Kruidentuintje

06-05-2010 18:21 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag in de supermarkt zag ik bij de groentenafdeling allemaal verschillende kruidenplantjes staan.

Omdat ik een strookje grond in mijn tuin heb, dat op een hele zonnige plek langs een muurtje loopt, en dat ook in de buurt van mijn keukendeur ligt, was mijn besissing snel genomen: ik heb er nu twee soorten peterselie, dragon, salie, koreander, tijm, dille en oregano in geplant.

Kuiltje gemaakt, daar veel water in laten lopen, plantjes erin, aandrukken en klaar.

Met de gieter het zaakje nog een paar keer 'beregend', zo zonnig is het hier niet, dus dat kan volgens mij geen kwaad.

Maar nu liggen de plantjes, in tegenstelling van dat ze fier rechtop in hun potje stonden, zielig uitgespreid, lijkt wel futloos.

Zou het nog bijtrekken?

Wie heeft er wel eens van die supermarktkruidenplantjes in de grond gezet, en deed dat het dan ook?
het gaat vaak goed hoor, supermarktplantjes, maar soms slaan ze niet aan. Even afwachten dus en beetje rustig aan met dat water. Om de twee dagen in de eerste twee weken is meer dan zat.

En je hebt nu ook het folie verwijderd, dat geeft ze ook steun dus het is logisch dat het ietsjes uitzakt zonder.
Ik denk dat de temperatuursovergang veel te groot is.
Nou ik weet niet of het nog goedkomt, ik ben hier nl al een week of 2 een snackkomkommer aan aan het moedigen om niet meer te hangen, maar werkt tot nu toe voor geen meter.

Kruiden uit potjes van de supermarkt doen het hier altijd wel.
het is trouwens nog wel wat vroeg, zeker omdat het 's nachts zo koud is nu. Ik houd mijn basilicumplantje nog even een weekje binnen
,
Misschien zijn er verschillende soorten snackkomkommers, maar die van mij laat ik altijd klimmen in een 'wigwam' van wilgentenen. Bij mijn weten is een komkommer een klimplant.

Perel, veel van de kruiden die je noemt staan graag een beetje droog. Misschien iets te enthousiast begoten?
Ik vind hier dingen van.
Het temperatuursverschil is te groot, van de warme supermarkt in de koude tuin.

Even wachten op de zon en warmer weer, en het komt wel goed.

Voorlopig ophouden met begieten, de meeste kruidensoorten zijn droogstoppels.
O, jeeej.... ik dacht even goed met de voetjes in het water om goed te kunnen wortelen, met andere plantjes moet dat juist.

Nou, ik wacht het inderdaad maar even af dan.

Ik wil zo graag eigengemaakte kruidenboter over een poosje.

Op een stokbroodje in een landelijk mandje 's middags bij een glaasje wijn in mijn relax-tuinstoel onder de parasol.
Sowieso met (tere) kruidenplanten wachten tot IJsheiligen is geweest (14 mei).

Zaaien kan al wel (heb ik afgelopen week ook gedaan).

Ik heb een vrij uitgebreide kruidentuin, vorig jaar begonnen met lavendel, oregano, rozemarijn, dille, basilicum, bieslook, citroenmelisse, munt, krulpeterselie en 2 soorten tijm. Afgelopen week uitgebreid met chinese bieslook, grove bieslook, majoraan, bonenkruid en bladpeterselie.

Gewoon even afwachten en anders over 3 weken een nieuwe poging doen Ik raad je dan wel aan om geen supermarktplantjes te doen, maar even naar het tuincentrum of een kweker te gaan
Ik denk ook dat het temperatuurverschil te groot is voor die arme plantjes, en dan ook nog een plons water bij de voeten met temperaturen amper boven de 10 graden. Brr...

Supermarktplantjes doen het soms wel, soms niet. Bieslook zal het wel overleven, pepermunt ook wel (die altijd in een pot, het woekert!), maar basilicum en oregano zijn wat moeilijker. Je kunt ze altijd nog zelf opkweken, het groeit vrij snel uit.

Ik heb alle kruiden in bakken en manden op het balkon staan: oregano, salie, citroenmelisse, knoflookbieslook, grove bieslook, grove basilicum, fijne basilicum, kaneelbasilicum, rode basilicum, pepermunt, chocolademunt, ananasmunt, appelmunt, marokkaanse munt, tijm, rozemarijn, koriander en last but not least ook nog krulpeterselie. Volgens mij heb ik ze allemaal gehad nu...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven