Geld & Recht alle pijlers

verkeerd pinbedrag

01-06-2010 19:00 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laats gepind en dat was toen ik thuis kwam te weinig nu heb ik een mail van de bank gekregen dat ik me moet melden bij de winkel maar ik vind dit raar kunnen die zomaar mijn gegevens krijgen hun hebben de fout gemaakt en het pin bedrag verkeerd ingetoetst
Ooh Lieve, ik weet wel zeker dat ik niet terug was gegaan.. Nou 'shoot me'!
Perfectionisme is niet perfect...
quote:Lieve1976 schreef op 01 juni 2010 @ 20:08:

[...]

Waar baseer je dat op dan? Volgens mij is het zo dat zij helemaal niet verplicht is om het resterende bedrag terug te betalen omdat de medewerkster die tas voor dat lagere bedrag heeft verkocht. En als die vriendin daar pas thuis achter kwam (en ze woont ook nog eens ver van de winkel vandaan) dan is dat een gevalletje pech voor de winkel vrees ik. Kijk, of het netjes is, dat is een tweede.

Ik denk niet dat dat op gaat als beide partijen duidelijk wisten dat de koop gesloten werd voor een hogere prijs. Als je per ongeluk maar 20 cent aanslaat ipv 200 euro, is het -denk ik- niet redelijk te veronderstellen dat de caissière ineens heeft besloten je zo veel korting te geven.

Ik weet er het fijne niet van, maar het zou me niets verbazen als TO wél verplicht is om te betalen.

Ik denk dat 'koop is koop' een te makkelijke redenatie is in geval van een duidelijke fout.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Gaat het een beetje vikkie?
..popcorn?
quote:vikki schreef op 01 juni 2010 @ 20:09:

[...]

OK, dus als er geen aangifte wordt gedaan van diefstal ís het geen diefstal....... Waarom ben je hier zo star in? Werk jezelf in een winkel ofzo?
Juist Ikwilafvallen. Netjes is één ding, maar diefstal is toch echt wel iets heel anders.

*ziet de vriendin van Iris met de tas onder haar trenchcoat en een bivakmuts over haar hoofd de winkel uitrennen*
668, the neighbour of the Beast
quote:vikki schreef op 01 juni 2010 @ 19:59:

[...]

Als we praten over 195 euro ipv 200 dan heb je gelijk. Dan is het slechts "minder netjes" om het verschil niet bij te betalen.

Als we het hebben over 20 cent ipv 200 euro dan gaat het om diefstal. Zélfs als je niet met een bivakmuts op en de tas onder je jas de winkel uit bent gerend. Ja, zelfs dán!
quote:Marels schreef op 01 juni 2010 @ 20:10:

Je kunt toch met 20 cent ook in de veronderstelling zijn dat je betaald hebt?

Jouw redenering slaat dus als een tang op een varken Vikki, dat je met 195 euro wel kan denken dat je betaald hebt en met 20 cent niet.Ja, natuurlijk. Maar dat kan je echt niet meer blijven denken als je erop gewezen wordt! Ze is er later op ge we zen!
Nou, stel dat ze een tas voor 30 euro wilde kopen en er wordt uiteinelijk 3 cent gepind, dan staat er op de bon hoogstwaarschijnlijk 30 euro en op de pinbon 3 cent. De winkelier is de overeenkomst nagekomen door de tas te leveren, maar TO is in gebreke gebleven doordat zij niet volledig heeft betaald, terwijl dat wel moest. De winkelier kan dit "opeisen". Volgens mij is het zo simpel, maar civiel recht is alweer een tijdje geleden.
quote:Marels schreef op 01 juni 2010 @ 20:12:

Juist Ikwilafvallen. Netjes is één ding, maar diefstal is toch echt wel iets heel anders.

*ziet de vriendin van Iris met de tas onder haar trenchcoat en een bivakmuts over haar hoofd de winkel uitrennen*
Iris, waarom noem je Vikki star als jullie beiden bij je mening blijven? Dan kun je jezelf toch net zo goed star noemen?

Ze mag het toch niet met je eens zijn?
quote:Lieve1976 schreef op 01 juni 2010 @ 20:10:

[...]

Vind ik ook. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of ik nog zou teruggaan hoor. Moeten ze ook maar opletten en niet pirve gaan zitten bellen terwijl ze een klant helpen.Helemaal mee eens!
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
En wat ik zelf gedaan had; als de winkel me gebeld had was ik zeker teruggegaan of als ik te ver weg woonde had ik het bedrag overgemaakt.

Als ze me niet gebeld hadden was ik waarschijnlijk niet teruggegaan. Misschien wel als ik er achter gekomen was toen ik nog in de stad was, maar ik zou er thuis, als ik er dagen later achter kom, niet meer achteraan gaan.

Maar ik ben wel heeeeel oneerlijk dan, denk ik.
Die winkel zou van mij de pot op kunnen. Moeten ze beter opletten. Als ze teveel had gepind hadden ze het echt niet na komen brengen.
Vikki, nogmaals, waar haal je de crap vandaan dat dat diefstal is???

Het is een fout van de cassière, die was blijkbaar nog niet wakker of had poep in haar ogen.
quote:vikki schreef op 01 juni 2010 @ 20:13:

[...]

Ja, natuurlijk. Maar dat kan je echt niet meer blijven denken als je erop gewezen wordt! Ze is er later op ge we zen!

Natuurlijk is die vriendin zich er nu van bewust dat ze veel te weinig heeft betaald. Dat weet ze nu wel.

Maar dat maakt haar nog steeds geen dief.
De verkoper heeft recht op een redelijke prijs. Als de verbintenis, ook wel rechtsplicht niet of niet correct wordt nagekomen, kan nakoming van de overeenkomst worden gevorderd. Maar ook kan de koop ontbonden worden, al dan niet in combinatie met schadevergoeding. De ontbinding kan buitengerechtelijk gebeuren, dat wil zeggen door partijen onderling, dan wel gerechtelijk, dat wil zeggen door de rechter.

Maakt het nog geen diefstal maar wel een verkoop overeenkomst geschil dat alsnog door de winkel gewonnen kan worden.

Maar kanttekening is wel dat het een overeenkomst moet betreffen. Die is vaak schriftelijk.
..popcorn?
quote:Celeone schreef op 01 juni 2010 @ 20:13:

Nou, stel dat ze een tas voor 30 euro wilde kopen en er wordt uiteinelijk 3 cent gepind, dan staat er op de bon hoogstwaarschijnlijk 30 euro en op de pinbon 3 cent. De winkelier is de overeenkomst nagekomen door de tas te leveren, maar TO is in gebreke gebleven doordat zij niet volledig heeft betaald, terwijl dat wel moest. De winkelier kan dit "opeisen". Volgens mij is het zo simpel, maar civiel recht is alweer een tijdje geleden. Voor mij nog niet zo lang geleden Je hebt gelijk!

Nou, stel dat ze een tas voor 30 euro wilde kopen en er wordt uiteinelijk 3 cent gepind, dan staat er op de bon hoogstwaarschijnlijk 30 euro en op de pinbon 3 cent. De winkelier is de overeenkomst nagekomen door de tas te leveren, maar TO is in gebreke gebleven doordat zij niet volledig heeft betaald, terwijl dat wel moest. De winkelier kan dit "opeisen". Volgens mij is het zo simpel, maar civiel recht is alweer een tijdje geleden.

Juist, dat bedoelde ik te zeggen!

Het zou me niets verbazen als je hierin gelijk hebt en TO dus gewoon wél moet betalen.
En wat precies was er onzin van wat ik zei nola?
quote:ikwilafvallen schreef op 01 juni 2010 @ 20:14:

[...]

Natuurlijk is die vriendin zich er nu van bewust dat ze veel te weinig heeft betaald. Dat weet ze nu wel.

Maar dat maakt haar nog steeds geen dief.Nee, wat haar een dief maakt is dat ze het verschuldigde bedrag niet alsnog voldaan heeft.
quote:vikki schreef op 01 juni 2010 @ 20:15:

[...]

Voor mij nog niet zo lang geleden Je hebt gelijk!

Heb jij civiel recht gedaan?

Dan snap ik nog minder waarom je er steeds zo op wijst op dat ze heeft gestolen.

Maar het is toch niet met opzet gegaan? Hoelang blijft zoiets dan opeisbaar? En is het ook diefstal?

Hoofdmoot in dit verhaal is gewoon dat de verkoopster overal mee bezig was behalve met haar klant. Het was haar eigen schuld, ze heeft gewoon niet opgelet. Vriendin ook niet, anders had ze het wel gezien.
quote:vikki schreef op 01 juni 2010 @ 20:13:

[...]

Ja, natuurlijk. Maar dat kan je echt niet meer blijven denken als je erop gewezen wordt! Ze is er later op ge we zen!

Maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat de vriendin de winkel uit liep in de veronderstelling dat ze de tas betaald had.

En dat ze dus niet met de tas onder haar trenchcoat en een bivakmuts de winkel uitrende, maar netjes met het bonnetje in haar portemonnee en de tas in een plastic tasje van de betreffende winkel.

Dus was ze in de veronderstelling dat de tas betaald was en spreken we niet van diefstal.

En tja, als het winkelmeisje een ongeïnteresseerde trut was was ik ook niet terug gegaan. Wel als ze lief en behulpzaam geweest was. Ik ben daar nogal gevoelig voor....

Als ik 200 euro voor een tas uitgeef wens ik goed geholpen te worden in een winkel, en als ze dat niet doen steken ze dat geld maar in hun reet.
DESE26, er is al een paar keer gevraagd, wat was het verschil qua bedrag. Ik kan mij voorstellen dat een winkel niet zoveel moeite doet om 2 euro verschil. En dat de bank ook niet meewerkt aan zo'n klein verschil, het werk wat ze eraan hebben.

Dus ik ben heel benieuwd over wat voor bedrag we het hebben.

En had ik je OP goed begrepen dat je het zelf al zag toen je thuis kwam of kwam je erachter toen je die email kreeg van de bank?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:vikki schreef op 01 juni 2010 @ 20:16:

[...]

Nee, wat haar een dief maakt is dat ze het verschuldigde bedrag niet alsnog voldaan heeft.Naja, ik staak deze discussie maar denk ik. Komen we niet uit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven