Fruitvliegjes!!

09-07-2010 08:55 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie-o-wie heeft een goede tip, om die lastige fruitvliegjes weg te krijgen? Nergens heb ik fruit of andere etenswaren liggen, alles ligt in de koelkast. Zelfs de pads van de Senseo doe ik na gebruik in een plastic zakje (dichtgeknoopt). Maar toch zwermt het van die rotvliegjes.

Ook de lege wijnfles is omgespoeld, want zelfs daar komen ze op af...

Omdat ik op vakantie ga, heb ik expres de groencontainer nu even niet in gebruik (dus is ook schoon en staat buiten).
Een glas met azijn en afwasmiddel wegzetten. Daar zijn ze dol op.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Een fruitvliegjes-val!

Heb er laatst 1 bij Lidl gekocht en het werkt wel aardig.
Ik heb laatst ergens gelezen dat een bakje met verse basilicumblaadjes op het aanrecht zou helpen, maar ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd.
.
Haaaa daar weet ik de oplossing voor! Komt ie: een paar (niet-ontbrande) lucifers verspreiden op de plekken waar ze zitten. Blijkbaar houden ze daar niet van; works like a charm.
Ik las gisteren toevallig in volgens mij BOODSCHAPPEN

een tip. Een paar blaadjes ( of plantje) verse basilicum op

het aanrecht zetten. Schijnt heel goed te werken.

* wacht op fruitvliegjes om het zelf uit te testen*

Sorry, Mosterd.
Dank u...ik ga dus een schaaltje met basilicum neerzetten én met azijn en afwasmiddel!

Als dat niet helpt, weet ik het niet meer...

Ze zitten nu ook al op mijn PCscherm...
Ik heb (toevalig) verse basilicum naast mijn fruitschaal staan en bedenk nu dat ik nog geen fruitvlieg gezien heb
Helpt gedroogde basilicum ook? Anders fiets ik snel naar de winkel voor verse...

Ook nog eens niet-ontbrande lucifers neergelegd...
Denk dat je beter verse kan kopen, daar komt die specifieke geur van af!

Enneeh fijne vakantie!
Bij mij kwamen ze laatst juist op een basilicumplantje af... dat plantje staat nu buiten en de vliegjes zijn weg.

Een tijd geleden hadden we er heeeeel veel last van, in het hele huis. Alle voorgaande tips (en meer) geprobeerd, niets hielp. Uiteindelijk bleek de boosdoener een plant (op zolder nog wel) te zijn, daar woonden ze gezellig met z'n allen. Plant de deur uit was de oplossing.

Mijn tip is dus: check je planten! (En goed checken, ook in de aarde, je ziet ze niet altijd meteen).
Ik heb niet veel planten....alleen 2 van die vetplanten (uit Zanzibar). Die heb ik al langer, de fruitvliegjes sinds eergisteren....

Dus even verse basilicum halen...of toch weer niet? Bij de 1 helpt dit, bij de ander trekt het fruitvliegjes aan. Help, wat nu?
Je vuilnisbak goed schoonmaken en een tijd buiten zetten wil ook nog wel eens helpen.
De vuilnisbak staat buiten (zowel grijs als groen) en die bak die binnen staat, doe ik alleen dingen in, waar ze niet van houden....(geen groen etc.). Bovendien is deze nu schoon, met een schone vuilniszak en ik doe de pads speciaal in plastic dichtgebonden broodzakjes...
Nammma, ik heb het oko een keer gehad. De beste tip is goed schoonmaken, wittewijnazijn + afwasmiddel neerzetten en dan een paar dagen weggaan Ze zijn gegarandeerd dood als je weer thuis komt
Ik heb een bakje staan met water, limonade en een drupje afwasmiddel. Dan verdrinken ze. Werkt als een tierelier.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Snoet80 schreef op 09 juli 2010 @ 08:58:

Ik las gisteren toevallig in volgens mij BOODSCHAPPEN

een tip. Een paar blaadjes ( of plantje) verse basilicum op

het aanrecht zetten. Schijnt heel goed te werken.

* wacht op fruitvliegjes om het zelf uit te testen*

Sorry, Mosterd.dat is raar, ik heb verse basilicum staan, maar dat is nu de enige plek waar ze zitten. Ik was dus van plan het plantje buiten te zetten.
Even niks doen, ze laten landen en zitten, en dan rustig en langzaam de vliegjes opzuigen met de kruimeldief/stofzuiger (keukenkastjes, aanrecht, tegels, randjes etc. afgaan).
Bij mij heeft een ouderwetse vliegenvanger (o.a. kruidvat e.a.) goede diensten geleverd. Niet smakelijk, maar beter dan de los rondvliegende

Dan zou een fles met wat zoete plakkerige (alcoholhoudende) drank op het aanrecht als val kunnen dienen. Mijn wijn is niet zoet genoeg, denk ik, want er zat niets in.
Trouwens, een rot stuk fruit of groente is genoeg om er een paar dagen last van te hebben. Ik heb het van de rode uien gehad. In de supermarkt zag ik ze (later) al vliegen.
Topic is onthoofdletterd.
wij hebben ook niet veel planten, en de plant waar ze uiteindelijk in bleken te zitten stond al jaren fruitvliegvrij op zolder. Blijkbaar hadden ze ineens besloten daar een dorpje te stichten... Ff checken kan geen kwaad. (Maar als je ze toch al nooit in de buurt van je planten ziet zitten ze daar vast niet).
Kijk ook even je aardappelen na. Een rotte aardappel kan ook de oorzaak zijn. Ik hoop dat je er gauw vanaf komt.

In elk geval een hele fijne vakantie!
Basilicum is HET middel wat mij betreft.

Voorgaande jaren altijd veel last van die beestjes. Sinds vorig jaar staat er een plantje basilicum in de keuken en GEEN fruitvliegjes.

Dan hoef je ze ook niet te bestrijden. Ze zijn er gewoon niet.

Ok... eerlijk: eentje dan.
De azijn tip is al genoemd,

maar ik doe altijd een beetje water, dan een beetje balsamico azijn en echt een klein drupje afwasmiddel. Dat drupje moet erin om de oppervlaktespanning van het water te doorbreken, anders kunnen de vliegjes op de water/azijnmix zitten en hetlpt het niet.

Zorg dat echt alles, maar dan ook alles, wat ze verder lekker vinden weg is, zodat alleen het azijnmixje hun enige voedsel is.

Bij mij waren de meeste vliegjes na een nachtje verzopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven