Naaien =)

30-01-2009 22:19 809 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag beginnen met naaien, op een naaimachine

Maar zou niet weten hoe ik het onder de knie kan gaan krijgen.

Moeders zegt gewoon doen ( ja duhuh) maar volgens mij ga ik een weekendje oma boeken ofzo. of hebben jullie nog tipssss?
Sommige dingen krijgen bij mij inderdaad ook een enkele reis vuilnisbak merel, hoewel na 20 jaar zelf kleding maken het meeste wel echt in de kast belandt en nog maar weinig in de vuilnisbak omdat het gewoon absoluut niet is wat de bedoeling was, niet lekker zit of gewoon niet past.

Mijn laatste project wat in de vuilnisbak belandde was een winterjas. Ik had hem gemaakt van het patroon van een zomerjas. Dat was niet geschikt voor dikke stoffen. De zakken had ik gemaakte van paarse voeringstof en leken wel een soort vagina's. Wat is jullie laatste project wat in de vuilnisbak is beland?
Het is een rok geworden. Uitgezocht met de mevrouw van de naaiwinkel :-)
Trouwens weer wat gratis download patronen gevonden op de Bernina site.

Heb weleens eerder een Burda patroon ofzo gedownload en uitgeprint. Aan elkaar plakken van de printjes is ff een vervelend werkje, maar ik vond dit wel leuke patronen voor jurkjes.
Goeie tip lavenderleo..

Mac succes met je rok..

Ik heb inmiddels mijn tuniek doorgeslagen en zou er mee aan de slag kunnen maar ik ben ook druk met de lingerie.. En helaas kan ik nog steeds niet alles tegelijk..
Ik heb dus getekend en geknipt. Ik was de enige dus we gingen eigenlijk heel erg snel. En ik had geen stof bij me (stond niet op het lijstje) Nu nog een naaimachine.

Ik heb er 1 van Singer gezien, heel makkelijk in het gebruik volgens de meneer van de winkel.

Dexe: http://www.singer.nl/usermedia/files/7463.jpg

Moet ik nog ergens op letten?
Hoi,

ik kom voor het eerst op dit forum, maar ik zie meteen je vraag over de naaimachine en daar antwoord ik dan maar even op.

Ik ben een aantal jaar terug begonnen met naailes en ik heb een naaimachine van 100 euro gekocht toen. Was toen bij Blokker een aanbieding, maar ik denk dat je even goed rond moet kijken en er misschien ergens weer zo'n aanbieding is. Het is een Toshiba en ik ben er nog steeds heel blij mee, lekker simpel. Zoiets als op de foto van die Singer.

Ik bedoel eigenlijk dat ik niet meteen veel geld zou uitgeven aan een naaimachine, omdat er ook goede, simpele zijn Je kunt altijd nog prof worden, toch?

En verder ga ik hier ook lekker lezen, want mijn kleren-naai-kriebels beginnen ook weer te fladderen. Zo leuk! Maar wat ik zo moeilijk vond was om uit de tekst in zo'n naaitijdschrift te begrijpen wat de volgende stap was en hoe dat dan precies moest. Heb dat ook nog steeds niet onder de knie en dat houdt me tegen om weer te beginnen, merk ik.

Groetjes!
Deze kost vanaf vandaag 299,-. Maar ik ga ook eens kijken bij Blokker.
Eerlijk gezegd ben ik niet zo happig op de machines van bv de blokker. Kruidvat heeft ook wel eens van deze aanbiedingen. Ik heb daar een tijdje gewerkt en we kregen ze regelmatig kapot terug. Ik zeg op mijn beurt als het kan geef iets meer geld uit.

Ga eens informeren bij een machinehandelaar. In ieder geval veel plezier met uitzoeken..
Zo gisteren weer even lekker (nou ja het regende) naar lapjesmarkt in Utrecht geweest.. Heerlijk gescoord!! Ik heb nieuwe lapjes voor nieuwe sportshirts gekocht, dat was nodig want ik krijg her en der wat ruimte in het shirt.. En mooi spijkerstof lapje (max een meter) voor 2 euro.. En een hele mooie witte katoen achtige stof. Voelt heel goed, ik vroeg wat deze koste. Mevrouw zegt 3 euro per meter, later bleek dat deze 5 euro per meter was. Ik heb 4 meter meegenomen voor 3 euro per meter.. Ook mijn vriendin heeft 2 meter meegenomen zonde om te laten liggen.. Nu alleen nog de tijd vinden om alles te maken.
Wat een leuk topic! Speciaal lid geworden om hier te kunnen reageren ;)

Ik naai ook, niet heel regelmatig maar zo eens in de maand zet ik wat in elkaar. Maar nu begint het wel heel erg te kriebelen. Tijdens mijn laatste naailessen heb ik geleerd hoe ik zelf een patroon moet tekenen. Het boek ga ik binnenkort bestellen, zodat ik ook thuis de formules kan gebruiken.

Ook heb ik laatst een jurk geleend om na te tekenen, het was een heel project, maar uiteindelijk is het een geweldige jurk geworden! Nu kan ik natuurlijk niet vanalles blijven lenen, maar vond het erg leuk om zo een beetje te 'prutsen', uit te zoeken hoe ik het aan moet pakken. Veel leuker dan het gebruiken van een bestaand patroon! Dus, nu zoek ik nieuwe projecten en ga ik dit hele topic doorlezen, op zoek naar inspiratie :D
Mac123, als je niet zeker weet of je de machine voor langere tijd wil gebruiken kan je beter eerst een heel goedkoop ding kopen. Veel naaimachinewinkels hebben ook 2e hands machines. Laat je daar eens adviseren.

Mijn husqvarna doet het al 28 jaar geweldig. Er is (des tijds door mijn vader als kado voor mijn moeder) een berg geld aan uitgegeven maar dan heb je ook een machine waar je heel wat jaartjes mee vooruit kan.

Mijn laatste projectje wilde niet helemaal wat ik wilde (een korte broek voor mijn zoontje). Ik had al een korte broek van een vergelijkbaar patroon gemaakt. Nu wilde ik er nog een maken maar met andere zakken. Het zag er niet uit, en toen ik bij het inhameren van de jeansknoop ook nog een stuk pijp tussen kreeg wat ik niet meer los kreeg had ik het helemaal gehad met dat ding.

Nu ben ik aan een blouse voor mijzelf begonnen. De stof die ik in eerste instantie op het oog had is te klein (ooit eens 1 yard besteld, dat past precies niet als je ergens 1 meter voor nodig hebt) dus nu een andere stof gepakt.... ook leuk, maar toch niet zo leuk als de eerste. Ik moet nog bedenken hoe ik ooit een kledingstuk van die ene yard ga maken. 1 yard is ECHT heel weinig.

Effie, welkom. Wat voor een boek ga je bestellen over patroontekenen? Patroontekenen is absoluut niet mijn sterkste kant dus ik verbouw meestal een bestaand patroon. Ik wil ook wel beter leren patroontekenen.
Hoi, Fijn topic, kan ik mooi even mijn vraag posten :-)

Ik naai al een aantal jaren maar omdat mijn naaimachine tijdelijk uit logeren is heb ik op de vrijmarkt een vervanger voor 10 euro gescoord. Het is een Singer Ladystar en jawel hij doet het nog ook. Maar hij heeft één probleem. Hij brand door. Althans, het pedaal wordt loeiheet wanneer de machine langer dan 5 minuten aan staat. Ook begint hij na ca. een halve minuut te brommen.

Waar kan dit aan liggen? En is er iets aan te doen?

Wellicht een beetje een technisch vraagje, maar wie weet weet één van jullie hier antwoord op?

Alvast bedankt!
Een naaitopic, geniaal! Ik sta al een jaar (!) op de wachtlijst voor naailes. Weten jullie misschien iemand die lesgeeft in de omgeving 073?
Al een jaar op de wachtlijst?! Ik hoef hier in het noorden maar te fluisteren dat ik naailes zou willen hebben en ze staan in de rij...zo ongeveer dan ;)

Uggla, ik heb naailes gehad van een docent bij de modevakscholen Danckaerts, ik heb ook met die methode leren patroontekenen. Daar ga ik een boek van bestellen, iets met Damesmode en lingerie. Klein nadeel; het is me tot nu toe ook nog niet gelukt helemaal foutloos te tekenen ;) Blijven oefenen!
Lavenderleo, ik ben gisteren eindelijk naar de Haute Couture tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag geweest. Jij was er toch ook geweest? Heb je ook die Pimp your Clothes workshop gedaan?

Was echt geweldig, ben ongelofelijk geinspireerd.
Ja een jaar Effie. Ongelofelijk he. Zal haar nog eens mailen kijken hoe het er voor staat.
@koreveen. Ja, ben op Goede Vrijdag geweest. Heel mooi inderdaad. Heb daar geen workshop gedaan, maar inderdaad leuk dat het kon.

Gisteren naar de Grace Kelly exhib geweest in the V&A Museum in London. Niet onder de indruk van haar stijl helaas, maar toch leuk om de Grace Kelly 'Hermes' tas gezien te hebben.

Weet jij nog van andere mode tentoonstellingen in NL binnenkort toevallig?

Heb nog een zijden jurk gemaakt voor een bruiloft afgelopen zondag. Als ik thuis ben, zal ik wel een fotootje plaatsen.
Ik had zaterdag een mooie witte katoen gekocht, zit een klein beetje rek in.. Vanavond er een lange broek en een broek net over de knie geknipt. Ik heb weer genoeg te doen..
Lavender, ik heb me gek gefotografeerd. Wat prachtig! Zeker de Chanel pakjes. Het Gemeentemuseum heeft altijd prachtige mode-tentoonstellingen. Dat blauwe Diorpakje hebben ze aangekocht voor de collectie.

De workshop was erg leuk. Onder begeleiding van een styliste en een kunstenares gingen we saaie kleding die we zelf hadden meegenomen "pimpen", geinspireerd door de couturiers.

Daarna met je nieuwe kledingstuk op de foto.

Ik heb een saai zwart rokje opgeleukt met bloemen die ik uit stof heb geknipt en dan als een soort applicaties op de rok heb genaaid. Ik heb de rand rafelig gelaten en heb nog wat mooie knopen over de rok gestrooid. Het is erg leuk geworden en ik denk dat ik hem echt wel ga dragen.

V&A museum lijkt me heel mooi. Staat nog op m'n lijstje.

Ik wil binnenkort een keer naar tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam. Zal m'n ogen openhouden voor andere mooie modetentoonstellingen!
Daar ben ik weer

Hele tijd geleden dit topic gestart en wat zie ik zo nu en dan leuke ideeën voorbij komen!

Mijn eerste projectje moet nog afgemaakt worden.

Is er helaas niet van gekomen vanwege het kleine wondertje wat in ons leven is gekomen, maar als ik dit zie dan denk ik dat ik gauw weer achter de masjien kruip!
bobra, gefeliciteerd met de gezinsuitbereiding! Voor kleine kindjes kan je ook heeeel veel kleertjes maken hoor! (hoewel ik die hele kleine maatjes wel echt een priegelwerkje vond)
Ik heb mijn naaimachine! Erg leuk moet ik zeggen en het is heel makkelijk en overzichtelijk, veel beter en makkelijker dan dat ik me kan herinneren van dat ding van mijn moeder. Hoop siersteken ook, ik weet niet of ik alles ga gebruiken, maar you never know...

Proeflapje is veranderd in poppenkleding en morgen ga ik mijn patroon (rok) uitknippen en hopelijk in elkaar zetten.
Mac gefeliciteerd met de aankoop van je naaimachine, welke heb je gekocht?

Succes met het maken van je rok..

Bobra, gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding.. En nu maar flink aan de slag.

Ik ben momenteel druk bezig met 2 witte broeken, 1 lange broek en 1 die net over de knie hangt. In 1ste instantie wilde het niet lukken met de zakken, (ik heb mijn struikelpuntjes) maar gelukkig zag ik het licht en kan ik van de 1e broek de zijnaden en de binnenbeennaden dicht maken. Aflocken en misschien zelfs al even proberen om de rits er in te zetten. De rest doe ik volgende week op naailes omdat de broek ingenomen moet worden.. De 2e broek wil ik net zo ver af hebben als de 1e.. Ik ben deze week wel mega druk, maar gelukkig heb ik 2 dagen vrij en kan ik aan de slag..
Het is stil hier.. Heeft iedereen haar naaimachine aan de kant gezet? Zelf heb ik 2 weken nauwelijks iets gedaan.. Kon even geen zin maken.. Ik heb zoveel projecten liggen.. Inmiddels nog een kniebroek klaar liggen om geregen te worden.. Een aantal dingen wil ik echt af hebben of zover af hebben aan het einde van deze maand. Dan stoppen mijn lessen ivm de zomerstop.
Doe jij dat echt? Dat rijgen? Daar heb ik echt het geduld niet voor. Ik speld het gewoon en trek de spelden er uit terwijl ik het onder de naaimachine door haal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven