Prijsverschil autostoeltjes

23-10-2007 21:30 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor onze dochter van 10 maanden hebben we net een autostoeltje gekocht, de maxi-cosi Tobi voor ongeveer ¤ 250,-. Mn vriendin kocht in dezelfde week een nieuw stoeltje bij een supermarkt voor ¤ 25,-

Ze vondt ons stoeltje belachelijk duur maar ik zei dat het wel om de veiligheid van je kind gaat waarop zij antwoorde dat hun stoeltje ook wel getest moet zijn omdat het anders niet verkocht mag worden in de winkel.

Ok nu zal ik heus wel iets betalen voor de naam Maxi-cosi maar er zal toch nog wel meer verschil in zitten voor dat prijs verschil!?!

Mn vriendin zegt dan nou ze zien er toch bijna hetzelfde uit?!?!

Wie heeft er goede argumenten om wel een duurder (in mijn ogen beter) autostoeltje te kopen?
Mirjam, die van ons kan wel tegen de rijrichting in hoor, alleen kan dochter daar echt niet tegen. En ik weet ook niet of het isofix bevestigingsding dan nog werkt of dat je dan met gordels moet werken, maar volgens mij kan allebei. zal het vanavond even vragen. (ik ben zo'n kluns met dat soort dingen)

Dit is de BeSafe Izi Combi X1 (hele mond vol). Die kan tegen de rijrichting in geplaatst worden.

Hij is al geschikt vanaf 0 maanden maar volgens de anwb zijn dat soort stoelen voor hele kleine kinderen niet geschikt omdat ze te breed zijn. Wel een goede oplossing voor baby's die al heel jong uit de maxi-cosi gegroeid zijn.

Hij kan tot 4 jaar en hij kan ook met de rijrichting mee als de beentjes bijvoorbeeld echt te lang worden.

Ik heb echt een uur gezocht, zelfs in het zweeds en russich om hem te vinden en ik heb hem tot nu toe maar via 1 nederlandse site gezien waar hij 399 euro kost

baby-s

Ik ga nog even kijken of hij in Duitsland al getest is want de ANWB heeft hem nog niet getest.
In Duitsland is hij beter te verkrijgen, hier voor 299 euro:

Preisroboter

Dat is ongeveer net zo duur als de priorifix van maxi cosi. En geen isofix dus voor alle auto's geschikt.
http://www.test.de/themen.../1538651/1546329/1540691/

Voor de grote baby-spullen-aankopen heb ik áltijd gezocht naar de resultaten op www.test.de Dit is de site van de Stiftung Warentest in Duitsland. Als je hier naar dingen zoekt dan kom je vaak veel meer merken tegen, die beter uitkomen dan de meuk die in Nederland te koop is.

De "beste koop" voor bijvoorbeeld een fietsstoeltje volgens de Consumentenbond was een middelmaatje in de Duitse test (het rapportcijfer was hetzelfde -geconverteerd, een 1 is beter dan een 6-) maar in Duitsland waren gewoon betere fietsstoeltjes te koop.

Als je via test.de iets hebt uitgezocht zou je, als je niet in de buurt van Duitsland woont, eens kunnen kijken op de sites van Jako-O of Baby-Walz.
Overigens heb ik twee autostoeltjes, een gedateerde Römer (overgenomen), en een volgens de laatste normen nog net toegestane blauwe Jip&Janneke (2003, nieuw gekocht). Eerlijk gezegd gebruiken we de gedateerde Römer liever, die zit veel beter dan de Jip&Janneke.
Oh, over "prijsverschillen" herinner ik me ineens nog iets.

Toen ik op zoek ging naar een fietsstoeltje kwam ik er op test.de achter dat de Stiftung Warentest een fietsstoeltje compleet afgekeurd had. Het voldeed wel aan de "wettelijke eisen", maar had zoveel afwerkings- en gebruiksproblemen dat zij het afraadden. Vervolgens werd dit stoeltje niet meer in Duitsland verkocht, dus gedumpt in Nederland bij de Lidl.

Mijn collega had het gekocht en met een kwade kop teruggebracht, met mijn geprinte artikel in de hand. Ze was er al eerder mee teruggeweest, toen wilde Lidl er niets aan doen, maar nu ineens wel. Geld terug, geen probleem.

kinderfietszitje

Dan weet je ook meteen waar sommige prijsverschillen vandaan komen.
quote:moppetoet schreef op 24 oktober 2007 @ 21:28:

http://www.test.de/themen.../1538651/1546329/1540691/

Voor de grote baby-spullen-aankopen heb ik áltijd gezocht naar de resultaten op www.test.de Dit is de site van de Stiftung Warentest in Duitsland. Als je hier naar dingen zoekt dan kom je vaak veel meer merken tegen, die beter uitkomen dan de meuk die in Nederland te koop is.

De "beste koop" voor bijvoorbeeld een fietsstoeltje volgens de Consumentenbond was een middelmaatje in de Duitse test (het rapportcijfer was hetzelfde -geconverteerd, een 1 is beter dan een 6-) maar in Duitsland waren gewoon betere fietsstoeltjes te koop.

Als je via test.de iets hebt uitgezocht zou je, als je niet in de buurt van Duitsland woont, eens kunnen kijken op de sites van Jako-O of Baby-Walz.

Volgens mij is dit exact dezelfde test als de anwb 2007 test. Die test hebben ze in samenwerking met de duitse tester gedaan.

Als het goed is zouden daar de stoeltjes dus hetzelfde uit moeten komen.

Het "tegen de rijrichting" zitje tot 4 jaar staat hier ook nog niet in. Ik ben benieuwd wanneer ze die gaan testen.
quote:Mirjam762 schreef op 24 oktober 2007 @ 09:28:

Dochter van 9 maanden gaat pas met ca. 18 maanden ofzo (als ze 9 kilo weegt) over in een autostoeltje, maar dan wel in eentje die ik tegen de rijrichting in kan zetten. Weet iemand waar ze dit soort stoeltjes verkopen? (dan kan ik me alvast een beetje oriënteren)

Onze dochter was met 9 maanden al bijna 10 kilo en 73 cm. Ze heeft een lang bovenlijf en korte beentjes. Dus haar hoofdje zat met 10 maanden al op de rand.... Dat is ook niet echt veilig.

Overigens vind ik het voor mezelf wel veel prettiger dat ze vooruit kijkt. Ik had wel een scheerspiegel tegen de hoofdsteun hangen, zodat ik via de binnenspiegel naar haar kon kijken, maar vind het prettiger dat ik haar nu gewoon in de binnenspiegel zie. Zeker bij lange ritten, dan zetten we haar achter de bestuurdersstoel, kan ik er makkelijk bij.

Ik denk dat veel kinderen misselijk worden van achteruit rijden. In de babystoel is dat nog niet zo'n probleem omdat ze dan liggen, maar in de autostoel zitten ze veel rechter op....
quote:pebbles10 schreef op 24 oktober 2007 @ 21:15:

In Duitsland is hij beter te verkrijgen, hier voor 299 euro:

Preisroboter

Dat is ongeveer net zo duur als de priorifix van maxi cosi. En geen isofix dus voor alle auto's geschikt.als isofix past in je auto, is dat altijd veiliger dan met autogordels. Maar ja, moet je het wel hebben natuurlijk.
Pebbles, bedankt voor het speurwerk! En Irenek, ik kan het me voorstellen hoor, dat je liever je kindje goed zit. Maar persoonlijk vind ik het nog plezieriger te weten dat mijn kindje op de allerveiligste manier vervoerd wordt. Dat van je kindje niet zien, kan toch simpel worden opgelost met een spiegeltje? Je hebt speciale spiegeltjes die je op de achterbank bevestigt, zodat je je kindje goed kan zien.
Up

Ik zag dat je hem al gevonden had Mirjam

Ik ben alleen benieuwd of het stoeltje wel goed uit de test komt maar ik denk dat we daar niet op kunnen wachten want die testen komen meestal in mei ofzo naar buiten, dan zijn we al wel over waarschijnlijk.
En voor de spiegeltjes om je kind te zien als die tegen de rijrichting in zit :

http://www.easy2travel.nl/diversen.html

Zowel in leuke knuffelvorm of goedkoper met alleen een spiegeltje.

Wij hebben voor de maxi cosi de simpele versie van 11 euro, werkt prima.
quote:arwen173 schreef op 25 oktober 2007 @ 08:15:

[...]

als isofix past in je auto, is dat altijd veiliger dan met autogordels. Maar ja, moet je het wel hebben natuurlijk.

Als tegen de rijrichting in zoveel veiliger is dan vraag ik me af wat het veiligst is:

Met de rijrichting mee MET isofix

Tegen de rijriching in ZONDER isofix.

hmmm interessant, ik zal het eens navragen (vriend is van de testen en van de autostoeltjes keuze)..
Volgens mij is het voordeel van Isofix dat je zeker weet dat het stoeltje goed in de auto bevestigd is, terwijl dat met een stoeltje dat met autogordels vastgemaakt moet worden kennelijk niet altijd goed gedaan wordt.

Ik las elders nog iets over veilige en minder veilige auto's; daar stond laatst iets over in een autoblaadje. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat een auto die een paar jaar geleden nog zeer veilig was, nu voorbijgestreefd is door nieuwere modellen auto's. Voorbeeld werd aangehaald van een crashtest tussen een Volvo 850 en een nieuw model Renault Clio; die Clio kwam vele malen beter uit de botsing dan de Volvo..
Ben ook op zoek naar een autostoeltje en toen ik die reportage op tv zag, was ik er zeker van om een stoeltje te kopen dat tegen de rij richting in staat. Heb niet de hele topic gelezen, maar deze worden vooral veel gebruikt in scandinavie, dus misschien dat er een of ander zweeds of noors bedrijf bestaat die deze stoeltjes kan leveren ? Moet zelf ook snel op zoek, want mijn dochtertje past bijna niet meer in de maxicosi.
Zie dat je er al een gevonden hebt... super !!
Weet iemand hoe dat nou zit met stoeltjes van voor 2003?

Wij hebben zelf onlangs de Mc Toby gekocht voor onszelf. Rib uit je lijf, maar ja, om knagende gewetens voor te zijn, hebben we toch maar de duurste gekocht, haha. De verkoper bij Prenatal zei trouwens dat de veiligheid eigenlijk niet zoveel uitmaakte, zij verkopen alleen goedgekeurde stoelen en het verschil zit hem dan meer in gebruiksgemak, kleur en natuurlijk merknaam. En aangezien je zo'n stoeltje toch jarenlang gebruikt en daarna nog voor een tweede of derde kind, is het de investering ook wel waard.

Maar mijn moeder wil ook een stoeltje in de auto voor als zij oppast. Nu heeft ze er via marktplaats 1 gekocht, een hele oude, voor 25 euro.. Ziet er nog prima uit, maar hij is dus wel vrij oud al. Mag je die nog wel gebruiken? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet zo is, want dan zou iedereen die een stoeltje van zijn eerste kind heeft van voor 2003, dat voor een tweede kind niet meer mogen gebruiken. Maar weet iemand hier meer over?
..
Een tweedehands stoeltje waarvan je niet weet wat er mee gebeurd is zou ik nooit kopen. Als je ooit een aanrijding hebt gehad kan een stoeltje niet meer deugdelijk zijn. Ik heb zelf ook 2 tweedehands stoeltjes maar die heb ik wel overgenomen van collega's en ik weet zeker dat daar niets mee is gebeurd.
Ik heb een tijdje geleden ergens gelezen (dit forum?) dat stoeltjes ouder dan vijf jaar niet veilig meer zouden zijn. Net zoals met motorhelmen. Ik heb op ons stoeltje gekeken of er een productiedatum op staat en dat kan ik niet vinden. Tevens vraag ik me af of een "nieuw" stoeltje misschien ook al niet een jaar of langer in een of ander magazijn staat.

Zoals reizigster zei: wie weet hier meer over?
De stoeltje wat Pebbels heeft laten zien, verschilt nogal in prijs. Op de duitse website is het het goedkoopst, in de folder van het bedrijf wat ze levert zijn ze het duurst (449,-). Het loont de moeite om even rond te kijken.

Op hun website kun je ook zoeken naar dealers in de buurt.

Ik kan geen link plaatsen, daarom de hele website.

www.kinderveiligheid.nl

Dan even verder klikken op de BeSafe.
Je had hem dus al gevonden Ris.

Belachelijk he, dat er bijna 200 euro verschil kan zitten in hetzelfde stoeltje.

Willen jullie deze ook gaan halen?

Ik vind het alleen jammer dat hij nog nergens getest is.
Over oude stoeltjes: voor zover ik weet wordt kunstof broos na een aantal jaar en is het daarom niet meer zo stevig als hij ouder is. Volgens mij wordt inderdaad een jaar of 5 aangehouden.

@reizigster: wel een gek advies dat de veiligheid van de autostoeltjes niet verschilt. Zelfs die goedkope dingen van de bouwmarkt voldoen aan de europeese veiligheidseisen en dat zegt niks. Ook blijkt er uit de jaarlijkse anwb autostoeltjes test dat er wel degelijk heel veel verschil in veiligheid zit tussen de stoeltjes.

In Amerika zijn er aardig wat stoeltjes te koop die je 'rear-facing' kan installeren. Zoek maar eens naar convertible car seat.

Evenflo, Britax, Graco, Alpha Omega en Eddie Bauer zijn bijvoorbeeld merken die autostoeltjes hebben die je 'achterstevoren' in de auto kan zetten.

Ben bang dat je aardig wat moet betalen om ze naar Nederland te laten versturen maar als je toch op 250 euro rekent is het misschien de moeite waard om eens buiten Europa te kijken.
Little Phoenix, zijn er ook testen bekend welke van die stoeltjes goed zijn?

Het is zo lastig vergelijken anders.

Ik heb geen idee welke instantie er in Amerika testen uitvoerd, net zoals hier de ANWB en in duitsland de ADAC bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven