kipfilet in oven: hoe lang?

28-05-2010 12:03 29 berichten
Wil 'n kipfilet vullen met boursin, omwikkelen met katenspek en in de oven klaarmaken. Op hoeveel graden en hoelang moet dat dan? Heb 'n hetelucht combi oven.
Alle reacties Link kopieren
30-40 min op 180 graden
Moet ik 'm dan ook nog besmeren met wat olie eigenlijk?
Zou ik wel doen anders droogt ie erg uit.
Ingrediënten

2 stuks kipfilet 1 ons bacon 1 deciliter witte wijn 1 bakje champignons 2 stuks tomaten (of een aantal cherrytomaatjes) 3 eetlepels zilveruitjes zout peper

Materialen

1 ovenschaal

Bereiden

Oven voorverwarmen op 200°C. Doe de bacon onderop in een licht ingevette ovenschaal, daaroverheen de kipfilet in stukjes gesneden. Daar overheen de champignons en de zilveruitjes. Vervolgens hier wat zout en peper naar smaak overheen doen. Daarna de witte wijn eroverheen schenken en dan tot slot de plakjes tomaat erbovenop leggen. Dit 30 minuten in het midden van de oven zetten.

Iets ander recept, en heteluchtoven kan iets minder warm, maar zou het ook in ovenschaal leggen
Ga je de kipfilet eerst nog aanbraden (voor een mooi bruin kleurtje?) dan is 20 minuten genoeg. Anders is 40 minuten op 180 graden wel genoeg denk ik.

Olie er over heen ligt eraan hoeveel spek je erom heen wikkelt. In principe is dat natuurlijk ook vet.
Boursin kan er ook uit gaan lekken, met een overnschaal zit dan niet je hele oven eronder.
Waarom maak je het niet in de koekenpan?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ovenschaal had ik al wel bedacht om te gebruiken. Ik laat ze wel heel (behalve dan de snee waar de boursin in komt) dus zal meer garingstijd nodig hebben dan wanneer je kip in stukjes doet lijkt me.
Als je de kip hebt gevuld kunstig weer dicht maken met prikkertjes en omwikkelen met de spek. Dan even aanbakken, zodat de kip mooi dicht schroeit en de spek een beetje bruin/krokant bakt. In een ovenschaal leggen en dan verder afbakken tussen de 180 en 200 graden gedurende 20 min. Het hangt natuurlijk ook heel erg af van de dikte van kipfilet hoe lang deze moet garen. Wat de kip lekker mals houdt, is hem in folie te verpakken alvorens je hem in de oven doet. Als je dan in het pakketje folie nog wat kruiden doet, die ook in de boursin zitten (provencaalse) en een klein scheutje witte wijn, dan krijg je een heerlijke smaakje aan de kip. Het vocht in de folie kun je na afloop nog een sausje van maken door even in te laten koken, evt. met nog een schepje boursin of scheutje room. Smakelijk!
quote:mylenevalerie schreef op 28 mei 2010 @ 12:17:

Waarom maak je het niet in de koekenpan?lijkt me dat de boursin er dan uitloopt
Oeh klinkt lekker - krijg er honger van!

Een variant zou kunnen zijn om de kipfilet in stukjes aan te bakken tot ze niet meer roze zijn, dan bladerdeeg met de boursin besmeren, kipfilet erop, bladerdeeg dichtvouwen en dan zo de oven in.

*moet ik binnenkort zelf ook weer eens maken*
dat is te calorierijk (bladerdeeg) maar wel ontzettend lekker

maar moet nodig weer wat aan de lijn gaan doen, na 'n maand flierefluiten op vakantie, dus het moet allemaal niet te calorierijk zijn
I hear ya! (ben zelf ook op de gezonde toer momenteel)
Als je 'm goed dichtrijgt, kan het wel in de bakpan. Helemaal als je er ook katenspek omheen doet. Heb ik ook wel eens gedaan.

En zongedroogde tomaten in kleine stukjes kun je ook nog toevoegen aan de boursin. Nog lekkerder!
ik zou het in folie doen.

Kipfilet insmeren met boursin, en omwikkelen met het spek.

Dat op alufolie leggen, paar sscherrytomaatjes erbij en scheutje witte wijn of bouillon.

Niet helemaal dichtvouwen klein stukje open laten aan de bovenkant. 30 min op 180 c gaar en sappig.
Oh YUM!!

*nu echt weg, krijg hier teveel honger van*
quote:elninjoo schreef op 28 mei 2010 @ 12:17:

[...]

lijkt me dat de boursin er dan uitlooptzoals naski zegt, als je hem goed dichtmaakt (en de snede niet al te breed maakt, maar wel diep) en omwikkelt met spek valt dat wel mee. Vlees dat je in de oven wilt laten garen moet je altijd even dichtschroeien in de pan, anders wordt het minder mals/sappig. Het droogt dan sneller uit (tenzij je de hele tijd gaat sprenkelen met het braadvocht dat in de schaal loopt).
Geen kipfilet maar wel met boursin en zeer zeer zeer verantwoord qua vetten, kh en afvallen. Jouw gerecht in de overn klinkt ook heelijk overigens mjammie

Broccoli beetgaar koken.

Paar plakjes ontbijtspek knasperig bakken.

Ui fruiten in beetje vet van ontbijtspek.

Varkenhaas in stukjes erbij.

Boursin (light of cuisine als ze hebben, zelf vind ik die normale lekkerder, zit sterkere smaak aan!) van 80 gram erdoor met beetje kookvocht of water.

Alles door elkaar met beetje kaas in de oven....
anoniem_96409 wijzigde dit bericht op 28-05-2010 12:27
Reden: wel handig op recept dan te plaatsen
% gewijzigd
Wat ook superlekker is; de boursin mengen met pesto! Zou je niet denken maar is echt heel lekker! Eerst kort even bakken idd ivm sappigheid.
Ik heb het laatst zo gemaakt:

kipfilet vullen met afwisselend dunne plakjes mozzarella en tomaat. Bestrijken met pesto. Klein beetje peper en paprikapoeder toevoegen. Omwikkelen met parmaham (dat is het enige varkensvlees dat ik af en toe eens eet). 30 minuten in de braadslee in de oven.
Als je de kipfilet wel in bladerdeeg verpakt kun je erook nog wat champignons , paprika, ui enzo in doen, salade erbij en klaar voor die dag. Dan valt het wel weer mee met de callorietjes denk ik. (of hou ik mezelf al tijden voor de gek)
quote:Kleintjecool schreef op 28 mei 2010 @ 12:26:

Geen kipfilet maar wel met boursin en zeer zeer zeer verantwoord qua vetten, kh en afvallen. Jouw gerecht in de overn klinkt ook heelijk overigens mjammie

Broccoli beetgaar koken.

Paar plakjes ontbijtspek knasperig bakken.

Ui fruiten in beetje vet van ontbijtspek.

Varkenhaas in stukjes erbij.

Boursin (light of cuisine als ze hebben, zelf vind ik die normale lekkerder, zit sterkere smaak aan!) van 80 gram erdoor met beetje kookvocht of water.

Alles door elkaar met beetje kaas in de oven....kan je ook met kipfilet doen, maar dit is een lekker recept zeg, ga ik eens proberen, heb nog een stronk broccoli liggen.
quote:benmamma schreef op 28 mei 2010 @ 12:30:

Als je de kipfilet wel in bladerdeeg verpakt kun je erook nog wat champignons , paprika, ui enzo in doen, salade erbij en klaar voor die dag. Dan valt het wel weer mee met de callorietjes denk ik. (of hou ik mezelf al tijden voor de gek)ehm, een beetje, het is nou eenmaal een caloriebommetje dat bladerdeeg (roomboter, wit meel...). Maar je kunt ook folie of bakpapier gebruiken om een pakketje te maken, alleen haal je dat na het bereiden eraf.
Of je doet er een aluminiumfolie omheen in de oven. Blijft het lekker sappig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven