wanneer echo?

31-05-2010 17:35 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik mijn eerste echo gehad met ruim 8 1/2 week. We hebben een prachtig kloppend hartje gezien en omdat ik een paar dagen langer zwanger bleek te zijn dan uit de berekening van mijn cyclus kwam, krijg ik met ruim 10 1/2 week nog een echo om de uitgerekende datum echt goed te hebben. Mijn verloskundigenpraktijk doet standaard een eerste echo met 8 a 9 weken en als de zwangerschapsduur dan klopt met je cyclus is dat ook meteen je laatste echo (20 weken echo niet meegerekend). Ik vind dat alleen zo enorm vroeg. Ik ben al heel blij met mijn extra echo met ruim 10 1/2 week, maar dan ben ik de kritieke eerste 3 maanden toch ook nog niet door? Daarom ben ik heel benieuwd wanneer jullie je echo('s) hadden, dit om een beetje te weten te komen wat normaal is. Misschien denk ik wel ten onrechte dat ruim 10 1/2 week heel vroeg is.... Bedankt voor jullie reacties alvast.
Kun je het niet met je vk bespreken, dat je liever tot 12 weken wacht of zo.

Ik woon niet in NL en kreeg pas met 19 weken mijn eerste (en enige) echo.
De eerste echo had ik met 8 weken.

Toen kreeg ik een bloeding dus met 9 weken weer een echo.

Daarna een pretecho met 18 weken.

De 20 weken echo en nog een echo met 37 weken om te kijken of alles nog goed was.
Allereerst: Gefeliciteerd met je zwangerschap en wat fijn dat jullie een goed kloppend hartje hebben gezien!

Ik had mijn eerste echo met 9 weken (termijn echo, puur om te kijken hoe lang ik zwanger was). Mijn tweede echo met 12 weken (dit was een extra echo ivm extreme zwangerschapsmisselijkheid), mijn derde met 20 weken, met 36 weken krijg ik er nog 1 om te kijken hoe mijn dochter precies ligt.

Maar normaal gesproken doen ze bij mijn verloskundigepraktijk dus een echo rond de 10 weken, bij 20 weken en bij 36 weken.
met 6w1d, 7w1d, 11w, 14w, 16w, 18w, 22w, 26w, 30w, 32w daarna wekelijks.....
Hier een eerste echo met ruim 8 weken ivm bloedverlies (is ook gelijk als termijnecho gebruikt), toen met 20 weken, en met 32 weken ivm vergroot nierbekken op de 20 weken echo. Met 38,5 week is er ook nog een korte echo gemaakt in het zh omdat ik de volgende dag ingeleid moest worden.
9 weken en 20 weken. Zelf nog een pretecho gedaan met (geloof ik) 27 weken.
Niet onaardig bedoeld, maar wees blij dat je genoeg hebt aan die echo's. Heel veel echo's klinkt heel leuk, maar geloof me, ik had zo willen ruilen met een vrouw die de standaard hoeveelheid kreeg. Na 38 echo's waarvan drie keer de SEO was ik die echo's meer dan kostbeu.

De eerste twee en de laatste zwangerschappen waren het iets minder echo's, maar ik heb bij geen van de vier kinderen onder de 25 echo's gezeten.
MILF in the making ;-)
Eigenlijk zijn die 'kritieke' 3 maanden iets uit de tijd voordat de echo bestond. Inmiddels is duidelijk dat als het mis gaat, dat dat dan al veel vroeger in de zwangerschap te zien is d.m.v. een echo. Als de echo met 10,5 week goed is, is in feite je kans op een 'gewone' miskraam vrijwel nul. Rond de 10 weken is heel normaal voor een termijnecho.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:DarkRosePrincess schreef op 31 mei 2010 @ 17:51:

Niet onaardig bedoeld, maar wees blij dat je genoeg hebt aan die echo's. Heel veel echo's klinkt heel leuk, maar geloof me, ik had zo willen ruilen met een vrouw die de standaard hoeveelheid kreeg. Na 38 echo's waarvan drie keer de SEO was ik die echo's meer dan kostbeu.

De eerste twee en de laatste zwangerschappen waren het iets minder echo's, maar ik heb bij geen van de vier kinderen onder de 25 echo's gezeten.

Idd, dat bedacht ik me ook tijdens mijn zwangerschap! Wat moet dat naar voor je zijn geweest!

Overigens heb ik hier ook best af en toe verhalen langs zien komen van kinderen die duidelijk regeerden op de echo's (het niet fijn vonden), dus voor mij ook een reden om de pretecho aan me voorbij te laten gaan.
Dochter heeft hier trouwens nooit duidelijk op de echo's gereageerd, ik heb dat wel eens vaker gehoord, maar hier merkte ze er volgens mij echt niets van.
quote:Tmaar schreef op 31 mei 2010 @ 17:55:

[...]

Idd, dat bedacht ik me ook tijdens mijn zwangerschap! Wat moet dat naar voor je zijn geweest!

Overigens heb ik hier ook best af en toe verhalen langs zien komen van kinderen die duidelijk regeerden op de echo's (het niet fijn vonden), dus voor mij ook een reden om de pretecho aan me voorbij te laten gaan.De kinderen reageerden niet op de echo. Nooit iets van gemerkt. Lullige is trouwens wel dat ondanks al die echo's, de aangeboren afwijking van zoon niet is gezien.
MILF in the making ;-)
quote:Solomio schreef op 31 mei 2010 @ 17:52:

Eigenlijk zijn die 'kritieke' 3 maanden iets uit de tijd voordat de echo bestond. Inmiddels is duidelijk dat als het mis gaat, dat dat dan al veel vroeger in de zwangerschap te zien is d.m.v. een echo. Als de echo met 10,5 week goed is, is in feite je kans op een 'gewone' miskraam vrijwel nul. Rond de 10 weken is heel normaal voor een termijnecho.Op zich heb je gelijk, maar mijn vriendin kwam er bij de 10 weken echo achter dat het hartje de week ervoor was gestopt met kloppen.Als ze een vroege echo had gehad, dan had ze dus een kloppend hartje gezien en was maar de vraag geweest wanneer ze erachter waren gekomen dat het niet meer leefde.
quote:goudkever schreef op 31 mei 2010 @ 18:11:

[...]

Op zich heb je gelijk, maar mijn vriendin kwam er bij de 10 weken echo achter dat het hartje de week ervoor was gestopt met kloppen.Als ze een vroege echo had gehad, dan had ze dus een kloppend hartje gezien en was maar de vraag geweest wanneer ze erachter waren gekomen dat het niet meer leefde.

Daar kom je dan ofwel achter omdat je op een gegeven moment bloedverlies krijgt, ofwel omdat bij de controles bij de vk geen hartje gehoord wordt.

Wat jij schrijft over je vriendin zou als ze wel een vroege echo had gehad misschien wel heel anders zijn gegaan, omdat dan op zo'n vroege echo bijvoorbeeld al gezien was dat er een groeiachterstand was, of dat de hartactie te traag was.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Het schijnt dat het geluid van een echo heel hard is voor de baby's. Of dat zo is weet ik natuurlijk niet.

Hier met 7 weken een echo en 4 weken later nog 1. Zo vroeg omdat ik via de mmm zwanger ben geworden. Na deze 2 echo's pas weer met de 20 weken echo. Daar bleek dat ik nagenoeg geen vruchtwater meer had en vervolgens mocht ik iedere dag komen opdraven voor een ctg. Met 24 weken heb ik geloof ik ook nog een echo gehad. Maar die ctg's gingen door tot en met de bevalling.

Als het niet nodig is zou ik ook zeggen lekker laten die echo's. Mocht je het nou echt willen dan eventueel een pretecho maar verder zou ik het laten. Al hoor ik tegenwoordig dat steeds meer verloskundigenpraktijken echo-apparatuur hebben en dat de vrouwen vaak bij ieder bezoek een echo krijgen.
Eigenlijk vind ik dat je in die eerste maanden meer echo's moet hebben.

Bij mijn eerste zwangerschap zou ik pas een echo bij 11 en een halve week krijgen, maar in de 10e week kreeg ik een bloeding en de 2 vruchtjes bleken al bij 6 weken gestopt te zijn met groeien.

Ik kon niet echt goed verbergen dat ik zwanger was, dus iedereen wist het al en dan moet je ook nog eens aan iedereen vertellen dat je een miskraam hebt.

Bij mijn tweede zwangerschap wilde ik dus heel graag een vroege echo omdat ik het er toch wel heel moeilijk mee had dat ik 2 maanden lang dacht dat ik zwanger was en dat dus al die tijd niet was.

Maar toen bleef ik dus al die weken na de vroege echo ontzettend onzeker en ik had ook geen leuke echofoto, alleen een rondje op de foto.

Pas toen ik de angelsound had gekocht werd ik een beetje rustiger. En nu ik de baby elke dag voel is het helemaal over de onzekerheid.
Troeta, nu spreek je jezelf een beetje tegen. De echo met 10 weken was niet goed, maar die met 6 ook niet... Ik vind meer echo's niks toevoegen, gaat het fout dan gaat het fout, misschien hard, maar wel realistisch.

Ik heb zelf een echo gehad met 8,5 week (normaal bij mijn vk met 10, maar we gingen een paar weken met vakantie). En daarna de 20 weken echo. Week daarna nog een korte pretecho ivm geslachtsbepaling, verder niks. Ik geloof ook dat een kindje het meekrijgt, dus ik vind het wel prima zo.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
het is ook afhankelijk van hoeveel vruchtjes er gezien worden de eerste echo. Ik had mijn eerste echo met 10weken en bleek zwanger van een tweeling. En sindsdien heb ik minimaal elke 4weken een echo bij de gynaecoloog. En nu met 24weken wordt dat minimaal elke 3weken.
Als je bij de gyn loopt krijg je dan elke afspraak een echo eigenlijk? Dat dacht ik, maar weet het eigenlijk niet zeker. Kan me er wel iets bij voorstellen, aangezien je niet voor niks bij de gyn loopt.
In nl krijg je niet standaard een echo bij de gyn, hangt van de indicatie af
Dat klinkt logisch Germanwings . Vroeg het me af, ben iig blij dat ik gewoon bij de vk loop.
quote:Troeta schreef op 31 mei 2010 @ 18:31:

Maar toen bleef ik dus al die weken na de vroege echo ontzettend onzeker en ik had ook geen leuke echofoto, alleen een rondje op de foto.

Dit snap ik niet zo eerlijk gezegd, zeker niet in de context van je bericht.
Troeta; ik snap dat de echo een deel onzekerheid kan wegnemen maar een vroege echo wil niet altijd zeggen dat ze een miskraam zien aankomen hoor. Buiten dat is de echo er niet om jouw onzekerheid weg te nemen, dat klinkt hard maar is wel zo. En leuke foto's...tja...een echo wordt niet voor de leuk gemaakt dus als je leuke foto's wilt moet je m.i. een pretecho laten maken.

(misschien praat ik te makkelijk want ik ben zwanger van 2 dus heel geregeld echo's, hoewel die vaak 3 minuten duren: hartjes check, vruchtwater check, ok echo klaar)
quote:suuz83 schreef op 31 mei 2010 @ 19:00:

Troeta; ik snap dat de echo een deel onzekerheid kan wegnemen maar een vroege echo wil niet altijd zeggen dat ze een miskraam zien aankomen hoor. Buiten dat is de echo er niet om jouw onzekerheid weg te nemen, dat klinkt hard maar is wel zo. En leuke foto's...tja...een echo wordt niet voor de leuk gemaakt dus als je leuke foto's wilt moet je m.i. een pretecho laten maken.

(misschien praat ik te makkelijk want ik ben zwanger van 2 dus heel geregeld echo's, hoewel die vaak 3 minuten duren: hartjes check, vruchtwater check, ok echo klaar)

Echt? Bij mijn (eeneiige) tweeling kreeg ik om de twee weken een echo die toch behoorlijk uitgebreid was.

En dan om de 6 weken een groei echo waarbij ze alles checkten.
Ja, dat vind ik echt.
Leuk trouwens! Eerste 2 kindjes? Mijn 2 jongste meiden zijn overmorgen alweer 12 weken en het wordt steeds makkelijker
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven