vroeger, maar nu ik volwassen ben, en de mensen met wie ik omga, dat ook zijn, is dat minder een valkuil. Andere mensen hebben i.h.a. geen verborgen agenda.
Hans: goed om te horen (lezen)!
quote:marnie schreef op 10 april 2010 @ 13:21:

Hopelijk gebeurt dat hier ook, die verbetering van de relatie..

Wat fijn dat je er bent voor je zus, ook al begrijp ik best dat je dat zwaar moet vallen!

Als ze zich wat meer op haar gemak voelt bij bezoeken en ook in drukke situaties, zal ik haar proberen te helpen met dingen waarmee ze moeite heeft. Ik krijg instructies van mijn ouders en haar begeleiding zoals:

- geen grapjes maken;

- alleen haar vragen beantwoorden en niet daarbij iets toevoegen;

- haar geen vragen stellen.;

- als mij iets negatiefs overkomt, haar dat niet zelf vertellen, maar eerst aan mijn ouders.
Hans, dat is mooi duidelijk, zo'n instructies. Ik denk dat jouw ouders ook wel een pluim verdienen! Hopelijk gaat het snel beter met je zus
Ja... voor mij houdt het in dat ik iets minder sociaal moet zijn dan ik gewend ben, maar niet per definitie minder vriendelijk.
quote:hans66 schreef op 10 april 2010 @ 13:41:

Ja... voor mij houdt het in dat ik iets minder sociaal moet zijn dan ik gewend ben, maar niet per definitie minder vriendelijk.
Haha ik weet dat het niet slecht is, maar moet mezelf soms vertellen dat 'ie er echt niks aan kan doen.

Eerst reageerde ik met een 'Broer, doe nou normaal!' toen hij bij begrafenis van andere oma zijn autoboekje mee had om zijn nieuwe velgen te laten zien aan onze neef (ja nou, ik spreek hem toch vandaag? kan ik ze gelijk laten zien) daarna moest ik er eigenlijk hard om lachen.

En inderdaad, ik vond het vroeger wel eens (eens? vaak!) oneerlijk dat hij andere aandacht kreeg. Nu kan ik mijn ouders alleen maar prijzen dat ze zo bewust per kind hebben gekeken wat het beste was.

Hebben jullie trouwens het boek 'het wonderbaarlijke voorval van de hond in de nacht' gelezen? Vertederend!
Fes: die heb ik gelezen, gaat toch over die autistische jongen die het mysterie van de dode hond op gaat lossen? Prachtig boek...
quote:Fes schreef op 10 april 2010 @ 14:05:

Hebben jullie trouwens het boek 'het wonderbaarlijke voorval van de hond in de nacht' gelezen? Vertederend!

Nee, ik ken dat boek niet. Ik kan er natuurlijk op googlen.

EDIT: Oh, Marnie zei het al.
Oh herinner ik me opeens weer iets van vroeger! (om even ontopic te blijven..)

Gezin staat op punt van vertrek naar een dagje dolfinarium. Moeder (druk, stress, waar zijn die kinderen nou, heb je nog extra shirtjes mee, gloeiende gloeiende..) en vraagt in de stress aan mijn broer waarom ie nou toch allemaal gras in zijn broekzakken heeft.

Mijn broer antwoordt heel wijs (hij was 6 ofzo..): nou dat is voor de walvissen want walvissen zijn zoogdieren dus die willen helemaal geen vis eten maar gras, koeien zijn ook zoogdieren die eten toch ook gras?!

Uhhh.... ok: mijn moeder stopt gras weer in zijn broekzakken 'ga jij maar lekker walvissen voeren heur!'
Ja vond het echt een goed boek, zeker voor mij qua de 'begrijp je broer wat beter' factor
Haha, maar wat als ik aan jouw broer zou vertellen, dat een broodje haring er bij mij wel in gaat? Hopelijk weet je broer dat mensen ook zoogdieren zijn.
quote:marnie schreef op 10 april 2010 @ 14:08:

Fes: die heb ik gelezen, gaat toch over die autistische jongen die het mysterie van de dode hond op gaat lossen? Prachtig boek...

Tot mijn schande heb ik dat boek niet helemaal uitgelezen, terwijl het toch echt een mooi boek is.

Wat ik wel heb gelezen is het boek van Lydia Rood over haar autistische broer Job. Het heet (simpelweg) Het boek Job.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven