Werk & Studie alle pijlers

Studeren na je 25e (30e)

13-04-2010 10:07 190 berichten
Lieve forummers,

Ik zou graag ervaringen lezen van mensen die na hun 25e een nieuwe studie begonnen zijn (en waarom). En van mensen die na hun 30e nog studeerden of weer zijn gaan studeren.

Ik ben nu 27 en overweeg - voorzichtig - om weer een studie te gaan doen. In het verleden heb ik gestudeerd maar toen ik er door ziekte een tijd uit de roulatie raakte heb ik het studeren gelaten voor wat het was. (klinkt makkelijker dan het ging maar daar wil ik dit topic niet om laten draaien).

Als ik (eventueel) begin ben ik 28. Ik zal niet voor mijn 30e klaar zijn. Vanaf 30 gaat het collegegeld omhoog.

Ik zit nog met een heleboel vragen en punten te overdenking. Weer gaan studeren houdt in dat ik minder te besteden heb en misschien tot mijn 30e (minimaal) op een studentenkamer zal leven.

Dingen die ik nu met vriendinnen doe, zullen dan waarschijnlijk teveel geld kosten.

Voor vakanties ben ik weer aangewezen op de schoolvakanties (voor zover ik die dan heb)

Nou... ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen. Hoef nog niet direct advies van 'doen' of 'niet doen'. Zit nu in een proces waarin ik dingen tegen elkaar aan het afwegen ben.
Beste Toop,

Ik heb al vier jaar gestudeerd, maar dat waren twee verschillende studies, vandaar geen bachelor.

Het is een lang verhaal met ziekte etc., ik voel geen behoefte dat nu hier neer te zetten. Maar de stufi is dus op.

Waarschijnlijk kan ik het op andere manieren financieren. Daar heb ik dus volgende week een gesprek over.

Bedankt voor je link.

Absurd hoe er soms langs elkaar heen gecommuniceerd wordt. M.i. zou een instelling als Duo hiervan wel op de hoogte moeten zijn.

Handig te weten dat jij je goed georienteerd hebt
Ha, okay, even over die informatie.

Ik heb het idee dat het erg op losse schroeven staat allemaal. Ik bedoel, straks hebben we weer een ander kabinet en ik voorzie dat bijv D66 pogingen kan doen om het terug te draaien.

Anyway, voor mij geldt het nu niet. Wellicht als ik mijn bachelor op zak heb, maar dat gaat nog even duren.

Vind t wel hard voor mensen die (bijv door de crisis) besluiten een tweede studie te gaan doen. Maar goed bekeken is t niet mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Jep,

Veel uni's echter hebben de maatregel al ingevoerd waardoor studenten aankomend studiejaar al een hoger collegegeld zullen moeten gaan betalen.

Echter, de maatregel houdt dus wel in dat het hogere collegegeld voor 30+ ers gaat vervallen. Dus dat zou dan toch weer mooi zijn?:-)

Ben je er al een beetje uit wat je wilt gaat studeren?
Ja heb een specifieke studie op het oog.

(maar zet het hier niet neer, wil beetje onherkenbaar blijven op Viva)

Het gaat om WO voltijd. Wel een stap op mijn 27e, maar het is ook goed voor mij om structuur te hebben, bij deeltijd heb je dat minder.

En na lang nadenken heb ik wel t idee dat ik meer een WO-student ben dan HBO.
Moonlight, ik weet niet in hoeverre je contact hebt met begeleiders, maar misschien is het ook een idee om contact op te nemen met een studieadviseur van je opleiding. Die heeft inhoudelijke kennis van een opleiding en kan je straks als je met je studie begint misschien ook een beetje ondersteunen. Sowieso kan dat handig zijn ivm Bindend Studie Advies, als dat bij jouw studie ook gehanteerd wordt.
Goede tip Friezin.

Ik heb afgelopen week contact gehad met studieadviseur.

Ik ben al snel geneigd niks over mijn 'handicap' te vertellen omdat ik wil bewijzen dat ik het allemaal wel kan enzo. Maar t is beter het wel te vertellen. Misschien niet t eerste gesprek maar wel voor aanvang van de studie.

Bindend studie advies is er niet, heb ik begrepen.

Ik wil in eerste instantie mijn begeleiders in mijn oude plaats aanhouden. Schreef ik al, geloof ik.

Maar dan is het practisch om regelmatig contact te hebben met iemand van de universiteit, en in noodgevallen met de begeleiders in mijn huidige woonplaats.

Wat gericht studie-advies betreft (bijv op gebied van concentratie) denk ik dat ze bij de universiteit ook betere tips hebben dan hier bij de algemene GGZ.

Overigens was mijn begeleider (SPV-er) vandaag weer erg positief. Volgende week heb ik dus gesprek met maatschappelijk werk en de week daarna onderzoek.

Hij vond het trouwens wel raar dat er geen meeloopdag meer mogelijk is. Vind ik zelf eigenlijk ook stom.
Bewijzen aan wie?

Misschien kun je op een andere opleiding een meeloopdag doen. Dan voel je wel niet de sfeer van jouw opleiding, maar dan krijg je een beetje een gevoel voor de sfeer binnen een uni in het algemeen. Ga je naar een grote universiteit of een kleine?

Een handige studietips site is deze: studietips

Ik hoop dat je er straks iets aan hebt. Heb je er al zin in? Is het een heel nieuw iets wat je gaat studeren of ben je er al enigszins bekend mee?

En een lelijke site met goede info: studieondersteuning
Een grote universiteit. Goede tip om mee te lopen bij een andere studie. Bedankt!

Bewijzen, aan mezelf vooral. En aan de mensen om me heen. Een zekere drive is goed daarin, denk ik. Maar mijn zwaktes ontkennen, is niet slim. Het is nooit mijn sterkste kant geweest die toe te geven...

Ik heb even geen tijd voor de links maar ga ze nog lezen.

Ehm, ik heb iets gestudeerd wat een beetje in de richting was. Maar het was aan een andere universiteit. Toen liep ik er tegenaan dat het m.i. slecht gestructureerd was. Bij deze grote universiteit heb ik er wel vertrouwen in dat ze degelijke studies aanbieden.
Ik heb een voltijds studie gevolgd op HBO niveau en ben begonnen toen ik 27 was en ben nu net afgestudeerd, ik heb twee kinderen en ik vond het best te doen. Nu vond ik de opleiding dan ook niet moeilijk wel tijdrovend. En heb ik de laaste 2 jaar van mijn studie er bij gewerkt. Omdat ik alleenstaand moeder was geworden. Maar dat was ook goed te doen.

Het laatste jaar vond ik erg pittig maar meer omdat ik een baan had gekregen na aanleiding van mijn stage en er toen achter ben gekomen dat ik de verkeerde opleiding had gekozen. Maar ja om in je laaste jaar te stoppen vond ik jammer. Dus heb hem wel afgemaakt. Allleen mijn motivatie was helemaal weg.

Wil nu gaan solliciteren in een andere branche al zou dat wel moelijk worden, en ik hoop via mijn werk dadelijk verder te kunnen studeren. Anders begin ik zelf aan een nieuwe opleiding in deeltijd op w.o. Niet dat ik zo graag een w.o diploma wil halen maar omdat mijn studieloopbaanbegeleider zegt dat dit makkelijker voor me is. Dan een nieuwe HBO studie.

Dus het is te doen, en wens je succes als je er mee gaat starten. En ja zuining aan doen, maar dat is maar tijdelijk het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vind.
Hier op mijn 37e nog opnieuw gaan studeren onder het motto je bent nooit te oud om te leren . Nu bijna een jaar verder ben ik reuze blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Als ik mijn studie afrond ben ik inmiddels 40, maar dat is voor mijn werkgever gelukkig geen punt geweest om me aan te nemen.

Wat in mijn geval wel makkelijker is: ik heb een partner maar geen kinderen, wat dus scheelt in huishoudelijke planning e.d. en mijn werkgever betaalt naast de 3-jarige studiekosten mij een salaris, ik ben dus niet afhankelijk van een beurs of een laag inkomen.
Ik doe sinds februari de deeltijd PABO en ben met mijn 28 jaar een "guppie" tussen de oudere dames. Je bent nooit te oud om te leren!
Ik ga in september ook weer beginnen met voltijd studie HBO. Word in september 25 en zit al zeker een half jaar te denken. WAT WIL IK MET MIJN LEVEN!!!! Ook omdat er vrij heftige ontwikkelingen in mijn leven zijn geweest, kijk ik zo anders tegen alles aan. Nu leuke baan, vast contract en zekerheid, maar het werk is totaal niet uitdagend (managementassistente) en ik zie mezelf echt niet heel mijn leven agenda's vullen en de managers achter hun kont aanlopen omdat ze alles vergeten!

Heb eigen koop appartement en met bijbaantje erbij (15 uur in de week) en stufi en klein beetje erbij lenen red ik dat prima. Ik heb wel een vriend, maar die studeert zelf ook nog (PABO). Auto had ik toch al niet dus scheelt mij straks ook weer zeker 150 euro aan reiskosten in de maand. Ik kan echt niet wachten tot september! Het is wel weer een hele gok, maar ik sta er 200% achter. En dan is het maar voorlopig iets minder winkelen! So be it! Straks wel het diploma waar ik verder in wil!
Minder winkelen ben ik ook van plan Niet dat ik nu zo gek veel koop, maar het kan altijd minder. In de collegebanken maakt het toch niet zoveel uit wat je aan hebt.

Misschien raar, maar als ik dingen doe die niet helemaal bij me passen (mijn huidige leven bijv) heb ik meer behoefte om geld uit te geven aan leuke kleding. Dan word ik blij van het feit dat ik er iig leuk uit zie

Als ik naar college ga kan ik best een oude spijkerbroek en trui aan. Die heb ik genoeg.

Leuk trouwens om jullie ervaringen en plannen te lezen
quote:saszzje schreef op 18 mei 2010 @ 21:02:

Ik doe sinds februari de deeltijd PABO en ben met mijn 28 jaar een "guppie" tussen de oudere dames. Je bent nooit te oud om te leren!

Haha, grappig. Zelf wil ik een voltijdstudie doen en ben ik waarschijnlijk de ouwe taart van de studie.

Maar ik zie er niet echt (meer) tegenop. Denk dat het goed is om naast mijn studie wat contacten te hebben van mijn eigen leeftijd (en fase). Verder heb ik nu vrienden vanaf een jaar of 20 (een meisje waar ik mee omga is zelfs 17 en mijn broertje van 17 + zijn vrienden vind ik ook relaxed). Natuurlijk is samenwerken met jonge studenten een ander verhaal maar ik ben de feeling met die leeftijd dus nog niet kwijt. (of eigenlijk: ik heb m weer terug)

Doe nu ook vrijwilligerswerk met jongeren.
@Alyden: Wat goed om je verhaal te lezen. Je zult hard gewerkt hebben denk ik, met gezin en deels een baan ernaast.

Merken jullie ook dat je wel behoefte hebt om te studeren, maar dat het verschil is dat je dat hele studentenleven er niet (meer) bij hoeft?

Toen ik 19 was en ging studeren wilde ik alles eruit halen qua feest, mannen, commissies, mensen leren kennen, weet ik veel wat allemaal.

Nu zou ik dat nog steeds leuk vinden maar daar moet ik de focus echt niet meer leggen. Ik moet studeren en gestructureerd leven, dat is het belangrijkst.
Chici: Jij hebt dus gestudeerd naast een baan? Goed zeg.

Ik heb geen partner dus dat stukje stabiliteit mist eigenlijk. Ik bedoel: ik wil wel een partner en heb dus nog geen idee waar die vandaan zal komen uiteindelijk. Als ik een leuke vent uit maastricht tegenkom terwijl ik in groningen studeer kan dat lastig zijn.

Voordat ik aan studeren dacht vond ik het een voordeel dat ik zo flexibel was. Als ik bij wijze van spreken een Australier tegen het lijf zou lopen kon ik zo mijn spullen pakken en vertrekken. (ik heb ook een buitenlandse vriend gehad)

Nu realiseer ik me dat je in het buitenland veel verder komt met papiertje dan zonder, dus dat het handig is om hoe dan ook een opleiding te doen.
Hoi Moonlight,

ik was benieuwd of je nog hebt kunnen meelopen? Overigens, bij ons zijn alle meeloopdagen al geweest, maar kun je wel gewoon bij een college gaan zitten om de sfeer te proeven. Of een beetje rond lopen tussen de studenten
Friezin, ik heb niet kunnen meelopen, er zijn al een paar weken geen colleges meer. (?!) Ik geloof dat ik lange zomervakanties in het verschiet heb

Ik weet niet of ik het hier al genoemd heb, maar ik heb binnenkort eigen (tijdelijke) woonruimte. Erg fijn want dan kan ik alles op een rij zetten en me even afsluiten voor de normale dagelijkse (of andere) sores. Het is om de hoek van de onderwijsinstelling dus voor gesprekken met studievoorlichter bijv kan ik makkelijk terecht.

Ik had wat veel aan mijn hoofd dus bovenstaand gesprek heeft nog niet plaatsgevonden. (ik weet het... moet beetje opschieten ivm vakantie enzo)

Vandaag heb ik het eerste deel van mijn psychologische onderzoek gehad. Uiteraard nog geen uitslag maar er werd me wel verteld dat het erg goed ging, duidelijk boven gemiddeld (dit was het cognitieve deel). Concentratie en geheugen zijn op het eerste gezicht prima in orde.

Het feit dat ze benoemde dat ik slim ben, sterkt me wel in mijn keuze voor WO. Als ik een heel praktijkgerichte opleiding zou doen, zou ik mogelijk niet zo op mijn plek zitten (dit zijn mijn woorden, niet de hare). Ik ga dan dingen zien die ik zelf anders zou doen, sneller denken dan de docent, etc. In goede doen ben ik gewoon een echte academicus. (In slechte doen een dweil maar daar hebben ze op MBO ook niks aan denk ik )

Ze zei nog een paar nuttige dingen. Dat ik goed de tijd moet nemen om dingen uit te zoeken voor een opleiding.

Dat ik waarschijnlijk snel te veel wil.

Ik merkte bijvoorbeeld dat ik me heel goed kon focussen tijdens die testjes maar dat ik daarna wel even de kluts kwijt was.

Eerst een rekentoets en dan een vraag over de Sixtijnse kapel. Die kapel zit dan echt in een ander gedeelte van mijn hersenen ofzo. En eigenlijk kon ik tijdens het rekenen ook niet verder met haar communiceren, moest me echt focussen op het rekenen.

Okay ik ben dus erg tevreden over deel 1 van de test. Morgen verder.
Overigens is me wel de mogelijkheid geboden om een gesprek te hebben met een student van de studie. Dat lijkt me ook handig. Gewoon voor practische vragen en om wat ervaringen te horen.

Maar dat alles vanaf volgende week. Ik probeer me deze week te focussen op het onderzoek (en een paar andere zaken). Merkte dat het goed was dat ik er met een uitgerust hoofd zat vanochtend
Ok, jij had de tip om bij een andere studie mee te lopen, herinner ik me nu. Nee dat is dus niet gebeurd. Wat ik kon zien hadden andere studies ook geen (georganiseerde) meeloopdagen meer. Er komt nog wel iets van een 6VWO-snelkies-activiteit. Misschien kan ik daar nog aan meedoen.

(kan ik vast wennen aan die broekies )
Ik ben 30 en vorig jaar begonnen met een post-doc. Éen dag in de week college's + 8 uur studie. Daarnaast werk ik gewoon. Ik heb vorig jaar overwogen om (net als jij) een volledige ommezwaai te maken. Uiteindelijk toch gekozen voor deze opleiding (in het verlengde van mijn doctoraal). De stap (terug) naar een studentenkamer zou ik érg zwaar hebben gevonden. Woon je nu ook op een kamer?
Ik woonde bij mijn ouders. Heb wel jaren op mezelf gewoond maar door omstandigheden en een slechte band met mijn laatste huisbaas ben ik weer naar mijn ouders gegaan.

Huur nu een tijdelijke studentenkamer. Om even weg te zijn van 'thuis' en beter de keuze te kunnen maken, qua studie.

Het is een mooie kamer maar verder is het even wennen. Er is geen 'buiten' (balkon, dakterras of tuin), de standaard voor 'schoon' is duidelijk anders dan ik de laatste jaren gewend ben. Het kan nog veel viezer in studentenhuizen, maar het had ook schoner gekund.

Afgelopen weken heeft het studie-traject op een laag pitje gestaan. Mijn opa overleed en daardoor, plus de andere dingen die erbij kwamen kijken, had ik geen ruimte in mijn hoofd voor de studie.

Deze week MOET ik er weer mee aan de slag. Ik heb me zojuist opgegeven voor een voorlichting a.s. vrijdag. Dat is alvast iets.

Dan moet ik voor die tijd wat dingen op papier hebben. Voor mezelf een duidelijk beeld van de studie en dan vragen die ik vrijdag wil stellen.

Ik vind het best moeilijk. Het is nu ook de keuze tussen een paar jaar op een houtje bijten of gaan werken en dan in ieder geval meer geld om handen hebben.

Hoewel ik bang ben dat ik met werken altijd 'iemand zonder duidelijke vooropleiding' blijf. Maar wie verzekert mij dat studeren lukt?

Ik vind het moeilijk allemaal.

Overigens heb ik twee weken geleden over het onderzoek geschreven. Het tweede deel ging iets minder goed, ik zat er niet zo lekker in. De uitslag krijg ik pas over een aantal weken.

De onderzoekspsychologe merkte wel op dat ze me erg perfectionistisch vond. Nu is dat ook de houding waarmee ik bij zo'n onderzoek zit: ik zit er niet om de test slecht te maken uiteraard.

Maar net na het onderzoek had ik het er met mijn moeder over en dat was best een leuk gesprek. Ze zei meteen dat ik dat van huis uit ook meegekregen had. Dat wist ik zelf ook wel, maar het feit dat zij het zelf zegt maakt het nog duidelijker.

(we moesten altijd leuk, lief, aardig, mooi en slim zijn)

En toen halverwege t gesprek kregen we telefoon dat opa gevallen was en dezelfde avond overleed hij... het gesprek over mijn perfectionisme is nooit helemaal afgemaakt.
Weet je, Moonlight, studeren is niet alleen maar een investering in je toekomst. Het is ook gewoon heel erg leuk! Niet alleen omdat de sfeer leuk is, je ontmoet een hoop interessante mensen, leert je hoofd op een andere manier gebruiken, leert allemaal nieuwe en interessante dingen. En al helemaal omdat je er op oudere leeftijd misschien wel meer voor open staat dan wanneer je 18 bent en net uit de schoolbanken rolt en er weer gelijk inrolt.

Toen ik ging studeren (oma spreekt ) ging er een wereld voor me open. Ik vond het heerlijk om over al die nieuwe dingen na te denken, te discussieren, op te zoeken, uit te pluizen, te beschrijven en te analyseren. Nu nog mis ik soms het gepuzzel met nieuwe termen en nadenken over theorien. Helaas komt dat in het 'werkende leven' voor mij in ieder geval weinig tot niet meer voor. Voor mijn gevoel is mijn hoofd dan ook (figuurlijk...) gegroeid door weer te gaan studeren. Het was voor mij zeker ook op een houtje bijten, maar ik kon me op een andere manier voeden met alle nieuwe dingen die ik leerde.
-
quote:hotpants90210 schreef op 21 mei 2010 @ 16:45:

Ik ga in september ook weer beginnen met voltijd studie HBO. Word in september 25 en zit al zeker een half jaar te denken. WAT WIL IK MET MIJN LEVEN!!!! Ook omdat er vrij heftige ontwikkelingen in mijn leven zijn geweest, kijk ik zo anders tegen alles aan. Nu leuke baan, vast contract en zekerheid, maar het werk is totaal niet uitdagend (managementassistente) en ik zie mezelf echt niet heel mijn leven agenda's vullen en de managers achter hun kont aanlopen omdat ze alles vergeten!

Herkenbaar !

Ik werk nu alweer twee jaar in een administratieve functie als managementassistente. Na het afronden van mijn HBO opleiding in 2007 (in de sociaal/creatieve sector) en een reis van een half jaar door ZO- Azië bleek deze opleiding geen garantie te zijn voor het vinden van een baan binnen mijn vakgebied. Uiteindelijk tijdelijk in deze administratieve functie gerold en daarnaast in het eerste jaar een deeltijd Post HBO functie gevolgd. Die laatste opleiding maakte de honger van het studeren in mij wakker. En dus ga ik in september een Master oppakken, middels het premaster traject.

Ik vind het erg spannend om op mijn 30ste een dergelijke studiebelasting te combineren met mijn huidige baan (28 uur werken met deeltijd studie). Ook financieel wordt het geen vetpot en dat geeft me best wat stress. De kriebels van lukt het wel, kan ik het wetenschappelijk niveau handelen en wat als ... oftewel duizend doemscenario's bekruipen me regelmatig. Maar ik ben vooral erg van het ervaren. Dus vind ik dat ik mijzelf (en Moonlight dat geldt voor jou evengoed) de kans moet gunnen om de sprong te wagen. Mocht uiteindelijk blijken dat het niet mijn weg is dan is dat alleen maar helder ;), toch?

Uiteindelijk zal ik (als alles volgens planning verloopt) in twee jaar het premaster programma volgen en is mijn wens om de master in voltijd af te ronden. Na drie jaar zou ik dus klaar moeten zijn en ben ik 33 (oh my god, niet teveel over nadenken .. haha ;))

Aangezien mijn motivatie binnen het uitvoeren van mijn werkzaamheden binnen mijn huidige functie een dieptepunt heeft bereikt, maar de financiële zekerheid (ik krijg goed betaald en werk als ambtenaar) zwaarder weegt dan het kiezen voor een parttime job die beter aansluit maar mogelijk minder goed betaald voel ik me in zekere zin gevangen in een duivels dilemma. Want ik moet een zeker inkomen binnenhalen om alles te kunnen bekostigen.

Ach .. toch voel ik me een gelukkig mens dat ik de mogelijkheden heb om (nog) een studie op te kunnen pakken. Het is niet voor iedereen weggelegd om dit te realiseren. Kortom de eventuele bezwaren die er zijn wegen niet op tegen het starten van deze nieuwe uitdaging.

Aan iedereen die gaat beginnen, reeds begonnen is of nog twijfels heeft .. alle goeds in het tot een goed einde brengen van de keuzes die gemaakt zijn of zullen worden gemaakt!

Groetjes,

Aki

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven