Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Mensen weten niet meer hoe voedsel smaakt.

De gerookte kipfilet op de salade in de kantine kan qua smaak net zo goed een makreel zijn. Bij een blindtest zou je je er gewoon in vergissen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 19 mei 2010 @ 19:15:

[...]

Het smerige recepten-topic!!!

Je gaat toch niet serieus menen dat je daar inspiratie voor gezonde en goedkope recepten uit kunt halen

Het is echt zooooo vies wat daar allemaal staat (recepten met smac en knakworst en frikandel als basis....)

Nou, de pasta met groenten en kruidenkaas werd bijvoorbeeld ook afgekraakt. Daar is que voedingswaarde weinig mis mee, cashewnoten erbij en het is een voedzame maaltijd die in mijn ogen ook lekker is.

Ja, ik zal inderdaad geen smaak hebben. De variatie aan frikandel recepten heeft me ook verbaasd, maar ook dat dingen die ik vrij normaal vind werden afgekraakt.

Het heeft vast ook weer te maken met achtergrond en ik krijg dan ook weer het idee dat wat voor mij een normale opvoeding is geweest in de ogen van anderen misschien toch absurd karig was. De huzarensalade uit grootverpakking met sla en gekookte eieren kwam ook voorbij als wanstaltig...

Dit gaat misschien een beetje raar klinken, aangezien ik dus ook wel heb gelachen om de frikandelrecepten, maar ik werd er een beetje treurig van. Dat wat mijn moeder met het karige inkomen (jaja, ik ben het typische bijstandskind met vader die geen alimentatie wilde betalen) op tafel kon zetten voor anderen het toppunt van goorheid kan zijn.

Maar ja, dan kom je dus weer uit op opvoeding en wat je vroeger hebt meegekregen. Mijn moeder is gaan studeren en heeft nu een goede baan, dus nu is de situatie zeker anders maar sommige dingen blijven kennelijk in je systeem zitten. Zoals die taxi bijvoorbeeld, dan kon echt niet. Dan maar met de bus naar het ziekenhuis of kijken of iemand in de buurt met een auto kon rijden (*kuch* ik was een beetje een klungelig kind).

Ik weet niet helemaal wat mijn punt nu precies is...Ga ik nog even over nadenken .
.
anoniem_40852 wijzigde dit bericht op 19-05-2010 23:27
Reden: dubbel...
% gewijzigd
Het C1000 vleespakket sla ik ook over. Wel eet ik momenteel goedkoop gehakt. Dat bevalt nog wel. De goedkope kipfilet die ik nu ook koop, bevalt al minder. Verder vlees bij de AH met 35% korting maar ook daarin ben ik kieskeurig. Toscaanse worstjes en jalapeno burgers (=scharrel) vind ik lekker. En in de winter wel runderlappen voor de hachee in de aanbieding. Moet nu even een wat zomerser gerecht voor draadjesvlees gaan verzinnen, kan ook weer mooi op voorraad in de vriezer (misschien Indisch, lekkerrrrrrr).

Ik had sinds ik vrek ook de goedkoopste pasta gekocht. Een zak spiraaltjes voor een euro van de Euroshopper. Beviel me ook niet. Gewoon echt minder lekker.

Maar daarin ben ik wel verwend. Laatst in de bonus weer de verse pasta van AH gekocht en dat was toch zooooo verschrikkelijk lekker! Nu heb ik (eier)tagliatelle bij de Lidl gekocht, 1,39 voor 500 gram (maar bij de AH 1,79). Duurder dan spiraaltjes of vlinders maar ik vind tagliatelle leuk!

Ik maak bij die pasta dan makkelijk een goedkoop sausje. Laatste keer, blokjes aubergine roerbakken en die door een zelfgemaakt tomatensausje (ui, knof en blik tomaten en kruiden) doen met een bekertje cottage cheese (als vervanger voor de vettere en duurdere ricotta). Of met bolognese saus die ik volgens authentiek recept maak en invries. Is ongeveer 1,- per portie saus.

En echte Italiaanse pastarecepten kosten natuurlijk geen knoop. Aglio e Olio bijvoorbeeld, met een pepertje, olijfolie en knoflook en dan veel verse basilicum en parmezaanse kaas (aan het stuk bij de Lidl kopen en dan zelf raspen, geen smakeloze poeder uit een zakkie).

Voor rijst koop ik pandanrijst. Scheelt misschien 20 cent per pak en heb ik daar echt voor over. Ik heb de laatste tijd eigenlijk geen zakjes roerbakgroente gekocht, dat is juist relatief duur namelijk.

En ik maak graag risotto. De risottorijst van de AH excellent was goedkoper dan een pak Lassie.

Ik heb de eerste 2 maanden van mijn vrekkendom ongeveer 2,- per avondmaaltijd besteed.

Voorbeelden van mijn budgetmaaltijden zijn oa (naast de pasta's hierboven): risotto met doperwtjes en gerookte zalm. Allerlei stampotten met een eigengemaakte gehaktbal. Draadjesvlees met aardappelpuree en rode kool met appeltjes. Zelfgemaakte 'shoarma' of 'gyros' van kipfilet, pitabroodjes, komkommer en een zelfgemaakt knoflooksausje. Wraps met mexicaanse kip/gehakt en zelfgemaakte guacemole, tomaatjes en geraspte kaas.
quote:Bertrade schreef op 19 mei 2010 @ 23:26:

[...]

Het heeft vast ook weer te maken met achtergrond en ik krijg dan ook weer het idee dat wat voor mij een normale opvoeding is geweest in de ogen van anderen misschien toch absurd karig was. De huzarensalade uit grootverpakking met sla en gekookte eieren kwam ook voorbij als wanstaltig...

Dit gaat misschien een beetje raar klinken, aangezien ik dus ook wel heb gelachen om de frikandelrecepten, maar ik werd er een beetje treurig van. Dat wat mijn moeder met het karige inkomen (jaja, ik ben het typische bijstandskind met vader die geen alimentatie wilde betalen) op tafel kon zetten voor anderen het toppunt van goorheid kan zijn.

Maar ja, dan kom je dus weer uit op opvoeding en wat je vroeger hebt meegekregen. Mijn moeder is gaan studeren en heeft nu een goede baan, dus nu is de situatie zeker anders maar sommige dingen blijven kennelijk in je systeem zitten. Zoals die taxi bijvoorbeeld, dan kon echt niet. Dan maar met de bus naar het ziekenhuis of kijken of iemand in de buurt met een auto kon rijden (*kuch* ik was een beetje een klungelig kind).

Ik weet niet helemaal wat mijn punt nu precies is...Ga ik nog even over nadenken .

Bertrade, ik kom inderdaad misschien een beetje snobby over en mijn achtergrond is ook heel anders. En ik ben wel een beetje een foodsnob....

En de 'boursinsaus' vind ik ook vrij normaal. Ik eet hem zelf niet meer, maar bij mijn broer eet ik hem met smaak (dat wil zeggen, met heel veel groenten en gepelde tomaten etc). Ik heb op het topic alleen commentaar gemaakt op die vreselijk vette studentenhap waarbij er ook nog spek en kip en geraspte kaas over gaat.

En heel veel mensen eten natuurlijk huzarensalade uit een bak. En als ik bij anderen ben eet ik het ook. Maar ik vind het eigenlijk niet echt lekker. En als je zelf aardappels kookt, daar een dressing van olie en azijn en mosterd door doet en een augurk in kleine stukjes en een handvol verse kruiden uit de tuin, vind ik dat 10 keer lekkerder, en volgens mij is het ook goedkoper.

Zodra ik het financieel nog minder ga hebben dan nu, ga ik ook van 100,- per maand eten en zal ik terug gaan naar de basis. Ik geloof ook heus dat het kan en dat je dan gezond kunt eten.

Maar het is wel waar dat ik eten erg belangrijk vind en dat ik dan dus niet het gevoel zou hebben dat ik heel veelzijdig, gezond, lekker en afwisselend zou eten, en niet zou weten hoe ik meer zou moeten besteden.

En ik ben echt letterlijk misselijk geworden van het smerige receptentopic. En natuurlijk zaten er een paar minder smerige recepten tussen en er waren ook genoeg mensen die zeiden dat ze wel smac lustten en vissticks zalig vonden. Maar het gros van de recepten (die echt jaren 70-80 waren en dus ook een soort negatief jeugdsentiment gaven, omdat veel posters ze vroeger aten) is naar mijn mening echt goor.

Er staan in de index van de etenpijler een aantal topics over goedkope recepten en daar staan zalige ideeen tussen!
Ach Bertrade, ergens vind ik het sneu en kortzichtig van mensen die zo vervelend en flauw reageren op bepaalde "smerige recepten". Dat zegt echt wel wat over hun achtergrond. Die kunnen dus niet bedenken dat sommige gezinnen het minder hebben en dus creatief moeten zijn. Dat wordt dus blijkbaar afgedaan als "smerig".

Niet treurig voelen, eerder blij zijn dat je weet hoe het is om het minder te hebben en daardoor je eten meer waardeert. Mijn zwager is een snob bv, hij eet kilo's ossenhazen, maar kan dat niet meer waarderen. Dat is pas treurig!

Ik vind eigenlijk huzarensalade serveren met sla, gekookte eieren, augurkjes,zilveruitjes, paprika en nog meer van zulke ongein leuk en lekker om te serveren. Op een mooie schaal/bord en zoveel mensen die ervan eten dan. Wat een onzin dat dit afgedaan wordt als een smerig recept.

Vroeger at ik nou ook niet bepaald gevarieerd en "lekker", maar daardoor waardeer ik des te meer wat ik nu in mijn mond stop.
Kan je meer met frikadellen doen dan ze opensnijden, volgooien met saus en uitjes? damn.....

Vroeger at ik wel eens bij een buurvrouw die met shoarmavlees nasi maakte, bleg.. Shoarma en gyros maak ik wel altijd zelf.

Wat betreft verzekeringen, zodra we gaan samenwonen gaan we eens kritisch kijken naar alle verzekeringen hebben we afgesproken. Ik heb nog wat losse verzekeringen omdat ik zzp'er ben (zelf uitgezocht trouwens)

De risottorijst van AH Excellent vind ik ook heerlijk. Verder die grote zakken AH eigen merk zilvervlies en basmati (maar moet eerlijk toegeven dat ik nooit echt goed 'proef'... toch maar eens kijken of ik het verschil merk)

Oh de aardappelsalade van de AH, mmmmm. Wel echt zo'n anti-katermaaltijd, maar heeeerlijk. Maar tonijnsalade maak ik dan wel weer altijd vers, met uitje, augurk, gekookt eitje etc..

Ik zit nu met mn eigengesmeerde boterhammen in de bieb *trots*, vanavond ook brood eten, daarna nog een feestje met hopelijk lekkere hapjes
De studentenprut die Moppeman standaard kookte toen ik hem leerde kennen (gehakt, uien, paprika) werd gevarieerd met pasta, wittebonenintomatensaus of aardappels.

En geloof me, dat smaakte al een stuk beter dan de kookkunsten van mijn schoonmoeder.

Prei met suiker is de finale afknapper geweest.............. :puke:

Pasta koopt Moppeman heel koppig de goedkoopste, om zich vervolgens tijdens het eten te herinneren dat de volkoren bio tricolore spiraaltjes tóch de lekkerste zijn. Slaat Alzheimer nu al toe ?
En wat is er mis met vissticks ? Als het aan Moppekind lag zouden we leven op pizza's (waar ik stiekem een bult sperciebonen op gooi, verstopt onder de kaas).

Spinazie met vis en pasta vind hij ook heerlijk. En stamppot spruitjes met kaas en oma's gehaktballetjes.
quote:moppetoet schreef op 20 mei 2010 @ 10:37:

De studentenprut die Moppeman standaard kookte toen ik hem leerde kennen (gehakt, uien, paprika) werd gevarieerd met pasta, wittebonenintomatensaus of aardappels.

En geloof me, dat smaakte al een stuk beter dan de kookkunsten van mijn schoonmoeder.

Prei met suiker is de finale afknapper geweest.............. :puke:

Maar wat zullen er veel mensen op deze aardbol blij zijn met prei+suiker, en de gehaktprut van je man

Maarre ik breek even in dit topic, niet zozeer om een bijdrage te leveren wat betreft zuinig leven, dat kan ik niet zo goed.

Ik heb net wel even met interesse gelezen wat je (moppetoet) schreef over dat C1000 pakket.

Dat dat rommel is geloof ik graag, en ik probeer ons vlees gebruik ook wat beter te monitoren.

Maar gewoon rundergehakt uit de supermarkt, ook niet goed?

En welk vlees uit de supermarkt is nog wel oké?

(jah, ik vraag maar, heb er niet echt kaas van gegeten zeg maar)

Ook de kipfilet uit de supermarkt staat me wat tegen, maar ik woon in een dorp, en hier geen bio vlees te krijgen bijna.

Of ik ben er niet van op de hoogte, dat kan ook
Boerderijen met vleeskoeien ( Blonde d'Aquitain / Limousin rassen) verkopen soms diepvriespakketten vlees. Dat hoeft niet persé biologisch-dynamisch te zijn, maar je kunt vaak wel de dieren en hun omstandigheden zien.

Overigens is rundvlees in Nederland niet slecht, ook gehakt -meestal- niet. Als de dieren slecht behandeld werden, zouden ze minder melk geven. Boeren behandelen hun melkvee goed, anders kost het ze letterlijk geld omdat de dieren minder produceren.

De Jumbo heeft een behoorlijk assortiment bio-vlees, je zou een voorraad in kunnen slaan en in de vriezer gooien.

Varken koop ik wel bio, en kip helemaal niet meer, omdat de bio-variant zo verschrikkelijk duur is. Rund koop ik regulier, maar wel bij een goede slager.

De plofkippen uit de supermarkt weiger ik te kopen. Googel er maar eens op, het is voor de televisie geweest bij de Keuringsdienst van Waarde.

Als je nog geen plannen hebt, is een bezoekje aan een boerderij in je buurt misschien een leuk uitje op 12 en/of 13 juni ? Vorig jaar heb ik op zo'n uitje voor het eerst gestoofde rundertong gegeten, en het bleek een zalig zacht stukje vlees te zijn.

http://www.lekkernaardeboer.nl/ZoekEenBoerderij
Nog een linkje om boerderijen te zoeken.

http://www.vaneigenerf.nl/verkooppunten
bedankt!

Dat van de jumbo is een goede tip, dat wist ik niet. Er zit een jumbo relatief dichtbij, dus daar ga ik zeker eens kijken!

K ga nu de links even bekijken!
quote:moppetoet schreef op 20 mei 2010 @ 12:40:

Nog een linkje om boerderijen te zoeken.

http://www.vaneigenerf.nl/verkooppunten

Enkele jaren geleden was er ook een documentaire over de plofkippen op Nederland 3 geloof ik. De presentator liet zien hoe het bij een boer werkt waar de kippen vrij rond lopen. Hij zocht zelf een kip uit en de vrouw van de boer plukte de kip en je kon hem meteen meenemen (geslacht natuurlijk). Kijk, bij die boer wil ik nou ook een kip kopen maar ik weet echt niet waar hij zijn bedrijf heeft. Is er misschien iemand die een boer weet waar je ze kan kopen op deze manier?

Ik weiger de bio kip van de AH te kopen voor 13 euro, ik vraag me af of dat wel ook echt bio is en gescharreld heeft. De scharrel biefstuk is ook niet meer te eten terwijl hij tot 2 jaar geleden heerlijk was van de AH.

Nougoed, niet echt een vrekkentip maar die post ik ook nog wel.
Zie QR
quote:hiltje schreef op 19 mei 2010 @ 23:28:

Laatst in de bonus weer de verse pasta van AH gekocht en dat was toch zooooo verschrikkelijk lekker!

Hebben wij vanavond gegeten!

Als rijst koop ik altijd zilvervliesrijst, ik hou wel van een stevige korrel of als we paella maken gele rijst.

Ik eet zelf geen vlees meer, behalve 1x per week kip en dan koop ik de biologische (duur, maar een keuze). Verder wel vis en natuurlijk vleesvervangers. Mijn man eet wel graag een stukje vlees en dat vries ik dan in 1persoonsporties in.

Mijn budgetrecepten?

Met pasta en rijst zit je altijd goed. Je kunt er je restjes groente, vlees enz. in verwerken. Dit geldt ook voor soep.

In de winter met stamppotten kook ik altijd lekker veel, zodat er ook een 2 persoonsportie de vriezer in kan.
prei met suiker! Mijn vader eet tot op heden nog steeds suiker op z'n sla, anders lust ie het niet, en dan ook niet een klein beetje he, dan gaat de halve suikerpot erover heen. Vroeger deden wij het ook wel, moet er nu echt niet aan denken...

Ik ga zo eens even de receptenpijler doorsneupen voor lekkere en goedkope gerechten. Wij eten hier haast geen rijst, vriendje vindt het wel lekker, ik ben er niet zo'n fan van, maar misschien kan ik toch wat lekkers vinden

Als ik alles zo lees wat hierboven is geschreven dan denk ik wel dat wij veel vlees eten. Moet ook eerlijk bekennen dat dat er voor mij echt bijhoort. We eten ook weleens vis, maar dat is dan vaak zalm van de Lidl voor mij (als beste getest door de consumentenbond toch laatst?) en mijn vriend lust alleen vissticks (eigenlijk niet echt vis te noemen, maar goed).

Over het C1000 pakket, ik ben wel overgehaald, ik ga 'm niet halen. Vind alle andere tips zeer waardevol, ga alle links eens even bekijken.

We gaan het vanaf vandaag meemaken, vanaf nu ga ik alles in Excel bijhouden, dus hou jullie op de hoogte!
Och, ik ga deze maand echt helemaaaal de mist in met het boodschappenbudget.

Weet niet wat het is, ben gestopt met roken, dat scheelt geld en nu ga ik los op de boodschappen. (en ik ben bang dat ik eigenlijk stiekem ook meer aan het eten ben)

Hoewel mijn weekbudget 35,- is, zat ik vorige week op 50,- en deze week zelfs al op 70,- terwijl ik ook vandaag weer e.e.a. moet halen.

Goed: inmiddels zit mijn vriezer vol en staan er 8 flessen Lindemans wijn in de koelkast, krijg ik morgen een gezin te BBQ-en maandag mijn moeder op het eten, dinsdag 2 vrienden op het eten en is het volgens weekend weer bal met 4 vrienden aan de dis. Dus mijn standaard budget zou ook niet helemaal reeel zijn.

Ik denk dat ik op deze manier mijn boodschappenbudget deze maand zelfs verdubbel, terwijl ik nog steeds op de prijzen let en niets onbehoorlijks geks doe (naar mijn maatstaven).

En ik heb er ook even geen zin meer in om me daar druk om te maken. Ben bang dat de charme van het vrekken er nu na een maand of 3 even een beetje af is......
Het gaat veel over (goedkoop) eten. Wat ik mij afvraag, waarom mensen op eten bezuinigen? Dus gewoon bezuinigen om de vrekkigheid, zoals dit topic begon.

Ik vind het belangrijk om goed en gezond te eten (al heb ik net 4 mini marsjes naar binnen gewerkt ). Daar heb ik best geld voor over.

Ik las laatst dat het keurmerk gezond eten (dat klavertje vier geloof ik op de verpakking) niet veel invloed heeft op het koopgedrag van die producten.

Nou ik trap erin!

Ik snap dat mensen bezuinigen (uit vrekkigheid om de term er maar in te houden) op kleding, drogisterij, wasmiddel, luiers etc. Maar op eten snap ik niet.
quote:salle schreef op 21 mei 2010 @ 12:37:

Het gaat veel over (goedkoop) eten. Wat ik mij afvraag, waarom mensen op eten bezuinigen? Dus gewoon bezuinigen om de vrekkigheid, zoals dit topic begon.

Ik vind het belangrijk om goed en gezond te eten (al heb ik net 4 mini marsjes naar binnen gewerkt ). Daar heb ik best geld voor over.

Ik las laatst dat het keurmerk gezond eten (dat klavertje vier geloof ik op de verpakking) niet veel invloed heeft op het koopgedrag van die producten.

Nou ik trap erin!

Ik snap dat mensen bezuinigen (uit vrekkigheid om de term er maar in te houden) op kleding, drogisterij, wasmiddel, luiers etc. Maar op eten snap ik niet.

Daar hebben we het hier al vaak uitgebreid over gehad. Dat bezuinigen op je dagelijkse boodschappen niet hoeft in te houden dat je minder lekker of ongezond eet.

Het kan bovendien veel schelen om te besparen op boodschappen. Het maakt financieel nogal uit of je biefstuk of gehakt eet. Brood van 2.89 of van 0,79. Frambozen in december of alleen groenten van het seizoen. Of je alles van een A-merk haalt of dat je naar de Lidl/Aldi gaat. Oj je Ben & Jerry's als doordeweeks toetje eet, of een bakje magere yoghurt.

Bovendien schrijven hier nu ook mensen mee die (al of niet) tijdelijk vrekken uit noodzaak. En een aantal andere mensen heeft geen zin meer om zoveel te consumeren en zich te laten beinvloeden door de marketing en reclame. Die zijn heel bewust bezig met voeding, kiezen daarbij voor eenvoud en hebben dan geen klavertje op een verpakking nodig om te weten wat gezond is. En er zijn ook mensen die het een sport vinden om te vrekken en die minder om eten geven.
Een heel erg goedkoop en heel erg lekker gerecht is linzen. Het klinkt wel heel erg geitenwollensok. Ik woon in Zuid Spanje en hier is het een heel vaak voorkomend gerecht en ik ben echt om. Hier wordt het vaak gemaakt met vlees (worst en ham in stukjes) maar ikzelf maak het zonder vlees. Ik bak wat ui en paprika, behoorlijk wat knoflook, dan een tomaatje en tomatenpuree en de linzen erbij. Het moet een hele tijd sudderen. Ik kruid het met zout, peper en komijn, je kan er ook een heel klein beetje kaneel door doen. Ik eet dit vaak ´s avonds (ik eet tussen de middag warm), en vind het heeeeeeeeeeeerlijk. Het kost denk ik zo´n 20 cent per portie.
Je kan heerlijk eten en toch bezuinigen! Letten op groenten van het seizoen, de aanbiedingen e.d. In het groot inkopen, invriezen, noem maar op. Als je geen 'kant-en-klaar' koopt ben je sowieso al vaak goedkoper uit. En gezonder bezig. Al die zakjes met kruidenmixen e.d. voegen niets toe en zijn onnodig duur. Voorbeeldje: ik eet graag geraspte kokos. Bij C1000 is die 1,59 euro, bij Hoogvliet 0,89 euro. Ik loop dus wel even om, en haal gewoon 6 zakjes tegelijk. Scheelt dus 4,20 euro...

Zo'n vleespakket, hoe goedkoop ook, komt er bij mij niet in. Ik eet echt geen rommel. Als ik zo moet eten, kan ik met veel minder geld toe, maar dat doe ik niet. Mijn lichaam is me heilig. Ik let ook bewust op allerlei toevoegingen, suikers e.d. Ik haal ook nooit koek/snoep e.d. in huis. Alleen wel eens een koekje voor de visite.

Die 'Kies bewust'-logo's zijn echt nep. Die worden gekocht door de producent. Een product zonder zo'n logo kan zelfs beter zijn. Kwestie van even naar de ingrediëntenlijst kijken.

Ik erger me ook vaak aan het 'kopen-kopen-kopen'-gedrag van veel mensen. Nieuwe telefoon, nieuw dit, nieuw dat, alleen maar voor de heb. Mensen laten zich helemaal opfokken.

@Margaretha: linzen, ga ik ook weer eens klaarmaken!
Melponeme voor geraspte kokos kun je ook naar de toko, daar heb je echt een enorme zak voor een euro! En die vind ik ook lekkerder persoonlijk (verser?). Heerlijk geroosterd (en vooral zelfgemaakte kokomakronen, jummie!)!

Overigens kun je daar ook goed en goedkoop terecht voor allerlei kruiden. Veel meer keuze dan in de supermarkt en veel meer waar voor je geld.

Kies bewust is inderdaad allemaal nepmarketing: gekochte keurmerken zijn naar mijn mening nooit objectief.

Hiltje op de een of andere manier ben ik het vrekken ook even beu, dus ik laat ook even de teugels vieren. Geef mezelf een budget om leuke dingen van te kopen en heb 2 bakken Haagen Das gekocht bij de AH (die 2e moest ik natuurlijk meenemen want die was gratis, kan niet helemaal uit m'n rol vallen).
ik persoonlijk vind het juist reuze interessant om te kijken waar ik op het eten kan besparen, als er iets een grote kostenpost is die drukt op je maandlasten dat is deze het wel.

En dat betekent niet dat ik meteen alleen maar bij de Aldi/Lidl ga/wil kopen, maar wel dat ik me ervan bewust wordt wát ik allemaal koop. De informatie en meningen hier doen mij juist af en toe nadenken over zaken, ik hou voor de dietiste (ander topic) een eetdagboek bij, vanochtend heb ik eens op een rijtje gezet wat ik de afgelopen 3 weken voor avondmaaltijden heb gehad. Dat was voor mij wel even confronterend. Vaak vlees, vaak 'makkelijke' sausjes etc... Vaak ook iets 'extra's' erbij, oude geraspte kaas de ene avond, jonge de andere (wel 30+ he), dus dat is eigenlijk gewoon onzin. En vooral heel veel verschillende dingen waardoor ik heel veel soorten artikelen moet kopen.

Dss nu een nieuwe weg ingeslagen en boodschappen gehaald waarmee ik 2/3 dagen kan doen. Dan bedoel ik niet 3 dagen hetzelfde eten, maar bijvoorbeeld op maandag een ovenschotel met geitenkaas en op woensdag een salade met geitenkaas...

Ben uiteraard wel vrekkerig begonnen bij de Lidl en eigenlijk kon ik daar alles vinden, zag dat ze daar tegenwoordig zelfs rucola verkopen. Over kwaliteit durf ik niets te zeggen, dat zal de tijd moeten leren, maar ik durf wel te zeggen dat ik het verschil niet proef tussen een ui van de AH en die van Lidl. Ook onze melk en yoghurt van de Lidl vindt ik prima smaken...

Pasta koop ik meestal wel de lidl/euroshopper en eerlijk is eerlijk, ik proef het verschil niet, misschien dan een voordeeltje voor mij? Wel wil ik een pastamachine aanschaffen zodat ik de pasta zelf kan maken, een collega van mij gebruikt die ook en maakt dan eens in de zoveel tijd een voorraadje die ze heel kort kookt en dan invriest. Verder is op dit moment mijn moestuin volop in ontwikkeling, dus daar hoop ik deze zomer (en straks winter) volop voordeel uit te halen!

Ik wil dus wel graag besparen op mijn boodschappen, want volgens mij moet dat op een eenvoudige manier kunnen zodat in te moeten leveren op smaak en/of kwaliteit.
quote:SuperCow schreef op 21 mei 2010 @ 19:26:

Hiltje op de een of andere manier ben ik het vrekken ook even beu, dus ik laat ook even de teugels vieren. Geef mezelf een budget om leuke dingen van te kopen en heb 2 bakken Haagen Das gekocht bij de AH (die 2e moest ik natuurlijk meenemen want die was gratis, kan niet helemaal uit m'n rol vallen).

Oh, Vuk, nu MOET ik ook naar de AH om Haagen Das te halen .

Ik ga nml zondag toetjes maken op de BBQ (banaan en ananas enzo met chocolade) en daar moet ijs bij. En ik was al aan het dubben wat voor ijs. Want ik krijg fijnproevers op bezoek!

En ik krijg komende week nog meer eters. En het blijft schreeuwend duur (5,50) Maarja, dan heb je wel twee bekers goddellijk ijs.

En als ik toch bij de AH ben weet ik nu al dat ik nog 4 flessen Lindemans mee ga nemen

(en ik ben al over mijn maandbudget heen)
quote:SuperCow schreef op 21 mei 2010 @ 19:26:

Melponeme voor geraspte kokos kun je ook naar de toko, daar heb je echt een enorme zak voor een euro! En die vind ik ook lekkerder persoonlijk (verser?). Heerlijk geroosterd (en vooral zelfgemaakte kokomakronen, jummie!)!;-)Er zit hier helaas geen toko, daar moet ik voor naar Den Haag, en als ik daar ben, denk ik nooit aan kokos! Ga ik toch eens voor kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven