Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Heb je nu ook gezien dat deze poppen waren verkleurd? Dus voor ze uitkwamen?

Wat gebeurd er met de rups die het niet snapte?
Ik denk dat de rups die het niet snapte een beetje uitgedroogd is. Daar komt niets meer uit ben ik bang.

Mal de poppen lijken donkerder te worden als ze eruit komen.

Deze cocon is van 15 mei.

En dezelfde cocon vanmorgen. Ik had al in de gaten dat ie vandaag uit zou komen, maar ik was even weg en daar was ie.

En ik zag vanmorgen net onder het draadje, dat hij wat geler werd. Dat zie je ook op die foto. Nu is hij dus uit.
Ah, oke, dan weet ik waar ik op moet letten. En zo te lezen komen ze eind vd middag steeds uit.

Ik hang ze straks even in de zon, die van mij zijn allemaal nog vrij licht van kleur.

Arme rups die het niet snapte. Dat was de dumbo van de groep.
Zoebie, nu ze in de zon hangen is 1 van de poppen de hele tijd aan het bewegen!

Is dat het teken dat ie zo uitkomt?
Oooo, wat spannend, de tweede pop ligt ook met zijn staartje te bewegen!!! Zou het vandaag gaan gebeuren?
Even testen of dit werkt:

Dansende pop!

als je de achterste pop ziet, die ligt de hele tijd te schudden met zijn staartje.
Het werkt! En wat een leuk gezicht zo
De groene pop begon net ook even te bewegen, is wel een goed teken, want ze leven dus wel alledrie. Dan reageren ze wel snel op de warmte van de zon, leuk om te zien.
Na de livebevalling van de kittens van Etosha nu een liveverslag van ontpoppende vlinders. Gaaf!
Mijn dochtertjes hebben 2 zwarte coconnen gevonden in de tuin. Wat kan ik het beste doen om ze te bewaren en uit te laten komen?

Het lijkt me geweldig als zij het zouden kunnen zien namelijk!

Dank en groetjes!
BizzyBee, ik heb ze in een doosje gedaan, de coconnen tussen oude blaadjes gelegd. En er wat gaas voor gedaan zodat er geen andere insecten bij kunnen komen (die kunnen er eitjes in leggen).
Dankjewel, moet je het buiten of binnen bewaren?

ik heb ook geen idee van welke soort het is, misschien een nachtvlinder?
Ik zou ze buiten bewaren, dan komen ze op de meest natuurlijk manier uit zoals het ook zou gebeuren als ze niet in een bakje zitten. Het kan best zijn dat het een soort is die pas open gaat als het zomer is, en als ze binnen staan, en ze komen dan door de warmte uit, terwijl het hun tijd niet is, is dat ook weer sneu. Dan kan het zijn dat de bloemen die ze graag eten nog bloeien.

Op vlindernet kun je heel veel vlinders, rupsen en ook cocons bekijken, misschien dat je het daar wel vindt? Uit de lelijkste cocon kan de mooiste vlinder komen.
Oh Mal dan duurt het niet lang meer. Ik kwam om 1 uur thuis vanmiddag en toen zaten er weer twee.

Eentje bleef heel lang heel mooi boven op de kast zitten en ik was er foto's van aan het maken en toen was er opeens weer eentje. Net uit de cocon en helemaal verfrommeld.

Ik denk dat deze zeker een uur boven op de kast heeft gezeten.

Wauw die verfrommelde foto's zijn mooi!

Behalve wat staartbewegingen is er nog niks gebeurd.

Het stomme was dat als de zon achter de wolken ging, stopten ze ook met bewegen.
Ik heb het idee dat ze wachten tot na 12 uur voordat ze uitkomen.

Hier bewegen er ook nog een aantal, maar in onze kast is nu ook alles weer rustig.

Vandaag dus weer drie weg. Ik ga het nog missen.

Legekastsyndroom.
Maar zie jij ze dan ook eerst wiebelen met de staartjes voor ze uitkomen?
Ja maar dan kan het nog een paar dagen duren. Ik dacht ook dat de wiebelende het eerste uit zouden komen maar dat is niet zo.

Of ik heb de anderen niet zien wiebelen. De ene die wiebelde en is geboren daar zat zeker een dag tussen. Maar 't is een goed teken dat er in alledrie leven zit. Ze komen vast dit weekend uit Mal. Op blijven letten. Je kunt er uren naar kijken als ze drogen en als ze uitvliegen zijn ze zo weg.
Zoebie, ze bewegen nu helemaal niet meer. Komt het wel goed?

Ik vind dat ze wel erg verkleuren, is dat goed, of liggen ze dan toch in de te felle zon?
Nee Mal dat is helemaal goed. Ze worden zwarter en dan zie je opeens het geel van de vleugeltjes erdoorheen komen. Dan bewegen ze ook niet meer zoveel. Ze komen vast bijna uit. Ik was het weekend weg en manlief heeft er weer drie vrijgelaten en ik gisteren voor ik wegging ook nog drie.

Dus nu in totaal 15 uitgekomen. We hebben er vandaag opeens ook twee mislukte bijzitten. Zo raar, ze hebben alleen maar hele kleine bovenste vleugeltjes en de onderste ontbreken helemaal. De eerste is al hemelen en ik hoop dat de tweede ook niet zo lang leeft. 't is zo'n zielig gezicht. Het waren ook wel hele kleine cocons waar ze uit zijn gekomen. Ik dacht al dat het niets zou worden.
Mal vanmorgen om kwart voor negen heb ik de kast buiten in de zon gezet en ik ga net kijken zijn er opeens 5 uitgekomen. Eentje was nog uit de cocon aan het komen. Jippie. Houdt ze vandaag maar goed in de gaten.
Mal, mag ik je even voorstellen.

HARRIE.

Eindelijk vond hij het tijd worden zich eens te laten zien.

zoebie wijzigde dit bericht op 24-05-2010 10:47
Reden: Harrie goed gehangen.
% gewijzigd
Zoebie, er is er 1 opgegeten door een kauwtje, de meest groene, ik ben er zo naar van.... hij heeft het kastje op de grond gegooid. Ik was niet thuis, mijn man zag de vogel erbij zitten.

gelukkig zijn de andere 2 nog helemaal heel.

Fijn om Harry te zien, hij lijkt ook wel een stuk groter!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven