Stemkeuze, einde relatie?

10-06-2010 01:56 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn vriend is momenteel op vakantie in het buitenland. Vanavond spraken wij elkaar over de verkiezingen en hij vroeg wat ik uiteindelijk had gestemd. Ik vertelde mijn keuze en daarna werd hij ineens heel kil en hing bijna meteen op. Om daarna een kort af smsje te sturen.

Toen ik hem op belde bleek hij erg teleurgesteld te zijn in mij. Ik weet dat we een andere keuze hebben voor partijen en we hebben het hier ook regelmatig over. Dit kwam echt als donderslag bij heldere hemel voor mij en ik weet nog steeds niet echt wat ik hier mee moet. Het is allemaal heel erg dubbel, aan de ene kant bent ik verdrietig maar ik ben ook heel erg boos op hem. Ik snap niet dat hij gewoon niet respecteerd wat ik stem!! Hoe kan je dat jammer vinden of in mij teleurgesteld zijn?? Ik accepteer hem toch ook hoe hij is, wat hij nou stemt.. Ik snap het echt niet..

Waar het aan het einde van het gesprek op neer kwam is dat hij niet zeker weet of hij nu nog wel met mij verder kan. Hij weet niet of hij kan leven met iemand die andere politieke denkbeelden heeft. Ik vind het echt zo bizar! We hebben al een tijd een relatie en dan nu dit ineens. Ik snap het echt gewoon niet!!

Ik moest het heel even kwijt.

Liefs Sparkling
quote:dutskop schreef op 10 juni 2010 @ 12:19:

Oriane, wat bedoel je met dat je financieel rechtser dan rechts bent?

Daar bedoel ik mee dat ik een bepaald inkomen heb waarvan ik 52% afsta. Meer dan de helft dus. Ik heb geen probleem met die 52% maar vertik het bijvoorbeeld om 60% af te staan. Zoiets heet in mijn optiek gewoon diefstal. Als 'financieel' rechts vind ik ook dat het leven op heel veel vlakken 'maakbaar'is. Wil je meer (bijvoorbeeld geld) dan moet je daar wat aan doen, dan moet je studeren, of een andere baan zoeken. Waar een wil is is een weg. En dat geldt dan niet voor mensen die ziek zijn om te oud om een baan te vinden of carierre te maken uiteraard.

Rechts wordt vaak geassocieerd met 'een hekel hebben aan (kansarme) immigranten'. En dat heb ik dus totaal weer niet. Vandaar dat ik zeg dat ik financieel rechts ben... anders krijgen mensen weer een bepaald beeld voor ogen wat niet helemaal klopt.
Is dat tegenwoordig dan rechtser dan rechts? Ik meen juist dat dat standpunt naar het midden opschoof? Sterker nog: ook de PvdA huldigt dat standpunt op veel vlakken hoor!

TO: jouw vriend is een flapdrol, en met zijn opvattingen waren in deze straat ook al twee relaties moeten zijn geknald gisteren, nl dat van de buren en mijzelf: allebei VVD/PvdA in huis....
quote:Tia Dalma schreef op 10 juni 2010 @ 12:31:

Is dat tegenwoordig dan rechtser dan rechts? Ik meen juist dat dat standpunt naar het midden opschoof? Sterker nog: ook de PvdA huldigt dat standpunt op veel vlakken hoor!

Helaas de stemlokalen zijn gesloten.
quote:Oriane schreef op 10 juni 2010 @ 12:29:

[...]

Daar bedoel ik mee dat ik een bepaald inkomen heb waarvan ik 52% afsta. Meer dan de helft dus. Ik heb geen probleem met die 52% maar vertik het bijvoorbeeld om 60% af te staan. Zoiets heet in mijn optiek gewoon diefstal.

Wat een onzin "diefstal" als de meerderheid dat bepaalt is het democratie. Bovendien heb jij zelf ook voordat je jouw riante inkomen had geprofiteerd van "gestolen goederen" van anderen waarmee het onderwijs, de wegen, het openbaar vervoer en de gezondheidszorg o.a. is opgebouwd

Als 'financieel' rechts vind ik ook dat het leven op heel veel vlakken 'maakbaar'is. Wil je meer (bijvoorbeeld geld) dan moet je daar wat aan doen, dan moet je studeren, of een andere baan zoeken. Waar een wil is is een weg. En dat geldt dan niet voor mensen die ziek zijn om te oud om een baan te vinden of carierre te maken uiteraard.

Dat is een enorme versimpeling van de realiteit. Want werkt die bouwvakker soms niet hard genoeg? Werkt die verpleegkundige niet hard genoeg? Werken ze misschien wel harder dan die ondernemer? Jij zegt dus, dan moet je gaan omscholen (daar moet je dan maar geld voor hebben) en ander werk gaan zoeken, maar wie staat er dan aan onze bedden en wie bouwt er onze huizen?

Rechts wordt vaak geassocieerd met 'een hekel hebben aan (kansarme) immigranten'. En dat heb ik dus totaal weer niet. Vandaar dat ik zeg dat ik financieel rechts ben... anders krijgen mensen weer een bepaald beeld voor ogen wat niet helemaal klopt.Gewoon rechts zoals het is. Het recht van de eigen portemonnee, ikke ikke ikke en de rest kan stikke, eigen schuld dikke bult en meer van dat soort kinderachtigheid
quote:Feesie schreef op 10 juni 2010 @ 12:08:

Hij wil het uitmaken omdat hij VVD stemt en jij PvdA? Dikke kans dat die straks samen in een coalitie zitten, haha.

Als je PVV of SGP had gestemd, zou ik me wel voor kunnen stellen dat hij daar moeite mee heeft. .Hoezo? Je neemt elkaar toch zoals je bent? Welke partij je ook stemt? (niet dat ik PVV zou stemmen, maar ik zou er een relatie nooit om verbreken als mijn partner dat wel zou doen)
quote:meds schreef op 10 juni 2010 @ 12:36:

[...]

Gewoon rechts zoals het is. Het recht van de eigen portemonnee, ikke ikke ikke en de rest kan stikke, eigen schuld dikke bult en meer van dat soort kinderachtigheidIk vond het wel duidelijk. Als je meer geld wilt moet je daar iets aan doen. Zo is dat idd voor een bouwvakker en voor een verpleegkundige.
In antwoord op cola-light:

Ik noem hier twee partijen die tamelijk extreme standpunten huldigen over fundamentele onderwerpen. Vandaar dat ik ze noem.

Ik persoonlijk zou niet kunnen leven met iemand die zulke denkbeelden aanhangt. Maar dat zou me natuurlijk al eerder zijn opgevallen, in discussies over godsdienst, immigratie, de verhouding tussen mannen en vrouwen, enz.
mahna mahna tuduuuudududu

[...]

Gewoon rechts zoals het is. Het recht van de eigen portemonnee, ikke ikke ikke en de rest kan stikke, eigen schuld dikke bult en meer van dat soort kinderachtigheid

Correct meds, dat is precies hoe ik erover denk. En gelukkig mag dat in nederland.

De meeste mensen stemmen naar hun eigen portemonnee. De gemiddelde SP er bijvoorbeeld verdient modaal of minder en wil graag meer hebben over de schouders van de mensen die meer verdienen (en daar vaak ook meer voor doen, of meer uren in steken). Wat dat betreft denkt bijna iedereen vanuit zijn eigen inkomen. Ik vind dat als men meer wil, dat ze er maar meer voor moeten doen.
quote:Sparkling_ schreef op 10 juni 2010 @ 12:04:

Ik heb hem net gesproken en hij heeft er veel spijt van. Maar het zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel. Spijt..

Als iemand echt teleurgesteld in je is om wat je stemt of om welke keuzes je maakt. Eerlijk gezegd kan ik daar moeilijk mee leven. En het doet me echt veel pijn. Ik ben wie ik ben en dat ga ik ook niet veranderen.

Waar heeft hij spijt van?

Dat hij moeite heeft jouw keuzes in het leven te accepteren?

Dat hij niet blij wordt als je niet doet wat hij van je verwacht?

Dat hij je niet steunt in de keuzes die je maakt?

Dat hij zijn stem volmacht aan een vriend toevertrouwt in plaats van aan zijn partner?

Al met al zou ik mij afvragen hoe stevig de basis voor een relatie is? En misschien een gesprek met hem voeren waarom hij zo reageert elke keer?

Groeten,

Max

[...]

Gewoon rechts zoals het is. Het recht van de eigen portemonnee, ikke ikke ikke en de rest kan stikke, eigen schuld dikke bult en meer van dat soort kinderachtigheid Nog extremer (strontfront). Het geld en de goede banen zijn voor de Ariers en de rest......
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik vind het een rare reactie van je vriend. Ik stem Groen Links, mijn vriend VVD. Gaat goed hier, al hebben we het er eigenlijk nooit over om te heftige discussies te voorkomen.
TO wanneer komt je vriend eigenlijk weer terug? Ben je nog van plan hem erover te spreken?
Vriend en ik stemmen hetzelfde. Maar onze relatie ligt wel om de haverklap in duigen.
quote:Oriane schreef op 10 juni 2010 @ 12:43:

[...]

De meeste mensen stemmen naar hun eigen portemonnee. De gemiddelde SP er bijvoorbeeld verdient modaal of minder en wil graag meer hebben over de schouders van de mensen die meer verdienen (en daar vaak ook meer voor doen, of meer uren in steken). Wat dat betreft denkt bijna iedereen vanuit zijn eigen inkomen. Ik vind dat als men meer wil, dat ze er maar meer voor moeten doen.En waar is deze giga aanname op gebaseerd??
Only dead fish go with the flow
Gewoon op de cijfers... dat werd gisteren ook tijdens de uitzending verteld. Er zijn altijd her en der wel wat uitzonderingen vandaar dat ik schrijf 'de meeste' mensen. Maar volgens mij gaat dit topic niet om mijn persoonlijke voorkeur maar om het feit dat de TO een probleem heeft met het onbegrip van haar partner? Ik voel geen behoefte om mijn mening/keuze te verdedigen net zo min als ik dat zou verwachten van SP stemmers. Iedereen heeft zijn eigen motivatie.
quote:sabrina73 schreef op 10 juni 2010 @ 12:58:

Vriend en ik stemmen hetzelfde. Maar onze relatie ligt wel om de haverklap in duigen.Hè gelukkig , zo kan het ook
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Tja, helemaal eens met Meds. En soms behoor je ook tot die klasse: 60 uur in de week werken, jij en je parter, ook veel belasing betalen, maar altijd 'links' gebleven. Dus die 52% geen probleem. En toen, toen verandere alles in een paar maanden tijd......waar je geen van beiden niets aan kunt doen.
Sparkling, welke grote beslissing stond hij een paar maanden terug ook niet achter? En hoe heeft hij dat toen ge-uit?
Het is dat ik niet kan stemmen maar anders had ik zeker PVV gestemd. Niet vanwege de Islamopvattingen maar ik zie 'de politiek als een kop soep die met verschillende partijen een beetje op smaak gebracht kan worden. Spice it up om zo maar te zeggen.

Als je op een bepaalde partij stemt weet je zeker dat niet alle ideeën van die partij werkelijkheid worden. Dus ik denk ook niet dat de extreemste ideeën van Geert Wilders werkelijkheid worden (kopvoddentax en dergelijke).

Ik vind het werkelijk te sneu voor woorden dat men iemand (nota bene de partner) beoordeelt op zijn of haar politieke visie.

En al helemaal dat PVV stemmers in een kwaad daglicht stellen. Alsof alle PVV stemmers anti islam zijn. Ik niet dus. Maar ben er wel van overtuigd dat het linkse geluid van de afgelopen jaren niet werkt. Kijk maar naar de cijfers inzake criminaliteit.

Een waarschijnlijk toekomstig rechts kabinet heeft dan 4 jaar om zich te bewijzen.

Elke partij heeft ongelijk en gelijk..het is maar net in welke verhouding het tot je eigen mening staat en op basis daarvan stemt.

Ik vind bijv. Groenlinks ook goede ideëen hebben maar ook veel slechte...enzovoorts...
quote:MarijeMarije schreef op 10 juni 2010 @ 13:09:

Sparkling, welke grote beslissing stond hij een paar maanden terug ook niet achter? En hoe heeft hij dat toen ge-uit?Dat vraag ik me ook af. Ik denk ook dat het niet zozeer over het 'afkeuren van de partij van TO' gaat maar dat er fundamenteel gewoon iets iet goed zit in die relatie. De TO voelt zich niet veilig en niet zichzelf in haar relatie uit angst niet te 'voldoen' aan de eisen van haar partner.
quote:Oriane schreef op 10 juni 2010 @ 12:29:

[...]

Als 'financieel' rechts vind ik ook dat het leven op heel veel vlakken 'maakbaar'is. Wil je meer (bijvoorbeeld geld) dan moet je daar wat aan doen, dan moet je studeren, of een andere baan zoeken. Waar een wil is is een weg. En dat geldt dan niet voor mensen die ziek zijn om te oud om een baan te vinden of carierre te maken uiteraard.

.

Precies, en die mensen vallen bij rechts helemaal uit de boot. En het zijn er veel meer dan je denkt. Lang niet voor iedereen geldt dat waar een wil is, een weg is. Ik verdien mijn geld makkelijk, omdat ik het geluk had een goede gezondheid en intelligentie te hebben. Daarom heb ik een baan waarbij ik met twintig uur werken even veel verdien als een modaal iemand met veertig uur werken.

Ik ben best bereid om meer belasting te betalen zodat gehandicapte mensen een beter leven krijgen. Ik ben voorstander om na de huidige hoogste schijf er nog een schijf bij te maken waarop je 70% betaalt. Als je dat niet wil moet je maar wat minder werken.

Ik word altijd behoorlijk woest als ik mensen hoor zeggen dat het leven voor iedereen maakbaar is. Je zou in een volgend leven maar eens als kind van een alleenstaande drugsverslaafde moeder geboren moeten worden bijvoorbeeld. Of met een of andere ernstige handicap. Eens zien of je dan nog altijd hetzelfde zegt.
Sjonge jonge, wat heeft iedereen toch tegen de PVV!!!

Laat iedereen lekker in zijn waarde zeg!!!!!!!!! We leven in een democratisch land, daarom mogen we ook stemmen. Maar geeft je dat ook gelijk het volste recht om iedereen maar af te zeiken die een andere mening heeft dan jij?? Pffff.
[quote]Reiger100 schreef op 10 juni 2010 @ 13:18:

[...]

Ik ben voorstander om na de huidige hoogste schijf er nog een schijf bij te maken waarop je 70% betaalt. Als je dat niet wil moet je maar wat minder werken.

quote]

Dat is de omgekeerde wereld natuurlijk als dat zo was zouden er nog maar weinig mensen het geld en de effort in een studie steken en zijn we als land en als economie ten dode opgeschreven. Dat kan een kind nog bedenken.

Je kunt mensen nooit meer vragen dan de helft. Geen enkel probleem met 52% maar meer gaat het gewoon niet worden (en zeker niet met de huidige verkiezingsuitslag)

Maar nogmaals, het gaat hier niet om mijn mening. Het gaat om het probleem van TO. Om eerlijk te zijn zal het me spreekwoordelijk aan mijn aars roesten wat anderen van mijn mening vinden eigenlijk.
quote:Reiger100 schreef op 10 juni 2010 @ 13:18:

[...]

Precies, en die mensen vallen bij rechts helemaal uit de boot. En het zijn er veel meer dan je denkt. Lang niet voor iedereen geldt dat waar een wil is, een weg is. Ik verdien mijn geld makkelijk, omdat ik het geluk had een goede gezondheid en intelligentie te hebben. Daarom heb ik een baan waarbij ik met twintig uur werken even veel verdien als een modaal iemand met veertig uur werken.

Ik ben best bereid om meer belasting te betalen zodat gehandicapte mensen een beter leven krijgen. Ik ben voorstander om na de huidige hoogste schijf er nog een schijf bij te maken waarop je 70% betaalt. Als je dat niet wil moet je maar wat minder werken.

Ik word altijd behoorlijk woest als ik mensen hoor zeggen dat het leven voor iedereen maakbaar is. Je zou in een volgend leven maar eens als kind van een alleenstaande drugsverslaafde moeder geboren moeten worden bijvoorbeeld. Of met een of andere ernstige handicap. Eens zien of je dan nog altijd hetzelfde zegt.

Dat is iets doodpraten wat je nu doet.

Er is geen enkele partij die in hun verkiezingsprogramma heeft staan dat die bovenstaande mensen geen hulp moeten krijgen.

Maar het gaat om die groep die misbruik er van maakt, die moet aangepakt worden en 'rechts' wilt het moeilijker maken om zomaar geld te krijgen.

Ik ben er wel van overtuigd dat het leven maakbaar is. Elk geval staat op zichzelf maar als kind van een alleenstaande drugsverslaafde moeder zijn je kansen een stuk minder en is en blijft een keuze wat je maakt van je eigen leven.

Hetzelfde geldt voor buitenlanders. Al die mensen staan met 10-0 achter maar betekent het dan dat je met de pakken moet gaan neerzitten?

Ik kan uit eigen ervaring spreken hoe het is om ergens een buitenlander te zijn en hoe moeilijk dat is. Maar het blijft een keuze, hoe dan ook. Je bent zelf verantwoordelijk voor je leven en wat je er mee doet.
quote:sunrise53 schreef op 10 juni 2010 @ 13:23:

Sjonge jonge, wat heeft iedereen toch tegen de PVV!!!

Laat iedereen lekker in zijn waarde zeg!!!!!!!!! We leven in een democratisch land, daarom mogen we ook stemmen. Maar geeft je dat ook gelijk het volste recht om iedereen maar af te zeiken die een andere mening heeft dan jij?? Pffff.

Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven