Huisdieren koel houden
maandag 28 juni 2010 om 22:40
Hoe houden jullie je huisdieren koel met deze extreme warmte?
Ik heb 2 kaninchenteckels van 11 jaar oud, zusjes van elkaar en uit hetzelfde nest. Eentje is stekeblind en de ander halfblind. De blinde heeft een beetje last van overgewicht en daardoor sneller moe met wandelen terwijl het zusje typische teckel eigenschappen vertoont zoals molshopen uitgraven en achter de konijnen aan gaat.
Maar met deze warmte is het bijna niet te doen. Tong uit de bek aan de zijkant maar stug doorgaan met alle dingen die ze in hun neus krijgen.
Ik heb nu een ventilator gericht op hun mandjes en ze vinden het heerlijk. De snelle ademhaling wordt minder en ze kunnen nu af en toe even een dutje doen in de koele wind van de ventilator.
Maar ik blijf me zorgen maken wat betreft wandelen in de warmte. Ik loop heel rustig en heb de route een stuk ingekort en loop ook wat vroeger in de ochtend en wat later in de avond.
BTW
Ik heb ook nog 2 reepinschers en een boomer, ook allemaal bejaard maar die hebben er niet zo'n last van.
Alle tips zijn welkom
Ik heb 2 kaninchenteckels van 11 jaar oud, zusjes van elkaar en uit hetzelfde nest. Eentje is stekeblind en de ander halfblind. De blinde heeft een beetje last van overgewicht en daardoor sneller moe met wandelen terwijl het zusje typische teckel eigenschappen vertoont zoals molshopen uitgraven en achter de konijnen aan gaat.
Maar met deze warmte is het bijna niet te doen. Tong uit de bek aan de zijkant maar stug doorgaan met alle dingen die ze in hun neus krijgen.
Ik heb nu een ventilator gericht op hun mandjes en ze vinden het heerlijk. De snelle ademhaling wordt minder en ze kunnen nu af en toe even een dutje doen in de koele wind van de ventilator.
Maar ik blijf me zorgen maken wat betreft wandelen in de warmte. Ik loop heel rustig en heb de route een stuk ingekort en loop ook wat vroeger in de ochtend en wat later in de avond.
BTW
Ik heb ook nog 2 reepinschers en een boomer, ook allemaal bejaard maar die hebben er niet zo'n last van.
Alle tips zijn welkom
maandag 28 juni 2010 om 23:02
mijn hond rent als een gek als we starten met wandelen.... daarna wordt ze warrum..... ik loop in de schaduw met haar en doe wat vaker iets kortere rondjes dus geen 1.5 uur maar 45 minuten ofzo en dan wat vaker. ze gaat niet meer mee hardlopen want ík kan wel voelen hoe het gaat en doseren maar zij niet dus dan blijft ze lekker thuis. wel ongezellig maar beter voor haar

maandag 28 juni 2010 om 23:08
Mijn katten vinden dit weer heerlijk, ze lopen de hele dag van binnen naar buiten, als het ze te heet wordt dan kruipen ze onder een plant om daar te suffen. Tegen de avond zijn ze druk bezig insecten te vangen en te eten.
Ik krijg ze wel lastig binnen 's avonds. De grijze is nog steeds aan de wandel.
Ik krijg ze wel lastig binnen 's avonds. De grijze is nog steeds aan de wandel.
maandag 28 juni 2010 om 23:11
quote:oranjemuts schreef op 28 juni 2010 @ 23:00:
Cookieholic
Goed idee!!!
Alhoewel mijn konijn binnen staat wordt het toch stiekum steeds warmer in mijn woonkamer. Ga flesje in vriezer gooien nu!!
Onze nijnen staan ook binnen.. Maar tis hier wel 26 graden..
Kan niet fijn zijn, 1 nijn heeft ook nog halflang haar
Doe um overigens niet helemaal vol
Cookieholic
Goed idee!!!
Alhoewel mijn konijn binnen staat wordt het toch stiekum steeds warmer in mijn woonkamer. Ga flesje in vriezer gooien nu!!
Onze nijnen staan ook binnen.. Maar tis hier wel 26 graden..
Kan niet fijn zijn, 1 nijn heeft ook nog halflang haar
Doe um overigens niet helemaal vol

maandag 28 juni 2010 om 23:16
Die diertjes kunnen hun warmte best reguleren hoor. Niet teveel stressen Je moet ze natuurlijk niet opsluiten in een potdichte auto midden in de zon, maar zolang ze frisse lucht hebben en voldoende water kan je ze best hun gang laten gaan. Ik hijg nu ook meer als ik moet fietsen of traplopen, zo erg is dat allemaal niet. Houden je teckels niet van zwemmen of spelen met de tuinslang?
maandag 28 juni 2010 om 23:25
Wij doen eigenlijk niks speciaals voor de hond. Alleen wat vaker het water verversen. Achterdeur staat open en onze hond is vaak buiten te vinden. Lekker in het zonnetje of de schaduw. Voor de verkoeling gaat ie vanzelf naar binnen en ligt ie vaak in de keuken omdat die vloer koeler is. Bij het uitlaten zorgen we dat hij eventueel even kan zwemmen of verkoeling kan zoeken in het water. Wat ook wel handig is, is dat ie nu minder vaak wil spelen.
maandag 28 juni 2010 om 23:37
Wat ik bij mijn andere (oude) kat deed, was pootjes in bakje water...was altijd heel schattig gezicht... pakte ik m op, hield de pootjes bij mekaar en dan voetkussentjes dompelen ...en spinnen dat ie deed... .....
Dat hoorde ik van meerder kattenhouders. En de mijne scheen t in warme dagen lekker te vinden (net zoiets als wij polsen onder de kraan ofzo?)
Mijn kat nu heeft nog geen last van wrmte, anders moet ze ook in bakkie water..
Dat hoorde ik van meerder kattenhouders. En de mijne scheen t in warme dagen lekker te vinden (net zoiets als wij polsen onder de kraan ofzo?)
Mijn kat nu heeft nog geen last van wrmte, anders moet ze ook in bakkie water..
once upon a time called.....right now

dinsdag 29 juni 2010 om 00:25
Mijn nijn heeft de hele tuin tot zijn beschikking, en gaat overdag languit liggen in mijn plantjes (maar hij gaat zo liggen dat ik af en toe denk dat ie het loodje heeft gelegd)....'s Avonds vindt ie het weer lekker, en gaat ie weer sprintjes trekken. De katten (alle 5) liggen overdag voor pampus in de tuin, en onze hond trekt zich nergens wat van aan. Ik ga wel 2 keer per dag met hem langs het Noordzeekanaal wandelen (maar dat doen we toch altijd al), zodat ie lekker het water in kan. Bij mijn buren hoorde ik hun hondjes al spetteren in een kinderbadje
dinsdag 29 juni 2010 om 00:36
Hele korte "plas"pauzes houden, alles gedaan? terug naar huis. Lekker natmaken en niet te druk laten doen. Niet alle honden kennen hun eigen grenzen.
Hijgen kan geen kwaad, wordt het geluid raspend of benauwd, dan meteen thermometer erbij. Bij 42 graden gaan de hersenen afsterven dus bij koorst direct koelen! Hup in het water! Niet ijskoud ivm onderkoeling.
Hijgen kan geen kwaad, wordt het geluid raspend of benauwd, dan meteen thermometer erbij. Bij 42 graden gaan de hersenen afsterven dus bij koorst direct koelen! Hup in het water! Niet ijskoud ivm onderkoeling.
dinsdag 29 juni 2010 om 01:04

dinsdag 29 juni 2010 om 07:47
Mijn hamster heeft het ook zwaar, ze ligt op d'r rug met pootjes omhoog bekkie gedraaid, 1e keer dat ik dat vorige week zag, schrok ik mij echt mega, ik dacht die is dood hahahaa, nu trilt ze een beetje shokjes etc... beestje is 12 weken dus zal wel doorleven wat ik doe is haar water heel vaak vervessen, ik geef haar verkoelende groentes stukje paprika, plakje komkommer. Verder heb ik een grote koffiemok in de ijskast gezet zodat die beker lekker koud word en die leg ik dan in haar kooi, zo kan ze lekker afkoelen dit doe ik en aantal keren per dag, ook chinchilla zand zodat ze lekker een zandbad kan nemen, en verders zoveel mogelijk met rust laten, gelukkig is ze in de avond toch levendig en rent ze in d'r ratje en klimt erop los, ik snap niet dat ze dat kan in die hitte hahaahhaaa super hamster.
Maar idd in warme landen leven ook konijnen, caviás, hamsters en honden, maar het is hier meteen zo'n extreme overgang en dat is zelfs voor ons een enorme wennen, pffff mannn wat warm hier.
Maar idd in warme landen leven ook konijnen, caviás, hamsters en honden, maar het is hier meteen zo'n extreme overgang en dat is zelfs voor ons een enorme wennen, pffff mannn wat warm hier.
dinsdag 29 juni 2010 om 08:58
Mijn katten vinden het wel warm maar zoeken hun plekjes wel. De ene buiten in de schaduw, de andere blijft binnen tot 's avonds na 8 uur als de hele tuin alleen maar schaduw heeft. Maar dat rare beest gaat dus wel 's ochtends/overdag lekker achter het raam in de zon liggen bakken . Blijkbaar is dat niet te warm, maar buiten in de schaduw liggen wel.
Verder veel water klaarzetten, zodra ik 's middags/'s avonds buiten ga zitten met mijn teiltje water voor m'n dikke enkels (ben zwanger), staan ze er omheen om uit mijn teiltje te drinken
Verder veel water klaarzetten, zodra ik 's middags/'s avonds buiten ga zitten met mijn teiltje water voor m'n dikke enkels (ben zwanger), staan ze er omheen om uit mijn teiltje te drinken
dinsdag 29 juni 2010 om 15:12
Ik kreeg net mail van de Dierenbescherming met een link naar deze site:
http://www.dierenbescherming.nl/zomertips-voor-uw-dier
http://www.dierenbescherming.nl/zomertips-voor-uw-dier
woensdag 30 juni 2010 om 18:33
quote:meds schreef op 29 juni 2010 @ 01:11:
[...]
waarom zouden die het meer gewend zijn dan onze dieren? Hier is ook jaarlijks een hittegolf.
Ik heb overigens een nog beter argument bedacht wat geld voor de dieren in een hok... Die kunnen zich namelijk niet naar het koelste plekje verplaatsen..
Maar ik denk dat een jaarlijke hittegolf niet genoeg is om er echt gewend aan te raken..
In afrika is het altijd warm... Scheelt nog al denk ik..
[...]
waarom zouden die het meer gewend zijn dan onze dieren? Hier is ook jaarlijks een hittegolf.
Ik heb overigens een nog beter argument bedacht wat geld voor de dieren in een hok... Die kunnen zich namelijk niet naar het koelste plekje verplaatsen..
Maar ik denk dat een jaarlijke hittegolf niet genoeg is om er echt gewend aan te raken..
In afrika is het altijd warm... Scheelt nog al denk ik..
woensdag 30 juni 2010 om 20:11