bindingsangst

25-07-2010 20:27 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms is het makkelijker iets te delen met mensen die je niet kent...

Ik heb ongeveer een half jaar een relatie met iemand die eerst een vage kennis was. Na allebei een lange relatie te hebben afgesloten kwamen we bij elkaar terecht om erover te praten.

Al snel had ik meer gevoelens, maar ik hield de boot af. Na veel samen uitgaan bleek dat we elkaar leuk vonden en sindsdien zijn we regelmatig bij elkaar.

Toch merk ik vooral de laatste tijd dat hij afstand houd en hij heeft ook gezegd dat hij niet wil dat familie en vrienden weten dat we iets hebben. Prima, ik vind het ook wel prettig om niet direct helemaal in een vaste relatie gezogen te worden.

Toch voelde het de laatste tijd niet goed, hij heeft vaak andere dingen te doen en zo zien we elkaar soms weken achter elkaar niet. blijkbaar zijn andere dingen voor hem belangrijker.

Ik heb hem dan ook vandaag gevraagd wat hij verwacht van onze relatie, en dat ik in de toekomst (maar ook nu) wel meer verwacht dan we nu hebben. Hij gaf aan niet ver vooruit te kijken en moet erover nadenken hoe hij hierin staat. Volgens mij is hij bang om zich weer te binden.

Het zou me bijna verbazen als hij het wél wil proberen en hou er ernstig rekening mee dat hij wil kappen als hij er meer tijd en energie in moet steken.

Wat vinden jullie, zou je je verwachtingen direct moeten uitspreken als je begint aan een relatie?
quote:tinkywinky28 schreef op 25 juli 2010 @ 20:59:

@soezie81

dat vroeg ik me dus af: is het gewoonte dit te bespreken als je duidelijk niet 'gebruikt' wilt worden.

En staat 'niks bespreken' automatisch voor: 'geen eisen stellen' en 'leve de lol'?Ik krijg de indruk dat je teveel waarde hecht aan woorden en te weinig aan daden. Wat mij betreft kan veel, zo niet alles besproken worden in een relatie. Liefde laat zich echter niet afmeten aan woorden, die wordt uitgedrukt in daden.
@merle78

als je uit een andere relatie komt is het niet altijd makkelijk die verliefde gevoelens de vrije loop te laten, omdat je bang bent weer gekwetst te worden. Zo heb ik het zelf in elk geval wel ervaren, je bent meer op je hoede. Maar misschien zegt dat meer over in hoeverre je het voorgaande hebt afgesloten en een nieuwe relatie toe bent.
quote:tinkywinky28 schreef op 25 juli 2010 @ 20:59:

@soezie81

dat vroeg ik me dus af: is het gewoonte dit te bespreken als je duidelijk niet 'gebruikt' wilt worden.

En staat 'niks bespreken' automatisch voor: 'geen eisen stellen' en 'leve de lol'?

Nee hoor, hoe de relatie ook is, 'vrij' of juist al heel serieus, als je beiden tevreden bent hoeft er verder in dat opzicht niet direct iets 'besproken' te worden lijkt mij. Meer als je het idee hebt dat je beiden een ander idee hebt bij de relatie, dan is het wel belangrijk de feiten op een rijtje te krijgen.

Mijn man en ik hebben in onze 10 jaar relatie nooit echt hoeven bespreken 'waar het heen gaat in onze relatie', wij waren allebei zonder het hardop te melden toe aan hetzelfde in de relatie. Als dat vanzelf gaat is dat prima. Gaat dat niet zo, dan moet je aan de bel trekken.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:tinkywinky28 schreef op 25 juli 2010 @ 20:44:

@chardonnay en Banba

da's precies waarom ik dit gesprek heb aangeknoopt. misschien realiseert hij zich niet dat het niet okee is. we hebben allebei ons eigen leventje opgebouwd en soms kan het lastig zijn bepaalde dingen anders te gaan doen?

Nee das heel gek, maar als je echt gek bent op elkaar dan gaat dat...vanzelf!

Ik krijg ook niet echt het idee dat deze meneer bindingsangst heeft

Ik krijg wel het idee dat deze meneer je toch niet zo leuk vindt als dat hij in eerste instantie dacht.

(je weet wel, dat de verliefdheid overgaat in houden van en zo...dat lijkt bij hem niet heel erg te gebeuren, eerder het tegenovergestelde....

Hij gaat steeds meer afstand nemen)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:tinkywinky28 schreef op 25 juli 2010 @ 21:09:

@merle78

als je uit een andere relatie komt is het niet altijd makkelijk die verliefde gevoelens de vrije loop te laten, omdat je bang bent weer gekwetst te worden. Zo heb ik het zelf in elk geval wel ervaren, je bent meer op je hoede. Maar misschien zegt dat meer over in hoeverre je het voorgaande hebt afgesloten en een nieuwe relatie toe bent.Tja, bovenstaande heeft iedereen wel eens meegemaakt. Ik ben ook gekwetst in het verleden, maar ik zou heel graag weer met volle overgave verliefd willen worden (ik weet alleen nog niet op wie )

Mannen die zeggen dat ze geen vaste relatie willen, omdat je bang zijn om gekwetst te worden (door ervaringen uit het verleden), willen meestal gewoon vrijblijvend neuken en met je afspreken wanneer het hun uitkomt. (vrouwen doen dit vast ook wel....)

Ik zou zeggen kijk even verder en vergeet deze man.
quote:merle78 schreef op 25 juli 2010 @ 21:35:

[...]

Tja, bovenstaande heeft iedereen wel eens meegemaakt. Ik ben ook gekwetst in het verleden, maar ik zou heel graag weer met volle overgave verliefd willen worden (ik weet alleen nog niet op wie )

Mannen die zeggen dat ze geen vaste relatie willen, omdat je bang zijn om gekwetst te worden (door ervaringen uit het verleden), willen meestal gewoon vrijblijvend neuken en met je afspreken wanneer het hun uitkomt. (vrouwen doen dit vast ook wel....)

Ik zou zeggen kijk even verder en vergeet deze man.

Hmmmm, ietsje nuance in aanbrengen hoor

Ik heb nu een man met wie ik geregeld het bed deel maar ben zeker NIET verliefd op hem

Hij ook niet op mij.

Dat heeft verder niets te maken met gekwetstheid of door ervaringen uit het verleden....soms is iemand leuk voor de neuk

(alleen moet je het daar wel alletwee mee eens zijn)
quote:Summerdance schreef op 25 juli 2010 @ 21:43:

[...]

Hmmmm, ietsje nuance in aanbrengen hoor

Ik heb nu een man met wie ik geregeld het bed deel maar ben zeker NIET verliefd op hem

Hij ook niet op mij.

Dat heeft verder niets te maken met gekwetstheid of door ervaringen uit het verleden....soms is iemand leuk voor de neuk

Dat bedoel ik ook, het heeft vaak niets met bindingsangst te maken, maar zo wordt het wel gebracht.(

alleen moet je het daar wel alletwee mee eens zijn)
Oh sorry Merle, dan begreep ik je verkeerd
quote:tinkywinky28 schreef op 25 juli 2010 @ 20:34:

Lijkt me niet, niet serieus in elk geval.

Vandaag ook erover gehad dat ik verwacht dat hij niet ondertussen zijn opties open houdt, dus andere scharrels erop na houdt. Dat was niet het geval zei hij. Dat geloof ik ook niet, en naïef ben ik niet meer op dat gebied.

Zei hij letterlijk "dat is niet het geval"? Dat maakt nog geen afspraak tot exclusiviteit he, dat besef je toch wel hoop ik?

Verder, nav je openingspost vind ik niet dat je verwachtingen in het begin al moet bespreken. Je zou er juist zonder verwachtingen in moeten stappen, maar over de verwachtingen die je wel hebt moet je eerlijk zijn als daarnaar gevraagd wordt. Dat is mijn mening.
Bindingsangst bestaat iig zeker wel, daar zijn alle psychologen het over eens!

Hij heeft een grote teleurstelling achter zn kiezen. Mss heeft hij BA, mss heeft hij gewoon nog niet de puf ervoor te gaan.

Blijft het feit dat hij jou niet het idee geeft voor je te gaan, tijd voor je vrij te maken. Je staat niet hoog op zn prioriteitenlijstje. Heel goed dat je het hebt aangegeven, want ZO wil je niet verder!!!!! Dat wordt een patroon, en zal niet veranderen.

Nu mag hij kiezen! Kan hij, met wat voor reden dan ook, nu niet voor je gaan...laat elkaar dan een tijd los. Mss realiseert hij zich dan wel hoeveel hij om je geeft, mss ook niet. Maar op deze voetl doorgaan maakt niet gelukkig. EN....daar ben je veel te waardevol voor!!!!

Sterkte!
@fauve68

bedankt voor je reactie!
quote:(merle78 schreef op 25 juli 2010 @ 22:10:Dat bedoel ik ook, het heeft vaak niets met bindingsangst te maken, maar zo wordt het wel gebracht.

[...]

hij zegt zelf niet dat het bindingsangst is, dus is niet een excuus ofzo.
Bindingsangst en de ( tijdelijke) angst om je te binden zijn 2 verschillende dingen.

Hij heeft een klap gehad, en kan nu best even bang zijn zich te binden; dat hij weer gekwetst wordt. Ik vind niet dat je deze man uit deze gegevens meteen kunt kaderen als een 'foute man'.

Als hij zegt er nu niet voor te kunnen gaan...mss brengt een paar weken afstand dan meer duidelijkheid. Ik zou dat echt voorstellen. Mss overvalt alles hem, weet hij niet wat hij ermee aan moet. Gun hem een time out, zodat hij de dingen voor zichzelf op een rijtje kan zetten...
Eens met Wuiles. Ga eens af op daden ipv woorden.

Het lijkt me dat jij te graag wil met een man die jou best guitig vindt voor af en toe, maar zeker geen persoon om echt een relatie mee aan te knopen.
Fauve, lijkt me erg sterk dat dit aan de hand is en ik ben bang dat je TO daar alleen maar meer hoop mee geeft.
Ik denk zelf ook niet dat hij foute bedoelingen heeft, maar het nu gewoon even niet kan opbrengen.

Op seksueel gebied heeft hij ook meer afstand genomen, dus het is hem niet alleen om de seks te doen, ofzo.
Niet alleen om de seks, dat geloof ik graag. Het is hem helemaal niet om jou te doen. Je bent hooguit een stuk genegenheid en geen liefde voor hem. Open je ogen meid.
Over seks gesproken. Denk je nou werkelijk dat als hij al die weken niet bij jou is, hij geen seks heeft?
misschien moet ik jou naam overnemen, maar dat geloof ik echt ja!
*draagt naam over*
ik hou nog even een tijdje m'n eigen naam, als je het niet erg vindt.
Hahaha, nee, niet erg

Maar ik meen het serieus. Kijk wel uit. Een man die jou graag wil, dat merk je en dat voel je.

Het betekent niet dat hij dan een hork hoeft te zijn. Wellicht is het een schat. Echter het is duidelijk zo uit wat jij verteld dat hij niet meer dan een stuk genegenheid voor je voelt.

Het moet van twee kanten komen en dat doet het niet.

Bindingsangst is het niet. En al was het wel zo, zou het alsog 100% kansloos zijn. Alleen al omdat hij er niet heel dringend vanaf hoeft omdat hij zo van je houdt. Anders had hij jou gevraagd geduld te hebben terwijl hij bij de psych loopt.
daar kan ik meer mee, thanks.
ik zie nu dat ik ook al je naam over wou nemen bij mijn vorige topic (mijn vriend bezoekt datingsites) moet er toch maar eens over na gaan denken.
quote:domnaiefmutsje schreef op 26 juli 2010 @ 10:42:

Over seks gesproken. Denk je nou werkelijk dat als hij al die weken niet bij jou is, hij geen seks heeft?Hier zou ik ook sterk rekening mee houden @TinkyWinky, zeker nu hij seksueel al wat afstandelijker naar jou toe is. Misschien geeft hij er eerlijk antwoord op als je het hem op de man af vraagt (en daarbij bedoel ik letterlijk 'Heb je de afgelopen 6 maanden naast mij ook nog met andere vrouwen gesekst?'). Ook grote kans dat hij niet eerlijk antwoord. Maar @TinkyWinky wil jij het eigenlijk wel weten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven