Hoe beginnen met pap?

06-05-2010 19:40 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt op internet niet echt wijzer vandaar dat ik het hier eens vraag.

Met 4 maanden kan je rijstebloem van Bambix gaan toevoegen aan de melk zodat je kindje pap krijgt.

Nu vraag ik me af hoe de meeste mama's hiermee beginnen? Sochtends of savonds ipv de fles? In een fles of van een bordje? Of als extra hapje naast de standaard flessen?

Mijn dochter slaapt al heel lang door, dus het hoeft niet om haar te helpen door te slapen (ze slaapt van 20.30u-7.00u). Ze krijgt nu om 7-11-15.30 en 19.30u een fles. Hoe zouden jullie een papje inbouwen? Ik wil eigenlijk beginnen met een bordje pap bij 4 maanden en tussen de 5 en 6 maanden gaan starten met groente en fruit hapjes.
Ik zou met aardbei beginnen.
Of Kiwi....
Maar zonder gekheid: ik heb nooit pap in een fles gegeven, omdat ik het fenomeen papfles niet zo begrijp. Onze dochter kreeg vanaf dat ze ruim 6 maanden was pap met een lepeltje en dat ging prima. Ik verving gewoon de ochtendfles door een bordje pap. Voor de nacht kreeg ze nog een flesje melk.

En ik weet natuurlijk niet of het toeval is: ik ben zelf erg allergisch en heb tot 5,5 maand BV gegeven(lukte helaas niet langer) en ben daarna overgestapt op pepti flesvoeding om allergieën te voorkomen en ben pas na 6 maanden bij gaan voeden. Ze heeft tot nu toe(inmiddels 4 jaar)geen allergieën ontwikkeld en is zelden ziek. Misschien toeval, maar toch....
Ja perfecte tijd voor zulk zomerfruit.
quote:Star schreef op 07 mei 2010 @ 21:40:

Ik zou met aardbei beginnen.Liga met sinaasappelsap! Ben ik ook hastikke groot op geworden (jammer van die huisstofmijtallergie en 5 kilo overgewicht, maar he, kniesoor die daar op let).
quote:Suze2 schreef op 07 mei 2010 @ 22:08:

[...]

Liga met sinaasappelsap! Ben ik ook hastikke groot op geworden (jammer van die huisstofmijtallergie en 5 kilo overgewicht, maar he, kniesoor die daar op let).Heb je het nou over mij?
Ach gossie, jij ook al? Tsja, onze moeders wisten niet beter zullen we maar denken. Niet hun schuld dat al die adviezen van nu toen wij baby waren nog niet bestonden.
En spastische darmen, hooikoorts en af en toe nog een leuke aanval van eczeem, thanks mom
Same here! Eczeem, hooikoorts en sinaasappelsap met liga bij drie maan!
Wat ik nooit zo begrepen heb is die rare nadruk op dat eten van een lepeltje. Kinderen leren dat vanzelf wel, alhoewel, de mijne kan het prima, maar eet nog steeds (net 2 jaar geworden) het liefst alles met haar handen (en dan bedoel ik ook alles). Mijn oudste van net 4 heeft ook heel lang alles met haar handen gegeten, maar kan nu prima met bestek overweg hoor.
quote:Mariska79 schreef op 07 mei 2010 @ 19:54:

Mag iedereen toch zelf weten..

Natuurlijk mag je zelf weten wat je je kind geeft, de vraag is alleen of het verstandig is. Mijn broer is geboren in een tijd dat je met zes weken al begon met de liga en sinaasappelsap. Mijn moeder is hier redelijk snel mee gestopt omdat hij lag te krijsen van de krampjes. Het is gewoon door gedegen wetenschappenlijk onderzoek bewezen dat je het beste met bijvoeding kunt beginnen vanaf 6 maanden en waarom zou je het dan 2 maanden eerder doen? Die twee maanden maken toch op een mensenleven niets uit? En met je GBV is het toch logisch dat een baby niet te vroeg bijvoeding moet krijgen? De natuur heeft heel veel dingen zelf goed geregeld en vroeger kregen kinderen moedermelk. En lang.

Mijn moeder rookte als een ketter tijdens haar zwangerschappen, ze wist niet beter, ze rookte samen met de (bevriende) gynaecoloog een sigaretje en als ze daar op bezoek waren, schonk hij ook gewoon een wijntje in. Dat is nu toch ondenkbaar met de kennis die we nu hebben? Waarom zou je dan wat bijvoeding betreft de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek wel van tafel vegen onder het mom van gezever? Want dat het niet goed is om je kind te vroeg bij te voeden, is ook kennis van nu. Voortschrijdend inzicht, enzo.
@Mariska79: Ik vind het heel gek dat jouw CB nog vanaf 4 maanden aanraad. In het groeiboekje staat toch echt vanaf 6 maanden aangeraden. En dat eten uit de mond kijken deed mijn jongste ook maar dat betekend helemaal niet dat ze er aan toe zijn. Het duurde ook ook heel lang voordat ze echt ging eten nadat we waren begonnen met bijvoeding.
Inmiddels is ze twee en eet ze gewoon zo'n beetje alles en meestal ook met bestek.
Nou ik zou lekker doen wat je hart je ingeeft. Die van mij is nu 3 maanden en ik doe in de laatste fles 1,5 tot 2 schepjes rijstebloem in de fles. (hij heeft er namelijk niet genoeg aan, alleen melk)

En al dat gemekker over je mag pas na een half jaar etc. In mijn ikke boek las ik dat ik met 2 maanden al fruit en met 3 maanden al groente ad. Nou ik ben ook groot geworden hoor.

Succes in ieder geval. Maar ik zou het wel in je laatste fles doen
quote:yaya1 schreef op 07 mei 2010 @ 23:19:

Nou ik zou lekker doen wat je hart je ingeeft.

Tja, zo kun je elk wetenschappelijk onderzoek wel van tafel vegen.

Geef je ook zo´n advies als een zwangere vrouw vraagt of het verstandig is een fles wijn per dag leeg te klokken of een pakje zware shag te roken?
en nog een lichtpuntje.
quote:yaya1 schreef op 07 mei 2010 @ 23:19:

Nou ik zou lekker doen wat je hart je ingeeft. Die van mij is nu 3 maanden en ik doe in de laatste fles 1,5 tot 2 schepjes rijstebloem in de fles. (hij heeft er namelijk niet genoeg aan, alleen melk)

En al dat gemekker over je mag pas na een half jaar etc. In mijn ikke boek las ik dat ik met 2 maanden al fruit en met 3 maanden al groente ad. Nou ik ben ook groot geworden hoor.

Succes in ieder geval. Maar ik zou het wel in je laatste fles doenAllejezus...
Mijn CB adviseert het niet vanaf 4 maanden. Zij gaven aan dat mijn zoontje het nu mag met 4 maanden, maar pas nodig heeft vanaf 6 maanden en dat we konden kijken wat wij wilden.

Ik dacht mijn zoontje is nog zo jong hij zal dat nog net lusten. Toch geprobeerd omdat hij nu van 5 flessen naar 4 is gegaan en ik anders bang ben dat hij honger heeft. En dus toch geprobeerd...en hij hapt er echt naar. Maar goed, heb eea nagelezen en aangezien mijn vriend een aantal allergieen heeft en ik daardoor al baalde dat de borstvoeding niet lukte (zodat zoontje daar misschien geen last van zou krijgen) ga ik nog maar even wachten. Of ik het hiermee voorkom weet ik niet en kom je nooit achter.
Mariska wat vind ik het fijn om dat te lezen. Echt super goed van je!
quote:Sientje 2 schreef op 07 mei 2010 @ 23:12:

@Mariska79: Ik vind het heel gek dat jouw CB nog vanaf 4 maanden aanraad. In het groeiboekje staat toch echt vanaf 6 maanden aangeraden.

Misschien heb ik nog een oude versie maar in die van mij staat ook dat het vanaf 4 maanden mag wanneer je baby daaraan toe lijkt te zijn. Ik snap dus wel waar de verwarring soms vandaan komt.

Edit: er staat dus niet in dat het slecht zou zijn als je dat zou doen. Terwijl dat eigenlijk wel zo is.
En in een soort voedingswijzer die ik van het CB heb gekregen staat ook met 4 maanden beginnen met groente óf fruit en dan 2 eetlepels per dag. Toch apart die tegenstrijdige adviezen...
Het enige waar een baby met 6 maanden tekorten aan krijgt is ijzer. Dus als je het zo zou bekijken zou je rond die tijd alleen met ijzerrijke producten moeten starten. Carnivoren
En dat bedoel ik eigenlijk met GEZEVER. Omdat het allemaal zo tegenstrijdig is vind ik het erg moeilijk bepaalde keuzes soms te maken. Als het echt super slecht is voor een baby om voor 6 maanden fruit en/of groenten te krijgen, vind ik ook dat ze die hapjes vanaf 4 maanden uit de schappen moeten halen. Een ouder kan dan altijd nog wel zelf fruit geven, maar dan is het eigenlijk verantwoordelijkheid ofzo.

Mijn belangrijkste reden nu is dat hij het gewoon nog niet nodig heeft en er niets door te kort komt als hij het nu nog niet krijgt.
O ja en dat het slecht is heb ik ook nergens gehoord, tot nu en ik verder met gaan zoeken. Er wordt vooral gezegd en geschreven dat ze het nog niet nodig hebben tot 6 maanden en daarom hoeft het niet en dat je naar je eigen kindje moet kijken. In het groeiboekje van CB staan ook wat dingen wanneer je kindje er aan toe zou zijn en dat je het dan mag geven.

Zouden ze toch beter over moeten informeren en vooral allemaal hetzelfde zeggen.
Ik snap echt niet je zo vroeg al wilt beginnen met bijvoeden. Je vindt het leuk om te oefenen met een lepel? Nou neem afgekolfde melk of flesvoeding.

Je kindje is er aan toe, want die kijkt jullie het eten uit de mond? Kind kent niets anders als fv of bv, dus hij kijkt jullie het eten bniet uit de mond. Hij vindt het gewoon interessant om te zien wat jullie doen.

En dat mensen hier jou er op proberen te wijzen dat de algemene richtlijnen zijn om pas bij 6 maanden te beginnen, is gewoon omdat zij het beste willen voor een kind, dus ook jou kind.

En misschien wist je dit niet, de kunstvoedingsfabrikanten willen alleen maar verkopen. Die doen dit niet in het belang van een kind. Aarbei en andijve zitten in potjes die volgens de fabrikant geschikt zijn vanaf 6 maanden, terwijl die het eerste jaar worden afgeraden. Dan is hij dus in leeftijd verdubbelt he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven