Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
Gefeliciteerd Onrust!

En jij ook Magnolia, ik hoop dat het uiteindelijk meevalt. In ieder geval erg fijn om te weten dat je scriptie goed genoeg is!

En Inkjee ook klaar, wauw, jullie gaan goed!

Puntje, lastig klusje he dat nalopen? Maar het zijn de laatste loodjes dus hou vol.

Veel plezier met je verjaardag Moeraki.

Ik ga vandaag weer schrijven. Gisteren heb ik eerdere hoofdstukken even doorgekeken en ik dnek dat ik nog eens goed moet kijken hoe alles op elkaar aansluit... maar eerst de analyse doen. Het voelt helemaal niet als een eindfase hoor, ik moet nog flink wat woorden.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
@magnolia: retegoed! zeker als je bedenkt dat je de enige bent die nu nominaal afstudeert van je groep en naast een drukke baan. Om live events als verliefdheid en luddeveduh niet te vergeten. Dit kan je in je zak steken!

@onrust wowwwwwwwwwwwww en mooi verteld wat ze belangrijk vonden. Je kennis van het onderzoeksgebied, concreet, zelfstandig werken en jezelf ontwikkelen tijdens het scriptieproces.
Hello!!

Zo, ik zat even onder een steen, maar I'm back...Heb weer een tentamen in de pocket, nu volgende week heb ik mijn allerlaatste tentamen EVER :-). Maar die is dan ook wel meteen van mega belang, want als ik die niet haal heb ik echt een probleem. Maar ik ga het gewoon halen..

Scriptie verloopt redelijk dramatisch, vorige week ineens een mail dat mijn scriptiebegeleider weer tijdelijk afwezig is, dus dat ik tijdelijk een andere begeleider krijg. Tijdelijk? Ik heb nog minder dan een maand staan! Maargoed, net dus gesprek gehad met de nieuwe begeleider, en hoewel het met haar een stuk beter klikt, heeft ze dus toch een andere visie op de al goedgekeurde hoofdstukken...Het is niet duidelijk of mijn oude begeleider nou op tijd terug is, anders is zij hoofdbegeleider en kijkt zij na. Weet nou niet of ik op haar visie moet gaan aanpassen of dat ik door moet gaan, wat ik wel weet is dat ik echt niet kan wachten totdat ik KLAAR ben! wat een gedoe...

Maar vandaag ga ik keihard leren, tentamen is prioriteit. Dan maar wat later die scriptie inleveren, ik wil het sowieso voor augustus in hebben geleverd.

Hebben jullie nog tentamens of al helemaal klaar met alles??

Sterkte vandaag!!
@AES .. ik zou eisen dat deze nieuwe begeleider je hoofdbegeleider blijft. Juist omdat het beter klikt. Moet je nu wel even dingen aanpassen. Maar het klinkt alsof je dan beter weet waar je aan toe bent. Dat kan je ook uitleggen als reden. Misschien nog even informeren wat haar aanwezigheid is ten tijde van de zomervakantie. We gaan er niet automatisch van uit dat je er langer over doet, maar just in case zeg maar.
Ik ben weer terug van mijn afspraak!! En heb weer energie. Supervisor heeft aangegeven welke dingen ik kan aanpassen en heeft nog wat tips meegegeven.... Ik ga de suggesties doorvoeren en dan maandag naar de uni, alles in laten binden en dan inleveren!! Ik ga nu eerst even alles doorlezen, ook op spelfouten enzo en daarna pas alles verwerken anders raak ik de draad kwijt. Oh wat een heerlijk gevoel is dit!!
@ magnolia; wat fijn dat het je even een energy boost heeft gegeven! Dus het waren dingen waar je wat mee kan, zo te lezen? Woehoeeeeee nog maar 2,5 dag dan!! Houd dat gevoel vast
ja gelukkig wel! Dus ben nu lekker bezig en met een beetje mazzel is het vandaag af en heb ik lekker een vrij weekend
Inkjee fijne vakantie!! Fijn zeg lekker alles ingeleverd

Onrust, gefeliciteerd met je supergoede cijfer!

En ook al goed nieuws voor Puntje en Magnolia. Bijna klaar!

Het zal wel rustig worden hier straks?

Ik hoop zelf dat het bij mij ook niet meer al te lang duurt maar heb er een hard hoofd in. Momenteel lijkt het weer zo uitzichtloos. Maar goed, als ik terug lees hebben jullie dat allemaal gehad en zijn nu ook (zo goed als) klaar. Dus het moet gewoon lukken. Iedereen die nog bezig is, succes vandaag!
Zo, alle opmerkingen zijn verwerkt en voor vandaag vind ik het wel mooi geweest. Zondag kijk ik er pas weer naar...

Gaat echt goed komen Gekkopje! Die dipjes horen er gewoon bij
@gekkopje... eens met magnolia. Gaat helemaal goed komen! En al gaan er mensen weg.. er komen ook weer bij;)
@ magnolia: dat doe je snel, heerlijk! Geniet van je semi-vrije weekend...

@ gekkopje; pieken & dalen zijn part of the game inderdaad...en don't worry, genoeg mensen blijven van de partij! De oude garde deels & vast ook nieuwe scriptie-ers...
Het waren gelukkig maar een paar kleine aanpassingen, paar zinnen er tussen, conclusie wat aangepast en klaar! Als ik as maandag mijn scriptie inlever, duurt het nog max 2 weken voor ik het cijfer heb. Is afhankelijk van de 2e lezer, maar in ieder geval voor 1 juli, want dan moeten de cijfers binnen zijn. En maandag ga ik meteen mijn bul aanvragen! Deze keer ga ik niet mee doen met de ceremonie, maar ga ik de bul "gewoon" ophalen op de uni tzt. Op laten sturen durf ik niet zo goed, stel dat ie zoek raakt, of als er iets niet klopt.

Ik zal in ieder geval proberen hier mee te blijven schrijven!
Ha, klinkt goed Magnolia. Helemaal klaar en inleveren!

Geweldig dat het aanpassen zo meeviel. Nu heb je lekker een vrij weekend.

Ik heb ook een vrij weekend. Twee zelfs, want volgend weekend had ik ook nog ingepland en is niet meer nodig. Vandaag de laatste wijzigingen aangebracht. Dus ik ben klaar voor het weekend. Yeah!

Woensdag laat ik beide stukken printen en inbinden en vrijdag breng ik ze naar de uni. De cijfers volgen half juli.
Ik zal zo eens gaan bijlezen, maar nu eerst een ego-post.

Hier gaat het niet goed en ik weet niet of dit het juiste topic is. Maar ik zit gewoon te huilen achter de computer, want ik voel me echt zo volledig uitgeput en ik zie het niet goed zitten met mijn experimenten/veldwerk. Weet gewoon niet WAAR ik er mee moet beginnen en HOE ik het moet gaan doen. Hoe ik een monster moet nemen en hoeveel? Hoe ik het monsterpunt ga bepalen en welke andere parameters ik mee moet nemen.

En daarnaast voel me ik verschrikkelijk eenzaam. Ik ben voor deze thesis in het buitenland en ik weet rationeel gezien wel dat je in 1,5maand tijd geen vriendenkring opbouwt, zeker als je de taal niet goed spreekt; maar nu zou het wel fijn zijn om met een goede vriendin een fles wijn open te trekken en me even onder te dompelen in de wereld van veel alcohol. Want de afgelopen weken met vriendlief waren geweldig, alleen hij is nu ook weer terug... en nu zit ik een beetje in een zwart gat.

Rationeel gezien weet ik wel dat het allemaal goed komt, maar ik heb de afgelopen dagen welgeteld 1 regel geschreven. Verder een hoop geforumd, maar dit topic goed kunnen ontwijken

Pff, het lucht wel op om hier mijn verhaal neer te plempen! Iemand tips over hoe ik uit dit zwarte gat kom?
Wat naar mevrouwtjezon dat je het even helemaal niet meer ziet zitten. Vind echt dat ze je maar gewoon laten zwemmen. Je moet toch hulp kunnen krijgen als je niet weet hoe je iets aan moet pakken?? Of ben ik nou gek?? Is er echt niemand die je daarmee kan helpen? Desnoods een persoon die niks met je scriptie te maken heeft...

Het eenzame gevoel maakt het er natuurlijk ook niet beter op. Erg rot als je je frustraties niet irl met iemand kunt delen en het voelt nu waarschijnlijk alleen nog maar erger omdat je vriend net weer weg is. Is het misschien een idee om er een keer alleen op uit te gaan? Je kunt een hele leuke avond hebben met mensen die je op dat moment zelf ontmoet. En het hoeven geen vrienden voor het leven te zijn, als je maar even een leuke tijd hebt en alles kunt vergeten. Ik weet dat alleen op stap gaan wel een hoge drempel heeft, maar kan op dit moment niks beters verzinnen. En natuurlijk zijn wij er voor je op het forum, maar dat is misschien een schrale troost.

Kom op meid! Het lijkt nu allemaal heel donker, maar na regen komt altijd zonneschijn.
Ook even een dikke knuffel voor mevrouwtjezon Kom op meis, je naam is zo vrolijk...:)

Maar even zonder dollen, ik weet precies hoe je je voelt. Momenten van eenzaamheid horen er helaas bij, kun je niet even skypen met het thuisfront op dit soort momenten? Af en toe een traan hoort erbij, maar geniet vooral van je tijd daar! Later besef je pas hoe leuk het was. Kun je voor de praktische problemen (monster etc.) niet met iemand contact opnemen in Nederland? En is er geen één Nederlands persoon daar? Of iemand waar je een 'klik' bij hebt en even bij langs kunt gaan?

En heus, zoals Inkjee zegt; na regen komt zonneschijn....en je hebt waarschijnlijk niet voor niks je nickname op de zon gebaseerd. En wij zijn er voor je uiteraard! Helaas zonder fles wijn, maar wel met een luisterend oor.
Speciaal voor mevrouwtjezon:

Heel vervelend dat je het even allemaal niet meer ziet zitten! Is het niet mogelijk om even met een goede vriendin/familie of natuurlijk je vriend te skypen of zoiets? Ik weet natuurlijk niet precies waar je zit in het buitenland en hoe of wat mogelijk is... maar toch.. mij zou dat fijn lijken. Ook al voel je je eenzaam. En anders feelgood films/series downloaden gaan kijken om nu even weer op te vrolijken en dan morgen weer een nieuwe (zonnige) dag!

Ook naar dat je niet weet hoe je het veldwerk nu precies moet aanpakken? Misschien heb je dit allang gedaan hoor, maar is er op internet en/of in de literatuur e.d. niets te vinden over vergelijkbaar onderzoek of aanpak van een dergelijk onderzoek? Anders is het toch een kwestie van een keuze maken of proefmonsters te nemen, als dat laatste kan. Maar nogmaals, ik heb natuurlijk geen verstand van jouw vakgebied... En vind het jammer dat ik je hier niet verder mee kan helpen.

Heel veel sterkte! En je kunt je 'ei' hier altijd kwijt!
Knuffel MevrouwtjeZon!! Kan me heel goed voorstellen dat je je even heel erg alleen voelt in het buitenland! Is het een idee om dit weekend je thesis even je thesis te laten en op pad te gaan en de stad te ontdekken? Weet niet of het daar mooi weer is, maar lekker even met een boek op het terras, misschien een glas wijn erbij of iets anders.

En natuurlijk is dit topic er ook voor dit soort momenten! Dus schroom niet en schrijf het hier lekker van je af.
Poeh mevrouwtje zon. Dat is zeker niet niks.

Het gevoel zal wel blijven, ondanks skype en forum en erop uit trekken. Zit niets anders op dan dat onder ogen te zien.

Ik vind dat je het jezelf bewust moeilijk hebt gemaakt om in een hoek te gaan onderoeken waar je nog het meest op te leren had (meer technisch ed)..

Misschien helpt het om nog op een rijtje te zetten wat je overwegingen daarvoor waren (voors en tegens) en daarna te bekijken hoe je er nu over denkt.

Dat klinkt je vast vreselijk instrumenteel/rationeel in de oren, maar geloof me als je het eerlijk doet, wordt je motivatie weer helder en kan je ook zeggen wat je hebt ontdekt over jezelf over deze keuzes.

Verder zou ik echt met je vragen zo pragmatisch mogelijk omgaan. Schrijf ze op en zoek naar keuzes in eerder onderzoek. Hoe "bijzonder" jouw aanpak ook is, afwegingen op onderdelen van je onderzoek (al dan niet proefmonsters) zijn al eerder gemaakt.

En volgens mij mag jij meer op je gevoel/ intuitie durven vertrouwen. Er is niet een soort orakel met het summum-antwoord. Er zijn keuzes en je mag best bekijken op basis van vermoedens welke keuzes je denkt te maken, om daarna te beargumenteren waarom.
Dank jullie wel voor jullie lieve en opbouwende reacties. Ik ben nog wel een regenwolkje, maar er komt een waterig zonnetje doorheen.

Komende week komt mijn begeleider vanuit de uni in NL deze kant op, dus daar kan ik denk ik wel dingen mee bespreken. Mijn begeleidster hier weet eigenlijk te weinig van mijn onderwerp en ook van de eisen die aan de thesis gesteld worden om me goed te kunnen helpen.

Het is inderdaad een goed idee om te kijken hoe voorgaand onderzoek is gedaan. Daar was ik al mee bezig, maar het plan is om daar nog wat verder mee te gaan.

Meermin; je hebt wel een beetje gelijk dat ik bewust heb gekozen voor een moeilijker, meer technisch onderwerp. Het onderwerp is niet te moeilijk, ik heb me goed ingelezen en het sluit wel goed aan op de basis kennis die ik heb. Het is geen ingewikkele fysica of scheikunde De opleiding die ik volg is heel interdisciplinair en een technische aanvulling leek me een belangrijke zet voor later Ik heb geen spijt van mijn keuzes, en ik kom er wel uit hoor. Maar gisteravond zag ik het allemaal niet meer zitten.
Fijn te horen dat het beter gaat. mevrouwtje zon

Ik zei het niet om gelijk te krijgen, maar om je er mee te helpen je dip in perspectief te zien.

Gaat helemaal goed komen.
Een knuffel voor mevrouwtjezon. Gelukkig hebben een aantal tips je al op weg geholpen. Fijn ook dat je begeleidster uit Nederland binnenkort komt, kan je daar al je vragen aan voorleggen. Het eenzaam voelen is logisch na de gezellige weken samen met je vriend. Je zal zien als je de flow voor je onderzoek weer te pakken hebt, dat dat gevoel ook minder wordt.

Hier nog geen vakantie wanneer ik het inlever. Mijn werk gaat gewoon door en vakantie is pas eind augustus gepland. Dan ben ik weer net voordat de colleges beginnen terug.
Fijn dat het iets beter met je gaat Mevrouwtje! Hopelijk kan je met je NL supervisor sparren

@Ramy: jij ook gewoon werken. Voor mij geldt hetzelfde, heb zelfs nog geen vakantie geboekt. En zoals het er nu naar uitziet, werk ik de hele zomer door.

Vannacht op bed kreeg ik ineens een ingeving: was nl nog een opmerking vergeten te verwerken. Dus dat heb ik vanmorgen direct gedaan. En nu vind ik het mooi geweest. Straks alles op usb zetten en naar mezelf mailen en dan maandag naar de uni. De rest van het weekend staat voor mij in het teken van relaxen! Misschien morgen nog even naar de stad, maar natuurlijk eerst uitslapen. Moet overigens toegeven dat ik vandaag zelfs een beetje verveelde. Moet dus echt opzoek naar een nieuwe invulling van mijn weekenden. Wil in ieder geval lid worden van een sportschool, daar ga ik maandag maar even langs. En verder heb ik besloten om mezelf een aantal dingen te gunnen. Wilde sowieso een nieuwe tv kopen voor de woonkamer en de "oude" tv kan dan naar de slaapkamer. En wil ook een kleurenanalyse laten doen.
Mevrouwtjezon, wat naar dat je niet goed weet waar te beginnen. Ook dat het wat eenzaam is. LIjkt me lastig om niet af en toe met vrienden de scriptie te kunnen ontvluchten. Zie je het al weer wat zonniger in? Het komt vast goed!

Magnolia, lekker aan het relaxen? Je mag jezelf ook best vewennen als je klaar bent vind ik!

Gisteren niks gedaan, in het kader van: als ik toch niks doe kan ik beter iets leuks doen. Ik ga nu weer aan de slag. Heb echt een matige week gehad en ga het nu proberen om te buigen en deze week hoofstuk 4 te produceren zodat ik volgend weekend aan de discussie/conclusie kan beginnen.

Ik laat vanmiddag weten wat ik heb gedaan.

Nog meer mensen aan het werk vandaag?
Succes vandaag Gekkopje!

Ik ga als ik terug ben uit de stad, alles nog een keer doorlopen en dan is het echt mooi geweest.

Kopen jullie een kleinigheidje voor je supervisor? Ik heb een doos bonbons gekocht, ook als bedankje. Ook al was onze samenwerking niet optimaal, ik weet dat ik zelf ook niet de makkelijkste ben en we hebben toch vrij intensief samengewerkt. En ik kon ook aan haar uitdrukking zien dat ze het heel leuk vindt dat ik morgen persoonlijk mijn scriptie kom inleveren en het niet een het postvakje "dump"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven