pakjes eten

03-05-2010 20:54 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik had een vraag over pakjes voedsel - ja er bestaat al zo'n topic maar mijn vraag wordt daar maar niet beantwoordt -, wat is er eigenlijk slecht aan om zo'n 2 keer in de week een pakjesmaaltijd te eten? is het minder lekker of is het gewoon ongezond?
pakjes zoals chili con carne zijn nog wel te vervangen door kruiden.

maar als je bijvoorbeeld kaassaus voor de pasta wilt maken, zou ik dus een hele lijst ingriedienten (bv. kookroom) moeten kopen, die ik vervolgend voor de helft weggooi, toch?

dit topic doet me wel inzien dat in het allemaal met kruiden moet gaan proberen, thanqs girls!
Dan zorg je ervoor dat je in die week nog een keer kookroom moet gebruiken in je gerechten. Dan hoef je het niet weg te gooien... Hoe simpel kan het zijn.
...
ik heb trouwens een keer maggi braadstomen gebruikt, de kip werd super maar de kruiden waren chemish!! moeilijk uit te leggen hoe het smaakte maar als je al aan die kruiden rook, dacht je: bah.

zijn kruiden uit de supermarkt wel goed trouwens?
quote:wijnands schreef op 04 mei 2010 @ 07:38:

Pastasaus:

Bak 200 gr. gehakt echt goed bruin met wat peper. (echt bruin, niet grijs). Voeg toe 1 flinke ui en een winterwortel die (in de staafmixer) echt heel fijn gesneden zijn. Evt stengel selderij in dunne plakjes toevoegen. Roeren tot de uien glazig zijn. 1 el gedroogde peterselie of een handje vers gehakte peterselie en 1-2 tenen gesneden knoflook toevoegen en nog 1 keer goed roeren. Afblussen met bouillon (kan van tablet) genoeg dat de boel net onder staat. Op medium vuurtje bouillon laten verdampen en nog 1 keer toevoegen en weer laten verdampen. 1 pakje gepasseerde tomaten toevoegen en goed roeren. Afmaken met beetje basilicum en kwartiertje op heel zacht vuur laten pruttelen.

Is het lekkerste als het vervolgens een tijdje (in de koeling) kan staan, ik maak 't dus wel de avond van te voren

Maar daar zitten toch ook smaakversterkers in?

Ik heb nu een jamie oliver lasagne in de oven staan. Het ruikt in ieder geval heerlijk. Kost wel veel tijd, dus zoiets doe ik niet als ik om zes uur uit mijn werk kom.
kaassaus hoeft niet perse met kookroom hoor, je kunt het ook op basis van een roux maken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:amaia schreef op 04 mei 2010 @ 16:30:

[...]

Maar daar zitten toch ook smaakversterkers in?

Ik heb nu een jamie oliver lasagne in de oven staan. Het ruikt in ieder geval heerlijk. Kost wel veel tijd, dus zoiets doe ik niet als ik om zes uur uit mijn werk kom.Klopt. Maar je hebt gelukkig ook biologische zonder smaakversterkers etc.
...
quote:queenie1 schreef op 04 mei 2010 @ 16:40:

[...]

Klopt. Maar je hebt gelukkig ook biologische zonder smaakversterkers etc.Aah, dan ga ik daar eens naar op zoek. Volgens mij verkoopt Appie ze niet, daar heb ik ze tenminste nog nooit gezien.
Nee, die verkopen ze alleen in een natuurwinkel!
...
In de supermarkt verkopen ze vaak wel de blokjes van Zonnatura. Niet helemaal biologisch maar beter dan Knorr of Maggie ofzo.
quote:marijestudentje wrote on 04 May 2010 @ 17:21:

In de supermarkt verkopen ze vaak wel de blokjes van SZonnatura. Niet helemaal biologisch maar beter dan knor of maggie ofzo.
Knorr. Maggi.

Jij eet vast vaak sbahgetsie?...
quote:xxxS schreef op 03 mei 2010 @ 20:54:

ik had een vraag over pakjes voedsel - ja er bestaat al zo'n topic maar mijn vraag wordt daar maar niet beantwoordt -, wat is er eigenlijk slecht aan om zo'n 2 keer in de week een pakjesmaaltijd te eten? is het minder lekker of is het gewoon ongezond?

Je moet de pakjes niet eten, maar wat erin zit.

Ik zie altijd het probleem niet zo. Gewoon koken is zo gebeurd, en als je zorgt voor een basisvoorraadje kruiden e.d. ben je altijd zo klaar.

Krijg vanavond eters, en we eten soep van verse asperges met zelfgebakken broodstengels, geroosterde groenten met in olijfolie gebakken aardappels en gevulde kipfilet, vers fruit na. Geen pakje voor nodig.
Hmm beetje te snel in mijn reactie.
Ik zou ook best wat minder met pakjes willen koken, maar het probleem is dat ik zonder die dingen helemaal niet meer weet wat ik moet koken. Het is gewoon zo gemakkelijk dat een pak me vertelt wat ik moet kopen en hoe ik het moet maken!

Dat je met kruiden iets lekker kunt maken, dat snap ik. Alleen kan er in dit huis (vanwege de maag van m'n man) niks met peper, chilikruiden of alles-wat-maar-pittig-is gedaan worden. Hoe maak je een gerecht dan toch een beetje smaakvol?

En dan nog de saus. Droge rijst, spaghetti of groente wordt hier niet echt gewaardeerd, dus daar moet wat bij. Maar wat dan als het niet uit een pakje of pot mag komen?

Ik ben benieuwd of jullie een oplossing hebben voor mijn kookprobleem. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik niet echt een keukenprinses ben (understatement) en vaak ook weinig tijd heb om te koken.
Spaghettisaus maak je op zijn allersimpelst door 2 tenen knof + een flinke ui (ik doe met een chili maar dat kan niet vanwege je man begrijp ik ) een minuut of 5 zacht te laten worden in de olijfolie, dan een kop geraspte wortel en wat heel fijngehakte selderijstengels, wat rundergehakt erbij, beetje bakken/ rullen (als je voor de vega optie gaat laat je dit weg, dan 1 of 2 (afhankelijk van gewenste hoeveelheid) blikken (ja je leest het goed) gepelde tomaten (daar zit niets in namelijk alleen tomaten en btje zout) erbij doen, beetje doorroeren, kruiden met wat zwarte peper, zout naar smaak en oregano. Vuur laag, deksel op de pan en lekker minimaal 20 minuten (liefst langer) laten prutten.

Bon appetit.

PS je kunt de saus aanvullen of veranderen met wat je maar lekker vindt. Broccoli, spinazie, paprika, olijven, chorizo etc etc etc de variaties zijn eindeloos.
@flint, zoek eens in de index. Er zijn hier heel veel topics over geweest en daar staan heerlijke recepten. Er is bijv. een soeptopic, een saustopic etc.

Zoek eens naar lekkere recepten in de Allerhande bijv. dat is ook vaak zonder pakjes en potjes.

Verder hoeft het qua tijd echt niet veel te schelen. Ik kook altijd zonder pakjes, zakjes etc. en dat kost me echt niet veel meer tijd.

Succes.
...
Er zijn heel veel basisrecepten, die je naar eigen smaak kunt variëren. Het lijkt alsof het sneller gaat uit een pakje, maar dat is niet echt zo. Als je er een beetje routine in krijgt, maak je in vijf minuten een verse saus. Daarna moet het vaak even staan/pruttelen en in die tijd maak je de rest van de maaltijd.

Of lekker stoofvlees met ouderwetse jus maken. 15 minuten werk, daarna laat je het een paar uur staan terwijl je toch tv kijkt o.i.d.
Je kunt bijv. uitgaan van tomatenpuree en daar zelf groente, vlees en kruiden aan toevoegen.

Of je begint met creme fraiche en gooit daar van alles doorheen.

Dat is het simpelst, maar je kunt allerlei dingen als basis gebruiken.

Ik moet eigenlijk een beetje lachen dat je denkt dat je het of droog moet eten, of met saus uit een pot.
Zelf spaghettisaus maken lukt me nog wel en dan vind ik het ook echt lekkerder dan uit een pot. Maar verder? Neem nou teriyaki saus, hoe moet ik dat dan zelf maken? Of tikka massala, nog zo'n succesnummer hier? Geen idee hoe ik dat zelf moet doen.

Melpemone, stoofvlees klinkt lekker, maar als ik 's avonds om 18:00 uur thuis kom met 2 hongerige kinderen, dan is dat niet echt een optie. Vandaar ook de zakjes en pakjes, dat is gewoon zo klaar.
O, Moonlight, het is voor mij geen kwestie van of droog of uit pot, ik weet gewoon echt niet hoe ik het zelf moet maken. Een kerriesaus of zo zou me zelf nog wel lukken, maar die specifieke smaken? Echt geen idee hoe ik dat moet doen.

En dat 'droog' eten kwam door de opmerkingen dat je ook zo lekker geroosterde groenten met rijst en kip kunt eten. Klinkt helemaal lekker, maar dan klinkt hier vanaf de tafel: waar is de saus!!!!!1
quote:flint schreef op 04 mei 2010 @ 19:32:

Melpemone, stoofvlees klinkt lekker, maar als ik 's avonds om 18:00 uur thuis kom met 2 hongerige kinderen, dan is dat niet echt een optie. Vandaar ook de zakjes en pakjes, dat is gewoon zo klaar.Stoofvlees kan je heel goed een dag (of 2) van te voren maken. Wordt het zelfs alleen maar lekkerder van. Ik maak vaak op zondag een grote pan vlees en eet daar in de week 1 of 2 keer van en gooi de rest in de vriezer.
Dat is inderdaad een optie, dat doe ik ook als ik spaghettisaus maak. Ik heb alleen niet altijd zin om de hele zondag eten te staan koken....
quote:Moonlight82 schreef op 04 mei 2010 @ 18:05:

Je kunt bijv. uitgaan van tomatenpuree en daar zelf groente, vlees en kruiden aan toevoegen.

Of je begint met creme fraiche en gooit daar van alles doorheen.

Dat is het simpelst, maar je kunt allerlei dingen als basis gebruiken.

Ik moet eigenlijk een beetje lachen dat je denkt dat je het of droog moet eten, of met saus uit een pot.en vind je creme fraishe geen potje dan? haha
quote:sartan schreef op 04 mei 2010 @ 17:54:

Spaghettisaus maak je op zijn allersimpelst door 2 tenen knof + een flinke ui (ik doe met een chili maar dat kan niet vanwege je man begrijp ik ) een minuut of 5 zacht te laten worden in de olijfolie, dan een kop geraspte wortel en wat heel fijngehakte selderijstengels, wat rundergehakt erbij, beetje bakken/ rullen (als je voor de vega optie gaat laat je dit weg, dan 1 of 2 (afhankelijk van gewenste hoeveelheid) blikken (ja je leest het goed) gepelde tomaten (daar zit niets in namelijk alleen tomaten en btje zout) erbij doen, beetje doorroeren, kruiden met wat zwarte peper, zout naar smaak en oregano. Vuur laag, deksel op de pan en lekker minimaal 20 minuten (liefst langer) laten prutten.

Bon appetit.

PS je kunt de saus aanvullen of veranderen met wat je maar lekker vindt. Broccoli, spinazie, paprika, olijven, chorizo etc etc etc de variaties zijn eindeloos.

waarom voeg je aan het begin gehakt toe?

kan het ook om je gehakt pas aan het einde er door heen te gooien?
Je kunt gehakt toch niet rullen als het in een saus gooit? Daarom dus als eerste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven