was stinkt! (soms)

31-10-2007 21:53 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, de titel zegt al genoeg: mijn (schone) was stinkt soms! Als ik het uit de wasmachine haal dan ruikt het zo muffig, alsof het al dagen nat heeft gelegen. Ergens in de verte ruik ik nog een vaag luchtje van mijn wasverzachter/wasmiddel, maar ik vind het gewoon echt niet lekker ruiken.

Doe ik iets verkeerd? Ik doe volgens mij niet teveel was in de machine, was gewoon op 40 graden, met wasmiddel (dreft nu geloof ik) en wasverzachter (omdat dat zo lekker ruikt ja), haal het er best snel uit ook (vandaag was het toevallig een paar uur, omdat ik weg was).

Oh, heb de machine nog maar anderhalf jaar ongeveer.....
Hier idem, ik was alles op 40 graden dus ook mijn ondergoed !...en dat is wel degelijk schoon, en die paar bactieeren ach ik ben er nog nooit ziek van geworden.

En ik ben ook haast nooit ziek, ik heb denk ik door het niet op 90 graden wassen een mega weerstand opgebouwd hehehe

Wel was ik 1x in de zoveel maanden een lege wasmachine op 90 graden met een flinke schep soda.

En,....ik laat het deurtje van de wasmachine open staan, een vorige wasmachine is aan het niet open laten van het deurtje kapot gegaan.
Nu dan even serieus..

Ik vind het jammer dat het als onzin wordt afgedaan. Nogmaals, dit heb ik niet zelf verzonnen, maar het is wat de wasmachine monteur mij heeft verteld.

En wat de bacteriën betreft, niet dat je er ziek van wordt, maar je krijgt er dus (als je pech hebt) die stinkende was van.

Voor de duidelijkheid, ik was mijn kleding echt niet allemaal op 60 of 95 graden. Eens per week, of 2 weken draai ik een kookwas met de vaatdoekjes en spuugdoekjes. De baddoeken en ondergoed en sokken en beddegoed gaan op 60 graden en onze kleding en die van de kids op 40.

Korenwolf ik denk dat je wasmiddelgebruik zeker zo zwaar weegt als de temperatuur waarop je dingen wast.
quote:Celeone schreef op 31 oktober 2007 @ 22:39:

[...]

Ja, mijn was ook op 30 of 40 graden. Witte was soms op 60 graden, maar dat maakt echt geen verschil. Witte was bestaat bij mij alleen uit de werkoverhemden en t-shirts van m'n vriend (horeca) en als daar eens een rode wijn-vlek op zit (of tomatensoep of iets anders onbestendigs), dan gaat dat er toch niet uit. Niet bij 30 graden, niet bij 90 graden. Niet met allerlei verschillende vlekkenmiddeltjes. Dan biedt alleen de prullenbak nog een oplossing.

.Kom ik even helemaal off-topic binnen vallen, werk zelf ook in de horeca, maaaaar ben reeds nog in het bezit van een... komt tie dan.... Tupperware wasemmer... , witte blouses met rode wijn of wat voor vlekken dan ook, in koud water in de emmer, schep vanish erbij in, deksel erop, goed schudden, gedurende de dag af en toe schudden, nacht laten staan en weg vlekken!

Desnoods bij zeer hardnekkige vlekken nog een keer herhalen!
Oh haha, bedankt voor de tip! Ik gebruik wel al vanish en alle andere mogelijke vlekkenverwijderaar om in te laten trekken, maar ik zal het op jouw manier ook eens proberen. Goh... ik hoop dat íe vanavond met een vies overhemd thuiskomt.
Geen dank en sukses, en misschien dat het ook wel werkt met een gewone emmer met deksel!
Google maar eens op wasluis/vetluis
Ik?
Ik was altijd op 30 of 40 graden. Zeker kanten ondergoed en zo! Vaatdoekjes gooi ik weg na gebruik, die ga ik niet opsparen om te wassen, dan liggen ze eerst ergens een maand te meuren voordat ik er genoeg heb om ze apart te wassen (wat ik wel zo fris vind). De was ruikt alleen een beetje muf als ik het te lang in de machine heb laten zitten. Ik hang het altijd buiten te drogen (gebruik mijn droger niet) en spuit er dan wat van dat Robijn-spul op. Dan is het zeker niet muf meer.

Dingen waar echt vlekken in zitten breng ik altijd naar mijn moeder (die krijgt álle vlekken eruit :D) en die wast het volgens mij wel wat heter, anders gaan die vlekken er niet uit.

Als mijn wasmachine echt zou gaan stinken zou ik hem ook wel wat heter laten wassen een paar keer, maar om dat nou elke week te doen is mij iets te duur. Ik gebruik de droogfunctie expres al niet omdat ik dat zonde van de energie vind.
Volgens mij heeft muf ruikende was niets te maken met de temperatuur waarop je het wast. Immers de wasmiddelfabrikanten roepen ook steeds meer dat warm wassen geen zin heeft en alleen maar belastend is voor het milieu.

Zelf had ik het probleem ook, en helemaal als ik diezelfde was meteen in de droger kieperde en na het drogen er ook meteen weer uithaalde. Onze kraamverzorgster loste het probleem zonder het te weten op. Ik vroeg haar hoe het kwam dat onze was ineens zo heerlijk rook, en het bleek dat zij onze wasverzachter nooit gebruikte. Die laten we dus sindsdien in de kast met als resultaat: fris ruikende was, zowel uit de wasmachine als uit de droger!!!
De wasmachinekoning zal zich er ook even mee bemoeien.

-Je houdt je aan het wasetiket wat betreft de temperatuur.

-Je gebruikt de dosering van waspoeder zoals op het pak staat.

-Calgon gebruiken is onzin

Het is inderdaad bekend dat een muffe geur verwijderd kan worden door een kookwas met 2 eetlepels soda.

Mijn advies erbij: trek de wasmiddel lade uit je wasmachine en was zowel de lade als het gat waar de lade inzit (dit gaat goed met een afwaskwast).

Wil je meer weten over wasmiddelen, kijk dan hier, een heel aardig boekje over wasmiddelen.
En voor wie bang is voor de bacterien in het vaatdoekje had mijn collega een tip: nat vaatdoekje in de magnetron leggen, aanzetten en even kort doorkoken.
Net even gebeld met unilever:

-handdoeken, spijkerbroeken en beddegoed moeten op 60 graden, de huismijt moet dood, en dat gebeurt pas bij 60 graden.

-T shirts moeten op kreukherstellend, dan moet je ook minder wasgoed gebruiken (dus geen 5 kilo)

-een keer per maand 1 a 2 vaatwastabletten in de wasmachine op 95 graden om vetluis te verwijderen.
quote:Celeone schreef op 01 november 2007 @ 10:20:

Ik?Nou prima. Maar ik bedoelde eigenlijk to.
Toen ik na de vakantie terug kwam en mijn was deed stonk ook alles. Eerst weet ik het aan het feit dat het te lang had gelegen (immers, vakantie gehad) en daarna aan het feit dat ik zwanger terug was gekomen van de vakantie (extra scherpe neus zeg maar).

Ik heb werkelijk van alles geprobeerd. Minder wasgoed tegelijk, langere programma's. Ander wasmiddel (heb nu 5 soorten bovenop de kast staan, allemaal één keer gebruikt), andere wasverzachter (idem).

Uiteindelijk ben ik overgestapt op de dure 'Neutral' wasmiddelen en het lijkt nu beter te zijn (lees: de was ruikt nergens meer naar). Ik heb deze week een keer met ander wasmiddel gewassen en het kwam zelfs fris de machine uit!

Achteraf denk ik dat het niet ligt aan mijn zwangerschapsneus, maar aan 'wasluis' of 'vetluis'. Mijn machine draait NU met een halve fles azijn op 95 graden zonder was, nadat ik hier alles heb gelezen is er een wereld voor mij open gegaan!

Groetjes,

Carrrie.
Carrie daar ben ik blij om! Ik weet hoe erg het is als je was zo stinkt, zeker straks met je babywas . Hopelijk ben je er op tijd bij zodat je er snel vanaf bent.
Wow, wat veel reacties! Bedankt allemaal!

Heb trouwens vandaag weer gewassen, en je raadt het nooit: de was ruikt lekker! Snap dus zelf nog steeds niet hoe het komt, ene keer fris andere keer stank...

Wassen op 60 graden doe ik niet vaak, soms het beddegoed (ivm allergie van zoontje). 40 is veel beter voor het milieu en voor mijn leuke lingerie

Gebruik trouwens idd vloeibaar wasmiddel, zou het echt daaraan kunnen liggen?

Wasmiddellade haal ik er regelmatig uit om schoon te maken, maar eeeeh.... filter? Waar moet dat dan zitten?

Die kookwas heb ik wel es gedaan, maar misschien toch es wat vaker doen (1 keer per maand misschien?)

(loop gelijk ff met 2 vaatwastabletten naar boven )
Het vaak onvindbare filter haha, ik heb ook even moeten zoeken... Als het goed is zit er aan de voorkant ergens een klepje (Bij mij zit ie helemaal onderaan). Maar het kan ook zijn dat het heel ergens anders zit, het moet wel makkelijk bereikbaar zijn hoor want als ie erin zit is het wel de bedoeling dat je er vaak bij kan om schoon te maken.

Zit vaak verzonken in het apparaat dus je moet even proberen hoe ie opengaat. Hou er een emmer onder! Want er stroomt nogal wat water uit (bij mij dus wel een beetje lastig omdat ie zo laag zit). En hou je neus dicht want als je het niet regelmatig leeghaalt stinkt het behoorlijk. Dit schoonmaken scheelt al veel.

Plus die kookwas, azijn of soda, nou ja probeer iets uit, en van vloeibaar wasmiddel maar heel weinig van gebruiken. En inderdaad het wasmiddel bakje eruit halen en proberen zoveel mogelijk schoon te maken in het apparaat want het geeft nogal een vieze drab ja, als je het op die manier erin doet.

Ik haal hier ook weer wat tips vandaan haha dus altijd handig dat deze vraag af en toe voorbij komt
Gevonden! Zat hier ook aan de onderkant. Kwam beetje water uit (onze machine staat gelukkig in een soort opvangbak met afvoer), en was niet eens zo vies! Dus denk niet echt dat het daaraan lag.

Hoeveel (vloeibaar) wasmiddel gebruiken jullie ongeveer? Ik gooi het altijd in zo'n bol, die op de was, en doe daar ongeveer 100ml in. Zou dat teveel zijn?
Een bol is veel te veel. Een (Bosch) monteur vertelde mij ooit dat een afgesteken eetlepel voldoende was. Bij lage tempraturen lost dat wasmiddel nooit allemaal op.
Ja, lees net ook ergens anders dat je echt maar weinig wasmiddel nodig hebt. En dat vloeibaar sowieso niet zo heel goed is. (kan zorgen voor de genoemde wasluis?)

Goed, heb nog 2 flessen vloeibaar staan (aanbieding he), haha, die moeten eerst op, maar dat gaat nog ff duren, als je maar heel weinig mag gebruiken . Maar daarna stap ik denk ik toch maar over op de poeder. En niet teveel was erin, dat scheelt toch ook.

Schijnt trouwens ook dat de nieuwere wasmachines, vanwege zuinig enzo, minder water verbruiken. Tja, dan is het wel logisch dat je was soms stinkt....
@ Jaimie: Ik vind wel dat ze gelijk hebben met die overdreven vrees voor bacterieen.

Veel mensen zijn tegenwoordig TE schoon.

Hierbij gesteund door reclames van (af)wasmiddelen, schoonmaakmiddelen, desinfectiemiddelen enzo.

Hierdoor gaat de weerstand tegen ziektes achteruit.

Dat is wetenschappelijk aangetoond en ook heel logisch.
Waarschijnlijk ben ik ook TE schoon maar ben ook nooit ziek,dus mijn afweersysteem werkt optimaal....

En idd ik heb ook wel gehoord dat vloeibaar wasmiddel niet goed is voor de machine,maar toch gebruik ik het,werkt voor mij veel prettiger...en was stinkt nooit,gewoon eens in de zoveel tijd even(komt ie weer) op 95 graden en soda erbij en het is weer klaar voor een tijd..!
Ik was laatst bij een goede vriend van me en die had dus ook last van stinkende was. Wat ook zeker niet onbelangrijk is dat je wel 2 keer per maand je was bakje schoonmaakt en ........onderaan de wasmachine zit een soort draaiknop waarbij een bakje naar buiten komt daarin zitten vaak haren, vezels, troep en smerigheid. Bij mijn goede vriend S was dit dus ook het geval. Wat een smerige graf lucht was dat. Uiteindelijk hebben we zijn wasmachine schoongemaakt en ging het weer prima., bah dat bakje zat helemaal vol met blauwe smurrie.

Ik ga jullie tip met de 95 graden en azijn wel uitproberen! Fijne kledingstukken was ik altijd op de hand. Handdoeken en beddengoed op 60 ( ook onderbroekjes van mijn vent ) Spijkerbroeken op 40 of iets hoger en shirtjes katoen ect op 40 graden.

Bij de witte was doe ik vaak een tabletje quicident of een ander merk kunst gebid reiniger (wordt het lekker wit van)
onder in je wasmachine zit een filter, dat filter houd pluisjes haren e.d. tegen. eens in de zoveel tijd raakt dat filter in meer of mindere maten verstopt, waardoor het water niet helemaal weg kan en er dus water blijft staan en met dat oude water wordt dan je nieuwe was weer gewassen waardoor het muf gaat ruiken, maak het effe schoon onder een warme kraan, zo ook je zeepbakje ( kan wel eens schimmel in komen te zitten) en dan moet je was weer fris ruiken, ik had het laatst zelf ook.

succes!

Grtjes Starbelly
quote:zizizme schreef op 10 november 2007 @ 23:06:

@ Jaimie: Ik vind wel dat ze gelijk hebben met die overdreven vrees voor bacterieen.

Veel mensen zijn tegenwoordig TE schoon.

Hierbij gesteund door reclames van (af)wasmiddelen, schoonmaakmiddelen, desinfectiemiddelen enzo.

Hierdoor gaat de weerstand tegen ziektes achteruit.

Dat is wetenschappelijk aangetoond en ook heel logisch.Ja je hebt er gelemaal gelijk in. Maar dan nog vind ik dat niet van toepassing op mezelf. En die opmerking was toch echt tegen mij gericht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven