Ik voer zo graag
maandag 12 april 2010 om 13:59
de zwanen. Ze zitten zo lief op het oh zo rommelige nest.
Zij erop en hij ernaast of omgekeerd.
Ik breng ze iedere dag wat brood, maar vraag me nu toch af of dat wel gezond voer is voor een a.s. Mama en Papa.
4 enorme eieren liggen er in dat zootje bij elkaar gerommelde takken.
Waar zou ik ze nou eens een plezier mee kunnen doen?
Zij erop en hij ernaast of omgekeerd.
Ik breng ze iedere dag wat brood, maar vraag me nu toch af of dat wel gezond voer is voor een a.s. Mama en Papa.
4 enorme eieren liggen er in dat zootje bij elkaar gerommelde takken.
Waar zou ik ze nou eens een plezier mee kunnen doen?
dinsdag 13 april 2010 om 10:01
quote:sjoba schreef op 12 april 2010 @ 14:49:
He Morringa,
Hartstikke lief dat je zo begaan bent met de zwanen! Mooi he, zo'n broedsel groot zien worden van dichtbij..
Voeren is niet nodig voor wilde beesten, en eigenlijk maak je ze er vooral lui mee. Het beste is om ze zelf naar insecten en gras te laten zoeken, dan komen ze in beweging en dat leren ze ook aan hun jongen. Vooral voor de jonge zwaantjes is brood niet goed, ze kunnen dat niet goed verteren. Brood bevat weinig voedingswaarde en als het eten voor hun neus ligt, worden ze daar lui van. Jij geeft natuurlijk maar 1 boterham, maar wie weet doen nog meer mensen dat. Bij eenden zie je bijvoorbeeld dat het veel voeren van brood leidt tot 'verveling' bij met name de mannetjes (ze hoeven geen tijd meer te besteden aan voedsel zoeken), wat weer leidt tot groepsverkrachtingen van vrouwtjes. Veel vrouwtjeseenden verdrinken daardoor in het voorjaar, vooral op plekken waar veel gevoerd wordt.
Hè getver, Sjoba, nee dat wist ik niet, van die eenden.
Eenden krijgen van mij ook niets. Maar die zwanen.... nou ja, ik heb er een zwak voor.
Ze liggen daar zo lief met die grote lijven. Als je vanboven op ze neer kijkt zijn het echt enorme beesten.
Deze zijn trouwens ook niet agressief, ze zijn het gewend, dat er veel mensen naar ze kijken. Het is hier een toeristisch dorp en mensen die van de boot komen, komen er automatisch langs.
He Morringa,
Hartstikke lief dat je zo begaan bent met de zwanen! Mooi he, zo'n broedsel groot zien worden van dichtbij..
Voeren is niet nodig voor wilde beesten, en eigenlijk maak je ze er vooral lui mee. Het beste is om ze zelf naar insecten en gras te laten zoeken, dan komen ze in beweging en dat leren ze ook aan hun jongen. Vooral voor de jonge zwaantjes is brood niet goed, ze kunnen dat niet goed verteren. Brood bevat weinig voedingswaarde en als het eten voor hun neus ligt, worden ze daar lui van. Jij geeft natuurlijk maar 1 boterham, maar wie weet doen nog meer mensen dat. Bij eenden zie je bijvoorbeeld dat het veel voeren van brood leidt tot 'verveling' bij met name de mannetjes (ze hoeven geen tijd meer te besteden aan voedsel zoeken), wat weer leidt tot groepsverkrachtingen van vrouwtjes. Veel vrouwtjeseenden verdrinken daardoor in het voorjaar, vooral op plekken waar veel gevoerd wordt.
Eenden krijgen van mij ook niets. Maar die zwanen.... nou ja, ik heb er een zwak voor.
Ze liggen daar zo lief met die grote lijven. Als je vanboven op ze neer kijkt zijn het echt enorme beesten.
Deze zijn trouwens ook niet agressief, ze zijn het gewend, dat er veel mensen naar ze kijken. Het is hier een toeristisch dorp en mensen die van de boot komen, komen er automatisch langs.
dinsdag 13 april 2010 om 11:39
Ik vind het ook lastig hoor! Dieren die je zo veel ziet en die je aan het hart gaat, daar wil je graag iets goeds voor doen. Maar soms is het juist beter voor dieren om ze met rust te laten en hun eigen gang te laten gaan. Vooral bij ons in de stad (Utrecht) wordt er vreselijk veel gevoerd, niet alleen de eenden en zwanen maar ook de herten in het hertenkamp, de zangvogels en de ganzen. Op sommige plekken liggen zelfs hele broden in de berm, met het idee dat het zonde is om weg te gooien en goed voor de dieren. Maar de dieren hebben er niet veel aan, en uiteindelijk leidt het tot veel overlast (poep, opdringerige dieren als je ze niks geeft). Ook trekt al dat brood ratten aan.Ook in de stad zijn dieren 'wild' in de zin dat ze heel goed voor zichzelf kunnen zorgen.
Als je voert, doe dat dan in ieder geval niet veel en niet als er jonkies zijn. Dan leren die om hun eigen eten te zoeken.
Als je voert, doe dat dan in ieder geval niet veel en niet als er jonkies zijn. Dan leren die om hun eigen eten te zoeken.
dinsdag 13 april 2010 om 12:37
quote:morrigana schreef op 13 april 2010 @ 10:01:
[...]
Je posting komt over van, "ik hoor van alle kanten dat het slecht is en waarom het slecht is, maar ik doe het lekker toch ".
Jammer dat het niet bij je wilt binnendringen. Je kan zwanen toch ook bekijken van een afstand zonder ze te voeren? Of geef je er dan toch zo weinig om dat het je niet kan schelen? Als jij maar "je voldoening" krijgt om ze brood te voeren?
[...]
Je posting komt over van, "ik hoor van alle kanten dat het slecht is en waarom het slecht is, maar ik doe het lekker toch ".
Jammer dat het niet bij je wilt binnendringen. Je kan zwanen toch ook bekijken van een afstand zonder ze te voeren? Of geef je er dan toch zo weinig om dat het je niet kan schelen? Als jij maar "je voldoening" krijgt om ze brood te voeren?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
dinsdag 13 april 2010 om 14:04
Het grappige is, dat als de de zwaantjes uit het ei zijn gekropen, nadat ze ontzettend hard hebben moeten werken er überhaupt uit te komen, Pa en Ma een behoorlijk eind van de oever af gaan zwemmen.
Die weten wel dat brood niet zo goed voor ze is.
MV, het is een boterham geen rattegif.
Het zijn ook hartstikke ouwe zwanen. Ze wonen hier al zeker 8 jaar en leven nog hoor.
Jij vindt een reep chocolade toch ook lekker, terwijl het niet goed voor je is.
Het is een extraatje geen voeding.
Maar ok, morgen krijgen ze sla.
Die weten wel dat brood niet zo goed voor ze is.
MV, het is een boterham geen rattegif.
Het zijn ook hartstikke ouwe zwanen. Ze wonen hier al zeker 8 jaar en leven nog hoor.
Jij vindt een reep chocolade toch ook lekker, terwijl het niet goed voor je is.
Het is een extraatje geen voeding.
Maar ok, morgen krijgen ze sla.
dinsdag 13 april 2010 om 21:42
Gemengd graanvoer eten ze graag, familie van mij had vroeger zwanen, die kregen dat twee keer per dag: koop je in zakken van 20 kilo (bij zo'n voeder groothandel), zit graan, zonnebloempitten, gerst, mais etc in, gooi het in het water, op een plek waar ze met hun lange nek bij kunnen, dan trekt het ook geen meeuwen of duiven.
woensdag 14 april 2010 om 17:41
Nou, ik dus naar de zwanen ,vanmiddag.
Eerst een praatje gemaakt, verteld dat ik een speciale verrassing had, een tip van de dames van het Viva-forum.
Een lekker handje verse salda. Eisberg nogwel.
Zij heeft dus één stukje in haar snavel gehad en meteen weer uitgespuugd, de rest vakkundig in haar nest verwerkt.
Een vieze blik, een hoop gekwaak, waaruit ik opmaakte dat ik de pot op kon met mijn salade. En ik kon gaan......
Morgen krijgt ze weer haar boterham. Volkoren !!!!!
Eerst een praatje gemaakt, verteld dat ik een speciale verrassing had, een tip van de dames van het Viva-forum.
Een lekker handje verse salda. Eisberg nogwel.
Zij heeft dus één stukje in haar snavel gehad en meteen weer uitgespuugd, de rest vakkundig in haar nest verwerkt.
Een vieze blik, een hoop gekwaak, waaruit ik opmaakte dat ik de pot op kon met mijn salade. En ik kon gaan......
Morgen krijgt ze weer haar boterham. Volkoren !!!!!