Afscheid van mijn asperger-mannetje

22-04-2010 12:26 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na heel erg getwijfeld te hebben eindelijk de relatie verbroken met mijn vriend die het Syndroom van Asperger heeft. Jarenlang heb ik de kar voor ons beiden kunnen trekken, waar ik steeds verder aan onder door ging.

Hij trok het niet om hulp te zoeken, ik heb dit wel gedaan, gewoon voor mezelf. Hier heb ik meer inzicht gekregen in hoe hij is, en dat het ook absoluut geen onwil is vanuit hem, maar dat bepaalde dingen gewoon niet mogelijk zijn. Dit gaf mij in het begin een goed gevoel, ik begreep hem hierdoor beter. Alleen kwam daarna het besef bij mij dat dit aan de situatie nooit iets zou kunnen veranderen. Hij blijft zoals hij is, mijn lieve asperger-mannetje, en ik moet hem niet willen veranderen in iemand die hij niet is.

Het is teveel een verzorgende rol geworden en er is geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Ik heb me nu zover aangepast dat ik mezelf niet meer was, en dat trok ik niet meer. Het voelt ontzettend egoïstisch dat ik het na al die jaren opgeef, maar ik kies nu voor mezelf en dat lucht ergens ontzettend op.

De pijn is alleen zo groot op dit moment omdat ik nog steeds zo ontzettend veel van hem hou.

Ik moet het even van me af praten, weet ook verder niet wat ik wil met dit topic, maar het lucht even op.
Autisten zijn helemaal niet dom, zij hebben meer dan vaak een hoger I.Q. (Het is eerder een domme opmerking als men dit zegt)
Er zijn geluiden vanuit zijn school gekomen dat hij gedrag zou vertonen wat niet bij zijn leeftijd zou passen, zonder enige onderbouwing van de juffen. Ik heb vervolgens op eigen initiatief mijn zoon laten testen. Er kwam dus uit dat hij mogelijk Asperger heeft.De orthopedagoog houdt nog een slag om de arm omdat hij nog maar 6 is en ze eerst het effect van een sociale vaardigheidstraining wil zien. Pas wanneer hij 8 is, zal hij officieel getest worden en tot die tijd is het dus alleen de Sovatraining en scouting. Geen medicijnen, geen rugzak en geen speciaal onderwijs, want op school functioneert ie prima en heeft ie ook wel vriendjes. That's it en dat is het laatste wat ik erover zeg. Discussieren jullie lekker verder over deze 'handicap'.
Iris.. ik heb het idee dat Triancha het niet(helemaal) geaccepteerd heeft van haar zoon...

is ook best ff slikken natuurlijk als je zoiets te horen krijgt. iedereen wil het liefst een "normaal" kind.

maar vind het oprecht jammer dat ze hier zulke dingen blijft beweren en haar kop in het zand steekt.

ik hoop ook echt dat haar zoon het allemaal probleemloos zal blijven doen in zijn leven....
Wie zegt dat ze dom zijn dan Schampie? Ze kunnen net zo dom of slim zijn als ieder ander en hoeven ook niet een hoger IQ te hebben dan de gemiddelde "normale" mens. Ik ken namelijk mensen die verstandelijk gehandicapt zijn én autistisch en mensen die alleen autistisch zijn, sommige zijn slim n andere zijn gemiddeld.
quote:schampie schreef op 22 april 2010 @ 19:48:

Autisten zijn helemaal niet dom, zij hebben meer dan vaak een hoger I.Q. (Het is eerder een domme opmerking als men dit zegt)Dit hogere iq is meestal bij Asperger, niet alle autisten hebben vaak een hoger iq.
Wil je alsjeblieft dat 'ik weet het allemaal beter' toontje voor je houden Wolletje? Je kent me helemaal niet, dus je kunt ook helemaal niet oordelen over hoe ik mij voel mbt de vermeende Asperger van mijn zoon. En nu kap ik er echt mee voordat ik echt hele vervelende dingen ga roepen en een ban riskeer.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 19:50:

Er zijn geluiden vanuit zijn school gekomen dat hij gedrag zou vertonen wat niet bij zijn leeftijd zou passen, zonder enige onderbouwing van de juffen. Ik heb vervolgens op eigen initiatief mijn zoon laten testen. Er kwam dus uit dat hij mogelijk Asperger heeft.De orthopedagoog houdt nog een slag om de arm omdat hij nog maar 6 is en ze eerst het effect van een sociale vaardigheidstraining wil zien. Pas wanneer hij 8 is, zal hij officieel getest worden en tot die tijd is het dus alleen de Sovatraining en scouting. Geen medicijnen, geen rugzak en geen speciaal onderwijs, want op school functioneert ie prima en heeft ie ook wel vriendjes. That's it en dat is het laatste wat ik erover zeg. Discussieren jullie lekker verder over deze 'handicap'.Wat loop je nu weer gepikeerd te doen? Kun je dan geen gewone discussie voeren zonder gelijk op je achterste benen te staan? Deze discussie gaat namelijk niet alleen om jouw zoon, maar om Asperger in het algemeen. Betrek toch niet altijd alles op jezelf.

Er zijn geluiden vanuit zijn school gekomen dat hij gedrag zou vertonen wat niet bij zijn leeftijd zou passen, zonder enige onderbouwing van de juffen. Ik heb vervolgens op eigen initiatief mijn zoon laten testen.

Geen medicijnen, geen rugzak en geen speciaal onderwijs, want op school functioneert ie prima en heeft ie ook wel vriendjes. That's it en dat is het laatste wat ik erover zeg. Discussieren jullie lekker verder over deze 'handicap'.

en omdat school niet onderbouwende dingen zegt laat jij hem testen??? why? dan heb je toch zelf neem ik aan ook wel twijfels?

Ik zou mijn zoon niet laten testen omdat school wat dingen zegt die ze niet onderbouwen.

mijn zoon heeft ook geen rugzak, geen medicatie, doet het goed op school en heeft vriendjes..en toch is het een ASS-er....

ik vind het erg jammer Triancha dat je zo reageert.
Een autist is per definitie niet dom.

Als er nog meer of andere problemen zijn, dan nog zijn ze niet dom te noemen. Ik vind het een domme opmerking om zo over autisten te spreken. Albert Einstein was ook een autist.
quote:schampie schreef op 22 april 2010 @ 19:55:

Als er nog meer of andere problemen zijn, dan nog zijn ze niet dom te noemen. Ik vind het een domme opmerking om zo over autisten te spreken. Albert Einstein was ook een autist.weet jezelf wel waar je het over hebt?
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 19:53:

Wil je alsjeblieft dat 'ik weet het allemaal beter' toontje voor je houden Wolletje? Je kent me helemaal niet, dus je kunt ook helemaal niet oordelen over hoe ik mij voel mbt de vermeende Asperger van mijn zoon. En nu kap ik er echt mee voordat ik echt hele vervelende dingen ga roepen en een ban riskeer.

hey jij reageert echt oververhit.

nee ik ken je niet nee.. maar ik heb het gevoel naar aanleiding wat en hoe je post over Asperger dat je het niet (volledig) hebt geaccepteerd.

ik weet het heus niet allemaal beter, maar je moet gewoonweg niet gaan zeggen dat je zoon probleemloos is maar toch Asperger heeft. dat gaat gewoonweg niet samen.

ik vind het echt sneu dat je zo reageert...ik hoop dat je naar je zoon toe toch wat anders reageert dan hier.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 19:53:

Je kent me helemaal niet, dus je kunt ook helemaal niet oordelen over hoe ik mij voel mbt de vermeende Asperger van mijn zoon. Maar als hij het zo goed doet en zo goed functioneert, waarom zou je je dan druk maken om die asperger diagnose? Dan heeft hij het vast niet...
quote:schampie schreef op 22 april 2010 @ 19:48:

Autisten zijn helemaal niet dom, zij hebben meer dan vaak een hoger I.Q. (Het is eerder een domme opmerking als men dit zegt)

Dat is niet waar, ongeveer 70% (percentage weet ik niet zeker) van de autisten heeft een laag iq. Maar dat is te verklaren uit de geschiedenis. Toen autisme voor het eerste werd omschreven was dat bij een groep verstandelijk gehandicapte kinderen (alleen jongens zelfs geloof ik). Heel lang is autisme automatisch gekoppeld geweest aan een laag iq. Tegenwoordig is dat niet meer zo, maar er zijn nog steeds meer autisten met een laag iq dan autisten met een normaal tot hoog iq.

Althans, onder de gediagnosticeerde autisten. Ik ga ervanuit dat er steeds meer 'slimme' autisten gediagnosticeerd zullen worden en het uiteindelijk mss wel 50-50 wordt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 19:51:

Iris.. ik heb het idee dat Triancha het niet(helemaal) geaccepteerd heeft van haar zoon...

is ook best ff slikken natuurlijk als je zoiets te horen krijgt. iedereen wil het liefst een "normaal" kind.

maar vind het oprecht jammer dat ze hier zulke dingen blijft beweren en haar kop in het zand steekt.

ik hoop ook echt dat haar zoon het allemaal probleemloos zal blijven doen in zijn leven....

Wolletje, je schrijft nogal badinerend over Traincha. Daarmee laat jij haar niet in haar waarde.

Dat jij bepaalde ideeen hebt over aspergers, maakt nog niet dat je expert bent. Evengoed als het feit dat ik asperger ben, mij geen expert maakt op dat gebied (al weet ik als insider overigens wel meer ervan dan jij )

Soms valt het op dat iemand afwijkend gedrag vertoont, wanneer je dit houdt tegen het licht van gemiddeld gedrag. Dat hoeft helemaal niet meteen problematisch te zijn.
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 19:38:

Gelukkig gaat de terminologie op de schop, ik geloof in 2011. Want het onderscheid tussen de diverse vormen is vaak niet zo eenduidig en daar willen ze dus vanaf.Want ik zie ook nauwelijks verschil tussen PDD/NOS en een Asperger. Het komt vooral, omdat mijn vorm van PDD/NOS erg op het Syndroom van Asperger lijkt. Naast PDD/NOS ben ik nl. ook gediagnostiseerd als hoogbegaafd en later als bovengemiddeld begaafd. Sociaal functioneer ik redelijk, maar minder goed dan de meeste neuro-typicals, of "normale" mensen. Ik wend mijn intelligentie en - vermoedelijk - beelddenken aan om sociale situaties te snappen en te begrijpen wat anderen voelen als ze mij een persoonlijk verhaal vertellen.
World of Warcraft: Legion
quote:schampie schreef op 22 april 2010 @ 19:55:

Als er nog meer of andere problemen zijn, dan nog zijn ze niet dom te noemen. Ik vind het een domme opmerking om zo over autisten te spreken. Albert Einstein was ook een autist.

Wat loop je nu te zeuren? Wie heeft het hier nu over dom? Ze kunnen superslim zijn, heel gemiddeld en verstandelijk gehandicapt. Alles is mogelijk, net als bij "normale" mensen.

Trouwens, Einstein was een Asperger.
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 20:05:

[...]

Soms valt het op dat iemand afwijkend gedrag vertoont, wanneer je dit houdt tegen het licht van gemiddeld gedrag. Dat hoeft helemaal niet meteen problematisch te zijn.

Maar waarom dan toch dat stempeltje? Als het geen problemen geeft is er toch ook geen probleem?

Ik begrijp overigens best dat de meeste mensen met de diagnose wel duidelijke kenmerken hebben en er zullen ook veel mensen zijn daar daar mee kunnen leren leven, maar een klein kind heeft nog niet geleerd daar mee om te gaan...
Omen ik heb geen bepaalde ideeen over Asperger, ik schrijf feiten op wat ik opmerk uit de postings, en nee ben geen expert, maar waarom zou jij er meer van weten dan ik? je kent me niet, weet niet eens of ik een insider ben...

anyway het gaat hier niet om problematisch zijn.

het ging erom dat het onder de handicaps/beperkingen valt.

en dan kun je best probleemloos functioneren.

maar feit blijft dat je een beperking hebt toch... zie het voorbeeld van de man met 1 been. hij heeft een handicap, maar functioneert prima en is dus niet problematisch.. maar is toch gehandicapt

Er zijn geluiden vanuit zijn school gekomen dat hij gedrag zou vertonen wat niet bij zijn leeftijd zou passen, zonder enige onderbouwing van de juffen. Ik heb vervolgens op eigen initiatief mijn zoon laten testen. Er kwam dus uit dat hij mogelijk Asperger heeft.De orthopedagoog houdt nog een slag om de arm omdat hij nog maar 6 is en ze eerst het effect van een sociale vaardigheidstraining wil zien. Pas wanneer hij 8 is, zal hij officieel getest worden en tot die tijd is het dus alleen de Sovatraining en scouting. Geen medicijnen, geen rugzak en geen speciaal onderwijs, want op school functioneert ie prima en heeft ie ook wel vriendjes. That's it en dat is het laatste wat ik erover zeg. Discussieren jullie lekker verder over deze 'handicap'.Ok, dank voor je uitleg van de situatie. Dit maakt een en ander een stuk begrijpelijker vind ik. Een diagnose als ASS is best heftig en kan stigmatiserend werken. Als de 'klachten' dermate mild zijn dan zou ik ook voorzichtig zijn met stickertjes plakken en labels accepteren. En zéker zelf niet je kind als 'gehandicapt' (anders?) gaan zien/behandelen. Want dat is wel wat de omgeving gaat doen als je zo'n label krijgt.
quote:yayah schreef op 22 april 2010 @ 20:09:

[...]

Maar waarom dan toch dat stempeltje? Als het geen problemen geeft is er toch ook geen probleem?

[..]

Ik denk dat heel veel mensen dat stempeltje ook niet hebben, ondanks dat zij wel een anders functionerend brein hebben. Soms wordt het min of meer bij toeval ontdekt. Nu, dan weet je dat. Maar het maakt voor veel mensen echt niet uit in hun dagelijkse praktijk.

Hetzelfde zie je bij mensen die bijvoorbeeld een schizoide persoonlijkheidsstructuur hebben (om maar een voorbeeld te noemen). Deze mensen hoeven niet per definitie een probleem te hebben. Pas wanneer het wel problemen geeft, kun je wellicht spreken van een schizoide persoonlijkheidsstoornis. Maar zodra zo iemand leert omgaan met zijn of haar persoonlijkheidsstructuur, hoeft het niet meer problematisch te zijn.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 19:47:

Verder vind ik het ook vreemd dat zij vindt dat alleen iemand die niet functioneert gehandicapt mag worden genoemd. Een blinde functioneert ook prima met een stok en een hond en toch is hij gehandicapt. Zo zie ik een Asperger ook, die kan prima functioneren, maar heeft wel een lange gebruiksaanwijzing en en aantal beperkingen op sociaal vlak.

Er moet worden verteld dat er verschillende soorten handicaps zijn. Althans ik maak de volgende verdeling:

- lichamelijke handicap: iemand kan bepaalde fysieke handeling niet of minder goed uitvoeren dan iemand die niet lichamelijk gehandicapt is;

- verstandelijke handicap: iemand met een IQ minder dan 90. Hij heeft een minder goed leervermogen. Hij snapt dingen op technisch gebied minder goed dan iemand met minimaal een normale begaafdheid;

- gedragshandicap: iemand met een afwijkend gedrag die minder goed functioneerd in de sociale omgang met anderen. Dat hoeft niet alleen autisme te zijn, dat kan ook MCDD, ADD of ADHD zijn. Het kan ook iemand zijn met een psychiatrische diagnose: schizofrenie, borderline, etc.;

- zintuiglijke handicap: iemand die slechthorend of doof is, slechtziend of blind, niet kunnen proeven, ruiken.

Alle handicaps die ik hierboven genoemd heb, zijn in gradaties.
World of Warcraft: Legion
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 20:08:

[...]

Trouwens, Einstein was een Asperger.Een Asperger is een autist.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik kan me zo voorstellen dat Omen als Asperger zijnde heel goed weet hoe dat voelt en in die zin dus insider is, maar iemand met een partner/kind met Asperger/autisme is ook een insider, want die weet hoe het is om er intensief mee om te gaan.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 20:14:

Ik kan me zo voorstellen dat Omen als Asperger zijnde heel goed weet hoe dat voelt en in die zin dus insider is, maar iemand met een partner/kind met Asperger/autisme is ook een insider, want die weet hoe het is om er intensief mee om te gaan.

Eens. Maar die gaan ermee om als outsider. Als neurotypical, die kijkt vanuit haar/zijn referentiekader van wat 'normaal' is naar iemand die een brein heeft dat anders functioneert. Een neurotypical kan bij benadering proberen er iets van te begrijpen.

Ik ga bijvoorbeeld mij nooit voor kunnen stellen hoe neurotypicals precies denken, omdat ik eenvoudigweg niet op die manier kan denken.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 20:08:

[...]

Wat loop je nu te zeuren? Wie heeft het hier nu over dom? Ze kunnen superslim zijn, heel gemiddeld en verstandelijk gehandicapt. Alles is mogelijk, net als bij "normale" mensen.

Trouwens, Einstein was een Asperger. Wat bedoel je hiermee?

A.Einstein was een Asperger. Ja

A.Einstein was een autist, Ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven