Vakantie maar zo moe...

15-07-2010 12:02 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt misschien een beetje als een luxeprobleem... Ik studeer nog, en heb nu zomervakantie. Ik had van te voren een heel lijstje gemaakt met allemaal dingen die ik wilde doen; ramen wassen, keuken soppen, kelder uitzoeken, kleding verkopen op marktplaats, etc. Niet de leukste dingen, maar wel heel nuttig.

Maar ik kom gewoon nergens aan toe! 's Ochtends sta ik op, ik ontbijt en douche, en dan... niks. Het enige wat ik doe en wil doen is computeren, lezen en tv kijken (voornamelijk Tour de France, wat ik heel leuk vind om te volgen, en mijn favoriete tv-serie op dvd). Het klinkt wel als een echte vakantie zo, maar ik kan er niet van genieten.

Ik voel me schuldig dat ik niks doe. Mede omdat mijn vriend aandringt dingen te gaan ondernemen. Vooral voor mijn eigen bestwil; hij heeft al periodes met mij meegemaakt waarin ik niks deed, en daar na een paar dagen heel depressief van werd.

Maar ik ben zó moe. In mijn hoofd, mijn lijf, alles. Het is niet zo dramatisch als het klinkt, maar ik wíl gewoon niks. Maar hoe kom ik deze vakantie door? Ik weet dat als ik zo een paar weken doorga ik gek word van mezelf.

Ik werk wel, zo'n 20 uur per week, en ik doe daarnaast nog vrijwilligerswerk, 3 uur per week, en ik sport en doe boodschappen enzo. Maar voor de rest doe ik vrij weinig.

Is dit normaal, of moet ik mezelf een schop onder mn kont geven en gáán?
huh, je werkt en hebt vakantie?
TO zegt dat ze nog studeert en nu vakantie heeft. D'r werk gaat denk ik gewoon door....
Ja klopt, werk is een bijbaantje naast mijn studie.
Hoeveel weken schoolvakantie heb je?

Gun je zelf een aantal weken rust en niks doen! Zeg dat ook tegen je vriend. Doe dan ook gewoon 2 weken lekker niks en pak de 3e week die klusjes op! Wanneer je vakantie hebt mag je niks doen en voel je vooral niet schuldig!
Perfectionisme is niet perfect...
Of doe het omgekeerd zit ik mij net te bedenken...Kom nu van die bank af, werk die lijst in een rap tempo af en zo kan je de laatste weken van je vakantie lekker genieten van het niets doen zonder je schuldig te voelen..
Perfectionisme is niet perfect...
Ik herken dit wel. Ik ben meestal de eerste week ook heel moe. Waarschijnlijk omdat je lichaam wat in de rust komt.

Maar als ik kijk dat je 20 uur werkt, 3 uur vrijwilligerswerk doet en nog sport... Dan vind ik niet dat je echt vakantie hebt hoor... Geniet gewoon even van 1 à 2 weken niks doen en daarna kun je nog vanalles ondernemen. Ik neem aan dat je wel 6 weken vrij hebt van je studie?!?
Misschien heb je gewoon een terugslag van het harde werken van school? En dat dat je heel veel energie heeft gekost, waardoor het nu extra moeilijk is om wat te doen en dat je simpelweg wilt uitrusten? Ik herken het overigens wel hoor, als ik niet "moet" dan doe ik ook heel weinig, omdat ik juist dan voel dat ik heel moe ben.

Dus ik zou die nuttige karwijtjes gewoon laten liggen en met jezelf afspreken dat je deze week nog even lekker luiert en dat je daarna die andere dingen eens rustig aan oppakt.
Van dingen ondernemen kan je ook energie krijgen.
oh zo herkenbaar!!!!

ik was ook van alles van plan en er komt me niets uit m'n handen ja...letters hier op het forum..... ;)

ik baal er net als jou ontzettend van, vaak is het wel zo dat als je eenmaal bezig bent dat het dan lekker gaat maar tja, om eerst zover te zijn.....

zelf heb ik het gevoel dat ik gewoon even een weekje moet nemen om tot rust te komen, even een reactie op de drukte en daarna; gaan met die banaan......

ik zou dus zeggen; accepteer het een weekje en geef jezelf dan die schop.....

succes en probeer te genieten!!
Je hebt dus geen vakantie! Je werkt 20 uur, doet vrijwilligerswerk, gaat sporten en doet de normale klusjes. Alleen je hoeft even niet te studeren. Dat is geen vakantie hoor, en ik snap best dat je geen zin hebt om je extra vrije tijd meteen te vullen met andere klusjes. Misschien kun je een week schuldloos proberen te genieten van je vrije uren en dan ook iets leuks plannen (niet alleen maar thuis klusontwijkend gedrag vertonen?) Ga een dagje weg of desnoods in het park zitten ofzo. En dan ga je na een week parttime luieren gewoon nuttig bezig. Even uitrusten mag best!
Maak een planning van de dingen die echt moeten (huis schoonmaken etc). Plan bijvoorbeeld 1 of 2 dagen in, en ga dan ook echt aan het werk. Bij mij werkt zoiets het beste, omdat ik pas van mn vrije dagen kan genieten als ik weet dat er niet nog een hoop schoonmaakwerk ligt te liggen...
Probeer de wekker methode eens; zet een eierwekker op 10 minuten en ga die 10 minuten iets nuttigs doen. Strijken schoonmaken maakt niet uit wat. Maak een lijstje van 3 dingen waarvan er 2 heel nuttig zijn en als de wekker gaat MOET je met de actie ophouden en de volgende op je lijstje gaan doen.

De volgende ronde neem je voor elke klus 20 minuten en de ronde daarna 30 minuten. De derde klus is dan iets leuks. Zoals computeren, tv kijken etc.
Puntje, vakantie is ook rusten hoor, dus je bent goed bezig. Wat je niet goed doet is dat balen, daar ga je je niet beter van voelen. Dus ga wat doen en wissel het af met rust. Een dagje klussen, dan weer een dagje rusten, dan weer en dagje iets ondernemen enzovoorts. En niet vergeten lief te zijn voor jezelf.
Ik herken dit best wel goed.

Uiteindelijk geef ik mezelf een enorme shcop onder mn hol en ga ik gewoon aan de poets..

Daarna kan ik heerlijk ontspannen..
Ik heb het de laatste weken voor mijn vakantie best druk gehad op school, en dat moet er nu wel uit denk ik. Alleen geef ik het dus de kans niet... Wel fijn om te lezen dat meer mensen dat gevoel kennen! Ik ben nu in mijn 2e week schoolvakantie, en heb nog 2 maanden de gaan. Heel asociaal, ik weet het!

Ik vind het wel een goed idee om een planning te maken met welke klusjes wanneer te doen, maar gaat dan niet heel het vakantie-idee verloren? Dat je doet wat je wilt, en wanneer je dat wilt. Maar ik ga het wel afwisselen, en niet alleen maar thuis hangen. In het park liggen is een goed idee! Dat is hier om de hoek en ben ik er toch even uit.
Zo herkenbaar! Ik heb van huis ook altijd meegekregen dat je nuttige dingen moet doen. Dus hier ook allemaal lijstjes. Mijn man is juist heel goed in niets doen. Ben ik af en toe echt jaloers op. Die kan idd ook dagen op de bank hangen en dan even zijn hoofd leeg maken.

Dus laat die lijstjes even voor wat ze zijn en doe een paar dagen echt helemaal niets. Maar dwing jezelf dan wel om er van te genieten. Zo ben je straks heerlijk uitgerust. En de grap is dat je dan zin krijgt om dingen van die lijstjes te doen.

Werkt bij mij prima. Zit nu al drie weken thuis (zwangerschapsverlof) en heb taarten gebakken en jam gemaakt. Allemaal van die dingen die ik nooit eerder gedaan heb, maar waar ik zoveel lol aan heb beleefd.

En af en toe deed ik wat van mijn lijstje. Die is nu dus echt zo goed als leeg.

Ik ben me echt ouderwets aan het vervelen en het voelt heerlijk!
@ Liselotte, bij mij komt het denk ik ook door mijn ouders. Mijn moeder werd altijd gek van me als ik niks deed. En ik verlangde toen ik nog op de basisschool zat altijd heel erg naar het eind van de zomervakantie, zodat ik weer kon gaan leren. Dat is nu niet het geval trouwens...

Ik ga inderdaad nog een paar dagen genieten van het niks doen, en bedenken wat ik wel moet gaan doen en wanneer. Als ik dan klaar ben daarmee kan ik misschien ook wat relaxter gaan vervelen. Het stomme is dat ik in tijden van drukte altijd uit kijk naar dit soort dagen, maar als het dan eenmaal zo ver is ik niet weet wat ik met de tijd moet doen, of gewoon de energie er niet voor heb. Ik trap elke keer weer in die 'val'.
Taart bakken is trouwens wel een erg goed idee... Aangevuld met brownies, cake, etc. En die dan vervolgens bij iemand langsbrengen en samen opeten! Of meegeven aan vriend om te trakteren op werk, of zelf trakteren... Hmmm, ik zie mogelijkheden
quote:Puntje schreef op 15 juli 2010 @ 12:21:

..Ik vind het wel een goed idee om een planning te maken met welke klusjes wanneer te doen, maar gaat dan niet heel het vakantie-idee verloren? Dat je doet wat je wilt, en wanneer je dat wilt. Maar ik ga het wel afwisselen, en niet alleen maar thuis hangen. In het park liggen is een goed idee! Dat is hier om de hoek en ben ik er toch even uit.Volgens mij is het probleem dat je niet precies weet wat je dan wilt in je vrije tijd/vakantie?
quote:Puntje schreef op 15 juli 2010 @ 13:01:

@ Liselotte, bij mij komt het denk ik ook door mijn ouders. Mijn moeder werd altijd gek van me als ik niks deed. En ik verlangde toen ik nog op de basisschool zat altijd heel erg naar het eind van de zomervakantie, zodat ik weer kon gaan leren. Dat is nu niet het geval trouwens...

Ik ga inderdaad nog een paar dagen genieten van het niks doen, en bedenken wat ik wel moet gaan doen en wanneer. Als ik dan klaar ben daarmee kan ik misschien ook wat relaxter gaan vervelen. Het stomme is dat ik in tijden van drukte altijd uit kijk naar dit soort dagen, maar als het dan eenmaal zo ver is ik niet weet wat ik met de tijd moet doen, of gewoon de energie er niet voor heb. Ik trap elke keer weer in die 'val'.Oh zo herkenbaar. Heb ik ook, dat ik van ellende niet weet wat ik zal gaan doen (ben mn vaste ritme kwijt als ik niet werk geloof ik). Maar moet zeggen dat ik toch altijd vrij snel in het 'vakantieritme' kom ;). Maar bij mij is het belangrijk dat vervelende dingen gedaan zijn (huishouden enzo), omdat ik vóór die tijd niet écht kan genieten van het niksen.
Oh herkenbaar is het zeker ook hoor. Ik heb/had ook van die periodes. Ik ben sinds 3,5 maand in between jobs en dan ben je echt even van de leg. Op een gegeven moment ben ik gewoon maar wat dingen gaan plannen voor mezelf. Dat zorgt ervoor dat je dan ook de (nare) klusjes wat eerder oppakt omdat ze dan niet je 'hoofdtaak' worden maar eerder iets wat je tussendoor doet.

Vorige en deze week ben ik weer in een slechte modus en zelfs de noodzakelijke huishoudelijke klusjes krijg ik niet uit m'n handen... zucht.

Topictips:

Wat zullen we vandaag nou weer eens doen... zucht (van mij)

Ben moe van het lui zijn

Wat doen jullie in je vrije tijd?

Pfff, ik zal inderdaad maar een los-vast schema voor mezelf maken. Zo'n houvast zal me goed doen; ik word gemotiveerd regelmatig zo'n klusje op te pakken, en mocht het niet lukken, ik heb nog lang genoeg vakantie om het in te halen. Die topics van vivaviva78 zal ik ook doornemen! Al is het alleen maar als tijdverdrijf

Bedankt voor het meedenken, en het gevoel dat ik niet de enige ben. Heb nu ook wat meer het idee dat ik 'mag' luieren.
In je vakantie MOET je NIKS en MAG je alles. Vooral GENIETEN. Doe dus vooral gewoon NIKS als je daar geen zin in hebt. Dat is pas vakantie!
voer eendjes geen oorlog!
Ik vind het wel normaal dat je moe bent.

Na een week werken ben ik op de zaterdag ook altijd verschrikkelijk moe en kost me zelfs moeite om boodschappen te doen.

Probeer te genieten van je vakantie!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven