Passieve vrienden

13-07-2010 20:34 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik merk dat ik de laatste tijd vaker teleurgesteld ben in mijn vrienden en ik wil graag weten of ik me aanstel. We zijn allemaal begin 30, samenwonend en in de kinderen. Waar vroeger iedereen niet uit de kroeg te sláan was, is dit natuurlijk veranderd. Logisch. Maar waar ik me aan irriteer is dat mijn vrienden geen moeite meer lijken te doen voor elkaar. Op een verjaardag kan de helft niet komen en van de anderen belt de helft op het laatste moment ook nog es af. Als er door iemand een idee wordt geopperd om een borrel, picknick oid te doen, dan volgen er enkel lauwe reacties en belt weer de helft op het laatste moment af. Ik merk dat de oppervlakkigheid er op deze manier in komt en dat vind ik zo jammer. Ik vind mijn vrienden belangrijk genoeg om mijn best voor te doen, juist omdat we elkaar niet meer zo vaak zien, maar zij zitten liever op de bank. Ik krijg hier een vervelend gevoel van als er weer zo'n situatie is. Is dit terecht of moet ik mijn verwachtingen bijstellen?
Oh, en ik werk altijd standaard de zaterdag, daar heb ik doordeweeks een wisselende dag voor vrij, wanneer de meeste vrienden wel gewoon werken.
@zoomix; Je hebt volgens mij wel een tijdrovende hobby?!?! Heb zelf geen ervaring er mee, maar ik weet van mensen om me heen dat er heel wat tijd in paarden gaat zitten. Ik denk dat mensen met kinderen (heb er zelf geen) hun prioriteiten wat meer gaan verleggen.
Ja ok, idd een tijdrovende hobby. Als paarden belangrijker voor je zijn dan mensen dan zit je gebakken :-) Ik ben persoonlijk liever onder de mensen, maar iedereen heeft natuurlijk andere prioriteiten.
@zoomix; haha ik zie net dat je zelf ook al aangaf dat paarden veel tijd opslokken. Nou ik moet er niet aan denken om elke avond tot half 10 bezig te zijn.

Maar als je door de week een dag vrij bent, dan kun je dan een deel van de dag aan het huishouden besteden, of een schoonmaakster nemen .

Dan kun je in het weekend wat met vrienden afspreken.
quote:Nova78 schreef op 13 juli 2010 @ 21:45:

Zijn het allemaal nog erg jonge kids? En hebben jullie zelf ook kids?Wij hebben zelf een zoontje van 2 en de rest heeft kinderen tussen de 1-4. Logisch dat je niet meer zo vaak weg kunt dan, maar het blijft typisch dat het juist de 'toen meest fervente aktievelingen' zijn die nu als eerste afhaken of als laatste afbellen..
quote:siesa schreef op 13 juli 2010 @ 22:52:

[...]

Wij hebben zelf een zoontje van 2 en de rest heeft kinderen tussen de 1-4. Logisch dat je niet meer zo vaak weg kunt dan, maar het blijft typisch dat het juist de 'toen meest fervente aktievelingen' zijn die nu als eerste afhaken of als laatste afbellen..Misschien teveel gefeest voordat ze kinderen kregen
Ik snap overigens ook best dat je druk bent als je kinderen hebt en genoeg andere dingen aan je hoofd hebt, maar het gaat er bij mij niet in dat als je écht wilt, je de dingen niet zo kan regelen dat je je vrienden nog regelmatig ziet.
quote:SjakieAfhakie schreef op 13 juli 2010 @ 21:50:

Geen ervaring gelukkig, mijn vrienden zijn echt nog wel 3 avonden per week in de kroeg/park/dakterras te vinden. Maar, als je dit zo dwars zit, wat ik snap, en als dit echte vrienden zijn: bespreek het met ze!

Misschien komt er wel uit dat ze geen zin hebben in gehang in de kroeg, maar dat een dagje artis/weekendje weg/ filmpje pakken/uit eten wel erg in de smaak valt...

Ik snap best dat niet iedereen zin heeft in een avondje stappen maar je gezicht laten zien op een verjaardag vind ik wel zo netjes (en dan niet na een uurtje gaan omdat de kleine diarree heeft). Maar ook op simpele dingen als een middagje park hangen wordt moeilijk over gedaan.

Bespreekbaar maken vind ik lastig. Bij mijn betere vriendinnen heb ik het wel geprobeerd maar dan krijg je dat ze het geld beter kunnen besteden (ik geef daarentegen graag wat geld uit aan een afspraak met vrienden, terwijl wel ook geen mega-inkomen hebben), dat ze sochtends er vroeg uit moeten bla bla. Misschien moet ik er es dieper op doorvragen bij zulke antwoorden.

*pfff.. realiseert zich dat ze wel heel erg in de klaagmodus staat*
Haha ja, dat doe ik ook. Schoonmaakster vind ik niet nodig (en bovendien, het geld kan ik zelf goed gebruiken ) nadeel is alleen, net als met andere huisdieren, dat je toch geregeld even een stofzuiger en dweil door je huis moet halen. Echt, het zaagsel, hooi en stro kom ik overal tegen.

Gelukkig ben ik op stal ook onder de mensen ben best een sociaal type. Maar anyway, het is een tijdrovende hobby met veel verantwoordelijkheid naar je paard toe, maar zeker eentje die ik niet wil missen. En dat zal dan wel als consequentie hebben dat ik minder tijd te 'besteden' heb aan andere dingen. Ach, ik verveel me in ieder geval nooit.
quote:Kwinky schreef op 13 juli 2010 @ 22:15:

[...]

Helemaal mee eens.... Het klinkt zo cliché, maar een goede vriendschap betekent niet dat je elkaar wekelijks ziet. Het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Dat bedoel ik ook. Ik hoef niet iedere week de kroeg in maar af en toe een gezellige date met z'n allen geeft de vriendschap toch weer een oppepper? Dat heeft toch iedereen nodig? Dacht ik..
quote:Dove schreef op 13 juli 2010 @ 22:59:

Ik snap overigens ook best dat je druk bent als je kinderen hebt en genoeg andere dingen aan je hoofd hebt, maar het gaat er bij mij niet in dat als je écht wilt, je de dingen niet zo kan regelen dat je je vrienden nog regelmatig ziet.Psies! Het gaat om écht willen..
quote:siesa schreef op 13 juli 2010 @ 23:02:

[...]

Dat bedoel ik ook. Ik hoef niet iedere week de kroeg in maar af en toe een gezellige date met z'n allen geeft de vriendschap toch weer een oppepper? Dat heeft toch iedereen nodig? Dacht ik..

Mee eens... Soms zie ik er tegen op om met iemand af te spreken, maar als ik er eenmaal ben krijg ik ook vaak weer energie. En je hoeft ook niet altijd dingen te doen die energie kosten. Een avondje thuis eten en dan lekker op de bank hangen met een kop thee kan ook heel gezellig zijn.

En wat betreft verjaardagen. Ik blijf er bij dat dat nu juist een mooi vast, goed vooraf af te spreken, moment in het jaar is om elkaar te zien. En als je dan een vriendenclub hebt van 4 personen + aanhang, dan zie elkaar in ieder geval 8 keer per jaar
quote:siesa schreef op 13 juli 2010 @ 23:02:

[...]

Psies! Het gaat om écht willen..Ja dus ik vraag me af in hoeverre ze het dan nog echt willen?
Overigens, verjaardagsfeestjes en afspraken zijn altijd heel gezellig als ik er ben, en ik doe ook niet aan afzeggen (al helemaal niet last-minute!) het is alleen het idee van een volgeplande week wat me soms nogal benauwd, ookal zijn de meeste dingen die in die week gepland staan erg leuk.
quote:Zoomix schreef op 13 juli 2010 @ 23:15:

Overigens, verjaardagsfeestjes en afspraken zijn altijd heel gezellig als ik er ben, en ik doe ook niet aan afzeggen (al helemaal niet last-minute!) het is alleen het idee van een volgeplande week wat me soms nogal benauwd, ookal zijn de meeste dingen die in die week gepland staan erg leuk.

Misschien minder proberen te plannen en meer spontane acties ondernemen, of wordt dat lastig?

Als ik naar mijzelf kijk dan ben ik vaak moe als ik veel afspraken heb staan in een weekend. Heb ik niks staan, dan heb ik veel energie en ga ik alsnog dingen ondernemen. Toeval???
quote:Kwinky schreef op 13 juli 2010 @ 23:18:

[...]

Misschien minder proberen te plannen en meer spontane acties ondernemen, of wordt dat lastig?

Als ik naar mijzelf kijk dan ben ik vaak moe als ik veel afspraken heb staan in een weekend. Heb ik niks staan, dan heb ik veel energie en ga ik alsnog dingen ondernemen. Toeval???Dat herken ik. Niet zelden wordt een avondje 'niks' een lekkere terrasavond met een groepje vrienden. Mijn nieuwe uitdaging is dan ook om minder te plannen (behalve paardlief dan) en iets spontaner te worden.
quote:Nova78 schreef op 13 juli 2010 @ 21:51:

Skattie, ik bedoel het niet vervelend, maar ik betrap mezelf er ook wel eens op dat wij toch ook stiekem een beetje meer toetrekken naar vrienden mét kids. Daar ga je dan (overdag) andere dingen mee ondernemen. Dagje zwembad, dierentuin, kinderboerderij. Kan het niet zijn dat dat onder jullie vrienden ook een beetje zo speelt?

Ik heb het niet vervelend opgevat hoor. Maar geloof me, dit speelt onder vrienden met als zonder kinderen. En heus, niet iedereen houdt (meer) van hangen in de kroeg, dus vandaar allerlei voorstellen van ons (bootje varen, terrasje, eten bij ons thuis, concert/theaterkaartjes, you name it!)

Ik snap ook dat wanneer je kinderen hebt dat je sneller naar andere stellen met kinderen trekt, en logisch. Maar hé; we hebben het over 1 keer in de week/2 weken....dat moet tochte regelen zijn?
quote:Kwinky schreef op 13 juli 2010 @ 22:15:

[...]

Helemaal mee eens.... Het klinkt zo cliché, maar een goede vriendschap betekent niet dat je elkaar wekelijks ziet. Het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit.

Nou, hierover heb ik dus ook nagedacht:

Túúrlijk, in de basis heb je gelijk en dat is zeker het uitgangspunt van de vriendschap. Echter, als ik een bepaalde vertrouwensband met iemand wil hebben, moet ik degene met enige regelmaat zien om te (laten) weten wat er in ieders leven speelt.

Ik merk dat bij de long-distance-vrienden waarmee ik hoofdzakelijk meer bel/sms dan ze persoonlijk zie, bij een persoonlijke afspraak alleen maar aan het ophalen ben van nieuwtjes dan echt quality-gesprekken.

Nou, goed dit is mijn visie. Ik merk gewoon dat de hechte vriendschap kan verwateren als je elkaar niet regelmatig ziet.
Wat je trouwens ook niet moet vergeten is dat sommige mensen ook nog veel familie "verplichtingen" hebben.

En als je ook nog verschillende vrienden/ vriendengroepen hebt. Ik merk wel dat je dan soms goed moet plannen.
quote:Skattie schreef op 13 juli 2010 @ 23:29:

[...]

Nou, hierover heb ik dus ook nagedacht:

Túúrlijk, in de basis heb je gelijk en dat is zeker het uitgangspunt van de vriendschap. Echter, als ik een bepaalde vertrouwensband met iemand wil hebben, moet ik degene met enige regelmaat zien om te (laten) weten wat er in ieders leven speelt.

Ik merk dat bij de long-distance-vrienden waarmee ik hoofdzakelijk meer bel/sms dan ze persoonlijk zie, bij een persoonlijke afspraak alleen maar aan het ophalen ben van nieuwtjes dan echt quality-gesprekken.

Nou, goed dit is mijn visie. Ik merk gewoon dat de hechte vriendschap kan verwateren als je elkaar niet regelmatig ziet.

Ik begrijp wat je bedoelt. Vriendschap kan inderdaad verwateren, wanneer je elkaar niet regelmatig ziet. Anderzijds hoef ik niet iemand in real life te zien om nieuwtjes te bespreken. Doordat één van mijn beste vriendinnen aardig ver bij mij vandaan woont bellen we wekelijks met elkaar en als we met elkaar afspreken, dan is dit vaak voor een hele dag of 2 dagen. Dan heb je ook veel quality gesprekken. Oké ik had het leuker gevonden als we elkaar vaker konden zien, maar ik ben toch blij dat we nog steeds zo'n goede vriendschap hebben.

Ik denk dat het meer met de persoon te maken heeft, dan met het aantal face to face momenten...
anoniem_108834 wijzigde dit bericht op 13-07-2010 23:36
Reden: Iets te snel het bericht verzonden..
% gewijzigd
Ik denk dat je moet accepteren dat jij en je vrienden ouder worden en in andere levensfases belanden. Voor mij ook erg herkenbaar hoor, met als verschil dat ik altijd in mijn achterhoofd heb gehouden dat die verandering zou gaan optreden (ondanks beloftes dat het anders zou zijn). Volgens mij kan je daar weinig tegen doen, ik heb de indruk dat je een beetje in een bepaalde nostalgie blijft hangen. Maar het leven gaat verder, levensfases veranderen, vrienden veranderen...volgens mij is dat gewoon het leven.
@letgo: ik heb me dit ook afgevraagd.. of ik niet ergens in blijf hangen.. maar ik vind dit te negatief klinken. Alsof ik blijf stilstaan. En dat is niet zo. Ik heb alleen wel nog steeds de behoefte om leuke dingen te doen en ik vind het vreemd dat anderen dat veel minder hebben (en dat niet eerlijk zeggen maar gewoon afbellen met halve redenen). En dat zal ik inderdaad moeten accepteren (of andere vrienden moeten zoeken ).
@Siesa: mensen veranderen, omstandigheden veranderen. Dat is doodnormaal. Dat wil niet zeggen dat men geen vrienden meer wil zijn, maar dat de prioriteiten anders komen te liggen. Je gaat toch ook niet meer elke week twee keer tot in de diepe uurtjes stappen? Ik ga ervan uit dat vriendschappen een bepaalde flow hebben: je komt elkaar tegen, hebt een geweldige click, een bepaalde tijd doe je heel veel met elkaar, daarna verandert de situatie (kinderen, verhuizing, baan, whatever) en verwatert een vriendschap min of meer... Niet dat je ruzie krijgt of elkaar nooit meer ziet, maar het word minder. (alhoewel je elkaar soms écht nooit meer ziet, door verschillende omstandigheden). Dat is volgens mij zoals het altijd gaat en is ook helemaal niet erg. Van mijn héle grote vriendengroep toen ik een jaar of 20 was, zijn er nu nog een paar over die ik vrij regelmatig zie. Waarom? Wij zijn verhuisd naar een andere stad, sommigen kregen kinderen, anderen kregen een enorm drukke baan en maakten echt carriere. Toch vind ik niet dat die vriendschappen over zijn. Het is alleen minder intens. In onze nieuwe stad hebben we ook weer vriendschapsbanden opgebouwd, en dat is ook goed.

Vrienden zijn nu eenmaal geen familie, er is minder 'moeten' in een vriendschap (ok, dat klinkt heel erg raar, maar wat ik bedoel is dat je familie áltijd blijft en vriendschappen nu eenmaal niet...)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Klinkt bekend.
AH! Heel herkenbaar, ik ken de frustraties. En dan ben ik nog vijf jaar jonger en zijn er nog geen kinderen in de vriendengroep. Mijn vrienden zijn gewoon al vroeg ( eigenlijk sinds ze aan de man/vrouw zijn) 'bejaard' geworden.

Het mag tegenwoordig geen tijd/geld of moeite kosten en te ver vooruit plannen is niet leuk want dan voelen ze zich zo 'gebonden' Argh. Vraag me al jaren af waarom ik er nog aan blijf trekken, ik denk voor die sporadische momenten dat het wel leuk is en omdat je toch een jarenlange geschiedenis samen hebt en dat niet zomaar weg wilt gooien..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven