Afscheid van mijn asperger-mannetje

22-04-2010 12:26 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na heel erg getwijfeld te hebben eindelijk de relatie verbroken met mijn vriend die het Syndroom van Asperger heeft. Jarenlang heb ik de kar voor ons beiden kunnen trekken, waar ik steeds verder aan onder door ging.

Hij trok het niet om hulp te zoeken, ik heb dit wel gedaan, gewoon voor mezelf. Hier heb ik meer inzicht gekregen in hoe hij is, en dat het ook absoluut geen onwil is vanuit hem, maar dat bepaalde dingen gewoon niet mogelijk zijn. Dit gaf mij in het begin een goed gevoel, ik begreep hem hierdoor beter. Alleen kwam daarna het besef bij mij dat dit aan de situatie nooit iets zou kunnen veranderen. Hij blijft zoals hij is, mijn lieve asperger-mannetje, en ik moet hem niet willen veranderen in iemand die hij niet is.

Het is teveel een verzorgende rol geworden en er is geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Ik heb me nu zover aangepast dat ik mezelf niet meer was, en dat trok ik niet meer. Het voelt ontzettend egoïstisch dat ik het na al die jaren opgeef, maar ik kies nu voor mezelf en dat lucht ergens ontzettend op.

De pijn is alleen zo groot op dit moment omdat ik nog steeds zo ontzettend veel van hem hou.

Ik moet het even van me af praten, weet ook verder niet wat ik wil met dit topic, maar het lucht even op.
quote:maxem schreef op 22 april 2010 @ 20:31:

Iig staat Asperger niet in de weg om een goede carriere te maken. Las ook Bill Gates.Dat is het probleem ook niet. De sociale omgang met mensen is vaak een probleem met als gevolg dat iemand dus een topic opent dat ze haar relatie ondanks een heleboel liefde voor een persoon toch heeft moeten verbreken omdat ze er niet meer mee kan leven.
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 20:27:

[...]

In dat geval vertoont dat peutertje geen autistisch gedrag, maar egocentrisch en niet-empathisch gedrag.

Echt, niet iedere autist is egocentrisch of niet-empathisch.

Ik had het inderdaad over kenmerken
Vreemd Solomio, ik ken het onderscheid als totaal anders:

- Klassieke autisme: een zwaardere vorm;

- Asperger: een lichtere vorm (en dus totaal iets anders dan klassiek autisme) en soms met een hoger IQ dan gemiddeld;

- PDD-NOSS: ook een zwaardere vorm;

- Laagfunctionerend autisme: autisme met een verstandelijke handicap erbij.
Sol ik ken mensen zonder autisme-stempel die veel meer problemen hebben dan bijvoorbeeld mijn zoon
Dit alles doet mij denken aan een discussie die ik ooit voerde tijdens een onderwijsblok Sociologie van de Gezondheidszorg.. Daarin werd onderscheid gemaakt tussen de termen:

1. Disease/Impairment = een medische conditie, datgene wat anders is op organisch niveau

2. Illness/disability= het fysiologisch en psychologisch disfunctioneren van het individu ten gevolge van de medische conditie.

3. Sickness/handicap = de sociaal-maatschappelijke gevolgen van een ziekte of stoornis, het al dan niet goed kunnen functioneren in een bepaalde cultuur of omgeving ten gevolge daarvan.

In dit kader zou je kunnen zeggen dat er bij ASS altijd sprake is van 'impairment' (want medisch/biologisch bepaald), en vaak ook van 'disability' (want de persoon met ASS heeft daar zelf last van) en/of 'handicap' (want de persoon functioneert niet op de 'gangbare' wijze binnen zijn omgeving/heeft moeite in sociale context te functioneren).

In het NL heb je het onderscheid tussen deze (ook door de WHO gehanteerde) termen helaas niet, maar op deze manier zou het dus prima kunnen dat er bij het kind van trancha2 (nog) geen sprake is van daadwerkelijke handicap...

PS Oef, sorry als dit overkomt als een college...
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 20:31:

[...]

Graag gedaan!

Echt hoor, je kind is niet 'gedoemd'. Je kind heeft jou als moeder en jij probeert zo bewust mogelijk met je kind om te gaan. Dat maakt al zoveel uit.
@Merel, weet je wat het mooie is van Asperger? Mijn kind heeft daar zelf totaal geen last van. Zijn redenering is in feite zo: hij is normaal en de rest van de wereld is gek, hij heeft dus geen last van zijn autisme maar van alle anderen die niet autistisch zijn, en verder boeit het hem bijzonder weinig.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 20:34:

Vreemd Solomio, ik ken het onderscheid als totaal anders:

- Klassieke autisme: een zwaardere vorm;

- Asperger: een lichtere vorm (en dus totaal iets anders dan klassiek autisme) en soms met een hoger IQ dan gemiddeld;

- PDD-NOSS: ook een zwaardere vorm;

- Laagfunctionerend autisme: autisme met een verstandelijke handicap erbij.

Door beide psychiaters is het mij als volgt uitgelegd:

Er is een rij kenmerken (12 stuks geloof ik). Heb je er 6 of meer dan heb je of klassiek of Asperger (onderscheid tussen die 2 is klein). Heb je er 5 of 4 (soms zelfs 3 ), dan heb je PDD-NOS, heb je er (soms 3), 2 of 1 of 0, dan heb je niks.

Hoogfunctionerend of laagfunctionerend heeft met iq te maken en iq staat los van autisme.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 20:36:

@Merel, weet je wat het mooie is van Asperger? Mijn kind heeft daar zelf totaal geen last van. Zijn redenering is in feite zo: hij is normaal en de rest van de wereld is gek, hij heeft dus geen last van zijn autisme maar van alle anderen die niet autistisch zijn, en verder boeit het hem bijzonder weinig.

Maar wat nu als hij verliefd wordt? Dan zal hij toch ook graag willen dat zij hem begrijpt en dat ze het fijn hebben samen? Dat kan hij dus toch tegen problemen met normale mensen aanlopen?

quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 20:23:

Iemand vroeg iets over opvoeden en het liefdesleven later. Ik hoop dat ik mijn zoon voldoende vaardigheden kan aanleren over wat wel en niet kan in een relatie ( of dit nu broer zijn, partner zijn, neef zijn of zoon zijn, vriend zijn of vijand zijn is).

Nog even over je eerdere opmerking over dingen aanleren binnen een relatie: denk je dat het mogelijk is iemand met een dergelijke beperking echt te leren hoe het voelt om je in te leven in een ander of blijft het bij kopieergedrag?

(dit is niet vervelend bedoeld).
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 20:41:

[...]

Door beide psychiaters is het mij als volgt uitgelegd:

Er is een rij kenmerken (12 stuks geloof ik). Heb je er 6 of meer dan heb je of klassiek of Asperger (onderscheid tussen die 2 is klein). Heb je er 5 of 4 (soms zelfs 3 ), dan heb je PDD-NOS, heb je er (soms 3), 2 of 1 of 0, dan heb je niks.

Vreemd, dit is totaal nieuwe info voor mij (en ik ken de materie )

Hoogfunctionerend of laagfunctionerend heeft met iq te maken en iq staat los van autisme.

Eens.
quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 20:36:

@Merel, weet je wat het mooie is van Asperger? Mijn kind heeft daar zelf totaal geen last van. Zijn redenering is in feite zo: hij is normaal en de rest van de wereld is gek, hij heeft dus geen last van zijn autisme maar van alle anderen die niet autistisch zijn, en verder boeit het hem bijzonder weinig.Hij zal dus nog het een en ander moeten leren... in de toekomst zal hij zich moeilijk op zijn toekomstige werkplek op deze manier kunnen gedragen.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 20:42:

[...]

Maar wat nu als hij verliefd wordt? Dan zal hij toch ook graag willen dat zij hem begrijpt en dat ze het fijn hebben samen? Dat kan hij dus toch tegen problemen met normale mensen aanlopen?

Nog even over je eerdere opmerking over dingen aanleren binnen een relatie: denk je dat het mogelijk is iemand met een dergelijke beperking echt te leren hoe het voelt om je in te leven in een ander of blijft het bij kopieergedrag?

(dit is niet vervelend bedoeld).

Leren voelen kan ik hem niet. Dat is nu net zijn handicap. Hij voelt wel maar anders als jij en ik ( althans, er van uit gaande dat jij geen Asperger hebt)

Botweg gezegd, het maakt mijn zoontje niet uit of hij kwetsend is of niet. Hij begrijpt namelijk het hele begrip kwetsen niet. Als hij iemand ziet met een dikke kont dan zal hij zeggen goh wat een dikke kont.

Ik weet wel zeker dat ik hem niet alles kan leren. Daar is het leven te kort voor en sociale interacties zijn veel te ingewikkeld om hem alles aan te leren. Er hoeft maar 1 ding anders te zijn en de hele situatie is anders

Hij zal ongetwijfeld tegen problemen aanlopen maar zal het zelf niet als een probleem zien. Ik wel, ik vind het afschuwelijk maar hij niet. En dat is ergens wel een troost. Wat hij niet kent., mist hij ook niet.
quote:yayah schreef op 22 april 2010 @ 20:47:

[...]

Hij zal dus nog het een en ander moeten leren... in de toekomst zal hij zich moeilijk op zijn toekomstige werkplek op deze manier kunnen gedragen.

Dan word ie net als Bill Gates lekker zelfstandig ondernemer en heeft hij het zelf voor het zeggen

Hij zal zijn leven lang moeten leren. Net als jij en ik. Het enige verschil is dat voor ons sociaal wenselijk gedrag op een dag vanzelf komt, je dingen zelf inziet, en daar naar handelt. Hij niet. Hij snapt er geen hol van waarom het allemaal zo ingewikkeld moet en waarom je toch aardig en beleefd moet zijn als je iemand echt niet moet. ( de leraar bijvoorbeeld)
quote:yayah schreef op 22 april 2010 @ 20:47:

[...]

Hij zal dus nog het een en ander moeten leren... in de toekomst zal hij zich moeilijk op zijn toekomstige werkplek op deze manier kunnen gedragen.Dat ben ik wel met je eens. Nu mag hij nog in zijn eigen wereld leven, maar straks zal hij zich helaas moeten aanpassen aan de buitenwereld.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 20:50:

[...]

Dat ben ik wel met je eens. Nu mag hij nog in zijn eigen wereld leven, maar straks zal hij zich helaas moeten aanpassen aan de buitenwereld.Hij mag wat mij betreft zijn hele leven in zijn eigen wereld leven maar zo werkt het niet. Het kind word dus al vanaf dag 1 aangeleerd wat sociaal wenselijk is. Hij moet zich dus al vanaf dag 1 aanpassen
En ik vergeet nog het belangrijkste. Mijn kind heeft die stoornis/afwijking/ noem het hoe je het noemen wilt. Hij mag van zijn omgeving net zo hard verwachten dat ZIJ daar ook rekening mee houden en sommige dingen accepteren. Want waarom zou hij dit wel dag in dag uit moeten doen en mag zijn omgeving niet ook een stapje doen?
quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 20:48:

[...]

Hij zal ongetwijfeld tegen problemen aanlopen maar zal het zelf niet als een probleem zien. Ik wel, ik vind het afschuwelijk maar hij niet. En dat is ergens wel een troost. Wat hij niet kent., mist hij ook niet.

Wat praat je ontzettend liefdevol over hem, ik hoor helaas soms wel anders .

Verder ben ik nu buddy van een 28-jarige jonge man met Asperger en die is doodongelukkig en eenzaam in zijn "anders zijn". Ik hoop van harte dat dat jouw zoon niet overkomt, dat dat is zo triest om te zien.
Ik heb zelf als puber ook met psychologen gepraat en zij gooiden mij in de restgroep PDD-NOS. Enkel en alleen omdat ze verder geen duidelijke diagnose konden stellen. NOS staat niet voor niets voor "Not Otherwise Specified".

Maar ik heb echt geen PDD-NOS. Die psychologen roepen soms ook maar wat hoor, ze praatte mij gewoon aan dat ik het had! Ze liep het lijstje van kenmerken door en toen ik zei "Nee dat heb ik niet" zei ze gewoon "Nou ik denk het wel". Ze wist gewoon niet wat ze met mij aan moest en dus kreeg ik maar de stempel PDD-NOS.
quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 20:53:

En ik vergeet nog het belangrijkste. Mijn kind heeft die stoornis/afwijking/ noem het hoe je het noemen wilt. Hij mag van zijn omgeving net zo hard verwachten dat ZIJ daar ook rekening mee houden en sommige dingen accepteren. Want waarom zou hij dit wel dag in dag uit moeten doen en mag zijn omgeving niet ook een stapje doen?Van zijn directe omgeving mag hij dat zeker verwachten, van de boze buitenwereld is dat helaas wat lastiger.
En of hij verliefd word? Ik weet het niet. Hij zal waarschijnlijk een relatie aangaan omdat het sociaal wenselijk is. Hij kent de vriendschappelijke band tussen mensen niet, is meer een eenling. Heeft bergen vriendjes om hem heen maar als ie er morgen niet meer zijn is het ook goed. Dus ik denk niet dat dit een vraagstuk is voor hem. Hij kent het immers niet, die band.
quote:Llian schreef op 22 april 2010 @ 20:54:

Ik heb zelf als puber ook met psychologen gepraat en zij gooiden mij in de restgroep PDD-NOS. Enkel en alleen omdat ze verder geen duidelijke diagnose konden stellen. NOS staat niet voor niets voor "Not Otherwise Specified".

Maar ik heb echt geen PDD-NOS. Die psychologen roepen soms ook maar wat hoor, ze praatte mij gewoon aan dat ik het had! Ze liep het lijstje van kenmerken door en toen ik zei "Nee dat heb ik niet" zei ze gewoon "Nou ik denk het wel". Ze wist gewoon niet wat ze met mij aan moest en dus kreeg ik maar de stempel PDD-NOS.Misschien was je gewoon een lastige puber of heb je ondertussen een andere, passendere diagnose gekregen?
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 20:56:

[...]

Van zijn directe omgeving mag hij dat zeker verwachten, van de boze buitenwereld is dat helaas wat lastiger.En dat vind ik heel erg. Maar hij niet. Hij zal inderdaad tegen een heleboel obstakels oplopen die hij heel makkelijk weer naast zich neer zal leggen. Het zal mijn hart breken, absoluut maar hij vind het goed. En daar houd ik mezelf maar aan vast
Ik denk dat dit een mooie quote is: "Verder vind ik het ook vreemd dat zij vindt dat alleen iemand die niet functioneert gehandicapt mag worden genoemd. Een blinde functioneert ook prima met een stok en een hond en toch is hij gehandicapt. Zo zie ik een Asperger ook, die kan prima functioneren, maar heeft wel een lange gebruiksaanwijzing en en aantal beperkingen op sociaal vlak."

Dan over het Autisme SPECTRUM. Voorheen was er slechts klassiek AUTISME, wellicht 1 op de 2000 (of zelfs nog minder) mensen vielen daar onder. Toen is er bedacht dat er in de DSM4 een nieuwe verzameling moest komen. Dat werd een véééél grotere verzameling AUTISME SPECTRUM geheten. Daar viel klassiek autisme onder, pdd-nos en asperger. Onder deze veel grotere groep valt 1 op de 200 mensen en men denkt dat als er meer mensen getest zouden worden (die het nu niet uit zich zelf laten doen) dat het wel eens 1 op de 100 mensen zou kunnen betreffen.

Asperger is verwant aan Autisme. Het is echter geen autisme. Geen vorm van autisme. Maar iets dat verwant is aan autisme. Zelfs in het professionele beroepsveld wordt het helaas door elkaar gebruikt.

Een mens is verwant aan een aap. Een mens is echter geen aap. Een mens is ook niet een vorm van een aap.
quote:dangeensuus schreef op 22 april 2010 @ 20:57:

En of hij verliefd word? Ik weet het niet. Hij zal waarschijnlijk een relatie aangaan omdat het sociaal wenselijk is. Hij kent de vriendschappelijke band tussen mensen niet, is meer een eenling. Heeft bergen vriendjes om hem heen maar als ie er morgen niet meer zijn is het ook goed. Dus ik denk niet dat dit een vraagstuk is voor hem. Hij kent het immers niet, die band.Dat is inderdaad per persoon afhankelijk, maar ik heb een relatie gehad met een Asperger die smoorverliefd op mij was, dus het is wel mogelijk dat ze dat voelen, al kunnen ze met de uitwerking daarvan soms niet zo veel.
Boude vraag Iris, maar hoe weet jij dat hij smoorverliefd was? Door de dingen die hij deed? Die hij zei? Die hem wellicht aangeleerd waren? Dat kun je dus feitelijk niet weten, en ik ook niet. Ik hoop maar dat het voor mijn zoon niet al te moeilijk word.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven