Veganistische BBQ

01-07-2010 09:05 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Morgen is het heerlijk BBQ weer en mijn vriend heeft het voortouw genomen om vier vrienden uit te nodigen om een heerlijke zomeravond te beleven.

Nu is één van deze vrienden veganist, zeer nobel en ik vind het eigenlijk mega interessant. Maar als wij morgen aan de lekkere stukjes vlees gaan wil ik hem niet tekort doen met een paar groenten en een sojaburger.

Misschien zijn er veganisten onder ons op dit forum die wel wel lekkere hapjes weten voor de BBQ. Of de vleesetende onder ons, die wel een interessant recept hebben! Ik heb veel recepten gezien op basis van courgette en aubergine, wat op zich lekker lijkt en heb er al wat recepten van gevonden. Tips en recepten zijn zeker welkom!
Ik zag laatst asperges op de BBQ, zag er super lekker uit! (helaas niet geproeft).

Zelf ben ik heel dol op maiskolven met zout.
quote:lindy schreef op 01 juli 2010 @ 09:24:

Eieren, melk, kaas, honing, wol, etc. zijn dierlijke producten die echt wel op diervriendelijke wijze te verkrijgen zijn.

Zou kunnen, maar dat gebeurt in Nederland in ieder geval niet. Ook van koeien op biologische bedrijven worden de kalfjes al binnen een paar dagen bij hun moeder weggehaald (en de stierkalfjes vetgemest voor de slacht), ook alle scharrelkippen hebben broertjes die worden vergast of versnipperd. Daarnaast is het vaak niet eens een keuze van wel of niet diervriendelijk, maar gewoon het feit dat veganisten sowieso niet willen dat dieren gebruikt worden, op welke wijze dan ook.

Overigens zijn er bij natuurvoedingswinkels veganistische burgers te koop zonder ei en/of zuivel. Alle producten van Alpro zijn wel veganistisch, en gewoon bij de supermarkt te koop.
anoniem_61593 wijzigde dit bericht op 01-07-2010 09:34
Reden: typo
% gewijzigd
In tegenstelling to EN vind ik het ook heel cool dat jullie je best doen wat lekkers te maken voor deze vriend!

Ik bedacht ook nog: sjalotjes of hele teentjes knoflook kan je heel lekker roosteren.

Bij de natuurwinkel zal je sowieso ook ideeën opdoen. Daar verkopen ze dingen als kikkererwtkiemen e.d. Dat vult ook lekker!
Wij doen altijd 2 bbq's als er vegetariers mee-eten. KLeine moeite om naast de grote nog even een kleine (wegwerp)bbq aan te steken! Op de kleine komt dan gewoon geen vlees te liggen.

Vegetarisch barbeque-en kan overigens errug lekker zijn!

Zelfs als er geen vega's mee doen maken we tegenwoordig al minstens de helft van onze spiezen/spullen zonder vlees klaar. Jummie!

Ik vind een "traditionele" barbeque nu eigenlijk helemaal niet lekker meer: teveel vlees, te weinig groente.
quote:SalineXL schreef op 01 juli 2010 @ 09:25:

Waarom niet iedereen vega bbqen? Lijkt me voor de gast ook wel eens leuk. Wat bgb postte klinkt heerlijk! Daar laat ik mijn vleea voor liggen hoor.Nou, dat zou me zwaaaaaar tegenvallen als ik me als omnivoor aan zou moeten passen aan 'n gezelschap waar een zo'n zeikerd inzit die niets eet. Een bbq hoort vooral vlees en seafood te zijn, de rest is bijzaak. Voor 'n vega-bbq zou ik me in elk geval afmelden.
.
quote:SalineXL schreef op 01 juli 2010 @ 09:25:

Waarom niet iedereen vega bbqen? Lijkt me voor de gast ook wel eens leuk. Wat bgb postte klinkt heerlijk! Daar laat ik mijn vleea voor liggen hoor.Maar een aantal recepten bevatten (kruiden)kaas, dus die vallen dan al af. En geloof me: dan wordt het wel een beetje saai.. (als streng vegetariër wel eens een maand veganistisch gegeten). Nooit meer ei, nooit meer kaas..
.
Zó BGB, je bent een Google wonder!! super dat je het een en het ander voor me opgezocht hebt.

Tsja, veganist zijn is iets waar je voor kiest. Het vereist een hoop creativiteit voor hemzelf en zijn vriendin. Ze hebben samen een moestuin en hij maakt zelf zijn eigen bier. En lekkere appeltaart dat ze maken!

Ik respecteer zijn keuze volledig (niet mijn ding maar ieder het zijne, toch?) en vind het eigenlijk wel een uitdaging om voor zo'n iemand ook wat lekkers op tafel te zetten. Want zeg nou zelf, echt veel blijft er niet over...

Bedankt voor de tips voor zover, heb al wat lekkere dingen uitgezocht die ik voor meerdere personen zal maken.

Oh, en met de BBQ letten we natuurlijk dat er een apart roostertje komt (want gas BBQ) of wat folie.
Een vegabbq zou ik gewoon een saladebuffetje noemen.
.
Dat klopt Lindy. Ik ben al na aan het denken over alternatieven voor zuivel, want dat mag ook niet. Veel etikettjes lezen met boodschappen doen, haha!
De meeste sausjes zullen waarschijnlijk niet mogen.

Nee het zou niet mijn bbq zijn. Nou ben ik al niet zo op het konijnenvoer, maar zonder een sausje en een stukje vlees of vis en een wijntje dan bbq ik liever niet.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:lindy schreef op 01 juli 2010 @ 09:36:

Ninjoo, wijn en bier is dus niét per definitie veganistisch.

Dan doen ze het zichzelf aan hoor, als ze helemaal geen lekkers meer willen eten of drinken. Maar dan kunnen ze beter thuisblijven ipv 'n bbq te willen bezoeken.

Overigens, al die landerijen waar groente en granen op groeien, worden toch ook bemest met dierlijke meststoffen? Is dat dan wel okee?
.
alle alpro is veganistisch, de falafel balletjes bij de AH zijn ook veganistisch dus ideaal als je spiesjes wilt maken van groente met afwisseling met vervanger.

En ook nog lekker ;o)

Vega knoflooksaus is makkelijk zelf te maken.

scheutje soja melk in een hoge beker

Dan staafmixer erin zetten. Steeds kleine scheutjes slaolie of zonnebloemolie erin (andere olie werkt niet) Belangrijk is de kleine scheutjes anders werkt t ook niet.

Het word langzaam steeds dikker. Als het de goeie dikte heeft kun je het kruiden met citroensap, knoflook, bieslook en peper en zout.

Niet veel werk. En het word een behoorlijke massa.

Verder zou ik het wel waarderen als ik mn dingetjes apart kon leggen. Ik word gewoon ziek van vleesdingen na zolang geen vlees te eten.

En ik snap nooit waarom je ineens niet gezellig bent als je geen vlees eet. Net alsof je niet gezellig bent als je niet drinkt.

Echt serieus, ik vind dat werkelijk nergens over gaan.

Is toch mijn keus?

Zolang er zoveel wantoestanden zijn in de dieren industrie waarin alle dieren zo bruut moeten leven en dan worden afgeslacht draag ik graag mijn bescheiden steentje bij.
.
quote:sharra schreef op 01 juli 2010 @ 09:34:

Wij doen altijd 2 bbq's als er vegetariers mee-eten. KLeine moeite om naast de grote nog even een kleine (wegwerp)bbq aan te steken! Op de kleine komt dan gewoon geen vlees te liggen.

Die kleine wegwerpbbq van 1 euro, die je overal ziet, worden die niet gemaakt in die landen met kinderarbeid? Onee, dat mag natuurlijk wel.
quote:ziva schreef op 01 juli 2010 @ 09:42:

En ik snap nooit waarom je ineens niet gezellig bent als je geen vlees eet. Net alsof je niet gezellig bent als je niet drinkt.

Echt serieus, ik vind dat werkelijk nergens over gaan.

Is toch mijn keus?

Zolang er zoveel wantoestanden zijn in de dieren industrie waarin alle dieren zo bruut moeten leven en dan worden afgeslacht draag ik graag mijn bescheiden steentje bij.

En TO, wat lief dat je zo je best doet voor hem!
quote:elninjoo schreef op 01 juli 2010 @ 09:34:

[...]

Nou, dat zou me zwaaaaaar tegenvallen als ik me als omnivoor aan zou moeten passen aan 'n gezelschap waar een zo'n zeikerd inzit die niets eet. Een bbq hoort vooral vlees en seafood te zijn, de rest is bijzaak. Voor 'n vega-bbq zou ik me in elk geval afmelden.

Het is in ieder geval geen zeikerd. Het is zijn keuze en dan vind ik het wel zo respectvol om daar sportief tegenover te staan. Het is een kwestie in hoeverre je hiervoor openstaat.

Hij is geen type die je vanalles aanpraat en zijn gelijk probeert te winnen dat een vega leefstijl de beste keuze is (passeer ik wél voor). Zijn keuze en ben ik echt niet beroerd om er wat extra's voor te doen. Ik denk dat ik zelfs mee ga doen!
quote:lindy schreef op 01 juli 2010 @ 09:42:

[...]

Ha, het zal je nog tegenvallen waar allemaal ei of melkbestanddelen in zitten. Alle koekjes, bijvoorbeeld. Eigenlijk moet je alles from scratch one zelf maken, dan weet je het zeker.

Nee hoor niet alle koekjes, Ik eet geen koekjes eigenlijk maar er zijn er best wel een heel aantal veganistisch.

Zo zijn er chocokoekjes met granen (weet t merk niet want eet ze nooit maar vrienden wel) die veganistisch zijn en van die koekjes die op bastogne lijken maar van een ander duur merk. (ovale vorm)

en speculaasjes en digistives zijn ook vega.

Je moet ff zoeken maar valt best mee.
quote:BarbaraAnn schreef op 01 juli 2010 @ 09:40:

Dat klopt Lindy. Ik ben al na aan het denken over alternatieven voor zuivel, want dat mag ook niet. Veel etikettjes lezen met boodschappen doen, haha!Kijk ook even rond op vegatopia.com, is een vega/vegan forum en website, waar je wellicht tips kan vinden. Je kan wel lekker vegan koken, maar je moet een beetje weten hoe. Want allerlei romige dingen vallen weg. Maar met soya yoghurt kan je wel knoflook saus o.i.d. maken. Er is ook vegan mayo enzo. Ga ook even langs de natuurwinkel.Daar hebben ze ook pate (tartex) die in elk geval vega is (vegan weet ik niet zeker), lekker op toastje of als vulling van champs o.i.d.
Wat ik niet snap is dat er meteen een stelletje zuurpruimen dit topic binnenvallen die alleen maar kunnen roepen dat je geen leven hebt als veganist en dat je hen niet voor een vegetarische bbq hoeft uit te nodigen. Daar vraagt TO toch helemaal niet om? Ze wil gewoon (zoals een goed gastvrouw betaamt) ervoor zorgen dat iedereen die komt barbecueën lekker kan eten. En dat lijkt me alleen maar toe te juichen, zonder meteen weer in een hele discussie over veganisme/veganisten te moeten vervallen.

Ik heb trouwens ook nog wel een lekker recept voor veganistische knoflooksaus (hele heftige!):

- 2 kleine bolletjes knoflook of 1 a 1,5 grote bol knoflook.

- 4 eetlepels eivrije mayonaise (of, als je die niet hebt, even experimenteren met wat olie)

- 250 ml Yofu naturel

- bieslook: 1 eetlepel gedroogd of 4 eetlepels vers

- peterselie: 1 grote theelepel gedroogd of 2 eetlepels vers

- klein beetje peper en zout naar smaak

Pel de knoflook en doe de knoflookteentjes met de groene kruiden in een hoge mengbeker, doe er de mayonaise bij. Maak met de staafmixer hiervan in 1 minuut een gladde prut. Roer hier dan met een lepel de Yofu doorheen. Let op: niet meer staafmixen als de Yofu er bij zit, want dan wordt het een heel waterig sausje.

De hoeveelheid knoflook kan naar beneden bijgesteld worden indien gewenst (in het geval van de volgende dag moeten werken ofzo). 6 tot 8 middenmaat teentjes is echter het minimum. De hoeveelheid knoflook naar boven bijstellen raad ik niet aan.
En dit, geloof dat het een nagerecht is voor op de bbq, zou ik even in mijn kookschrift moeten kijken;

quote:ziva schreef op 01 juli 2010 @ 09:45:

Nee hoor niet alle koekjes, Ik eet geen koekjes eigenlijk maar er zijn er best wel een heel aantal veganistisch.

Zo zijn er chocokoekjes met granen (weet t merk niet want eet ze nooit maar vrienden wel) die veganistisch zijn en van die koekjes die op bastogne lijken maar van een ander duur merk. (ovale vorm)

en speculaasjes en digistives zijn ook vega.

Je moet ff zoeken maar valt best mee.En Punselie stroopkoekjes, jummie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven