Gezondheid alle pijlers

ik heb fibromyalgie!

22-02-2010 18:06 437 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry dames, maar vanwege het nieuwe knopjes-beleid waarmee een heel topic op allerlei netwerksites kan worden gezet en mijn recentelijk gebleken herkenbaarheid, ga ik al mijn berichten uit dit topic verwijderen waar mogelijk. Jammer genoeg kan ik dat met evt. gequote berichten niet doen, dus mocht je mij ergens gequote hebben, zou ik het fijn vinden als jullie die quotes ook willen verwijderen.

Deze actie betekent dus helaas ook dat de openingspost verdwijnt. Het spijt me, maar als VIVA deze nieuwe knopjes inderdaad laat staan, post ik hier echt niet meer....
Een mening is als een erectie. Je hebt er zo een, maar dan moet je hem nog staande zien te houden. Anders wordt het al snel slap gelul...
Als er daadwerkelijk ontstekingen zijn, heb je geen fibromylagie waarschijnlijk Muis. FM kun je namelijk niet in het bloed aantonen, zijn geen ontstekingen. Hoewel ik volgens mij wel sneller peesontstekingen heb, maar dat is verder niet aantoonbaar door de FM.

Ik mail je vanaf thuis
Later is nu
Hallo allemaal,

Duetje is geland in haar nieuwe huis, heb sinds vandaag weer online contact met de rest van de wereld. Het voelt alsof ik onder een dikke steen vandaan ben gekomen, al die dagen alleen maar stof happen, sjouwen en spullen in- en weer uitpakken. De grootste chaos is inmiddels verdwenen, hoewel hier nog wel wat klusmaterialen door de woonkamer zwerven.

Ik praat jullie later nog wel verder bij.

Groetjes!
quote:dreamer schreef op 11 mei 2010 @ 10:52:

Als er daadwerkelijk ontstekingen zijn, heb je geen fibromylagie waarschijnlijk Muis. FM kun je namelijk niet in het bloed aantonen, zijn geen ontstekingen. Hoewel ik volgens mij wel sneller peesontstekingen heb, maar dat is verder niet aantoonbaar door de FM.

Ik mail je vanaf thuis

Goed ontvangen Dreamer, dank je wel!

Klopt, de ontstekingen zouden meer wijzen op reuma zelf. Daarom wil HA dat eerst uitsluiten. Ik ben zelf erg benieuwd, ik herken veel, zoals de darmproblemen, maar ook de ochtendstijfheid, de onverklaarbare misselijkheid, de weersinvloeden, tintelingen in handen ed.
Welkom terug Duet.. gaat het een beetje lichamelijk gewijs?

Net gefitnest. Ging erheen met pijn in rechterknie, kom terug met pijn in linkerknie. Ergens is iets niet goed gegaan dus

heb ook heel eigenwijs overal net iets langer (minuutje) en net iets zwaarder getraind.. Dreamer wil weer te snel.

Tot later!
Later is nu
x
Een mening is als een erectie. Je hebt er zo een, maar dan moet je hem nog staande zien te houden. Anders wordt het al snel slap gelul...
Ik ben mijn conditie aan 't opvoeren. Heb gisteren en vandaag enthousiast op de Wii balanceboard gestaan. Ruim een half uur zweten, lekker! En niet zoveel pijn. Nu merk ik dat ik de neiging heb met dit (eindelijk) mooie weer erop uit te gaan. Lange wandelingen met de hond of een eind fietsen (hond in mandje voorop ), maar dan ben ik dus ook gelijk weer bang voor terugval en pijn, waardoor het weer meer bankzitten wordt.

Wat is wijsheid?

Wat doen jullie in zo'n geval?

Ik ga ervan uit dat ik mezelf vandaag inhoud, ik ga alleen wandelen met de hond, misschien morgen fietsen. pfoe, toch wel lastig hoor!

Hoe is het hier verder met iedereen?
Later is nu
Hoi Dreamer,

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat bij mij de pijnaanvallen plots opkomen en niet (altijd) een gevolg zijn van fysieke inspanning. Ik heb wekenlang geen extra last gehad tijdens het klussen hier in huis en ineens voelde ik op een avond nekpijn en hoofdpijn opkomen die de volgende dag niet weg was getrokken, daarop volgden de darmkrampen en de diarree en een algeheel gevoel van "grieperigheid" met gewrichtsklachten. Dit duurde twee dagen en was toen weer over. Toen zat ik weer terug op mijn basispijn die er altijd is. Het was echt een plotse opleving van FM.

Ik heb daarnaast natuurlijk ook wel duidelijk gerelateerde pijn als ik extra inspanning heb gedaan, maar dat voelt anders dan die aanvallen.

Sinds ik hier schrijf, ben ik mijn lijf ook heel precies in de gaten aan het houden om toch alles een beetje in kaart te brengen. Wat de anderen hier schrijven, helpt mij om mijn eigen klachten ook duidelijk te krijgen. Soms zie ik echt overeenkomsten soms ook niet.

Als ik jou was zou ik die extra lichaamsbeweging wel proberen en over een lange periode bekijken wat het effect is. En met een langere periode bedoel ik een half jaar of zo.

Succes ermee!
Ik heb een tijdje last gehad van mijn rug - dat is gelukkig nu weer wat minder. Maar ik slikte in die periode behoorlijk wat pijnstillers, zoals ibuprofen, diclofenac. Tegen de rugpijn hielp het niet echt, maar wat me opvalt, nu dat ik ze niet meer slik, ik meer pijn heb. Het slikken van die pijnstillers maakt kennelijk dat de pijn minder werd.

Herkennen jullie dit? Ik las nl. laatst ook ergens dat het slikken van pijnstillers - zelfs een 'simpele' paracetamol - enige verlichting kan brengen.

Overigens: de rug is het SI gewricht, maar meer vooral de zg. trigger points in mijn rug.
IK ben gaan wandelen, ruim 1,5 uur, dus heb m'n beweging wel gehad. En de hooikoorts speelt op

Pijnstillers helpen inderdaad, Muis. Gelukkig wel! Maar ik slik ze niet veel.

Dat van die oplevingen wanneer je ze niet verwacht van FM ken ik ook. Daarom is het ook zo'n lastige ziekte om uit te leggen. De ene keer kun je vanalles en dan ineens weer bijna niets. Als je zelf al niet weet wanneer je wat kunt, hoe moet je het dan uitleggen?
Later is nu
Lieverds, dank jullie wel voor alle informatie tot dusver. Ik heb gewoon heel veel vragen. Zoals: hebben jullie ook last van weersinvloeden? Dus als het regent, veel meer pijn, en stijfheid? Hebben jullie ook last van ochtendstijfheid? Dat 't 'effe duurt' voor dat het 'zaakje' weer loopt?

Hebben jullie ook vaak een droge mond? En een soort van vage snufneus? Soms het idee dat er een griep of verkoudheid aankomt, wat later dan weer 'loos alarm' leek? En laatste, vaginale droogheid en ellende, sneller een irritatie ofzo?

Het rare is, dat iedereen mij zo energiek vind, maar dat is vooral vanachter mijn bureau. Wat je zegt, je kan soms echt even niets, en het andere moment weer wel.
Ochtendstijfheid wel. Ik probeer ook elke dag voor het douchen in elk geval mn kuiten en bovenbenen te stretchen. Vooral de kuiten zijn stijf.

Weersinvloeden ook. Met kou veel meer pijn. Daarom heb ik van 't winter ook vrijwel niet gefietst (waardoor ik nu dus dikker ben en minder conditie heb, baal ik van.. voor volgende winter zorg ik voor beenwarmers!)

Snufneus heb ik ook, maar ik ben ook het hele jaar allergisch, dus sja.. dat schuif ik daarop. Geen droge mond of vagina. Wel continue irritatie van de huid. Ook sneller irritatie qua humeur. (kort lontje)

Verder nog vragen?
Later is nu
Tintelende handen en vingers?

En de huid, is die ook droger, erg droog, zeg maar?

Misselijk, zonder overgeven, maar niet verklaarbaar (omdat je chips, koekjes, chocola door elkaar hebt gegeten)?
Ja

Ja (maar ik heb eczeem, dus altijd droge huid gehad)

Ja, vooral lange tijd 's morgens gehad (was op gegeven moment ook overtijd, dus nog een test gedaan.. maar nee.. Kon in principe ook niet, maarja, je gaat toch denken)
Later is nu
Is fibromyalgie gereleateerd aan eczeem? Mijn opa had reuma, maar nou moet ik erbij zeggen, hij is al 25 jaar dood en de laatste 5 jaar ongeveer stapelgek geweest dus ik heb niet echt de meest goede gesprekken met deze man kunnen voeren. Hij had echter ook heel erg eczeem. Ikzelf heb psiorias op mijn hoofd, het valt mee, is dragelijk, maar de kapster meldt het altijd weer trouw. Mijn dochter heeft ook zo'n geplaagde huid.

Ik vraag me dus af of zo'n huid als eczeem en psioriasis wellicht ook gerelateerd zijn aan fibro. Ga even zoeken.
Mijn hele familie heeft eczeem, ik ben de enige met FM. Gewoon een allergische familie (en ik heb dát er weer bij, m'n zus wat anders overgeërfd van m'n vader, achja.. zo houd je wat )

Mijn oma had geen eczeem, maar het zou me niets verbazen als ze FM had. Ze klaagde namelijk vaak over pijn in d'r knieën en soms handen. Nu had ze op een gegeven moment niet meer zoveel te doen, en een mooi regelmatig leven, wat dus waarschijnlijk heel goed voor haar was. Dagelijks een lange wandeling met de hond, ook niet verkeerd
Later is nu
Daar is Muis weer met de vragenlijst: ditmaal bekkeninstabililiteit. Ook 'check'. Ik las hier 1 persoon met ook BI, en mijn vraag is, wie herkent het nog meer?
IK

En vooral dat de pijn nooit helemaal over is gegaan. Voornamelijk voor m'n menstruatie, met vermoeidheid, met een bepaalde verkeerde beweging (waar ik natuurlijk te laat achterkom) en dergelijke.

Geen idee of dat met FM te maken heeft, trouwens, hoewel ik wel heb dat ik na een 'trauma' (enkel verzwikken, val op knie enz) nooit meer pijnvrij ben op die plek.
Later is nu
quote:dreamer schreef op 17 mei 2010 @ 13:03:

IK

En vooral dat de pijn nooit helemaal over is gegaan. Voornamelijk voor m'n menstruatie, met vermoeidheid, met een bepaalde verkeerde beweging (waar ik natuurlijk te laat achterkom) en dergelijke.

Geen idee of dat met FM te maken heeft, trouwens, hoewel ik wel heb dat ik na een 'trauma' (enkel verzwikken, val op knie enz) nooit meer pijnvrij ben op die plek.

Ik las het gisteravond ook ergens, zal even kijken of ik het nog terug kan vinden. Maar ook met menstruatie, of bijv. 'raar' lopen, hobbelige keien, strand, ongelijke vloer etc.

Dat van die plekken herken ik ook, en zeker met een ernstige kwetsuur ben ik net het KNMI, ik voorspel probleemloos regen.
*
Hee dat van die blauwe plekken! Is dat een kenmerk? Ik zit altijd onder, en heb vaak geen flauw idee waar ik ze aan opgelopen heb.
Ohwkeee, blauwe plekken: check!

leest hier toevallig ook een reumatoloog mee? Ik zie voer voor onderzoek
Later is nu
x
quote:Ayla520 schreef op 18 mei 2010 @ 07:35:

Op alle voorgaande berichten met symptomen: checker-de-check hoor . Alleen de bekkeninstabiliteit weet ik niet, want ik heb geen kinderen en dus geen zwangerschap meegemaakt.

Gisteren na de bewegingstherapie onderweg naar huis aangereden door een of andere boerenl** (en expres ook nog want hij gaf gas bij ~heel veel gas bij~~ terwijl ik de straat overstak). Wel een aantal getuigen, maar helaas geen kenteken. Ben dus weer even terug bij af qua pijn. Hij is weer fijn.

Lieve muis: wat leuk dat je zo actief meeschrijft hier. Hoop dat je er iets aan hebt. Misschien heb ik het tussen alles wat geschreven is inmiddels gemist, maar heb je al uitslag van je bloedonderzoek?

Groetjes, Ayla520

Nou ja zeg, Ayla, wat een debiel die kerel! Doe wel aangifte ook al heb je geen kenteken. Misschien kunnen ze wat met de kleur en model auto?

Nee, nog geen uitslag, dat komt volgende week. Het zou iets van 10 werkdagen duren, heeft te maken met dat specifiek kijken naar de onstekingsfactor in mijn bloedwaarden.

Vandaag naar een andere fysio geweest voor mijn rug. Ik heb dus ook fors overgewicht. Uiteraard de welbekende preek. Maar vooral dat ik niet moet bewegen (huh?) en verder wil hij mij het Dr Frank dieet aansmeren. Maar ik ben vegetarier en dan is dat dieet dus bijna niet goed te doen.

Maar vooral dat bewegen vind ik erg bijzonder. Dat ik dat niet moet doen. Lijkt mij heel raar. Kijk ik moet niet als een idioot aan apparaten gaan hangen, maar bewegen lijkt mij juist wel gezond.

Enfin, hij heeft mij gekraakt, en we gaan eens kijken of dat helpt.
Hopen maar dat het helpt Muis!

EN ja, dat eeuwige gedoe dat je, als je pijn hebt én dik bent, eerst maar eens af moet vallen. Ik heb een vriendin, die hier steeds weer tegenaan loopt. Eerst afvallen, dan verder kijken, lijkt het wel. Ik heb er bij haar op aangedrongen dat ze zich nu echt eens door moet laten sturen.

Dit gezegd hebbende: ik weet wel dat ik enkele jaren terug tegen iedereen met (knie-)pijn riep dat ze moesten proberen meer te gaan bewegen en af te vallen, want bij mij had het zoveel gescheeld! Dus.. ben ik maar weer aan 't afvallen nu, want 15 kg zwaarder dan in die tijd!
Later is nu
Nou 't voelt goed in de rug, dus het gepreek neem ik maar voor lief. Maar het is een vicieuze cirkel: bewegen is goed, maar met overgewicht moet dat onder begeleiding. En daar schorrt het aan omdat de meeste lui in een sportschool geen flauw idee hebben van hoe en wat. En dan heb je wel van die fysiotherapeuten die en gat in de markt zien: een paar apparaten en voor de genen die krak en mik zeggen begeleiding geven, maar die houden kantooruren aan... ook zo handig. En dan snappen ze niet dat je maar 1 keer per week kan komen op je niet-werkdag.

Waar ik ook zo'n schurfthekel aan heb is dat alles op je overgewicht wordt teruggebracht. Ongeacht waar je pijn aan hebt. Alles is overgewicht.. En ik ben niet heilig en wil best toegeven dat het zeker niet meehelpt, maar wat jij zegt, Dreamer, over je vriendin is exact dat! Zeker als je bijv. iets van 30-40 kg moet afvallen heeft het geen zin om te wachten totdat dat gebeurd is. Dat kan wel een jaar duren. En wat moet je dan in dat jaar met al die pijn?

Grr. zit even in een frustratiemoment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven