Zieke kitten?

30-07-2010 22:15 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een maand geleden hebben wij een kitten uit het asiel gehaald.

Omdat we vonden dat hij een vriendinnetje nodig heeft hebben we gisteren bij het zelfde asiel een vrouwtje opgehaald van volgens hun 10 weken.

Bij thuiskomst kwamen we erachter dat poes aan de diarree is , veel te licht voor 10 weken ( amper 700 gram) en ook speelt ze niet echt veel.

Volgens asiel gaan kittens alleen nagekeken en 100% gezond bij hun weg maar ik vertrouw het niet helemaal.

Ik zit nu alleen te twijfelen om morgen nog met haar naar de dierenarts te gaan of tot Maandag te wachten.

Wat denken jullie?
Oh oh wat naar dat Gizmo hier nu ook de dupe van wordt en dat jullie nu zo weinig kunnen doen verder. Ik duim ook voor jullie, hoop echt dat Gizmo beter gaat worden (en wel gauw ook). Sterkte!
Jeetje, wat ernstig! Ik heb niet het hele topic gelezen maar toen ik de titel zag en las dat het katje van het asiel kwam, wil ik toch even een reactie plaatsen.

Deze tijd zitten heel veel kittens bij elkaar en oh jeetje, de ziektes zijn niet te overzien. Een asiel heeft gewoonweg geen geld om alle dieren te laten testen. Je moet zo'n dier helemaal binnestebuiten keren wil een asiel kunnen garanderen dat het dier gezond is. Ze castereren/sterilliseren, enten en kunnen eventueel kleine klachten verhelpen (zoals onze huidige kat, die een dik oog had toen we hem uitzochten, of een infectie die te verhelpen is met antibiotica). Virussen e.d is gewoonweg niet te testen. Vaak worden katten ook ziek/komen de klachten bovendrijven als ze stress ervaren (nieuw huis, andere katten).

Het verhaal grijpt me zo aan omdat mijn vriend en ik dit ook meegemaakt hebben. In januari besloot ik mijn vriend te verassen door een kat in huis te halen. We hadden een lief katje op ons oog, zwart, één jaar oud. Echt een schatje! We doopten hem Casper. Echter, Casper werd na twee dagen ziek. Overgeven, weinig eten. Het hield de hele dag aan en dus ermee naar de DA. Ze gaf aan dat het de gewenning moest zijn, dus een infuusje (voor vocht) en mee naar huis.

Om het verhaal kort te maken, het overgeven hield aan, zowat de hele week bij de DA gezeten. Die zaterdag (ik had hem de maandag van diezelfde week opgehaald van het asiel) belde ik voor de uitslagen voor wat testen die ze bij hem gedaan hadden. Casper had Felv (kattenleukemie). Zijn beenmerg kon hem geen weerstand bieden en zou alleen maar zieker worden. Het arme beestje heeft zijn hele gal en maagvlies uit zijn lichaam gespuugd. De DA gaf aan dat we hem beter in konden slapen. Dat hebben we maar gedaan, want het laatste wat wij wilden was Casper laten lijden. Een week was hij onze kat. En het asiel: die kun je alleen maar waarschuwen en konden we de aanschafskosten van de kat komen verhalen. That's it. Jeetje, merk dat ik me weer heel verdrietig begin te voelen nu ik het opschrijf. Verschrikkelijk voor alle katjes!
Jeetje wat een verhaal!! Heel veel sterkte!
Is er nog nieuws Lee? ik wacht in spanning.....
Hoe gaat het ondertussen Lee? Is er al verbetering?
Ben ook benieuwd!
Mag een asiel een kitten van 10 weken überhaupt wel meegeven?...
quote:Ligeia schreef op 09 augustus 2010 @ 14:45:

Mag een asiel een kitten van 10 weken überhaupt wel meegeven?...

Vaak zijn katten jonger.

Mijn oudste kat werd ook meegegeven toen ie 8 weken was (is al wel een jaar of 14 geleden, dus wellicht is 't nu anders).

Hoe is het met Gizmo?
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Vanaf 8 weken mag het, maar goede asiels hanteren liever 10 weken, tenzij het zeer druk is of er niesziekte dreigt of heerst in een gedeelte van het asiel. Dan moeten alle kittens voor hun eigen veiligheid zo snel mogelijk weg, naar pleegzorg of naar nieuwe baasjes, naar gelang hun leeftijd.

Maar objectief gezien is 12 weken het beste en veel fokkers van raskatten hanteren die leeftijdsgrens.
Ik ken je gevoel van onmacht over zo'n kleine kitten. Wij hadden ook een kleine kitten van 7 weken uit de opvang. Is al veel te jong, maar het nest was gedumpt (overigens niet via het asiel verkregen) Eerste dagen ging het prima, maar het beestje werd ineens zwakker en zwakker. Liet overal zijn ontlasting lopen en was een heel zielig hoopje. Regelmatig bij de DA gezeten, is ook opgenomen geweest maar uiteindelijk na 5 dagen overleden aan kattenziekte. We hebben gejankt als een klein kind, maar je hecht je al zo snel aan zo'n klein hoopje.

Ik hoop dat Gizmo het gaat redden! Ik zal met je meeduimen!
up
Lee, hoe gaat het? Zijn Isis en Gizmo nu beide beter? (ik hoop het echt)
Update?
Ik haal dit topic maar even omhoog...

Wij hebben sinds vorige week vrijdag een kitten uit het asiel. Momenteel is hij 9 weken oud.

Sinds vrijdagmiddag sliep hij heel veel. Mijn partner, die die dag thuis was, vertelde dat hij de hele middag niet had gegeten. Ook zijn oogje zat dicht.

Ik heb direct de dierenarts gebeld en daar kon ik 's avonds gelukkig al terecht. Hij heeft antibiotica en een infuusje gekregen. Wij kregen een kuur mee voor 6 dagen.

Alleen knapt hij nog steeds niet op. Hij is zo lusteloos en eet nu eigenlijk weinig tot niets meer. Met een spuitje laat ik hem zo nu en dan, onder dwang, dinken.

Wat zouden jullie doen? Hem in ieder geval flink van vocht voorzien en morgen naar de dierenarts, of gelijk actie ondernemen?
Niemand?,,,
Kijk het maar even aan, ze worden ook naar van de kuur. Met name vocht is heel belangrijk nu. Wat je ook kunt proberen is om wat blikvoer (liefst een pate) met water tot een papje te mengen en dat met het spuitje naar binnen te spuiten.
Kun je de dierenarts niet even bellen?
De dierenarts waar ik vrijdag ben geweest heeft geen dienst. Op een bandje was een nummer te horen wat ik kon bellen voor spoedgevallen. Deze belde ik vanmorgen en daar kreeg ik weer een ander nummer (06 nummer)

Ik zit nu ook te piekeren of ik dit zal bellen, ik weet niet of ik dan doordraaf.

Die antibiotica krijg ik er momenteel ook niet in, want hij eet nu echt helemaal niks meer. Zal ik het inderdaad als papje in zijn bekje spuiten?
Ja, de antibiotica moet je in zijn bekkie spuiten. Als het niet gaat of niet binnen blijft, moet je echt het 06nr bellen, dan is hij beter geholpen met wat spuitjes antibiotica en vocht.
Je moet helaas onmiddellijk ingrijpen door hem te gaan dwangvoeren, want er MOET nu eten en AB in. Bel ook de spoedeisende DA want dit is dringend, het is namelijk niesziekte en daar kunnen kittens dood aan gaan!

Bij honden is vocht alleen voldoende, bij katten niet!
@Iris

Waar haal jij dan uit dat het om niesziekte gaat?
Niet eten, niet drinken, lusteloos en vooral een dicht oogje. Duidelijke tekenen van beginnende niesziekte (zeer vaak voorkomend bij kittens). Dit kan later ook nog verergeren met snot in de neus en ogen. Ze hoeven niet altijd te niezen.
Maar zou de dierenarts dat dan niet gezegd hebben gister, vraag ik me dan af?

Wel goed om te weten, want ik heb ook katten en dan is het altijd goed om alert te zijn op de signalen.
Het zou geen niesziekte zijn, maar een virus. We waren net een uurtje weg en nu lag er bij hem een rare stolsel. Geen idee wat het was. Ik heb nu de dierenarts gebeld en we mogen vanmiddag langskomen.
Dat is fijn om te horen en ik hoop dat het dan snel weer beter gaat met je arme beestje, maar ik blijf eigenwijs want niesziekte is een infectie dat wordt veroorzaakt door diverse bacterieën en twee virussen (herpes en calicivirus).

Laat je straks horen hoe het gaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven