Kwetsende ouders

19-05-2010 14:26 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus en ik (we schelen bijna zes jaar, zij is de jongste) zijn allebei redelijk "uithuizig" en hebben dan ook zo af en toe het verwijt gekregen van onze ouders dat wij het huis gebruiken als hotel. Zij is redelijk vaak bij haar vriendin (=partner) en ik bij mijn vriend (=flink ouder dan ik). Ons jongste zusje is nu anderhalf jaar (echt na-komertje). Afgelopen maandag kregen we van onze ouders een SMS met de boodschap dat er serieus gesproken moest worden, en dat we allebei 's avonds thuis moesten komen. (Nou is dat op maandag sowieso standaard voor ons allebei, dus waarom de vraag?)

Na het eten begonnen ze met HET gesprek. Als inleiding een verhandeling over de blijdschap over de geboorte van de jongste en dat het opvoeden van een kind in deze veranderde tijd anders moet dan toen wij klein waren. De opvoeding MOET namelijk wel anders, omdat de jongste niet met zo'n verkeerde instelling en wereldbeleving als "jullie" (zus en ik) in de wereld moet komen te staan.

Kortgezegd, wat hebben ze fout gedaan in onze opvoeding dat "beide dochters" niet in staat waren om een normale opleiding te volgen (zij richting sociaal/maatschappelijk, ik richting sport), abnormale relaties te hebben en gedoemd zijn om te mislukken in de maatschappij. Zeker bij mijn zusje zou er iets vreselijk mis gegaan zijn, want homoseksualiteit is geen ziekte, volgens de huisarts, dus dan moet het wel aan de opvoeding gelegen hebben. (Okee, ze heeft wel breezer-achtige "streken" uitgehaald, paar jaar geleden, maar nu al hele tijd "samen" met haar vriendin.) Vader neemt het zich zelf erg kwalijk weinig aandacht voor mij gehad te hebben, waardoor ik nu aan een vader-figuur ben blijven hangen. (Zit misschien een kern van waarheid in?)

Mijn zusje keek vol ongeloof en ook ik wist niet wat ik hiervan moest zeggen. Ik voelde me zó triest, miskend en de goot in getrapt. We zijn opgestaan en hebben (vóór het eerst samen) op bed zitten huilen. (Gedeeld verdriet geeft een band, normaal vind ik ehm is ehm vind ik het een kreng)

Ik weet al heel lang dat mijn ouders mijn relatie niet goedkeuren en een beetje om de relatie van mijn zus heen praten, maar waarom deze vraag? Ik ken dit kwetsende gedrag van mijn ouders niet. Het hele verhaal kwam zo plotseling, zo hard en onverwacht. Blijkbaar was het echt de bedoeling om een soort eenmalig statement te maken, want verder zijn ze er niet meer op terug gekomen.

Ondertussen, het is nu immers al woensdag, en heb ik al weer "verlichtende" gesprekken met mijn lief gevoerd, ben ik de klap al wel weer te boven, maar vraag me af - met name aan iedereen met "oudere kinderen" - wat de reden kan zijn om zo'n verhaal te houden.

Is het van hun nu echt heel naief vragen welke fouten ze gemaakt hebben, of de ultime manier van kwetsen (omdat zij zich wellicht gekwetst voelen door onze keuzes)?
anoniem_104649 wijzigde dit bericht op 19-05-2010 14:27
Reden: typo
% gewijzigd
Viva la vida
Ik vind 700 euro wel extreem veel geld. Of je ouders wonen in een kast van een huis. Mijn eigen deel aan hypotheek, gas, water, elektra en voer is niet eens zoveel, en ik woon alleen met mijn echtgenoot; hoef het bedrag dus niet met drie of vier volwassenen te delen.
quote:Katherina schreef op 19 mei 2010 @ 15:27:

[...]

ikooknieweetnieookheelbenieuwd..............
quote:Katherina schreef op 19 mei 2010 @ 15:23:

Wat vind je van onze suggesties om op jezelf te gaan wonen? Heb je daar zelf weleens over nagedacht?

BTW. leuk trouwens zo'n maandelijke toelage. Vond ik ook toen ik 21 werd en er mensen op de stoep stonden die ik niet kende. "Kedvenc, boldog születésnapot. Nagyszülők." En dus was mijn eerste reactie: "Watteh? Huh?" Ah, ehm Opa en Oma?
Viva la vida
quote:ndh86 schreef op 19 mei 2010 @ 15:24:

[...]

Dat ben ik ook een beetje voor mezelf aan het uitzoeken. Vandaar ook dat ik zo graag eens jullie mening wil horen. Als ik dit aan mijn collega's zou vragen, krijg ik elke dag van die vragen "En, hoe gaat het nou?" en "Heb je al wat gevonden?" enzo.

Zoals mijn lief zegt: "mind over matter"Da's duidelijk he, onze mening over jouw woonsituatie. Kom op, doe eens een belrondje!
Maar begrijp ik goed dat je nu ook je twijfels hebt over de relatie met je vriend?

In de zin van, is het echt houden van en verliefheid, of zoek ik een vaderfiguur? Als dat het geval is, of als je hier nog niet uit bent, is het misschien handig om eerst lekker op jezelf gaan wonen.
Toen mijn ouders ongeveer het zelfde deden als bij jou (wel om een andere reden) heb ik ze gevraagd waarom. Ik neem aan dat je verstandig genoeg bent om je eigen beslissingen te nemen, en dat zullen je ouders moeten accepteren.

Misschien moet je proberen nogmaals het gesprek met je ouders aan te gaan, en daarin aangeven dat ze je gekwetst hebben (probeer ook te vertellen waarom, en wat dan precies kwetsend was aan wat ze zeiden). Probeer niet te verzanden in de discussie over hoe en wat ze fout hebben gedaan in jou ogen, maar probeer door het gesprek opnieuw aan te gaan een oplossing te vinden. Anders blijft het altijd tussen jullie instaan..

Succes in iedergeval!
quote:rodeketting schreef op 19 mei 2010 @ 15:27:

[...]

ookheelbenieuwd..............

In de richting van "nadenken over zaken" - spreekwoordelijk bedoeld als "bedenk goed wat je wilt, waar je nu staat en waar je heen wil, en hoe je daar kan komen en wil komen."

Wijs mannetje
Viva la vida
-
quote:ndh86 schreef op 19 mei 2010 @ 15:28:

[...]

Vond ik ook toen ik 21 werd en er mensen op de stoep stonden die ik niet kende. "Kedvenc, boldog születésnapot. Nagyszülők." En dus was mijn eerste reactie: "Watteh? Huh?" Ah, ehm Opa en Oma?je bent me wederom ff kwijt.....
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Dussssssssssss
quote:ndh86 schreef op 19 mei 2010 @ 15:30:

[...]

In de richting van "nadenken over zaken" - spreekwoordelijk bedoeld als "bedenk goed wat je wilt, waar je nu staat en waar je heen wil, en hoe je daar kan komen en wil komen."

Wijs mannetje

Nou enorm.

Sorry, maar als ik zo'n gesprek met mijn ouders had gehad, dan was ik direct naar boven gelopen en had mijn tas gepakt.

Ik begrijp niet dat je nog met mensen die dat soort dingen tegen je zeggen onder 1 dak wilt leven, laat staan doen alsof er niets gebeurd was.

Meid, je bent 23, hoog tijd om voor jezelf op te komen en weten wat je wilt. Uit huis gaan is onvermijdelijk, en dit lijkt me nu een hele goede tijd om te doen
Ik gok russische (ofzoiets) grootouders.
quote:vicodin schreef op 19 mei 2010 @ 15:29:

Maar begrijp ik goed dat je nu ook je twijfels hebt over de relatie met je vriend?

In de zin van, is het echt houden van en verliefheid, of zoek ik een vaderfiguur? Als dat het geval is, of als je hier nog niet uit bent, is het misschien handig om eerst lekker op jezelf gaan wonen.

Neuh, ik ben er wel uit, betreft mijn relatie met hem. Hij heeft inderdaad wel iets vaderlijks, en dat maakt hem juist wel zo aantrekkelijk.... geen stoerigheid of andere gekke dingen. Gewoon een beetje wijs en een beetje eigenwijs.

Geheel off-mijn-eigen-topic maar ik kan er echt van genieten als ik gewoon bij hem op schoot zit (en hij me heeeel af en toe voorleest voor het slaapiesdoen )
Viva la vida
quote:Maja82 schreef op 19 mei 2010 @ 15:33:

Ik gok russische (ofzoiets) grootouders.Hongaars (zelfde kant op)
Viva la vida
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 19 mei 2010 @ 15:32:

[...]

Nou enorm.

Sorry, maar als ik zo'n gesprek met mijn ouders had gehad, dan was ik direct naar boven gelopen en had mijn tas gepakt.

Ik begrijp niet dat je nog met mensen die dat soort dingen tegen je zeggen onder 1 dak wilt leven, laat staan doen alsof er niets gebeurd was.

Meid, je bent 23, hoog tijd om voor jezelf op te komen en weten wat je wilt. Uit huis gaan is onvermijdelijk, en dit lijkt me nu een hele goede tijd om te doenWijs of niet, 't is meer sturing dan ik gemiddeld per drie jaar van mijn vader krijg.
Viva la vida
Echt TO, ga op zoek naar iets anders. Hier wil je niet blijven. Je gaat je enkel nog maar slechter voelen. Dikke knuffel
quote:ndh86 schreef op 19 mei 2010 @ 15:30:

[...]

Wijs mannetje mind over matter:

the power of the mind to control and influence the body and the physical world generally

Bijvoorbeeld als je maar denkt dat je beter wordt, voel je je ook beter.
quote:ndh86 schreef op 19 mei 2010 @ 15:36:

[...]

Wijs of niet, 't is meer sturing dan ik gemiddeld per drie jaar van mijn vader krijg.

ik heb een redelijke lange post neergezet en je reageert op 2 woorden.

Sorry, ik begrijp het niet meer zo goed. Je laat je dit zeggen door je ouders, je weet niet of je iets voor jezelf moet gaan zoeken en je vriend leest je voor terwijl je op zijn schoot zit......
Wat houd je tegen om het huis uit te gaan? Je reageert op alles wat we zeggen, maar deze wezenlijke vraag beantwoord je maar niet.
TO, mijn advies: ga op jezelf wonen! Ga morgen bellen en huur iets, als je 700 euro hebt per maand moet dan best lukken.

Advies 2: ga nog niet met je vriend samen wonen. Ik snap goed dat je het heerlijk hebt met hem, maar de kans dat je hem hebt uitgekozen als een soort vervangende vader is niet denkbeeldig. Als je vader zich zo weinig met je bemoeit als uit jouw berichten blijkt dan is het logisch dat je snel valt voor een wat oudere, wijze man die ook zorgzaam is. Dat is niet perse fout, maar ik zou er ook nog niet mee gaan samenwonen.

Persoonlijk denk ik dat jouw opvoeding best sporen heeft achtergelaten bij jou en dat je als je op jezelf woont nog met veel dingen geconfronteerd gaat worden.

Maar voor nu is het belangrijkste: GA UIT HUIS!!!
Het is zoals het is
quote:Witchke55 schreef op 19 mei 2010 @ 15:23:

Rider : kom op, als je een huurhuis hebt en je bent met zijn vieren deel je de kosten gewoon door 4 en de andere kosten (water electriciteit ook nog). Verder moeten de kosten van de boodschappen ook worden gedeeld. Maar dan kom je toch nooit op 700 euro uit in totaal. Je kan toch enkel de werkelijke kost verhalen. En bovendien betaalt to ook nog wat boodschappen. Wat overdreven.

Ik zei geloof ik al dat mijn kinderen nog niet de leeftijd hebben dat dit speelt. 700 euro lijkt me zo op het oog best stevig, maar extreem vind ik het niet.

En overigens, nee, ik vind kostendeling niet aan de orde als het om de woonlasten gaat. Normale marktprijzen lijken me een beter uitgangspunt. Het doel is niet dat het meerderjarige kind meebetaalt aan de kosten, maar ongeveer dezelfde kosten heeft als wanneer het het ouderlijk huis zou verlaten. Of ter extra motivatie: iets meer.
quote:Katherina schreef op 19 mei 2010 @ 15:42:

Wat houd je tegen om het huis uit te gaan? Je reageert op alles wat we zeggen, maar deze wezenlijke vraag beantwoord je maar niet.Ik denk dat dat is omdat ze eigenlijk niet goed durft en (door haar kille ouders??) weinig zelfvvertrouwen heeft. Maar dat is maar een gok.
Het is zoals het is
.
Over die 700 euro: dat is wat TO zélf wil betalen. Van haar ouders hoeft het niet.
Het is zoals het is
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 19 mei 2010 @ 15:39:

[...]

ik heb een redelijke lange post neergezet en je reageert op 2 woorden.

......

Sorry, dat was niet mijn bedoeling maar ik had in mijn eerdere post al gezet (of in ieder geval bedoeld) dat ik mijn gedachten over alles op een rijtje moet zetten voor ik onbezonnen een stap ga zetten. Naast mijn eigen ideeen en de gekregen adviezen wilde ik graag van "jullie allemaal" weten wat jullie er nou van vinden, wat de oorzaak van deze "aanval" zou kunnen zijn, of jullie iets dergelijk hebben meegemaakt (of op een zelfde manier je kinderen hebt "geraadpleegd").

Tuurlijk komt de tijd om eens "uit te vliegen" maar dat idee zat tot maandagavond 19:00 uur nog niet in mijn systeem. Ik kan mijn gedachten maar heel slecht zó omgooien dat ik de dag er na direct bij een makelaar zou staan.

Zaken moeten even bezinken en ik wil graag de mening van jullie daar bij betrekken.
Viva la vida

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven