Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Overigens denk ik niet dat je superkut gereden hebt, maar eerder dat je er een heel slecht gevoel over had omdat je zo wilde presteren en onder zoveel druk stond.

Ik heb ook wel eens slechte lessen waarbij ik me echt ellendig voel, voor mijn gevoel zit ik dan alleen maar te klooien, maar mijn instructeur zegt dan dat ik niet zo slecht heb gereden als dat ik zelf denk. Je bent dan zelf zo gefocusst op je zenuwen en die druk dat je alleen maar oog hebt voor wat er fout ging. En als je instructeur zei dat je deze keer pech hebt gehad zal het heus niet zo slecht zijn geweest!
Zo terug van vakantie(nouja een logeerpartij) en bijgelezen.

Balen Fleur dat je gezakt bent!!!!!

Gisteren weer gelest, ging wel redelijk. Het is irritant dat de nieuwe instructeur op een andere manier lesgeeft en veel dingen die ik al in een schakelauto geleerd heb nou niet meer goed zijn.
Goedenavond,

ik heb geen zin om een heel nieuw topic te openen dus misschien dat ik hier wat info kan krijgen. Heeft iemand ervaring met de snelcursus van de ANWB? Ik overweeg om dit te gaan doen maar wil eerst weten wat de ervaringen hiermee zijn.

Alvast bedankt!
hoi ruza,

ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb er wel veel over gelezen en gepraat. ik neem aan dat je het over zo'n 10 daagse cursus hebt.

dit is mijn mening: zo'n cursus kan heel goed zijn als je al kunt rijden. als je niet kunt rijden is het volgens mij vrijwel onmogelijk om dit in 10 dagen te leren. beheersing van de auto, inzicht, verkeersregels etc. het is behoorlijk intensief. ik neem dubbele lessen (2x 50 min.) en ondanks dat ik het fijn vind dat ik wat gedaan krijg, is het wel vermoeiend. na die 2 lesuren ben ik moe en zakt mijn concentratie. nu ben ik ook nog es geen snelle leerling (helaas).
en welkom terug flashy.

lijkt me inderdaad ook vervelend dat veel dingen nu anders zijn. maar je zegt wel dat het nu redelijk gaat. ik kan me nog herinneren toen jij nog in die schakelbak zat dat je het er echt heel erg moeilijk mee had. er is dus vooruitgang en dat is goed!
Welkom terug Flashy! Dat is inderdaad vervelend van je instructeur.

Ruza, ik heb een intest bij de ANWB gedaan, maar vond het helemaal niet prettig. Kreeg er gewoon geen goed gevoel bij. Je moet sowieso alles in 8 weken halen (het kan dus in 10 dagen, maar het moet in 8 weken) en het is heel pittig, dus ik zou sowieso ervoor zorgen dat je in die tijd geen andere dingen aan je hoofd hebt en ook geen andere activiteiten hebt.

Ik denk wel dat het veel van jou zelf hangt hoe zo'n cursus oppakt. Hoor zowel positieve als negatieve dingen. Je moet het zelf ook wel kunnen om zo snel alles te doen. Als je echt helemaal vrij bent in die tijd moet het wel te doen zijn denk ik.

Bittermoon, wanneer moet je weer lessen?
indigo, ik moet vandaag weer. weet eigenlijk niet of ik 1 of 2 lessen heb. TTT is sep 13.
quote:bittermoon schreef op 17 augustus 2010 @ 23:31:

hoi ruza,

ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb er wel veel over gelezen en gepraat. ik neem aan dat je het over zo'n 10 daagse cursus hebt.

dit is mijn mening: zo'n cursus kan heel goed zijn als je al kunt rijden. als je niet kunt rijden is het volgens mij vrijwel onmogelijk om dit in 10 dagen te leren. beheersing van de auto, inzicht, verkeersregels etc. het is behoorlijk intensief. ik neem dubbele lessen (2x 50 min.) en ondanks dat ik het fijn vind dat ik wat gedaan krijg, is het wel vermoeiend. na die 2 lesuren ben ik moe en zakt mijn concentratie. nu ben ik ook nog es geen snelle leerling (helaas).

Het ligt eraan of je een natuurtalent bent in de auto, mijn broertje deed zo'n 10 daagse cursus en slaagde in een keer. Maar hij hield van rijden en pikte alles snel op. Ik ben niet zo.

Hij was af en toe wel moe want moest vele uren rijden per dag.
@Indigoblue: Dat zei die examinator ook, je zakt altijd terug en daarom is het belangrijk dat je alles meer dan goed kan. Het is denk ook wel een beetje belangrijk om geluk te hebben. Je hoort soms verhalen over een examinator die op alle kleine dingen let en soms hoor je dat mensen echt grove fouten hebben gemaakt en toch slagen.. Maar je hebt denk wel gelijk, ik zal vast niet zo heel kut hebben gereden. Ik heb dat namelijk ook wel eens in de lessen, dan zegt mijn instructeur opeens dat ik erg goed heb gereden

@ Flashy: Kan je een paar verschillen noemen tussen een automaat en een schakelauto? Behalve dan dat je niet meer hoeft te koppelen/schakelen, dat snap ik nog wel haha! Ben ik benieuwd naar! Fijn dat je les redelijk ging!

@Ruza: Ik heb geen ervaring met de snelcursus. Lijkt mij erg zwaar en intensief. Eigenlijk een beetje wat bittermoon zegt

@Bittermoon: Fijn dat je weet wanneer je je TTT hebt! Heb je al veel geoefend?

@Runner: hoe gaat het bij jou?
Ja, super bittermoon. Nog even de tijd om te oefenen. Ik denk dat het wel goed gaat. Hoe gaan de bijzondere verrichtingen bij jou? Wel goed de rust erin houden, ik kon in het begin totaal niet vooruit parkeren in een vak omdat ik gespannen was. Als ik niet gespannen was ging het in 1x.

Rogue, dat is ook zo inderdaad. Het autorijden is mij eigenlijk veel zwaarder gevallen dan ik had verwacht. Dat ligt grotendeels aan mij en omdat ik het enorm druk had toen ik begon (geen aanrader, ook al voel je je niet gestresst, het is een wereld van verschil nu ik het rustiger heb en minder aan m'n hoofd).
Ha Fleur!

Ja, klopt. Ik heb veel lessen gehad, maar mijn instructeur kent me goed (hoe goed ik ook probeer dat te beperken haha) en wil dat ik alles voor 120% kan zodat ik het op het examen voor 100% kan uitvoeren. Ik heb er wel vertrouwen in, maarja....die zenuwen.....daar kan niks tegenop vrees ik.

Ik hoorde laatst van een meisje waarbij de examinator de volgende dag op vakantie ging. Ze zei, "toen wist ik al dat het goed zat" tsja...en nog een ander meisje dat een heel makkelijke route reed (bijna alleen maar 80 wegen).
@ Ruza: Mijn instructeur raad het iedereen af, zo`n 10 daagse is maar voor weinig mensen weggelegd.

@ Bittermoon: er zit vooruitgang in dat klopt :-)

@ Fleur: ik heb geleerd dat je op vluchtheuvels af moet remmen, nu moet ik gas los laten, in een woonwijk met zijstraten voet op de rem, nu weer niet etc. Zowizo is alles wat je met de koppeling doet nu veranderd in alles met de rem doen. Het is wel relaxter vind ik.
Dames,

bedankt voor de vele reacties. Ik heb er gister even over nagedacht en weet eigenlijk niet hoe ik dat praktisch zou moeten regelen want ik zou eigenlijk gewoon 2 weken vrij moeten nemen van werk en studie en dat kan niet. Dus ik denk dat het hem niet gaat worden. Wil het nog steeds wel snel afmaken, maar niet in 10 dagen hehe. Op zoek naar een rijschool dus. Waar moet ik op letten allemaal? En mag ik als het dan zover is hier mee komen schrijven
Ruza, ik vond die druk ook te groot. Want stel dat je hem niet in die tijd haalt en je kan niet meer vrij vragen. Zit je daar...kan je alsnog ergens 20 lessen gaan nemen terwijl je al waarschijnlijk 2000 (+) kwijt bent.

Ik wilde hem ook "snel" halen, liefst binnen 3 maanden. Zit nu op 6 maanden en ik moet zeggen dat het me niks meer uitmaakt. Het gaat nu eenmaal zo snel als het gaat en aan het einde heb je hem en daar gaat het om.

Je mag zeker komen meeschrijven, alleen maar gezellig (ik hoop dat ik dan klaar ben ) Waar je op moet letten, tsja....ik heb slagingspercentages gekeken bij het cbr, maar uit eindeljik zegt dat ook niet alles. Let daarbij wel goed op hoeveel mensen examen hebben gedaan. Een slagingspercentage van 70% zegt niet zoveel als er minder dan 10 mensen hebben afgereden in die tijd.

Ik heb daarna rijscholen in de buurt opgezocht via internet. Ik was van plan een aantal te bellen, maar uit eindelijk ben ik gewoon op mijn gevoel afgegaan en dat heeft ontzettend goed uitgepakt. Je kan ook een proefles aanvragen.

Ik rij bij een rijschool waar ik geen contract heb o.i.d., ik les altijd bij dezelfde instructeur (tenzij hij vakantie heeft, dan les ik bij een ander, die mogelijkheid is er dus wel) en in dezelfde auto. Ik betaal contant per les (42 euro per uur) en kan meerdere keren per week lessen.

Waar woon je?
In het midden van het land. En ja ik ben dus ook zo´n miep die het in 3 maanden wil halen. Maar we zullen zien hoe dat gaat. Heb nu een rijschool gezien(website dan) die me op het eerste gezicht wel aanspreekt. Pakket met examengarantie en tussentijdse toets, 40 lessen voor iets meer dan 2000 euro. Slagingspercentage was ook redelijk goed(idd wat jij zegt even gelet op hoeveel examens dat waren).
ik wilde het ook in 3 maanden halen. ben nu iets meer dan 2 maanden (en 29 lessen) verder en het gaat me niet lukken in 3 maanden. helaas. bij mij zit er nog wel een soort urgentie achter want ik heb een rijbewijs nodig voor mijn werk. en dat is nog voor het buitenland ook, dus tot die tijd zit ik 'vast' hier.

ruza, het kan echt wel binnen 3 maanden hoor, maar ik ben gewoon geen natuurtalent. en ik ben onzeker over mijn rijden dus ik heb gewoon denk ik wel 50 lessen nodig. probeer er 3 a 4 per week te doen. niet echt een goedkoop grapje, maar okay.

kom lekker meeschrijven, gezellig. persoonlijk heb ik hier echt heel veel aan.

ik moet over een half uur weer. heb een beetje een naar gevoel omdat de snelweg vorige keer zo ontzettend rot ging en ik weet dat ik er nu weer op moet.
Bittermoon, rustig blijven! Spreek jezelf gewoon rustig toe op het moment dat je hoofd met je aan de haal gaat. Niet meer nadenken, gewoon rustig kijken en rijden. Je kan het wel! Succes!

Ruza, ik woon niet bij je in de buurt, dus kan je helaas geen tips geven. Dat klinkt wel goed het pakket dat je noemt. Anders vraag je een proefles aan?
ik ben moe vandaag. of ik ga juist goed rijden omdat ik geen energie heb om me druk te maken, of het gaat juist supershit. we zullen het wel zien.
Ik ga idd een proefles aanvragen denk ik. Ik weet niet hoe het zal gaan. Aan de ene kant ben ik iemand die dingen vrij snel oppakt. Aan de andere kant vind ik het zwaaaaaar klote als ik iets niet kan(en dus in mijn ogen voor schut sta bij degene die het me moet leren) en ben ik ook nog eens echt een schijterd in het verkeer. Ruzaman zegt altijd dat dat niet mag omdat je daar slecht van gaat rijden dus ik ben benieuwd. Misschien dat ik hem of mijn moeder ofzo vraag me te leren hoe het een beetje in zijn werking gaat. Op een industrieterrein. ´s nachts

@bittermoon. Chill, het komt goed!
Klinkt bekend Ruza

Hoe oud ben je?
'klinkt bekend Ruza' hahaha indigo... wij zijn zo ontzettend hetzelfde qua rijden, ik moet er echt wel om lachen.

ben net terug. mocht kiezen; enkele of dubbele les. heb maar een enkele gekozen. ging goed. maar niet de snelweg opgeweest.

ruza... wil je niet ontmoedigen hoor, maar ik pak normaal gesproken dingen ook heel snel op. mijn eerste rijles zat ik helemaal 'smug' achter het stuur. ik mocht dus zelf sturen, gas geven, remmen en schakelen en ik ging als een trein want ik hoefde niet op het verkeer te letten en ik kreeg hele duidelijke instructies.... gas los, remmen, koppeling in, schakel naar de 2 etc.

de volgende 10 lessen waren echter behoorlijk rampzalig. vanaf les 20 of zo ging het weer beter.

ik ben ook een schijterd in het verkeer. ik wacht ook liever even langer zodat ik zeker weet dat er geen ongelukken gebeuren maar dat is geen 'besluitvaardig' gedrag.

en ik heb ook nog steeds dat ik me zo'n debiel voel als ik fouten maak. vooral als ik wel doorheb dat ik het niet goed doe. kan het niet uitstaan.
haha bittermoon, ik moest ook gelijk aan jou denken

Ik pak dingen ook snel op, heb een aardig setje hersenen in mijn hoofd. De eerste lessen gingen ook top. Maarrrrr tsja....op een gegeven moment, ik denk toen ik echt zelfstandig na moest gaan denken stagneerde het behoorlijk. I

Ik werd onwijs zenuwachtig van mijn instructeur. Niet omdat hij zo vreselijk is, juist niet! Maar omdat ik het voor hem graag goed wilde doen. Daardoor durfde ik geen beslissingen te nemen (was bang dat het een domme beslissing zou zijn). Dat werd ook steeds erger en erger, ik was bij elke les enorm gestresst. Viel me pas op toen ik een les bij een andere instructeur had. Ik was daar zo veel rustiger en kon gewoon m'n ding doen. Ik kon het er wel goed over hebben met mijn instructeur en het heeft me echt wel wat lessen gekost, maar ben er wel vanaf gekomen.

Ook krijg ik vaak van mijn instructeur te horen dat ik niet zoveel moet nadenken. Gewoon kijken naar wat er gebeurt en daarop reageren, maar mijn hoofd gaat elke situatie bekijken, analyseren, allerlei verschillende mogelijkheden bedenken....dat schiet echt niet op!! Dus, beter ben je wat minder een denker!

Fijn dat je les goed ging bittermoon, jammer dat je niet de snelweg op ging, was een goede oefening geweest. Ik heb hier een stukje snelweg waar de rijstrook opeens ophoudt. Er komen 2 stukjes snelweg met beide 2 rijstroken bij elkaar en dat worden dus samen 3 rijstroken (ipv 4). De rijstrook waar ik vaak op rij houdt gewoon op. Ik haaaaat dat stukje, heb echt al paniek als ik die kant op rij, want er rijden ook vaak veel vrachtwagens. Maar goed, blijf het toch rijden, want die paniek zit alleen in mijn hoofd
Oh help een "feest" van herkenning. Wordt nog wat

@indigoblue, ben net 21

Maar zit nu te denken...zal ik eerst voor theorie gaan en dan praktijk? anders wordt het zo veel. En werken, en studeren, en praktijklessen, en theorie, en relatie, en huishouden nu valt dat opzich wel mee, maar waarom zou ik het mezelf moeilijker maken dan nodig is?
Haha Ruza, ik deed het zo: én afstuderen, én werken, én stagiaries begeleiden én auto leren rijden, én theorie examen en ja...dat hele relatie/huishouden/boodschappen/sociaal leven moest er ook nog bij. Het was niet echt een succes te noemen. Vooral het autorijden had eronder te lijden (gelukkig mijn afstuderen niet!)

Je kan altijd eerst theorie halen, dat heb je zo geleerd en ben je daar lekker vanaf.

Maar, laat je niet afschrikken, ik heb het ontzettend gezellig met m'n instructeur en uit eindelijk ben ik er ook gekomen. Alleen de laatste loodjes nog!
ruza, ik heb mijn theorie gehaald na mijn 25e les en ben blij dat ik zo lang gewacht heb. na een les of 15 merkte ik wel dat ik de theorie steeds meer nodig had dus ben ik al es een beetje gaan lezen, maar het examen had ik mee gewacht en achteraf ben ik daar blij om. tijdens het rijden leer je nl. al best heel veel theorie. vind dat makkelijker leren dan abstracte regeltjes uit een boekje.

dingen zoals gevaarherkenning moet je gewoon echt zelf meemaken. van plaatjes leren werkt naar mening minder goed.

feest van herkenning? hahaha. ik vond het zelf heel fijn om dingen te lezen die vooral indigo beschreef. ik herkende me daar zo ontzettend in... vond het wel een troost eigenlijk en fijn om te weten dat ik niet de enige ben die alles tot in detail wil begrijpen en analyseren.

snel proefles aanvragen; hartstikke leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven