Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

04-06-2007 14:56 5682 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De verslaving voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silkquit

Een goeie link

Noorderlicht

Losse tipsHet motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
-
Daph, waarom gooi je de asbak niet gewoon weg? Je hebt hem toch niet meer nodig, dus waarom zou je hem in je auto doen? Andere afvalmukjes kun je ook gewoon weggooien als je thuis bent.
Allis wat fijn dat je zo'n mooie huwelijksdag hebt gehad!

Gefeliciteerd!!

Even heel kort verder tussen het werk door: vlgns mij gaan we allemaal prima hier!

Daph: mocht je je auto "compleet" willen houden ivm evt verkoop later (anders idd gewoon weggooien!).. al bleek/chloor geprobeerd?
Computer says nooooo
Ten eerste (sorry helemaal vegeten) Allis, Gefeliciteerd. Wat fijn dat je zo'n lekkere rookvrije bruiloft hebt gehad.

Ik wil inderdaad de auto compleet houden. Je weet maar nooit waar dat goed voor is.

Ik zal chloor proberen. Stom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht. Het was nog vroeg he?

En wat fijn dat het bij iedereen zo goed gaat.
Daph: prima plek om kleingeld voor de parkeermeter e.d. in te bewaren!
Computer says nooooo
hoi hoi mede stoppers en aankomend mede stoppers,

hier nog steeds alles onder controle hoor.

Hoop bij jullie allen ook.

Allis Gefeliciteerd meid. en wat fijn dat je trouwdag goed is verlopen . Wat zullen je foto's mooi zijn : niet één keer met een peuk in je hand.

Dapf , chloor moet lukken hoor meid.en anders , klinkt raar : azijn in 't water !!!!

Bakje water met azijn verdrijft ook nare geurtjes in huis en in je koelkast , dus gewoon proberen zou ik zeggen.
Hé hoi,

Met de chloor is het gelukt. De asbak ruikt nog wel raar, maar dat is overwegend de chloor denk ik.

Als centenbakkie gebruiken! Handig. Ga ik doen. Hopen dat ik dan ook wat vaker een muntbetaalautomaat zie en wat minder vaak die voor chipknips.

Zou een bakje water met azijn ook de rooklucht uit je gordijnen en bankstof krijgen? Ga het maar proberen. Anders moet ik het laten reinigen. En dat vind ik nou weer zonde van mijn geld.

Over het stoppen zelf: het gaat heel erg goed. Ik sport ook weer om de dag, maar snoep toch wel wat meer. Nou snoepte ik bijna niet, maar nu vind ik het wel lekker om een paar m&m's in mijn mond te stoppen. Lekker bij een kopje thee. Ach dat moet toch kunnen, lijkt me. Ik zal de weegschaal wel in de gaten houden.
Goeiemorgen allemaal!

Al een tijdje aan het mee lezen, mede door jullie gemotiveerd geraakt om het verslavingsprobleem ook eens serieus aan te pakken (dank daarvoor!!) En zie hier, ik join the club!

Later meer, nu eerst slapen...

Heb nachtdienst gehad en de hele nacht 'opgesloten' gezeten met om en nabij 500 sloffen sigaretten

14 hours, 7 minutes and 30 seconds ago I smoked my last cigarette. 17 cigarettes not smoked, I saved ¤ 3,39. And I can enjoy live for 1 hour, 25 minutes longer! ;-D
Wat goed Delicious69 :-)

Waar heb jij eigenlijk je teller vandaan. Die van jou vind ik leuker dan die van mij.
welkom delicious.

Dapf ,

kruidvat heeft " Textiel fris." zit in sproeifles en ruikt heerlijk

goed spuiten en laten drogen en alles ruikt weer fris.

Doe t 's avonds voor je gaat slapen , hangen je gordijnen goed open en wordt je bankstel niet gebruikt.

Het merk HG heeft een fles die heet "alle nare geurtjes weg".
Thanks Redlock. Ik ga het van de week meteen even halen. Dan zijn straks echt alle vieze rookluchtjes uit huis. YEAHHH!
Hé Dapf, hier heb ik 'm vandaan:

http://www.silkquit.org/sqmmiv/meter.aspx

De link onder de betaalde versie.

Thnx voor jullie welkom! Zal hier vaak lezen en ook snel zelf wat schrijven. Nu net uit bed, slecht geslapen, maar laatste nacht vannacht dus dat gaat lukken. Poes zit weggedoken in mijn badjas, lief hummeltje, zouden de poesjes nu ook afkickverschijnselen hebben? Och arm...

Met mij gaat het best trouwens!

23 hours, 25 minutes and 1 second ago I smoked my last cigarette. 29 cigarettes not smoked, I saved ¤ 5,62. And I can enjoy live for 2 hours, 25 minutes longer! :-D
Goedemorgen!

Delicious, welkom hier! Goed te lezen dat het goed gaat nu. Dat slechte slapen heb ik ook last van, ik heb melatomatine gekocht bij de Kruidvat en dat helpt mij wel om langer in slaap te blijven. Maar ondanks het feit dat ik niet fantastisch slaap, voel ik me wel veel fitter dus dat scheelt! Succes met je eerste week!

Redlock: Hoop dat alles een beetje gaat bij jou. Ik vind het in ieder geval superstoer dat je niet rookt ondanks zo´n rotperiode!

Daph: Mooi dat het bij jou ook zo goed gaat! Ik ben ook weer meer gaan sporten, hardlopen, en dat in combinatie met niet-roken geeft mij wel een heel lekker gevoel. Ik begin nu ook te merken dat het makkelijker gaat en ik meer lucht heb tijdens het lopen, leuk om zo snel al wat resultaat te zien!

Verder gaat het eigenlijk top bij mij, ik heb zo nu en nog wel een scheut, maar ik kan me er makkelijk overheen zetten. Ben ook druk bezig met van alles en nog wat, dus heb vaak niet eens tijd om er aan te denken.

---

2w 3d 10:20 niet gerookt!, 428 peukjes niet gerookt!, € 83,46 bespaard, 1d 11:40 van mijn leven gered :-)
Hai fausto ,

Still standing , still don't smoke [ morgen 10 weken ]

volhouden hè iedereen, we kunnen het !!!!!!!!!!!!!!!!
Redlock, voor jou extra *thumbs up*

Ik ben weer een beetje begonnen met werken, en dat put me bijzonder uit. Dus even niet zoveel te melden. Behalve dat ik niet rook, en dat ik trots op mezelf ben dat ik niet rook en dat ik óók trots op jullie ben dat jullie niet roken!
-
Goede morgen allemaal!

Dat slapen is een ramp ja, nou kan het (mede) ook komen omdat ik vier nachtdiensten achter de rug heb. Afgelopen nacht niet, maar de nachten daarvoor, erg weinig geslapen ook overdag en afgelopen nacht slechts 2 uurtjes, dat mag aankomende nacht wel wat meer dus!! Had 1 melatonine pil op, pak er vanavond gewoon 2 of desnoods een 'echte' slaaptablet, die heb ik ook nog liggen.

Raar maar waar, totaal geen honger sinds ik gestopt ben met roken en ruim 2 kilo afgevallen. Ik ga er vanuit dat de normale trek weer snel terugkomt. En het slapen hopelijk ook, heb een werkweek van bijna 60 uur voor de boeg. Wat op zich wel afleiding geeft maar ook ontzettend veel mogelijkheden tot roken omdat wij nogal veul tabak verkopen! Maar dat gaat vast weer goedkomen, wel extra stoer om niet meer te roken als er tientallen sloffen door je handen gaan per dag!

Afijn, ik zou nog wat vertellen ook, ik heb 24 jaar gerookt (was er vroeg bij ja) en heb vier niet heel serieuze stoppogingen gedaan in al die tijd. Nu ben ik er klaar mee, heb er geen zin meer in, wíl niet meer roken, wil niet meer stinken, wil thuis niet meer in een rookhol zitten, wil geen rokershoest meer, wil niet meer ergens niet mogen roken terwijl ik verslaafd ben, wil niet meer verslaafd zijn,wil me geen 180 jaar meer voelen als ik de trap opgelopen ben enz. enz. enz.

Na 'Rookvrij' ook de 'Opluchting' gelezen (beide erg aan te raden!) en nu gestopt met behulp van nicotinepleisters.

Dat (niet)slapen enzo is echt erg vervelend maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt weer aan die stinktroep te beginnen!

Soms heb ik een 'moment van verlangen naar' en denk dan als volgt;

'Goh, dit is een moment dat ik er wel eentje op zou kunnen steken.

Maar da's logisch, ik heb 24 jaar gerookt'

Vervolgens zakt dat moment vrijwel even snel en rustig als het opkwam. Mocht dat niet zo zijn (gisteren thuis even vervelend) dan ga ik echt even wat doen en zakt het alsnog.

Gisterenvond Rummikub zitten spelen met een vriendin, ik heb verloren en ik zei... MAAR IK ROOK NIET!!

Two days, 13 hours, 55 minutes and 30 seconds ago I smoked my last cigarette. 77 cigarettes not smoked, I saved ¤ 14,86. And I can enjoy live for 6 hours, 25 minutes longer!
Delicious, goed bezig zeg! Het slechte slapen is inderdaad vervelend. Dat duurt (meestal) een paar weken, en dan is het weer over.

Gisteravond had ik een baalbui, en voor het eerst dacht ik iets langer dan een fractie van een seconde 'zal ik gewoon sigaretten gaan halen, alles is nu toch al stom'? Niet gedaan natuurlijk, maar het is toch ongelofelijk dat zo'n gedachte na 4,5 maand ineens weer komt opduiken... Geeft wel aan dat ik nóg steeds alert moet blijven.

*Is de baalbui nog steeds niet helemaal kwijt, dus kruipt lekker weg op de bank met een filmpje*

***Roken is geen optie***

Four months, two weeks, four days, 12 hours, 15 minutes and 53 seconds. 4245 cigarettes not smoked, saving ¤ 849,06. Life saved: 2 weeks, 17 hours, 45 minutes.
-
Anemoon,

Denk er aan hoor, je kunt 't hoor , van die vieze stinkkstokken afblijven.!!!!!

Die rot bui overvalt ons allemaal van tijd tot tijd.

Steek gewoon een denkbeeldige antirokersparaplu op .

En zodra de bui over is , klap je 'm dicht en kun je weer beretrots zijn op je zelf.

Delicious ,

Goed op weg !

IK ben vandaag 10 weken rookvrij, heb dat metertje gedownload maar weet alleen niet hoe ik t hier moet plaatsen, een echte digibeet zoals dat heet.

Misschien dat iemand mij eens kan uitleggen hoe dat werkt.
Heb je het silkquit metertje? Zo ja, dan moet je ctrl en = tegelijk indrukken, en dan kun je hem hier weer plakken (ctrl-v).

Redlock, dank voor de peptalk! Ik blijf er ook vanaf hoor, absolutely.
-
Wat een stilte hier... Hoe gaat het?
-
Hier gaat het goed! Vanmiddag even een sjaggie bui, maar dat kwam mede omdat ik moe was, en thuiskwam met een nieuw gekochte sportbroek waar een gat in zit :S Dat kon ik net ff niet hebben. Dus in mijn boosheid mijn keukenkastjes van buiten even schoongemaakt en daarna lekker 1,5 uur geslapen.

Vanmorgen stond ik om 9 uur weer in de fitness zaal, dus ook sportief gezien gaat het erg goed.

Hoe is het met de anderen?

---

1w 5d 9:58 smoke-free, 302 cigs not smoked, ¤ 63,58 saved, 1d 1:10 life saved
Wheeehoe! ik heb al 30 dagen niet gerookt! In plaats van die 304 sigaretten die ik gekocht zou hebben, kan ik nu voor het mooie bedrag van ¤ 52,41 een leuke trui gaan kopen. Ik word 1D 1h 20m ouder dan eerst! Op 20-9-2007 6:07 ben ik gestopt met die vieze sigaretjes...
Ohhh ik heb in 12 dagen net zoveel sigaretten niet gerookt als Allis in 30 dagen. Kan je na gaan hoe veel ik rookte.
Hier ook alles prima! Het valt me alles mee, is op een enkel ogenblik na helemaal niet moeilijk en dat terwijl ik de hele dag tussen de sigaretten zit en ze zomaar zou kunnen roken! Vanavond na mijn werk nog even op bezoek geweest waar ik tussen twee rokende mensen inzat, ging prima!

Ik vind het heelijk, voel me fitter, schoner en trots! En als het soms even moeilijk is zeg ik tegen mezelf dat ik op moet houden met dat gezeik en er écht nooit meer eentje opsteek! Dat helpt ook, ik wíl het ook echt niet meer!

Four days, 7 hours, 19 minutes and 53 seconds ago I smoked my last cigarette. 129 cigarettes not smoked, I saved ¤ 24,80. And I can enjoy live for 10 hours, 45 minutes longer!
Hoi allemaal, hoe vergaat het jullie?

Mij nog steeds wonderbaarlijk goed, ben er zelf verbaasd over.

Vanmiddag toen mijn collega naar huis ging had hij zijn sigaret niet goed uitgemaakt, er lag dus een halve sigaret te roken op de asbak. Ik heb hem opgepakt en uitgemaakt, daarna mijn handen gewassen. Het deed me niks. Evenals de vele sloffen en pakjes sigaretten die op een dag door mijn handen gaan, gelukkig maar.

Ben wel erg moe, werk erg veel nu maar slaap zo slecht, elke nacht word ik na 1 of anderhalf uur wakker om verolgens úren wakker te liggen of zelfs helemaal niet meer in slaap te komen. Zo nog wat kleine ongemakken (koud, geen honger, hoofdpijn) maar ik neem het er met liefde en plezier bij en ga ervan uit dat dat vanzelf weer overgaat.

Five days, 4 hours, 47 minutes and 9 seconds ago I smoked my last cigarette. 155 cigarettes not smoked, I saved ¤ 29,95. And I can enjoy live for 12 hours, 55 minutes longer!
Hier ook alles goed. Ik heb zelfs vannacht voor het eerst sinds in gestopt ben, de hele nacht doorgeslapen. Dus Delicious, je gaat vanzelf weer goed slapen. Even volhouden nog.

Zaterdag nog even wat geprikkeld geweest, maar gister helemaal niet. Ben gisterochtend eerst 1,5 uur gaan sporten en 's middags lekker een uurtje met vriendlief in het bos gewandeld.

Met trots presenteer ik mijn tellertje:

---

2w 0:14 smoke-free, 336 cigs not smoked, ¤ 70,74 saved, 1d 4:00 life saved

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven