Gezondheid alle pijlers

ovulatietest hoe te interpreteren?

25-05-2010 13:33 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje medicijnen geslikt waardoor ik geen eisprong had. Nu ben ik een tijdje met deze medicijnen gestopt, maar omdat ik nu een beetje onduidelijke menstruaties heb, ben ik met ovulatietesten bezig om te checken of ik inmiddels wel een eisprong heb of niet. (Niet om zwanger te worden, puur voor mezelf om te weten.)

Al een aantal dagen is de test duidelijk negatief. Gisteren (op de helft van mijn cyclus) had ik ineens wel 2 streepjes, maar omdat in eerste instantie (na 3 min aflezen) het teststreepje iets lichter was dan het controlestreepje zou dit volgens de bijsluiter een negatieve uitslag moeten zijn.

Echter, na 4/5 minuten werd het teststreepje nog iets donkerder waardoor het teststreepje en het controlestreepje gelijke kleur hadden. Dat zou volgens de bijsluiter een positieve uitslag zijn.

Nu, een dag later weer getest en nu duidelijk maar 1 streepje, weer negatief dus.

Heb ik gisteren nu wel of geen positieve uitslag gehad??? Iemand een idee hoe dit zit?

En stel hij was gisteren dus wel positief; had ik dan vandaag ook niet nog een positieve uitslag moeten hebben? (Of is het sowieso altijd maar 1 dag positief en de dag na de positieve uitslag meteen weer negatief?)

Wie weet meer?
Volgens mijn huisarts is temperaturen een betrouwbaardere methode (ik gebruik liever ovulatietesten). Ze gaf ook aan dat je de hormoonpiek wel eens kunt missen en dat je daarom beter 2 x per dag met ovulatietesten kunt testen (als je daarnaast ook temperatuurt en weet wanneer je moet gaan testen, want anders zou je veel te veel testen moeten gebruiken). Dus het lijkt me niet dat je perse 2 dagen een positieve test hoeft te hebben.

Verder vind ik het moeilijk te beoordelen of de test positief is. Vind ik zelf ook lastig aan die testen, hoewel ik wel een paar keer overduidelijk wel een positieve test heb gehad.

Overigens; wat voor soort testen gebruik je?
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Teveel positief negatief positief negatief.

Waarom niet gewoon elke dag even klussen met je hubbabubba, en dancen tot er een baby komt? Scheelt je een hoop centen, kopzorgen en levert een hoop plezier op. Neem ik aan
quote:dangeensuus schreef op 25 mei 2010 @ 13:39:

Ik heb geen idee waar je het over hebt. Teveel positief negatief positief negatief.

Waarom niet gewoon elke dag even klussen met je hubbabubba, en dancen tot er een baby komt? Scheelt je een hoop centen, kopzorgen en levert een hoop plezier op. Neem ik aanZe wil niet zwanger worden
quote:dangeensuus schreef op 25 mei 2010 @ 13:39:

Waarom niet gewoon elke dag even klussen met je hubbabubba, en dancen tot er een baby komt? Scheelt je een hoop centen, kopzorgen en levert een hoop plezier op. Neem ik aanBeter lezen?
Ow, je wil gewoon weten of je een eisprong hebt of niet. Excuus. ik kon het zo snel niet vinden tussen alle uitslagen.
quote:Poeszie schreef op 25 mei 2010 @ 13:38:

Volgens mijn huisarts is temperaturen een betrouwbaardere methode (ik gebruik liever ovulatietesten). Ze gaf ook aan dat je de hormoonpiek wel eens kunt missen en dat je daarom beter 2 x per dag met ovulatietesten kunt testen (als je daarnaast ook temperatuurt en weet wanneer je moet gaan testen, want anders zou je veel te veel testen moeten gebruiken). Dus het lijkt me niet dat je perse 2 dagen een positieve test hoeft te hebben.

Verder vind ik het moeilijk te beoordelen of de test positief is. Vind ik zelf ook lastig aan die testen, hoewel ik wel een paar keer overduidelijk wel een positieve test heb gehad.

Overigens; wat voor soort testen gebruik je?Ik heb de goedkoopste gehaald, vond het allemaal best wel prijzig en het is bij mij geen noodzaak. Ik heb de testen van de kruidvat, 5 stuks voor 9,95 euro.
Testuitslagen a de gestelde 3 minuten gelden niet.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:dangeensuus schreef op 25 mei 2010 @ 13:43:

Ow, je wil gewoon weten of je een eisprong hebt of niet. Excuus. ik kon het zo snel niet vinden tussen alle uitslagen. Ja, het zijn wel de nodige feitjes, maar ik denk dat diegenen die ervaring hiermee hebben wel snappen wat ik bedoel...
Kijk dan nog eens op internet. Er zijn wel goedkopere dan voor 2 euro per stuk. En dat zijn dan wel testen met een casette (die volgens mij redelijk betrouwbaar zijn, hoewel ik niet weet of die van het Kruidvat dat niet zouden zijn hoor).
Elke test (of het nu een ovutest is of eentje voor een zwangerschap) zal positief zijn als je langer dan aangegeven tijd. In de bijsluiter zal precies staan hoelang je moet wachten eer je de test kunt aflezen. Als dat bv 3 minuten is; en het is dan negatief dan kun je hem fijn laten liggen maar dan zal hij na 4 of 5 minuten wel positief zijn. Gewoon omdat je hem dus later afleest dan eigenlijk goed is.

Lees goed de bijsluite van de test en hou je aan hun voorschriften. Lijkt me dat dit dan de meest betrouwbare uitslag geeft. Al is niets 100% he...
quote:Fame schreef op 25 mei 2010 @ 13:44:

Testuitslagen a de gestelde 3 minuten gelden niet.

Wat bedoel je hiermee?

In de bijsluiter staat dat je de test na 3 min moet aflezen, als er geen uitslag volgt wacht je nog een minuut ectra (dus in totaal 4 min) en niet meer aflezen na 10 min.

En bij mij was dus de test na 3 min negatief, maar na 4/5 min positief. Tja. Hoe moet ik hem nu opvatten...?
Overigens: als je de kosten liever niet hebt; je kunt ook temperaturen. Maar dat lijkt mij ook wel wat gedoe.
quote:Poeszie schreef op 25 mei 2010 @ 13:46:

Kijk dan nog eens op internet. Er zijn wel goedkopere dan voor 2 euro per stuk. En dat zijn dan wel testen met een casette (die volgens mij redelijk betrouwbaar zijn, hoewel ik niet weet of die van het Kruidvat dat niet zouden zijn hoor).Ik heb ook die met een casette... Heb je een tip voor goedkopere misschien?
quote:lizettetje schreef op 25 mei 2010 @ 13:47:

[...]

Wat bedoel je hiermee?

In de bijsluiter staat dat je de test na 3 min moet aflezen, als er geen uitslag volgt wacht je nog een minuut ectra (dus in totaal 4 min) en niet meer aflezen na 10 min.

En bij mij was dus de test na 3 min negatief, maar na 4/5 min positief. Tja. Hoe moet ik hem nu opvatten...?Het is net als bij zwangerschapstesten. Die geven als je lang genoeg wacht ook de gewenste uitslag, mara die is dan niet meer betrouwbaar.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik koop ze hier

Maar bij nader inzien; het scheelt wel wat, maar niet niet super veel ; 14 voor 21,50, maar nog wel wat verzendkosten.
Ik zou zeggen dat hij positief was. Bij mij reageren ze ook zo in ieder geval - wel een tweede streepje, maar lichter dan het teststreepje - en ik weet zeker dat ik een eisprong heb (heb inmiddels een kind).
bij sensitest heb je redelijk goedkope plasstokjes. Zit verder ook niks bij, geen cassette, geen afleesscherm, niks, gewoon een dun strookje met een streep. Maar t werkt prima.
quote:Fame schreef op 25 mei 2010 @ 13:49:

[...]

Het is net als bij zwangerschapstesten. Die geven als je lang genoeg wacht ook de gewenste uitslag, mara die is dan niet meer betrouwbaar.

Nou het vreemde is dus wel dat ik alle andere keren dat ik de test heb gedaan dus een hele duidelijke negatieve test had (= geen teststreepje, wel controlestreepje). Die negatieve testen werden ook niet na een paar minuten langer wachten alsnog positief (zelfs niet na een uur wachten). Het was dus negatief en bleef ook negatief.

De test van gisteren gaf al meteen 2 streepjes (had ik dus nog niet 1x gehad). Het teststreepje was na 3 minuten een fractie lichter gekleurd (echt bijna dezelfde kleur) dan het controlestreepje (wat dus volgens de bijsluiter zou betekenen dat het een negatieve test is). Een minuut later (na 4 min dus) was het teststreepje duidelijk dezelfde kleur als het controlestreepje (wat dus een positieve test zou moeten zijn volgens de bijsluiter).

Vandaag is de test weer heel duidelijk negatief; maar 1 (controle)streepje.

Gisteren was dus wel overduidelijk anders, heb überhaupt dus niet eerder 2 streepjes gehad... Denk dus zelf wel dat ik de test van gisteren als positief moet gaan beschouwen. (Iemand een ander idee?)
quote:AlettaJacobs schreef op 25 mei 2010 @ 13:56:

Ik zou zeggen dat hij positief was. Bij mij reageren ze ook zo in ieder geval - wel een tweede streepje, maar lichter dan het teststreepje - en ik weet zeker dat ik een eisprong heb (heb inmiddels een kind).

Maar het controlestreepje moet toch ook juist lichter zijn dan het teststreepje? Juist dan kan je een eisprong verwachten....

Ik heb dus een teststreepje dat in eerste instantie iets lichter was dan het controlestreepje, een minuut later waren ze hetzelfde van kleur.
Maar nog even voor de duidelijkheid;

Je hebt dus maar op 1 dag een positieve test? (LH-piek duurt dus maar kort?)

De dag ervoor en de dag erna zijn dan gewoon duidelijk negatief?
quote:lizettetje schreef op 25 mei 2010 @ 15:03:

[...]

Maar het controlestreepje moet toch ook juist lichter zijn dan het teststreepje? Juist dan kan je een eisprong verwachten....

Ik heb dus een teststreepje dat in eerste instantie iets lichter was dan het controlestreepje, een minuut later waren ze hetzelfde van kleur.Excusez-moi, lees in plaats van teststreepje controlestreepje en je snapt wat ik bedoel . Mijn controlestreepjes zijn altijd donkerder dan mijn teststreepjes. Ik heb overigens wel meer dan een dag een tweede streepje, een dag of 2,5.

Het teststreepje wordt inderdaad steeds donkerder, maar nooit zo donker als het controlestreepje. Omdat er in de gebruiksaanwijzing stond dat hij dan niet positief is, begon ik te twijfelen of ik wel een eisprong had (heb bijzonder lange cyclus). En toen bleek ik zwanger
Bij mij werd het teststreepje dus wel net zo donker als het controlestreepje, maar dan wel pas na 4 minuten (en na die 4 minuten bleef hij ook diezelfde kleur houden). Bij de 3 minuten was hij twijfelachtig / ietsje lichter.

Hmmm... jij hebt dus 2 dagen een positieve uitslag.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je ook maar 1 dag een positieve uitslag kan hebben... Als dat zo is dan denk ik dat mijn test gisteren positief was.
Niemand die verder ook maar 1 dag een positieve test heeft gehad? (en de dag daarvoor en daarna dus negatief?)
Jawel. Zelfs twaalf uur voor en twaalf uur na de positieve test duidelijk negatief. (En twee weken later een positieve zwangerschapstest.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven