Camera & lenzen

22-08-2010 21:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Macro en portrait-fotografie is niet hetzelfde, weet niet of een macrolens het voor portraiten zo goed doet. Nu ben ik niet zo goed thuis in de digitale wereld van nikon, maar voor portaiten kan prima een manual focus lens gebruiken, superieur glas voor een habbekrats. Een f:2 85mm lens of 105mm kan je voor weinig (zo 75eur) oppikken van Marktplaats oid. Deze lensen zijn bij uitstek geschikt voor portretjes (licht sterk en mooie blurry achtergronden).
Voor mijn Nikon D60 wil ik een extra lens aanschaffen. Ik heb al een 18-135mm lens, welke me op zich aardig wat mogelijkheden biedt, maar zou ook graag een macro lens willen. Vooral voor portretfotografie en een optimale focus.

Ik zie deze lens en vraag me af of zo'n lens aan mijn wens kan voldoen.

Iemand ervaring mee of er iets zinnig over te zeggen?

Hoor het graag!
Voor macro zou ik voor 'n 2.8 gaan, niet voor 'n 3.5. Portretten kun je net zo goed schieten met 'n Nikon 50 mm 1.8 trouwens, dat zijn goedkope maar kwalitatief goeie lensjes.
Een mooie dof bekom je door je diafragma optimaal te gebruiken, dus met 2.8 of 1.8 kun je goeie blurrie achtergronden krijgen bij portretten.
De lens die je noemt heeft 2 grote voordelen. Ding doet autofocus op jouw nikon en 85mm is aardig voor insecten.

Ik heb net genoeg met die nikon gespeeld om me een mening te vormen. Optisch prima, wel licht en plastic. Vind 'm wat aan de prijs.

Als je niet perse achter de insecten aan wil dan heeft nikon ook een mooie 60mm f2.8 met af-s en die is nog goedkoper ook.

Ik snap elninjoo niet helemaal, voor protretten is 2.8 of nog wijder open heel fijn, voor macro wil je juist flink afstoppen.

Anyway, hoe belangrijk is autofocus voor je?
quote:Ik snap elninjoo niet helemaal, voor protretten is 2.8 of nog wijder open heel fijn, voor macro wil je juist flink afstoppen.

Ze schrijft toch dat ze de lens vooral voor portretten wil, dus vandaar mijn mening.

Zelf heb ik de 60 mm 2.8 trouwens, maar voor macro (insekten) zou ik eerder voor 'n 105 gaan vanwege de afstand.
Bedankt voor jullie reacties. Het liefst heb ik natuurlijk een lens die de twee vliegen in een klap kan 'schieten'; zowel een goede voor portret als macro (het voorbeeld dat Wijnands noemt), maar daarvoor zal ik twee verschillende lenzen moeten aanschaffen lijkt me.

Die autofoucus van de lens die ik liet zien is natuurlijk erg prettig.

Ik heb naar de 50mm lens gekeken Elninjoo en ook die ziet er aantrekkelijk uit, alhoewel die aanzienlijk minder goed beoordeeld wordt.
Dat de 50mm nikon 1.8 slecht beoordeeld wordt snap ik niet. Ding is optisch prima (ook niet gek want die is sinds 1975 ofzo niet fundamenteel gewijzigd) en aan de prijs kan je je ook geen buil vallen.

Is trouwens een lens dat als je 'm goed inkoopt bij een goedkope winkel en je bewaart netjes de doos enzo dan kan je 'm moeiteloos voor 90% van de aanschafprijs weer verkopen.
Ben geen expert in crop factors enzo, maar een 50mm voor portetten (digitaal wat meer mm dus) lijkt me wat aan de korte kant. In ieder geval vind ik 85mm-105mm een stuk prettiger.
Goed punt. Is een kwestie van smaak ook. Een 50mm op de gemiddelde crop cam is prima geschikt voor een hoofd en schouders portret wat makkelijk in de gemiddelde huiskamer kan, maw op redelijk korte afstand. Wil je wat meer werkafstand of ga je voornamelijk voor headshots dan kan een 85 fijner zijn.

Which reminds me, macro lenzen en portretten.. . hou rekening mee dat je iets meer zult moeten nabewerken, dingen zijn zo scherp dat je elke rimpel en vlek prima ziet.
Hoi Kym,

Ik heb zo'n lens op een Nikon d60 en ben er blij mee.

Gebruik 'm voor zowel portret als macro. Voor deze reden had ik 'm ook gekocht.

Ben nog niet zo heel ervaren in de fotografie maar beide lukt aardig met deze lens.

Als je wilt kun je mijn foto's bekijken op Flickr

De lens is wel lekker scherp zoals Wijnands zegt, heb inderdaad al eens een rimpeltje weggepoetst..

Succes met je keuze!
Bedankt voor jullie suggesties weer.

Mudkip; bedoel je dus de lens die ik in mijn openingspost heb geplaatst?
Jaaa. da's waar ook, die had die 85 gekocht, vrij vroeg na het uitkomen. En ze maakt duidelijk voortgang met die lens, die zweefvliegen zijn erg netjes en laten goed zien wat je met een beetje oefening kan bereiken.
Als je straatportretten wil kunnen maken kun je beter voor 'n 70-200 2.8 gaan. Snelle scherpe lens met mooie dof.
Mag ik even invallen met een vraagje? Ik ben ook op zoek naar een macrolens. Ik heb de Canon eos 450 d, met een 18-200 lens. Nu zit ik eens wat te zoeken op internet, maar ik vind vrijwel geen lenzen met diameter 72 mm. Ligt dat aan mijn zoekkunst of zie ik iets over het hoofd. Ze bestaan toch wel?
quote:elninjoo schreef op 25 augustus 2010 @ 09:02:

Als je straatportretten wil kunnen maken kun je beter voor 'n 70-200 2.8 gaan. Snelle scherpe lens met mooie dof.Maar Elninjoo, heeft dat voldoende meerwaarde vind je, zo naast mijn 18-135 lens?
Ik ken de kwaliteit van de 18-135 niet, maar had eerst 'n 70-300 en die is beduidend minder van kwaliteit dan mijn 70-200 2.8: minder snelle focus, minder scherp. Het is geen goedkope lens, maar ben er helemaal idolaat van (gebruik 'm momenteel ook veel bij paardensport, daar is ie ook ideaal voor)
Hm, klinkt ook aanlokkelijk. Maar ik zou er dan alsnog een macro lens bij willen. Voor de kleine beestjes enzo
70-200 2.8 is absoluut een superlens maar... daar is het prijskaartje ook wel naar, bij de echte nikon die toch de mooiste is, krijg je weinig wisselgeld van 2000 euro.

De 18-135 vind ik een van de meest ondergewaardeerde lenzen die nikon ooit heeft gemaakt. Ding is voor een kitlens echt erg goed maar werd snel overschaduwd door de 18-105 die wel VR had.

@elninjoo: welke 70-300 had je? De huidige 70-300VR vind ik bepaald geen slechte lens, zeker voor de prijs niet.

@sterre75: wat voor filters heb jij dat 72mm zo noodzakelijk is?
Ik heb de huidige 70-300 vr die idd beter is dan de oude 70-300 die ik daarvoor had, maar de kwaliteit valt toch echt in 't niet bij de 70-200 2.8 vr. Overigens heb ik nog het type 1 daarvan en kocht 'm via Hongsien voor 1300 euro, da's gelukkig nog wel iets gunstiger dan de 2000 die ze er momenteel in NL voor vragen.
Tja,.. ook het model I hoef je je niet bepaald voor te schamen, heb 'r ook wel 's mee gespeeld. Helaas, het is voor mij een hobby en dat soort lenzen zitten er gewoon niet in. Jij had toch meer van die topmodellen van nikon in je tas zitten?

En, om eerlijk te zijn, had ik een dergelijk budget dan zou ik eerder een 80-400 of een 150-500 halen denk ik, daar heb ik een stuk meer aan voor wat ik doe. Beesten en zeker vogels komt echt elke mm van pas.

Overigens merk ik wel dat ik met de 70-300 shots haal die met m'n oude sigma totaal onmogelijk waren. En ik begin 'm nu door te krijgen.

Zoiets als dit had vast beter gekunt met nog beter glas maar met m'n sigma was 't zeker niet gelukt.
Goed, meerdere opties dus, wat me voor nu aan het twijfelen maakt.

De macro lens zie ik sowieso zitten, op een ander topic kwam iemand met erg fraaie resultaten, die ik gewoonweg onmogelijk bereik met mijn huidige lens.

De telezoon is mooi, kan ik ook weer veel verder mee, maar de prijs die jij er voor uit hebt gegeven wil ik er nog niet aan besteden. Er zijn er een aantal best betaalbaar (Nikon AF-S VR 70-300mm bijv.), maar denk dat ik eerst wel weer los kan gaan met die macro lens.. Nu dat ding nog hier kunnen laten komen!
Ik vermoed dat ik iets helemaal verkeerd begrepen heb met die diameters. Ga het nog eens goed nazoeken.
Nou, ik ben er uit. Het wordt (nog) even geen macro lens, maar een 35mm f/1.8 (en evt. de 50mm ook). Denk dat ik daar wat betreft fotografe 'binnenshuis' voor nu even wat verder mee kom. Had anders een extra flitser moeten/willen aanschaffen, maar wellicht lukt het me al goed met zo'n lichtsterke lens.

Die flitser wil je vroeg of laat ook wel.

Je weet dat je met de 35mm wel autofocus hebt en met de 50mm f1.8 niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven