Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hihi, dat ' life saved' kan mij ook geen bal schelen. Ik vind dat geld dan toch interessanter . En inderdaad mijn eigen redenen om niet meer te willen roken, zoals verslaving kotsbeu zijn en stinken en me fitter voelen.

Ik heb vanmiddag het geld dat ik bespaard heb (oke,wel iets meer) uitgegeven aan nieuwe kleren !

Vlammetje: hmm, lastig inderdaad om als werkende, alleenstaande moeder tijd voor jezelf te vinden om te sporten.. Gelukkig kun je inderdaad nog wel wat winst halen met fietsen en lopen ipv auto en minder snoepen dan. Wat dat betreft heb ik wel een makkelijke positie. Ik kan naast mijn werk mijn tijd zelf indelen en ook helemaal zelf bepalen wat ik eet en in huis haal. Ik eet er alleen zelf van .

Maar een paar kilo meer lijkt mij toch te verkiezen boven een innige vriendschap met nico..

Bosaapje, dan heb jij vast een wat te snel werkende schildklier of niet? Je klinkt best erg slank inderdaad..

Grappig, ik ben ongeveer zo lang als jullie (1,67) Ik weeg (of woog, want al even niet gecheckt) 60 kilo. Niet dun, maar ook niet heel vet of zo. tenminste, dunner vind ik niet nodig en ook niet bij mij passen. Ik wil er alleen echt geen kilo bij hebben eigenlijk ehum.. Beetje wishfull thinking met stoppen met roken, denk ik.

Petra, how are you doing today?

En hoe gaat het met Indiva?
Petra, goed dat je meteen weer stopt.

Boosaapje jammer dat mensen zo reageren.

Nou, bij mij ging het vrijdag toch nog helemaal mis.

Ik wilde altijd zonder hulpmiddel stoppen met roken. Aangezien ik er toch naar bleef 'snakken' heb ik zaterdag pleisters gekocht.

Zaterdag heb ik me dus ook gewoon gerookt.

Zondag heb ik een pleister opgedaan en ik heb er niet naar getaald!

(Ik heb ook mijn in mijn keel dus het kan ook daardoor komen...)

Het maakt niet uit, dag 1 is een feit!

Ik ben helemaal blij!!
Goedemorgen allemaal,

Mijn tweede week is begonnen; zondag 18 april de laatste sigaret gerookt. Dit lijkt een eeuwigheid geleden; realiteit nog maar een week geleden. Nu ik niet meer rook is mijn beleving van tijd zo anders. Sinds een paar dagen heb ik een beetje keelpijn en vanmorgen even een schorre stem.

Ik ga natuurlijk pas mijn tweede stopweek in, maar volgens mij ben ik (nog) niet aangekomen. Het zal best wel zo zijn dat ik aan zal komen, maar ik probeer het wel in de hand te houden. Dit betekent voor mij max. + 3 kg. Op zich is + 3 kg niet erg; ik ben 1.68 m. en weeg nu ca. 52 kg.

Petra, goed om te lezen dat je bent doorgestart. En hoe gaat het met Bosaapje; volgens mij ga je gewoon hartstikke lekker. VrouwenL vandaag je 2e stopdag; succes!

De afgelopen dagen heb ik pag. 50 t/m 95 of zo van dit topic doorgelezen. Wat een doorzetters ben ik tegengekomen en wat een struggle soms. En dan ben ik toch wel benieuwd hoe het met hen gaat.

Fijne dag allemaal en groetjes,
VrouwenL, doorgaan hoor. Met nicotinepleisters moet het lukken.

Indivia, het gaat goed! Fijn hoor

Goed gedaan petra. Het was prima weer om te fietsen en bovendien een goede afleiding voor je. Heerlijk.

Himmie, je zal inderdaad denken dat mijn schildklier te snel werkt maar het tegendeel is waar. Ik ben één van de weinige die niet is aangekomen van een langzaamwerkend schildklier.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik alles kan eten en dat ik niet taal naar snoep ed.

Hebben jullie ook zoveel last van 's nachts zweten? Verschrikkelijk
Hoi Bosaapje,

Over nachtzweten. Ik heb daar de ene keer iets meer last van dan de andere keer. Ik kan het niet goed duiden, want ik ben in de overgang en nachtzweten kan hierbij ook een verschijnsel zijn. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of dit bij stoppen met roken hoort.
Vanmorgen toch even snel opgezocht. Waar internet niet goed voor is

Veel mensen hebben inderdaad last van veel zweten als ze stoppen met roken maar dat duurt een paar dagen, niet weken.

In de overgang zit ik niet... Denk ik want ik heb geen baarmoeder meer dus nooit ongesteld. Ik heb wel vaker die zweetaanvallen gehad maar niet zo lang als nu.

Fijne avond allemaal
Beste (s)Toppers,

Sinds ongeveer een week deel ik mijn ervaringen met jullie met betrekking tot het stoppen met roken. Ik ben 'al' een week gestopt en er zijn dingen die ik makkelijker voor elkaar heb gekregen in mijn leven. Een hele klus, maar ik ga er voor.

Omdat bij mij beginnend longemfyseem is gediagnosticeerd werd mij geadviseerd echt te stoppen met roken. Ik kan 100 worden en ben er op tijd bij.

Maar ..... het acceptatieproces dat ik COPD-longemfyseem patiënt ben heeft een enorme impact op mij. Ik kan het gewoon niet geloven dat dit mij gebeurt. En tegelijkertijd weet ik natuurlijk dat roken het meest slechte is wat je je lichaam kunt aandoen.

Ik heb het nu emotioneel gezien heel slecht; kan om de haverklap huilen, gewoon omdat ik niet kan geloven dat ik het predikaat ' ongeneeslijk ziek' heb. Daarom lieve (s)Toppers laat ik dit forum even voor wat het is: heel waardevol om elkaar te steunen, motiveren en te 'kicken' indien nodig. Spreek je discipline en doorzettingskracht aan en ik ben ervan overtuigd dat het stoppen gaat lukken (met vallen en opstaan).

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie steun en bemoedigende woorden.

Groetjes,

Rikke
Lieve Rikke, Is het juist niet fijn om hier met je verdriet, twijfels terecht te kunnen? Het is niet niks waar je mee moet dealen en het kan waardevol zijn om dat met ons te delen.

Het is echter jouw keuze als je niet meer wil schrijven op dit forum.

Veel sterkte met je acceptatieproces en zorg goed voor jezelf.

Ik wens je veel kracht, moed en sterkte toe.
Hai Rikke, wat jammer dat je ons verlaat. Ik hoop dat ik tussen de regels door verkeerd lees dat je ook je stop opgeeft want dat zou echt zonde zijn.

Als je nu niet doorpakt moet je weer helemaal overnieuw beginnen en hoewel ik echt wel van dichtbij meegemaakt heb hoe erg het is om deze diagnose te krijgen (mijn moeder heeft longemfyseem en níet beginnend maar vrij ver gevorderd) wil ik je toch vragen om alsjeblieft vast te houden aan het feit dat je die ene, eerste sigaret níet aansteekt.

Die gaat het namelijk echt niet makkelijker voor je maken en al helemaal niet beter!!!! Hiermee wil ik je niet nog harder wegjagen of zoiets maar dit zou zó zonde zijn RIkke please please pak door!

Hou je haaks
Hallo iedereen,

Jee, wat is het lekker druk hier! Ik lees nog steeds geregeld mee. Vind het prettig om iedereen z'n ervaringen te lezen en de oppeppers voor een ander doen mij ook weer goed!

Inmiddels ben ik morgen 8 weken gestopt met roken!!

Wel 4(!) kilo aangekomen.....maar daarvan weet ik ook wel hoe dat komt...niet alleen die stofwisseling hoor! Ik miste die afsluiter na het eten..daardoor voelde ik me nog niet voldaan, dus ging ik nog even door met eten. Dat hielp overigens ook niet, voelde me alleen erg opgeblazen...! hahaha. Dus nu doel 2..

Maar ik blijf gewoon lekker mee lezen als dat goed is.

Rikke, heel veel sterkte de komende tijd!

Alle stoppers, heel veel succes!!! En één ding, HOU VOL!! Dan wordt het snel beter!
Rikke, allereerst een dikke ! Ook ik vind het jammer dat je ons verlaat. Ik weet niet wat het is om zo'n ingrijpende diagnose te krijgen, maar het lijkt me heel zwaar om te verwerken. Ik hoop alleen net als Sartan dat je het stoppen met roken nog niet opgeeft. Door stoppen met roken kun je je in het begin ook heel neerslachtig voelen, dat weet ik wel uit ervaring. Ik kan me zo voorstellen dat dat maakt dat je je nog akeliger voelt over de diagnose die je gekregen hebt. Zelfs zonder zo'n diagnose voelde ik me al alsof alles grijs en zinloos was in het begin. Maar dat extra neerslachtige gevoel gaat wel over als je de eerste fase voorbij bent. Dat wilde ik toch even zeggen.

En verder wens ik je onwijs veel sterkte!!!
Hmm, van dat nachtzweten heb ik geen last (gehad). Ik slaap wel anders dan toen ik nog rookte. Ik droom levendiger en ik word standaard een keer wakker zo'n 2 uur voordat mijn wekker gaat. Dat vind ik wel irritant! Staat tegenover dat ik meteen veel fitter en wakkerder ben als ik opsta.
hallo stoppers, ik heb een vraagje: ik ben nu ruim 3 week gestopt met roken (rookte pakje gauloises per dag) en ik heb er helemaal geen moeite mee. Heel veel mensen om mij heen roepen dat dat nog wel komt.

Vijf jaar geleden ben ik ook zo gestopt zonder hulp en heb toen drie jaar niet gerookt.

Heel stom weer begonnen na een crisis maar nu echt zo klaar mee, het stinkt, is loeiduur en dat gestress als je een tijd niet kan roken!

Zou ik er nu te licht over denken?

Mijn vriend rookt nog wel steeds (buiten) dus als ik wil zou ik stiekem een sigaretje kunnen roken maar daar heb ik helemaal geen behoefte aan!
Hallo stoppers, ik haak ook even af en wacht tot ik bij de longarts ben geweest op 7 mei. Daarna ga ik hier weer posten. Ik red het niet alleen en ik wil eerst horen wat de arts zegt! Heel veel succes verder allemaal en jullie horen ongetwijfeld weer van me.
Beste allemaal en in het bijzonder Bosaapje, Sartan en Himmie,

Echt niet dat ik ooit nog een sigaret (zelfs geen trekje) neem. Raar, maar waar: ik ben een anti-roker geworden en nog even en ik sta op de barricade om het uit te schreeuwen: iedereen kappen met die t....ngzooi! En ik heb altijd enorm genoten van mijn sigaretjes.

Lief dat ik nog steeds welkom ben hier op dit forum. Maar de diagnose die ik heb gekregen is van zo'n andere orde ten opzichte van het stoppen met roken dat het niet fair zou zijn dat ik hier mijn angsten t.a.v. die diagnose deel. Ik ben gestopt en ik zeg altijd: zeg nooit nooit, maar in mijn geval ik heb geen keuze. En voor mij heeft roken is geen optie een hele andere betekenis gekregen.

Ik zal blijven meelezen en als ik verder in mijn acceptatieproces ben zal ik weer wat van me laten horen. Voor nu lieve (s)Toppers zet 'm op en stop (blijvend) met die rotzooi en ja ik weet het, het is lastig.

Groetjes,

Rikke
Nogmaals veel sterkte Rikke

Hé Peet, je was zo goed bezig. De longarts zal echt niet zeggen mevr. ga maar weer roken, er is niks te zien op uw longen.

Ik vind het echt jammer dat je het opgeeft, eerlijk waar. Waarom probeer je het niet met nicioinepleisters, -kauwgum of weet ik veel wat. Je bent al zo ver.

Rikke, veel sterkte & succes verder en we hopen je weer terug te "zien", wanneer je er dan ook aan toe bent of behoefte aan hebt!
Miss Understood, as donderdag ben ik 2 weken gestopt met roken en net als jij gaat het heel makkelijk. Ik heb al diverse moeilijke momenten mee gemaakt en zelfs dan taan ik er niet naar.

Wees blij dat het zo goed gaat. Ik weet dat ik vorige week even een dipje had van : en nu? Eén week voorbij en .. ja, en nu.

Ook ik ervaar veel minder stress nu ik niet meer rook. Ik hoef me niet meer druk te maken wanneer ik de volgende mag en kan opsteken, of ik nog wel genoeg voorraad heb etc, etc.

Volhouden dus en wees trots op jezelf
Rikke, heel veel sterkte dan! En hopelijk tot 'ziens' .

Petra, wat jammer joh! Maar misschien is het geen gek idee om en hulpmiddel te gaan gebruiken als je het zo zwaar hebt. Laad je weer even goed op en kom dan gauw terug !

Ow, mocht iemand een onaangebroken verpakking Tabex van 100 pillen willen overnemen... Ik heb ze liggen. Heb ze 2 weken geslikt en toen hielp het echt heel goed. Voordat ik stopte merkte ik heel goed dat roken niet meer lekker was en dat hielp om op te houden. Wat het verder deed weet ik niet goed, daarvoor heb ik te kort geslikt.

Het duurde zo lang voordat mijn nieuwe pillen waren gearriveerd uit Bulgarije dat ik al een week niets meer geslikt had en toen leek het me niet zo zinvol meer om te beginnen.

Mocht iemand interesse hebben, laat maar weten.
Hier gaat het bijzonder goed eigenlijk. Ik denk steeds minder aan nico en ik voel me echt fit en fris. Ik sta eigenlijk toch ook wel verbaasd dat ik het er zo goed vanaf breng na een wat moeizamer begin. Maar ik weet zeker dat de knop in mijn hoofd gewoon goed om was. De stofjes in mijn hoofd moesten even opnieuw in evenwicht komen, maar er was zelfs toen geen serieuze overweging om te gaan roken. En ik had het makkelijk kunnen doen met zoveel mensen in mijn omgeving die nog roken. Ik wil het echt niet meer en dat geeft een heel rustig gevoel !

Vandaag 4 weken en 3 dagen niet gerookt !
Hallo, ik dacht ik laat nog even iets van me horen!

Zo te lezen gaat het stoppen voor de meesten heel goed!

Voor mij in elk geval ook, ik zie op mijn tellertje dat ik al bijna 3 maand gestopt ben met roken.

Een kilootje of 2 bijgekomen, maar dat komt dan vooral omdat ik al een maand of 2 niet ben gaan lopen. Nu het mooi weer wordt begint het weer te kriebelen, en gisteren ben ik er weer mee gestart!

Ik lees af en toe nog mee op dit forum, minder natuurlijk want ik ben er gewoon nog heel weinig mee bezig!! Het is echt gek hoe snel je die vieze gewoonte kan afleren. Gewoon wat doorzettingsvermogen in het begin, en dat is natuurlijk niet altijd evident, je moet echt VOLLEDIG overtuigd zijn dat je WIL stoppen, en niet dat je MOET.

In elk geval, doe zo voort allemaal, het is echt de moeite om te kunnen zeggen: Nee, bedankt, ik rook niet :-)
Himmie, je bent een kei!

Ik hoop net als jij zeker zonder in de valkuil te trappen net als jij de 3 maanden trots vol te houden om niet te roken Trinity.

Klasse hoor
Ik heb mijn metertje opnieuw ingesteld...................ik laat het jullie pas weten als ik minstens 3 weken gestopt ben en dan ben ik er ook klaar mee denk ik, hoop ik.......dus tot dan
Heel veel succes Petra!

En iedereen een fijne koninginnedag gewenst! Maak er een gezellig weekend van, zonder roken natuurlijk!

Two months, two weeks, 15 hours, 15 minutes and 57 seconds. 1104 cigarettes not smoked, saving ¤ 290,50. Life saved: 3 days, 20 hours, 0 minutes.
...
Geweldig petra. Succes en veel doorzettingsvermogen

Vandaag precies 2 weken gestopt. Het lijkt al veel langer geleden, alsof het ooit in een grijs verleden heeft gespeeld. (het roken dan he)

Fijne dagen, geniet van het weer en maak het gezellig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven