Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik geloof dat we aan het standaardrijtje 'waar kunnen vrouwen met een kind van een maand of 4/5 waarbij de borstvoeding ineens niet meer zo soepel loopt' behalve regeldagen - 4-maandendip - menstruatie nóg iets moeten toevoegen. Zie een topic op deze pijler met paarden en sneltreinen
Inderdaad. Ik hoor het nog best vaak (en geef nu ook maar toe dat ik er een tijdje terug ook al een test tegenaan heb gegooid ivm productiedip en uitblijvende menstruatie, terwijl ik toch echt een koperspiraal heb)
Dank voor je felicitaties Wen!

Ik begin echt wel een uitzondering te worden geloof ik, met ruim een jaar lang BV:)

Geen stuwing, klinkt ook wel erg aantrekkelijk, dat vond ik echt vreselijk. 2 van die keiharde borsten die op springen stonden.

Hopelijk bestaan er toch nog ervaringsdeskundigen? ....
Hallo allemaal,

ik lees regelmatig even mee op dit topic, maar had niet echt gedacht dat ik het zelf nodig zou hebben, maar dan toch:-). Heb mijn dochter zonder problemen 8 maanden gevoed en ben nu ruim 2 maanden ook moeder van een prachtige zoon. Hij groeit goed (ruim 7 kilo en 64 cm, een behoorlijke knaap dus) en geef hem borstvoeding. Toch heb ik vaak het idee dat hij er niets aan vindt. Voornamelijk de laatste 3 weken, ik leg hem aan, hij lijkt te willen drinken, maar zodra hij probeert te happen begint hij te schreeuwen en als hij uiteindelijk drinkt houdt hij er na 5 minuten ook weer mee op. Ik denk dus aan spruw, maar kan niets vinden wat daarop wijst (de huisarts ook niet), zelf heb ik nergens last van en hij heeft ook geen witte aanslag. Vorige week wilde hij om de 2 uur drinken, heb ik ook aan toe gegeven, inmiddels wil hij dat niet meer en drinkt voor mijn gevoel ook heel weinig (wil maar 1 borst 5 minuten en that's it) en ik blijf met heel veel melk over. Hij plast wel gewoon goed, dus tja. Maar die onrust aan de borst. Wat kan ik daar aan doen? Heb zelf geen zin om hem meer aan te leggen omdat hij dat toch niet schijnt te willen (fles weigert meneer trouwens ook gewoon, dus kolven en geven is ook al niets). Ben dus veel meer aan het puzzelen en vechten als destijds met mijn dochter en ben ergens ook bang dat hij op den duur te weinig drinkt. Hij krijgt ook nog steeds 3 x een nachtvoeding, dus voedt hem plusminus 7 x op een dag (vorige week wel 12 keer), maar hij is altijd heel erg onrustig aan de borst. Wie weet raad?
Shit. Ik vind gewoon een bekertje gekolfde melk van 9 dagen oud in mijn koelkast. Nu snap ik waarom ik laatst zo weinig had mee te geven naar het kdv.
balen is dat he dat je het dan zo weg kan mikken in de gootsteen
quote:Zusje22 schreef op 14 juli 2010 @ 11:17:

Ik heb een dochter die afgelopen weekend 1 is geworden en die dus ook al zo lang BV krijgt. Super natuurlijk, want dat had ik echt nooit verwacht. Van te voren leek 6 mnd me al geweldig, maar uiteindelijk vliegt het jaar om. Ook ben ik nog niet echt van plan om te stoppen, ze geniet er zo van, ik zou het zielig vinden. En 2 a 3 x per dag voeden is wel vol te houden.

Maar... nu blijk ik weer zwanger te zijn! Ik vraag me af of ik er wel zin in heb om straks 2 kindjes aan de borst te hebben. En zal dochter het wel accepteren dat haar broertje/zusje de borst krijgt? En als ik de baby dan ook weer een jaar BV ga geven, geef ik achter elkaar 2,5 jaar BV. Ik weet eigenlijk niet of ik daar wel zo'n zin in heb. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat mijn dochter er zelf een x mee gaat stoppen voorlopig, ze vindt het veel te lekker!

Waardoor ik er nu ook even wat minder zin in heb, is doordat ik gevoelige tepels heb door de zwangerschap. En dochter is erg druk tijdens voeden, ze geen 2 tellen stil. Maar dat is misschien de leeftijd?

Kortom; ervaringen gevraagd!

Zusje, van harte!

Ik heb Mini gevoed tot zij 16 maanden was. Zij is toen zelf gestopt. Op dat moment was ik 16 weken zwanger, dus ik heb een groot deel van de zwangerschap gevoed. Die pijnlijke tepels was idd niet heel fijn. Dat je dochter druk is tijdens het voeden komt misschien omdat er geen of weinig melk is? Ik denk dat Mini is gestopt omdat er niet meer zo veel melk was. Ze kreeg idd al niet heel vaak meer en ze gaf zelf bij de voeding voor het slapen gaan aan dat ze niet meer wilde. Ze heeft nog wel een tijdje 's nachts gedronken, maar dat hield dus met 16 weken zwangerschap op. Ik had graag willen tandemen, dus ik heb tijdens de zwangerschap wel aangeboden. Ook nu Dennis 9 weken is bied ik het nog wel eens aan, maar meer dan een gegeneerd minihapje zit er niet in. Ze krijgt wel af en toe wat afgekolfde melk, dat vindt ze wel interessant.

Wat ik fijn vond was dat ik de 2e keer heel wat zekerder was. Bij Mini had ik een flinke overproductie en dat had ik dit keer ook. Ik herkende bij Dennis de signalen en wist ook meteen wat te doen. Mijn lichaam wist het ook nog goed. Ik heb wel stuwing gehad, jammer genoeg dus geen dreumesje om het weg te drinken, maar minder dan de vorige keer.

.
quote:HayatM schreef op 14 juli 2010 @ 15:30:

Hallo allemaal,

ik lees regelmatig even mee op dit topic, maar had niet echt gedacht dat ik het zelf nodig zou hebben, maar dan toch:-). Heb mijn dochter zonder problemen 8 maanden gevoed en ben nu ruim 2 maanden ook moeder van een prachtige zoon. Hij groeit goed (ruim 7 kilo en 64 cm, een behoorlijke knaap dus) en geef hem borstvoeding. Toch heb ik vaak het idee dat hij er niets aan vindt. Voornamelijk de laatste 3 weken, ik leg hem aan, hij lijkt te willen drinken, maar zodra hij probeert te happen begint hij te schreeuwen en als hij uiteindelijk drinkt houdt hij er na 5 minuten ook weer mee op. Ik denk dus aan spruw, maar kan niets vinden wat daarop wijst (de huisarts ook niet), zelf heb ik nergens last van en hij heeft ook geen witte aanslag. Vorige week wilde hij om de 2 uur drinken, heb ik ook aan toe gegeven, inmiddels wil hij dat niet meer en drinkt voor mijn gevoel ook heel weinig (wil maar 1 borst 5 minuten en that's it) en ik blijf met heel veel melk over. Hij plast wel gewoon goed, dus tja. Maar die onrust aan de borst. Wat kan ik daar aan doen? Heb zelf geen zin om hem meer aan te leggen omdat hij dat toch niet schijnt te willen (fles weigert meneer trouwens ook gewoon, dus kolven en geven is ook al niets). Ben dus veel meer aan het puzzelen en vechten als destijds met mijn dochter en ben ergens ook bang dat hij op den duur te weinig drinkt. Hij krijgt ook nog steeds 3 x een nachtvoeding, dus voedt hem plusminus 7 x op een dag (vorige week wel 12 keer), maar hij is altijd heel erg onrustig aan de borst. Wie weet raad?

Hoi Hayat,

Allereerst, kolere, ik dacht dat ik een reus had, maar dat is een dwerg met 6300 gram en 62 cm bij 9 weken .

Ten tweede, Dennis drinkt ... geen idee hoe vaak, maar zeker vaker dan 7 x op een dag. Ik tel niet, maar er zijn momenten op de dag dat hij er een uurtje tussen laat en andere momenten wat langer. 's Nachts soms 5 a 6 uur, maar ook vaak genoeg dat hij 2, 3 of 4 keer komt. Dus, zo vaak als hij drinkt klinkt me heel normaal in de oren.

Verder denk ik dat jouw productie flink omhoog is gegaan doordat hij met de warmte zo veel heeft gedronken en dat hij nu in 5 minuten verzadigd is. Die onrust aan de borst is misschien wel omdat er zo veel melk is, misschien komt het ook erg snel?

Voorlopig gewoon blijven doen wat je nu doet. 1 borst per keer, misschien als hij snel weer komt dezelfde kant geven. Dan stabiliseert je productie weer. En voor de nachten, zie blz 1 om ze beter door te komen.
Hoi dames,

Bijna drie weken geleden ben ik bevallen van een prachtige dochter K. De borstvoeding is niet goed op gang gekomen door verschillende oorzaken.Ik kolf dagelijks 200-250cc borstvoeding en dat geven we in flesjes. Daarnaast voeden we bij met kunstvoeding. Omdat de productie nu nog steeds niet oploopt, heb ik overleg gehad met een laktatiekundige wat ik kan doen om de productie te verhogen.

Vrijdag komt de lk langs om te helpen met aanleggen. En daarnaast adviseerde de lk om te beginnen met domperidon om de borstvoeding ook te stimuleren. De huisarts geeft me domperidon voor 3 dagen.

De bedoeling is dat ik K volledig (of zo volledig mogelijk) borstvoeding ga geven. Dus alle stimulatie om de productie te verhogen is welkom.

Nu lees ik verschillende berichten over het gebruik van domperidon. Stel ik ga het gebruiken, is drie dagen dan genoeg om de bv te stimuleren?

En zijn er succesverhalen van mensen die bij het gebruik van domperidon en (opnieuw) aanleggen?
Helianthus, ik weet er niet veel van maar wel dat je wel langer dan drie dagen Domperidon moet slikken om effect te merken. Je kunt ook op borstvoeding.com kijken, daar staat ook nog een combinatie van middeltjes (fenegriek en gezegende distel) die de melkproductie verhogen, en andere tips.

Er zijn best veel mensen die succesvol relacteren, het is zeker niet onmogelijk. Veel succes! (en nog van harte!)
Helantius: hoe vaak kolf je nu? Bij mij werkte domperidon goed, ik kreeg het voor 10 dgn. Zelf verwacht ik dat 3 dgn te weinig is, maar ik zou je lk om advies vragen vwb dosering.

Wat bij mij ook goed werkte was gewoon echt iedere 2 uur kolven in het begin. Heb je een dubbelzijdige electrische kolf? Dat is wel aan te raden voor het ft kolven en het op gang brengen van je melkproductie. De medela symphony is hier get beste voor, daarna komt de ameda lactaline, volgens mijn lk dan he?

En clusterkolven: voor de tv met thee en wat lekkers en dan 7-5-3-1 kolven. 7 minuten ene borst, 7 min andere borst, 5 min ene borst, 5 min andere borst etc. Of bij een dubbele electrische 7 min kolven, 7 min rust. Het gaat hier om het zo vaak mogelijk opwekken vh toeschietreflex. Na een paar dagen kun je dan een toename van melk merken.

Hopelijk kan je lk goed helpen bij opnieuw aanleggen en dat is de allerbeste manier om meer melk aan te gaan maken. En veel fijner natuurlijk!

Succes!
Soof ik vind het zo leuk dat je nog steeds enthousiast je kennis en ervaring hier deelt
Haha dank je yam. Ik vind het leuk om te doen en heb met toch best wel veel ellende een hoop geleerd over bv. Ik deel dat graag als ik andere moeders daar mee help. Eigenlijk geef ik in mijn hoofd nog bv
ik vind het echt fantastisch dat je mensen wilt helpen met jou kennis. want meid wat heb je een gedoe gehad ! (en daar dan ook weer veel van geleerd)

even off topic hoe is t met yamo , bevalt ie nog steeds?
Ik heb goede ervaringen met domperdon en opnieuw aan de borst krijgen. Mijn dochter heeft tot tweemaal toe een week de borst geweigerd na een logeernachtje bij opa en oma. Door het (alleen maar) kolven liep de productie terug en met domperdion krikte ik het weer op zodat het ook makkelijker toeschoot.
Bedankt voor de snelle reacties! Ik dacht zelf ook al dat 3 dagen misschien wat weinig is, maar dat ga ik zeker ook overleggen met de lk en ik ga er ook pas mee beginnen als de lk is geweest.

@ Wen; ik ben al op die site geweest, maar zal nog even wat gerichter zoeken. Dank voor de tip!

@ Sophy: Ik kolf nu om de 2-3 uur, 's nachts alleen als K. gevoed wil worden (om de 4 uur). Hoevaak per dag dat hou ik niet bij, maar vandaag wordt het 8-9x.

Ik heb vorige week al 2 dagen om de 2 uur gekolft, maar dat gaf geen resultaat. Ik gebruik voor het kolven de medela symphony (gehuurd). Het clusterkolven heb ik nog niet van gehoord en dus ook nog niet geprobeerd. Ik heb ook een probleem met de toeschietreflex. Ook met neusspray heb ik die niet. (de eerste vier dagen met aanleggen van K. heb ik ook geen toeschietreflex gehad).
@ Lara: Hoelang heb je de domperidon gebruikt? En het doet me goed om te lezen dat het opnieuw aanleggen succesvol is geweest bij jou!
ik heb de eerste 2 weken na m'n bevalling domperidon gebruikt werkte goed maar weet eigenlijk niet meer echt wanneer het ging werken maar na 2 weken waren m'n pillen op en ben ik het gewoon gaan proberen zonder domperidon en toen had ik dus gewoon genoeg
Ik gebruik nu al een tijdje Domperidon, maar ik geloof dat het toen na een week was. Ik weet het eigenlijk niet. Ik ben niet zo'n held in kolven, dus de Domperidon heb ik nodig voor de productie. Ik heb nu ook een spray gevraagd aan de ha.

Domperidon kun je trouwens gewoon zelf halen bij de apotheek.

Ik heb mijn dochter in eerste instantie steeds aangelegd en dat weigerde ze pertinent. Vervolgens gaf ik haar de fles in dezelfde houding als dat ik voed en met haar hoofd tegen mijn blote borst. De eerste keer hapte ze alsnog aan na wat uit de fles te hebben gedronken (dat was na een week) en de tweede keer hapte ze direct, maar toen stroomde de melk al wel.

Je zou de ook kunnen proberen de tsr op te wekken door te kolven. Of komt er echt helemaal niets? Heb je al geprobeerd warme kompressen op je borst te leggen? En welke flessen gebruik je? Je kunt overwegen de Tommee Tippee te nemen, of de Breast Flow. Dan heb je misschien kans dat ze iets minder lui wordt.

(Jeetje, ik ben echt maffia geworden. Ik heb zowaar ook een keer een advies! )
Oh en mijn apotheek doet nu ineens moeilijk over domperdion zonder recept. Ik ga dus nu naar een andere of bestel het op internet.
haha lara, maffia

Ik heb hier trouwens nog Domperidon liggen, kan het zo opsturen (of is dat illegaal??? )

Helantius: als je het enigszins op kan brengen zou ik proberen 's nachts een keer extra te kolven. Dan maak je extra hormonen aan die je productie ten goede komen en je kolft een keer vaker. Maar ik kan me voorstellen dat het misschien wat veel gevraagd is, ik had het daar iig vrij snel mee gehad evt zou je dat 1 of 2 nachten kunnen doen.

Clusterkolven is wel echt een aanrader. En vwb live voeden en geen tsr, daar kan je lk idd goed op adviseren. Die van lara vind ik ook een goede; eerst het tsr 'opkolven' en dan aanleggen. maar dat gaat je lk ook allemaal wel zeggen denk ik Is wel een specifiek probleem inderdaad, lastig meid, maar alle petjes af voor je doorzettingsvermogen!

Goede flessen gebruiken kan zoals lara zegt ook de kans vergroten dat je baby weer aan de borst komt. Breastflow heb ik zelf hele goede ervaringen mee.

Zet m op he?!

Yamuna: tnx voor het compliment de yamo bevalt nog, maar met dit warme weer gebruik ik het niet. Ze is nog steeds geen turbofan, maar wie weet komt dat nog Ze is gewoon niet echt fan van tegen mij aangeplakt zitten. Als ik haar wil knuffelen heeft ze daar vaak ook geen zin in. Er is zoveel te doen en te zien, die mama van mij ken ik nou wel denkt ze vast Vind ik wel heel erg jammer hoor, denk nog vaak met weemoed aan de avnden dat ze alleen maar bij mij wou zijn

Vrijdag gaan we op stap, dus dan neem ik hem mee als het geen 30+ graden is. Dan ligt ze een stuk lekkerder in de kinderwagen.

Ik had er nog een vraagje over: deze kon ook als rugdrager toch? Of heb ik dat zelf verzonnen? En kan je deze ook met het gezichtje naar voren gebruiken?

Sorry voor offtopic!
Goed om te weten dat Domperidon ook verkrijgbaar is zonder recept. Maar waarom zou de huisarts het dan maar voor 3 dagen voorschrijven? (Die vraag kan ik natuurlijk beter aan de huisarts stellen ) Ik wacht de lk af en als ik voor meer dan 3 dagen nodig heb, dan bel ik wel met de huisarts. Dan kan ik ook vragen waarom er maar voor 3 dagen is voorgeschreven.

Er komt dus wel melk bij het kolven vrij, maar ik voel niet de toeschietreflex, zoals hij omschreven wordt.

We gebruiken nu difrax-flessen, maar ik zal eens kijken naar de Tommy Tippee flessen. Ik heb er wel van gehoord, maar dat is het dan ook.

En je doet het goed hoor, advies geven! Kun je dus gewoon mee door blijven gaan!
@ Sophy: 's Nachts nog een keer extra kolven zal ik bespreken met de lk. Ik sta daar nu niet echt om te springen, omdat ik de 3 uurtjes die er tussen de voedingen in zit eigenlijk ook al niet genoeg vind. Ik word best wel labiel van het slaaptekort. Ook ben ik nog aan het herstellen van een heftige bevalling.

Ik hoop dus ook dat de borstvoeding goed gaat lopen, zodat ik 's nachts niet meer dubbel werk heb (en voeden en kolven), maar dat ik haar gewoon uit haar wiegje kan halen en aan kan leggen.

Clusterkolven zal ik bespreken met de lk.

Wat fijn dat jullie allemaal zulke goede adviezen hebben!
Tommee Tippee hebben ze bij de Etos.

Ik heb wel eens dat de melk wel vrij komt en er pas na een eeeuwige tijd een tsr komt (kwam ik achter toen ik rustig zat te internetten/ kolven en de kolf aan liet staan. Misschien is dat een idee?

Sophy: als je over hebt...graag! (hoewel het ook tegen misselijkheid helpt, dus wellicht komt het nog eens van pas?)

* oe! illegaliteiten op het bv-forum! *

En nu ga ik een beetje rust nemen. Dat is namelijk ook heul belangrijk voor de productie
Oh en kan je man niet een fles geven terwijl jij kolft? Twee keer zo klaar en gedeelde smart is halve smart!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven