Werk & Studie alle pijlers

grmmm

05-08-2010 19:43 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar moet echt even zeuren. Vriendlief is aan het werk, maar volgens mij hebben ze nog nooit van normale werktijden gehoord... kwam afgelopen nacht (ja midden in de nacht, even 20 uur gewerkt) thuis en ging vanmorgen weer aan het werk. Is nu nog niet thuis, duurt nog een uur...

Heeft iemand ervaring met het doen van een melding bij de inspectie? En gebeurt er dan ook echt iets?
Vindt je vriend het ook vervelend?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat doet hij voor werk?

Zou niet gelijk uit jezelf en zonder overleg met hem een of andere inspectie gaan bellen.

Stel dat hij (net als ik) zijn werk superleuk vindt dan heb je herrie in de tent.

Zou je i.i.g. met mij wel hebben.
Huts!
Weet je zeker dat hij aan het werk is?
Melding doen bij een inspectie? Wat zou je daar dan willen melden?
quote:wuiles schreef op 05 augustus 2010 @ 19:52:

Melding doen bij een inspectie? Wat zou je daar dan willen melden?Dat me vriend altijd aan het werk is natuurlijk
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:whopper schreef op 05 augustus 2010 @ 19:50:

Weet je zeker dat hij aan het werk is? Je haalt de woorden uit me mond.
Ehhh... bij sommige beroepen hoort dit soort overwerk er "gewoon" bij. Ik heb dit soort verhalen wel vaker gehoord althans en ook van mensen die er zelf niet over piekerden om daar actie op te ondernemen, omdat ze veel te gelukkig zijn met hun werk. Mijn eigen man heeft ook wel een periode zo veel overuren gedraaid dat ik hem vaker niet zag dan wel. Kan gebeuren.

Vraag me eerlijk gezegd af waarom je het verzint om je met het werk en de arbeidsverhouding van je vriend te bemoeien. Botweg gezegd: daar sta je buiten hoor. Ze hebben een contract met hém, niet met jou. En als híj een probleem met zijn werkgever of met zijn werktijden heeft, dan is dat aan hém om dat aan te kaarten.

Dat jij je vriend te weinig thuis ziet naar je zin, dat is een probleem tussen jou en je vriend. Als jij daar een probleem mee hebt, dan zul je dat dus toch echt bij hém aan moeten kaarten. Bij je vriend dus. Kan hij naar aanleiding daarvan óf besluiten het aan te kaarten op zijn werk (op de manier die hém het verstandigst lijkt), of om het gewoon zo te laten. En als hij het laat, dan lijkt me niet dat jij alsnog zijn werkgever zou moeten bellen. Laat staan dat je de inspectie erop af stuurt. Het lijkt me, dat je dan gewoon een issue met je vriend hebt, over het verschil in prioriteiten dat jullie blijkbaar hebben.

Echt raar hoor, dat het überhaupt in je hoofd opkomt om de inspectie in te schakelen op het werk van een ander.
quote:whopper schreef op 05 augustus 2010 @ 19:50:

Weet je zeker dat hij aan het werk is? Morgen opent TO een topic: 'help, me vriend gaat vreemd met z'n secretaresse! wat nu??'
Mijn vriend werkt soms vergelijkbare tijden. Hij doet het omdat hij het leuk vindt. Als dat niet zo zou zijn dan zou hij al lang ontslag hebben genomen en op zoek zijn naar een andere baan. Dit is waarschijnlijk bij jou vriend ook zo. Niet altijd leuk maar that's life.....
Na regen komt regent, kijk maar in de woordenboek
Jeetje, wat een reacties

Zoals ik al zei, moest ik het even kwijt...

Vriend vindt het ook niet leuk, maar aankaarten helpt niets. Ze blijven veel werk aannemen, zonder dat er personeel bij komt. Werk heeft hij niet voor gekozen, maar ze werken tijdelijk voor een ander bedrijf. Dit heeft hij niet geregeld, maar zijn baas. Hij denkt dus ook idd over ander werk, of voor zichzelf werken (dan weet je waar je het voor doet, en is overwerk niet erg).

Gelukkig hoef ik niet iets te openen over 'vreemdgaan' , dat weet ik wel zeker (anders heeft de vrouw van z;n collega ook een probleem...)
Ok, dan is het misschien inderdaad wat anders. Maar vergis je er niet in hoeveel werk een "eigen bedrijfje" gaat kosten. Kom je misschien ook wel aan het aantal uur. Krijgt je vriend voor deze uren wel betaald? Als dat niet zo is heb je wel een poot om op te staan, anders heeft het denk ik geen enkele zin om het te melden.
Ik kan je verzekeren dat de inspectie niets doet met de klacht van een partner van 1 werknemer.

Als je vriend er ongelukkig mee is, dan is stap 1 de stap van het informele overleg. Stap 2 is de weg van het formele overleg, stap 3 is overleg met de OR en stap 4 is eventueel de vakorganisaties of arbeidsinspectie inschakelen. En al die stappen zal hij ZELF moeten ondernemen. Hij staat het sterkst als hij dat niet alleen doet maar samen met zijn collega's.

En dan nog heeft dat alles alleen zin als dit een structureel probleem is. Als het incidenten betreft of werk met een piekseizoen, dan zal het naar verwachting geen enkele zin hebben.
Bollekes,

als je vriend het zelf ook vervelend vind, dan moet hij beter voor zichzelf opkomen tegen zijn werkgever.

Vooral als hij als inleenkracht voor een ander bedrijf werkt. Zijn werkgever krijgt namelijk veel extra uitbetaald door de opdrachtgever als een inlener meer dan standaard uren maakt.

Gewoon eens even langs de werkgever: Zeg es Baas, 'k vind het best dat je me uitleent, ook voor jou moet de kachel roken, maaruh ik wil eigenlijk wel eens een paar uur van mijn eigen kachel kunnen genieten. Je opdrachtgever laat ons 3 dubbele diensten draaien, zien wij daar ook nog wat van. En uh Baas, als wij van vermoeidheid van onze ladder flikkeren omdat wij (te) lange dagen maken, ben jij dan nog wel verzekerd? Of ga je als bedrijf failliet Baas, als ons wat overkomt op dit moment Baas?

Mocht Baas daar niet gevoelig voor wezen dan kan Vriend altijd nog de inspectie op Baas afsturen.

Maar jij moet dat niet doen!

Zo, mijn vriend heeft dat niet te proberen hoor! Als ik een paar avondjes lekker doorwerk. Gewoon omdat dat even moet, omdat ik nou eenmaal voor het horecavak gekozen heb (en ja daar moet je toch wel een beetje gek voor zijn) moet hij mijn werkgever daar niet mee opzadelen. Ik kan namelijk ook nee zeggen.

Trouwens dat kan jou vriend ook. Als hij meer dan normaal overwerkt kun je gewoon NEE tegen je werkgever zeggen hoor.
quote:bollekes8 schreef op 05 augustus 2010 @ 20:15:

Gelukkig hoef ik niet iets te openen over 'vreemdgaan' , dat weet ik wel zeker (anders heeft de vrouw van z;n collega ook een probleem...)of hij gaat vreemd met die collega.....
Ja, jullie hebben wel gelijk. Laat me toch even lekker mopperen... Krijg je ervan als je alleen thuis bent, dan lijkt alles nog erger. Al ben ik nog steeds overtuigt van het feit dat 3,5 uur slaap niet voldoende is voor nog een dag van 15 uur werken. Daarnaast ben ik gewoon bezorgd, omdat ze nog wel een aantal uur reistijd hebben, en ze dus op de weg zitten (wat ik onverantwoord vind).

Stap 1 is al meerdere malen gepasseerd. Stap 2 wordt geprobeerd. Or is er niet, dus volgt stap 4. Er zijn meerdere problemen (o.a. loonbetaling, vakantieopname), en houden nu een overzicht bij van de contacten die we hebben gehad. De collega's van hem zijn er ook mee bezig, zodat ze gezamenlijk actie kunnen ondernemen. Hopelijk werkt dat.
@ danivo: dat bedoelde ik dus ook!
Ik kan me jou reactie echt wel voorstellen, heb ik ook wel gehad hoor. Maar het heeft zo weinig zin. Het is zijn leven.... Bij mijn vriend is het ook wel vaak zo, maar dat is niet tijdelijk. Gelukkig heeft mijn vriend een supervriendelijke bedrijfsleider die er voor zorgt dat hij vrij kan krijgen als hij dat wil en af en toe zegt dat vriendlief met mij op zijn kosten mag gaan eten als hij veel heeft gewerkt. Love that boss....
Is je vriend lid van een vakbond? Anders daar sowieso aankaarten, kan ook anoniem. Verder kun je er ook voor je vriend zijn. En dan niet aan z'n kop zeuren wanneer hij thuiskomt. Hij is degene die aan de bel moet trekken wanneer hij het niet meer kan opbrengen. Wanneer hij thuis is, telefoon niet opnemen (uitzetten) totdat hij weer z'n volgende formele dienst heeft.
cao ...
Geen vakbond, wel verzekering voor rechtsbijstand (vandaar dat we ook al de emails e.d. bewaren). Mijn lief leg ik straks echt wel in de watten als hij komt. Hij kent me langer als vandaag (mag ook wel). Heb net sms gehad: hij is om 10 uur ongeveer thuis. Nog even geduld dan, en dan z'n eten nog opwarmen.

Amandroe, fijn dat je vriend zo'n baas heeft. Dat maakt tenminste nog iets goed.
Maar ik neem aan dat je vriend volwassen is als hij een baan heeft. Dus als hij er last van heeft kan hij zelf ook zijn mond open trekken toch?

En ik denk niet dat we je horen klagen als je vriendlief aan het eind van de maand zn saldo checkt.
weet je wel zeker dat ie aan het werk is?
oh.. mijn vraag is al niet meer origineel zie ik
quote:bollekes8 schreef op 05 augustus 2010 @ 20:42:

Mijn lief leg ik straks echt wel in de watten als hij komt.Zo mag ik het horen ! Klinkt misschien stom, maar wees aan de ene kant ook blij dat hij zo'n werkethiek heeft. Hij moet zich natuurlijk niet over de kop gaan werken maar van hard werken is nog geen mens slechter geworden. En hij zal zijn werk ook leuk vinden, anders houd je zoiets niet lang vol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven