Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren

de tranen lopen nu over mijn wangen van het lachen, de buren zullen wel denken
quote:Annemeike schreef op 21 juli 2010 @ 17:01:

Ik wil niet alle aandacht opeisen. Ik besef heel goed dat jullie allemaal problemen hebben en het daar moeilijk mee hebben. Ik vidn dat ik daaraan voorbij ga als ik jullie vertel dat ik moet huilen of mopper op mijn situatie in de kliniek. Misschien heb ik het wel makkelijker dan jullie, want ik heb altijd hulp direct in de buurt hier. Dat ik soms weleens klaag over het feit dat alles voor mij uitgemaakt wordt en dat ik weinig controle over mijn leven heb.......dat doe ik omdat ik daar soms best veel moieite mee heb, maar er zijn zoveel andere problemen waar julli emee te kampen hebben en dan is mijn leven misschien maar peanuts!

Het gaat niet om wie de grootste of ergste problemen heeft, en dat die meer recht heeft om te zeuren.

Als ik mijn grote teen stoot mag ik dat hier neerzetten.

Als ik mijn grote teen stoot en vervolgens een enorme huilbui krijg, mag dat ook.

Als er iemand overlijdt mag het ook, of het nou een vogeltje in de tuin is of een grootouder.

En als de één net zijn teen gestoten heeft, de ander heeft een dood vogeltje gevonden, de derde verbreekt haar relatie, de vierde heeft een ziekte.... etc.... mogen we nog steeds allemaal klagen!
Ik moest er ook om lachen!! Dank je voor de niet-bewust-gemaakte grap, LA! Ik vind lachen leuker dan huilen!!
.
Annemeike, als ik je even niet lees, vraag ik me meteen af hoe het met je is! Dat ik hierzelf even niet zoveel post (ook op overig trouwens) is omdat ik niemand voor het hoofd wil stoten door alleen op bepaalde personen te reageren. Iedereen mag natuurlijk posten, maar het kost me op het moment teveel om ook alle 'nieuwe' verhalen een plekje te geven, vandaar dat ik me er even buiten hou.

(En om dan wel te gaan ego posten over hoe het met mij gaat vind ik dan ook stom. Ik red me wel, laat ik het daarbij houden).

voor iedereen!
En toch is het denk ik iets waar we allemaal mee worstelen annemeike, zie bijvoorbeeld het bericht van GE

Ik vind het ook moeilijk, had in het begin vaak zoiets van ik zet mijn 'rotdingen' bij goede dag, slechte dag.

Maar ik merk nu dat ik het toch wel hier plaats en dat er hier ook plaats voor is.

Ik vind het fijn dat er mensen meeschrijven die ook over hun rotmomenten schrijven, dát maakt dat ik het ook durf.

Als jij daar ineens mee zou ophouden vind ik dat heel moeilijk,

Snap je me nog?

Of ben je voor Ajax?
Oh, en Annemeike, ik vind het ook bewonderenswaardig dat je zo'n optimist bent!
En ik zal eerlijk zeggen, in heel slechte dagen, dat ik het idee heb dat ik niks aan kan, denk ik wel eens: Ik zou wel begeleid willen wonen. Hulp bij de dingen die niet lukken, hulp bij de administratie, genoeg aandacht van de verpleging, geen gezeur over mijn carriere... etc.

Soms denk ik dat.

Maar... als het weer wat beter gaat weet ik waar ik zo ontzettend op gesteld ben: mijn vrijheid. Oh wat was het vreselijk om opgenomen te zijn en niet mijn eigen beslissingen te kunnen nemen.

En dan begrijp ik zo goed dat jij je wel eens rot voelt, Annemeike

En het lijkt me ook zo moeilijk dat jouw perspectieven voor de toekomst zo anders zijn dan die van anderen. Ik zeg het maar gewoon, want zo is het wel. Dat lijkt me soms heel pijnlijk. En dan vind ik het zo knap dat je zo vrolijk klinkt, zo optimistisch. (en dan durf ik soms nauwelijks nog te klagen...)

Je hebt gelijk, Moon.

GE, sterkte met werken. Gaat dat wel met die hoofdpijn? Hoop dat het gauw over is. Een paar dagen hoofdpijn is best lang. Succes!
Lieve lieve allemaal,

Ik ga even slapen, ik voel me net een zombie. En vanavond ga ik op jullie allemaal reageren!

Heel veel en !!
anoniem_94082 wijzigde dit bericht op 21-07-2010 17:24
Reden: Ik slaap al half merk ik
% gewijzigd
Met dat gelijk van Moon doelde ik op een paar posts eerder. Niet op je laatste post!

Jumps, jij hebt net zo goed recht om te schrijven hier!

Moon, ik kan me best voorstellen dat je af en toe minder verantwoordelijkheden zou willen en dan ook begeleid zou willen wonen. Soms zie ik daar de voordelen ook wel van in. Vrijheid is echter ook wel een groot goed en daarvan zou ik dolgraag meer vqan hebben. Er zou een tussenweg moeten zijn!

En nee LA, ik ben niet voor Ajax!!
Jumps, allereerst: je bent van harte welkom op goede dag, slechte dag.

Maarrr wat mij betreft ook echt hier hoor, ook met je minder goede berichten. Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af hoe het nu met je gaat maar durfde het eigenlijk niet te vragen omdat ik dacht dat je er niet over wilde praten.

En nieuwelingen, of mensen die al langer schrijven, daar moet je niet op reageren. Dat is niet verplicht.

Ik reageer in een rotperiode echt niet op iedereen, maar er zijn altijd anderen die zich dan wel goed voelen.

Die reageren dan toch? Volgens mij is dat prima.

voor jou en ik hoop dat je ergens op dit forum toch een uitlaap klep weet te vinden.

(LA ik heb even in Stap voor Stap antwoord gegeven. Kan ik het zelf ook makkelijker terugvinden later)
.
Hoeft ook niet GE. Was een beetje vraag - antwoord van LA en mij maar misschien voor anderen niet zo goed te volgen.
Moon: ik ga kijken en reageren

Morisson: slaap lekker, hoop dat je gesprek goed is gegaan.

GE:

Ik ga zo even wat macaroni eten en dan even liggen, de koorts begint me een beetje te duizelen.
LA goed voor jezelf zorgen hè!
Beterschap LA!

Jumps, schroom alsjeblieft niet om ook wat meer over jezelf te vertellen hier, hè? Ik ben zéker geinteresseerd in hoe jij je voelt, wat je denkt, etc. etc.
Ik kom hier even wat knuffels uitdelen, volgens mij kan iedereen er wel één gebruiken!

Oh dat zijn er wellicht wat veel.

Pak dan maar wat je nodig hebt!
Neem je er zelf dan ook wat, Frizz??? Begreep dat jij ze ook wel kunt gebruiken.

Nou, krijg je er ok een paar van mij!

Joehoeeee! Ik hou van knuffels. Ook in het echte leven.
quote:Jumpsje schreef op 21 juli 2010 @ 17:52:

LA goed voor jezelf zorgen hè!

Doe ik hoor, het is alleen wat lastig omdat ik bezig ben met de laatste weken op kantoor. Ik kan dus niet ziek zijn, vandaar dat ik vanuit huis werk mét koorts.

Ik kijk zo uit naar een baan waarin je de verantwoordelijkheid met collega's kunt delen.

Ok maar dat ben ik, ik ga dus goed op mijzelf passen.

En jij?

Je mag me mailen hoor, als je een uitlaapklep nodig hebt en het op het forum niet wil schrijven.

Frizz je bent een schat!

Zoveel knuffels heb ik nog nooit bij elkaar gezien
Hey, iedereen zit in beetje in een dipje lijkt het wel..

Annemeike, gekkie! Natuurlijk heb je evenveel waarde als ieder ander van ons.

Hoe groot of klein een probleem is maakt niet uit. Het gaat erom hoe jij het ervaart. Als jij het een groot ding vindt, dat ís het dat . Aan verdriet, pijn of emotie valt geen labeltje te hangen.

Gaat het weer wat beter met je? Wil je nog iets vertellen over de dag gisteren, of is dat teveel?

Nou, en en voor iedereen.

Helaas kan ik zelf ook niet de energie opbrengen om op iedereen te reageren of iets zinnigs te vertellen. Ik denk wel aan jullie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven