Citalopram en bijwerking???

26-11-2007 18:58 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zaterdag ben ik gestart met Citalopram vanwege een depressie. M'n eetlust was al niet optimaal maar bijna alles smaakt naar metaal en zelfs water smaakt zoet.

Herkent iemand dit? Ik kan er niets over vinden in de bijsluiter.

Uiteraad neem ik contact op met de huisarts maar hij is deze week afwezig...
even een vraagje.

Ik heb nu 2 dagen citalopram 10 mg geslikt en nogal last van bijwerkingen. Misselijk, braken, hoofdpijn, trillen, duizelig, alles in een waas beleven, af en toe wazig zien. Ze staan allemaal in de bijsluiter, maar ik vind het wel heel veel bijwerkingen. Is dit normaal of zou ik even contact op moeten nemen met de psychiater?
Ik had ook in het begin het meeste last van bijwerkingen, slik 20 mg, maar na 2 dagen 10 mg lijken het idd wel heel heftige reacties. Als je twijfelt of het medicijn wel bij je past zou ik zowiezo even bellen met je psych.
moest het het weekend nog even aankijken. Ergste misselijkheid is nu over, alleen nog een naar gevoel in de maagstreek en totaal geen eetlust. Diarree is ook over. Dat zweverige en het gevoel alsof ik te veel gedronken heb blijft, ook af en toe een soort van tunneleffect bij het zien. Hoofdpijn is wel weg. Ik geef het nog maar een paar dagen de kans, maar voel me wel meer rot als voor ik met het medicijn begon....
Ik_weet_het_niet_meer, wel volhouden hoor!

Je slikt het spul net 2 dagen en het is algemeen bekend dat met het inwerken van AD de klachten tijdelijk kunnen verergeren.

Ik ben in juni 2008 met Citalopram begonnen wegens een depressie. Pas een week of 8 later had ik het idee dat het begon te werken. Het is zwaar, maar het is het waard! Nu anderhalf jaar later, voel ik me weer prima en depressievrij!

Doorzetten meid, je kunt het! Niet opgeven!

xx

Stien
Hallo,

ik gebruik Citalopram ook al enige tijd (nadat ik Amitriptyline had, waar ik ontzettend veel van ben aangekomen), ik had en heb nog wel last van een droge mond. verder kan ik niet zeggen dat ik last heb van bijwerkingen. als ik stop met het gebruik van de citalopram heb ik binnen een paar dagen weer huilbuien en voel ik me vreselijk somber (soms tijdens gebruik ook maar van kortere duur).

hoop dat het voor jou ook goed gaat werken Danique..... Succes en sterkte
bijwerkingen zijn zo goed als weg gelukkig, alleen een droge mond, maar die had ik al door andere medicatie voor mijn blaas. Waarschijnlijk volgende week woensdag ophogen van de medicatie. Zijn er dan weer meer bijwerkingen te verwachten of merk je daar weinig van?
Bij ophogen kun je weer hetzelfde krijgen.

Maar volhouden hoor, het is het zo waard! Na een paar weken tot twee maanden werkt het pas echt goed.

Ik voel me vele malen beter!

Ga zelfs sinds enkele weken weer met de lift (alleen met anderen maar is al heel wat)

Ik slik het voor oa claustrofobie.
ik wil zeker volhouden isabon. Heb er wel wat voor over om me weer wat beter te voelen en weer met alle problemen die ik nu heb om te gaan. Zie alleen wel op tegen weer die bijwerkingen, ook al weet ik dat het slecht enkele dagen zijn.
Ben vanaf half oktober aan de citalopram (20 mg) en vanaf vandaag ga ik afbouwen. Een week 10 mg per dag en dan helemaal niets meer. Heeft er iemand toevallig ervaring met kort gebruik van citalopram en het afbouwen daarna?
Niemand?
Ik heb eens ergens gelezen dat je pas moet stoppen nadat je minimaal een jaar gebruikt hebt, omdat je anders sneller kans hebt op het terugkeren van de klachten. Na 2 maanden afbouwen is ook erg snel! Mag ik vragen waarvoor je het bent gaan slikken en waarom je nu wilt afbouwen?

Afbouwen zou ik langzamer aanpakken.

Het plan dat je voor hebt, lijkt me erg snel. Van 'alles-naar-niets-idee'.

Het gaat er niet alleen om dat je geen bijwerkingen krijgt bij het afbouwen, maar dat je hersenen ook weer langzaam kunnen wennen en moeten omschakelen.

Ik heb zelf paroxetine geslikt gedurende 1,5 jaar. In 4 maanden tijd heb ik 10 mg afgebouwd tot niks.

Echt heel langzaam, maar geen klachten gehad.
Ik heb afgelopen jaar een aantal nare dingen meegemaakt, in aug 08 zwangerschap van Downkindje af laten breken, in jan 09 een miskraam bij 6 weken zwschap, in juli een miskraam bij 15 weken zwangerschap. De bijna-dood-ervaring in sept 09 heeft me echt genekt.

Ben in okt 09 begonnen met citalopram en nu dus aan het afbouwen. Wilde graag afbouwen omdat ik een hekel heb aan pillen en het weer echt heel goed met me gaat. Ik slaap en eet weer goed, gesprekken met psych maar zeker ook die met mijn man hebben enorm geholpen. Merk nu eerlijk gezegd helemaal niets van het afbouwen. Heb nu 4 dagen een halve dosis gedaan maar nergens last van. Komende maandag stop ik er helemaal mee. Dat het zo makkelijk zou gaan had ik echt niet verwacht. Ben er natuurlijk nog niet maar tot nu toe gaat het ok.
Weer paar weken verder en het gaat best goed eigenlijk. Heb het idee dat de echte "afkickverschijnselen" pas afgelopen week zijn begonnen (na ca 2,5 weken dus). Soort van electrische prikkels in mijn hoofd, weer een paar nachten minder slapen, emotionele buien etc. Maar heb echt het idee dat er een stijgende lijn in zit.

Misschien dat het toch ook scheelt dat ik citalopram maar kort heb gebruikt, dat daarom het afbouwen juist makkelijker gaat? Heeft iemand daar ervaring mee?
Hoi,

Vorige week zondag ben ik begonnen met Citalopram omdat ik na een pittige periode thuis wederom last begon te krijgen van angstklachten.

Twaalf jaar geleden heb ik straatvrees gehad en sinds die tijd reis ik niet meer met de trein, en heb ik moeite met reizen. Nu begon ik langzaamaan mijn wereldje weer wat kleiner te maken en ik wilde voorkomen dat ik dit over zou gaan brengen op mijn zoontje van 3 jaar oud. Ik heb al een tijdje gesprekstherapie, maar boekte geen vooruitgang en dat begon me erg zwaar te vallen. Daarom met mij therapeut besloten om na lang wikken en wegen toch maar met medicatie te beginnen.

Vorige week ben ik begonnen met een halve tablet, 10mg en gisteren overgegaan op een hele 20mg, de uiteindelijke dosis. Voor ik begon was ik enorm bang voor alle bijwerkingen die ik overal las, maar ik moet zeggen dat het me enorm mee valt. Ik ben voornamelijk moe en een beetje misselijk. Ik neem het 's avonds en werd er in de eerste week na een uur of 5 slapen onrustig wakker van. Maar na een nacht goed slapen met een oxazepam was dit over. Voor mij vielen en vallen de bijwerkingen dus enorm mee, terwijl ik er enorm tegenop heb gezien
Gekke smaakbijwerkingen had ik niet. Wel de eerste weken aardig misselijk/weeig gevoel en ook aan mijn maag kon ik merken dat die het niet fijn vond (kramperige gevoelige maag).

Enige bijwerkingen die langer duurden waren veranderd libido. Niet zozeer minder libido, maar ongevoeliger lichaam. Dat is na een aantal maanden gelukkig weer weggetrokken.

Ik ben wel aangekomen trouwens. Niet veel, paar kilo, maar toch wel genoeg om het te zien.

Ook is een nog steeds blijvende bijwerking een grotere vermoeidheid. Ik slaap veel meer dan voorheen. Van die bijwerking had de huisarts ook nog nooit gehoord, dus volgens mij kan het best zo zijn dat elk lichaam wat anders reageert.
citalopram tegen depressie ivm verwerken van scheiding.

Wanneer gaat de werking merkbaar zijn?

ik gebruik nu 1 tabletje per dag en morgen is dat een week.

Maar merk in de ochtend nog geen bal van het medicijn.

Alleen super zenuwachtig en depressief in de ochtend.

Weet iemand iets meer?
Na 6 a 8 weken merkte ik pas dat het een beetje ging werken, je kunt met alle AD's niet verwachten dat het al binnen een week werkt trouwens. Daar staat normaal 6 tot 8 weken voor.

Ik heb zo'n 3 jaar geleden Citalopram geslikt voor ongeveer een jaar, ik ben er toen 30 kilo van aangekomen in 10 maanden tijd.

Ik zit ondertussen alweer aan de 6e AD vandaag de dag (nortrilen).
Wat doen jullie tegen de depressieve gedachten zoalng de medicatie niet is aangeslagen?

Voel me echt zwaar depri.Bij mij wordt het overigens veroorzaakt door mijn scheiding. Ik kan het maar niet verkroppen dat hij niet meer met mij verder wil maar met die andere vrouw.
Hoi,

Ik slik al bijna 7 jaar citalopram 20 mg. In het begin mega bijwerkingen... echt horror. Ik heb 2x geprobeerd af te bouwen maar dat was een drama. Dus zit weer lekker op de 20 mg. Ik heb wel bijwerkingen:

oorsuizen

af en toe een wazig hoofd

hoofdpijn

gespannen kaken

moeheid

Heel vervelend maar het weegt niet op tegen het gevoel dat ik ervaar als ik het niet slik.

Groetjes,

Hannah
Gespannen kaken herken ik!

Zelfs nu ik citalopram al 1,5 jaar slik.

Ben begonnen op 40 en zit nu sinds juni op 30.

Wil er héél graag vanaf, maar het lukt niet.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:kattija schreef op 08 oktober 2010 @ 16:58:

Wat doen jullie tegen de depressieve gedachten zoalng de medicatie niet is aangeslagen?

Voel me echt zwaar depri.Bij mij wordt het overigens veroorzaakt door mijn scheiding. Ik kan het maar niet verkroppen dat hij niet meer met mij verder wil maar met die andere vrouw.Ik had wekelijks een gesprek met een psychologe en om de zoveel weken met mijn huisarts.
Katja, ik heb in het begin naast de citalopram oxazepam voorgeschreven gekregen. Dit zou moeten helpen 'verdoven' zolang de citalopram z'n werk nog niet doet.

Overigens had ik (ingebeeld of niet) geloof ik vanaf een week of drie al wel een positief gevoel over de werking van citalopram. Kreeg toen het idee dat ik wat relaxter werd. Maar goed, schijnbaar kan het niet, dus zal wel tussen mijn oren hebben gezeten oid.

Nu na 2 jaar slikken heb ik eigenlijk alleen nog wat extra kilo's en meer vermoeidheid. Verder geen bijwerkingen gelukkig. Ik merk het wel vrij snel vrij goed als ik een dosis vergeet, want dan krijg ik wisselende stemmingen (schommelingen, sneller geïrriteerd)
Dat verminderde libido en die vlakke emoties herken ik wel. Vooral met dat laatste was ik op een gegeven moment klaar, want ik voelde me dan wel niet meer superslecht, maar ik kon ook niet van iets genieten als ik wel een keer een goede dag had. Dan wist ik alleen met mijn verstand dat ik het leuk zou vinden... dus later op fenlafaxine overgegaan, maar was hetzelfde verhaal :P.

Nja en in het begin misselijk en duizelig enzo... maar dat van die smaak herken ik niet.
@schouderklopje; bij mij werkte Citalopram ook al rond een week of 3.

Denk dat het per persoon verschilt.

@Lilstar; vlakke emoties merk ik nu heel erg. Dan weet ik verstandelijk dat het iets fijns/leuks/moois is wat ik op dat moment meemaak, maar ik voel het niet van binnen.

Dat vind ik zo jammer.
quote:calvijn1 schreef op 02 november 2010 @ 18:01:

@Lilstar; vlakke emoties merk ik nu heel erg. Dan weet ik verstandelijk dat het iets fijns/leuks/moois is wat ik op dat moment meemaak, maar ik voel het niet van binnen.

Dat vind ik zo jammer.Ja precies... dat had ik ook. Vond het fijn dat alle scherpe randjes van het down voelen (zacht uitgedrukt) eraf gingen, maar dat ik daardoor ook niet meer kon genieten van de dingen die ik verstandelijk wel leuk vond... dat was echt zuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven