Werk & Studie alle pijlers

Vakantie in proeftijd

01-09-2010 15:03 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij hebben sinds kort een nieuwe medewerker aangenomen. Nadat we tot overeenstemming waren gekomen en het contract was getekend, bedacht ze ineens dat ze al een vakantie had geboekt, die precies in de eerste maand viel. Dat was toen nog een eind weg, dus ze had er gewoon geen erg in gehad.

Nu is ze net 2 weken bezig en we hebben nogal twijfels of het wat wordt (ze is langzaam en werkt slordig). We willen haar natuurlijk de kans geven om er nog wat van te maken en het werk onder de knie te krijgen, maar nu is ze ook nog een week van haar proeftijd afwezig. Dat maakt het lastig om in te schatten of ze inderdaad binnen niet al te lange tijd in staat zal zijn om het werk naar behoren en op redelijk tempo te verrichten.

Op internet vond ik al dat vakantie de proeftijd niet opschort, maar ik kreeg de indruk dat dat gold als er al een proeftijd van 2 maanden was ipv 1 maand zoals bij haar. Weet iemand hier hoe dat zit bij een contrcat voor bepaalde tijd met een proeftijd van 1 maand?
..
.
.
Ze had het van te voren moeten doorgeven, voor ze definitief bij jullie aan de slag ging. Niet zo netjes en slordig...
Dan verleng je de proeftijd toch gewoon als je haar nog 'n kans wil geven? Eruit zetten kan dan altijd nog.
Het lijkt me vreemd dat je een contract tekend en 'vergeet' dat je in die periode een vakantie hebt geboekt. Dit en het slordig werken is denk ik eerder een karaktertrekje wat je nu van haar ziet. Staat ze wel open voor kritiek op haar manier van werken en merk je dat ze daar echt iets aan probeert te veranderen? Anders denk ik dat het niets wordt en dat je er niet te veel tijd en energie in moet stoppen.
Proeftijd kan je niet zo maar verlengen!

http://home.szw.nl/index. ... ink_id=74765#link62801100
Ik zou de verlofaanvraag direct hebben afgewezen. Met name omdat ze er pas na de contracttekening mee kwam. Anders had ik haar namelijk pas na haar vakantie laten beginnen.
...
.
Als iemand al zo slordig is (of doortrapt?) en tijdens de sollicitatieprocedure 'vergeet te melden' dat zij vakantie heeft vlak nadat ze bij jullie in dienst is gekomen, lijkt me dat dat al genoeg zegt over haar. Of ze is boerenslim: ze weet uit ervaring dat ze niet makkelijk door haar proeftijd heenkomt, en verkort haar proeftijd op deze manier .....
quote:Hermes schreef op 01 september 2010 @ 15:14:

Proeftijd kan je niet zo maar verlengen!

http://home.szw.nl/index. ... ink_id=74765#link62801100als ze niet akkoord gaat met verlengde proeftijd dan is het na de officiele proeftijd toch gewoon einde oefening voor haar? als ze haar baan wil proberen te houden lijkt 't me sterk dat ze dat zou weigeren
Ik zou alle oordelen over haar functioneren ook bij elkaar optellen en me oprecht vragen of zij het grote Wonder is dat is neergedaald op jullie vacature, of dat er mogelijk nog meer goede mensen rondlopen. Aangezien het inwerken nog niet is afgerond en ook niet naar wens verloopt, en er vraagtekens worden gezet bij de betrouwbaarheid van TO als het gaat om tijdig en oprecht communiceren, zou ik van de mogelijkheid gebruik maken om de proeftijd per direct te beeindigen en weer op zoek te gaan naar een nieuwe medewerker.
quote:elninjoo schreef op 01 september 2010 @ 15:17:

als ze niet akkoord gaat met verlengde proeftijd dan is het na de officiele proeftijd toch gewoon einde oefening voor haar? als ze haar baan wil proberen te houden lijkt 't me sterk dat ze dat zou weigerenJe kan niet zo maar de proeftijd verlengen. Zelfs niet als werknemer nu er mee in zou stemmen. Dan kan de werknemer zich er namelijk op beroepen dat de wet is overtreden en dan vervalt de proeftijd in zijn geheel en zit je voor de hele periode van het contract aan iemand vast.
Ja, ik weet niet, maar een proeftijd is precies dat he: proeftijd. En zo goed smaakt het niet blijkbaar.
Persoonlijk zou ik haar niet houden. Juist als je nog niet ingewerkt bent moet je slordigheid voorkomen. Ja dan gaat het langzaam en dan zullen er ook wel fouten in zitten, maar dat is wat anders dan slordig zijn.

Die 'vergeten' vakantie zou voor mijn trouwens al een deal breker geweest zijn.
Ik zou haar voor ze op vakantie gaat bij je roepen, je twijfels uitspreken en aangeven dat ze na de vakantie nog 1 week heeft om verbeteringen te laten zien. Kan ze er mooi in de vakantie even over nadenken. Die ene week die er daarna nog is, kan ze dan dus nog laten zien wat ze in huis heeft en bevalt dat jou niet, dan mooi die laatste week laten weten dat je het niet ziet zitten om verder te gaan.
Bedankt.

Proeftijd verlengen mag volgens mij dus niet.

Als ze terugkomt werkt ze nog 1 dag en dan is de proeftijd voorbij.

Wat jullie zeggen, zeggen mijn collega's die hierover gaan ook. Ik wil haar nog wel een kans geven, maar dan zitten we dus gelijk 6 maanden aan elkaar vast, en als zij niet productief is, dan kost dat ons geld. Wij zijn een uurtje-factuurtje-bedrijf, dus snelheid (en netheid, wat uiteindelijk ook voor snelheid zorgt) is bij ons winstbepalend.

Morgen gaan we het er over hebben, ze heeft dan hopelijk haar eerste klus af en dan kunnen we die even evalueren.
..
quote:reizigster2004 schreef op 01 september 2010 @ 16:26:

Bedankt.

Proeftijd verlengen mag volgens mij dus niet.

Als ze terugkomt werkt ze nog 1 dag en dan is de proeftijd voorbij.

Wat jullie zeggen, zeggen mijn collega's die hierover gaan ook. Ik wil haar nog wel een kans geven, maar dan zitten we dus gelijk 6 maanden aan elkaar vast, en als zij niet productief is, dan kost dat ons geld. Wij zijn een uurtje-factuurtje-bedrijf, dus snelheid (en netheid, wat uiteindelijk ook voor snelheid zorgt) is bij ons winstbepalend.

Morgen gaan we het er over hebben, ze heeft dan hopelijk haar eerste klus af en dan kunnen we die even evalueren.

Ik neem aan dat er in zo'n omgeving ook harde afspraken worden gemaakt over oplevering. Dus als ze die klus níet of onvoldoende af heeft, lijkt me dat een teken op zich. Toch?

Niet aanmodderen en kansen geven als dat een risico is voor jullie. Een goede werknemer is gewoon geen risico. Als je je eigen bedrijf en vak kent, weet je wel te duiden of iemand goed is of niet. Pappen en nathouden is nooit goed in het geval je gutt feeling iets anders zegt...
Als iemand nu al niet voldoet waarom dan doormodderen. Ik heb het vaak genoeg gezien op mijn werk. Dat iemand niet voldoet maar toch mocht blijven omdat de baas niet ingegrepen heeft. En dan zit je met een collega die gene goed werk levert en waar je last van hebt.

Langzaam werken en niet precies werken, dat zijn dingen die je niet makkelijk verandert. Dat je nog moet inwerken/ leren de eerste periode is logisch maar je voelt toch wel aan wat het werktempo/ werkhouding van iemand is.
Eens met alles wat hier al zo'n beetje gezegd is. De proeftijd verlengen kan niet en ze heeft er zelf voor gekozen dat ze dus nu maar 3 weken heeft om zich te bewijzen. Dat heeft ze niet gedaan en dus is het een duidelijke zaak.
Voor haar tien anderen! Ik bedoel te zeggen: waarom haar houden als jullie niet tevreden zijn!!? Daar is de proeftijd juist voor. Wat heb je nou aan iemand waarmee je het nu al niet echt ziet zitten. Er zijn genoeg anderen op de arbeidsmarkt hoor!
Ik hou niet van uurtje-factuurtje bedrijven. Maar dat doet niet ter zake. Ik zou niet doormodderen geloof ik, als haar fouten en slordigheden nu al opvallen.
Wat vals van haar om haar vakantie niet te noemen! Ik vind dat bewust iemand bedonderen. Dat weet je toch?!

Wat voor vacature is het? Ben nog op zoek naar een nieuwe baan ;).
Ik zou overigens niet wachten met de arbeidsovereenkomst beeindigen tot de laatste dag van de proeftijd. Komt wel voor dat iemand dan "toevallig" net die dag niet op komt dagen en niet bereikbaar is. Dan ben je dus gewoon te laat en kan je niet een dag later alsnog de arbeidsovereenkomst beeindigen.
Nee, we laten het zeker weten voordat ze op vakantie gaat, aangezien ze terugkomt op de laatste dag.

En ja, het tempo, ik snap best dat je eerste klus langer duurt dan normaal, omdat je het systeem moet leren kennen en ze was er een tijd uit geweest, dus ze moest ook weer wennen aan het werken op zich. Dat geeft op zich niet, maar we hebben dus idd twijfels of het ooit goed gaat komen. We hebben haar nu een kleinere klus gegeven, die ze voor de vakantie af kan hebben, zelfs als ze er de helft langre over doet dan de norm. En als dat niet lukt is het einde oefening. Moeten we wéér op zoek, voor de derde keer dit jaar op die plek. Ik begin me langzamerhand af te vragen of we niet gewoon te veel willen/vragen, maar aan de andere kant, de rest hier op kantoor kan het toch ook?

Confiture, het gaat om een boekhoudkundig medewerker op een accountantskantoor, dus inboeken van administraties, dossier opbouwen en boekhouding uitwerken tot hij klaar is voor de jaarrekening/aangifte. Iets voor jou?

En tja, dat het uurtje-factuurtje is. Onze klanten betalen min of meer een vooraf vastgesteld bedrag, dat gebaseerd is op het aantal uren dat er aan hun klus wordt gewerkt. Als iemand dan 3x zo lang erover doet dan normaal, dan wordt het voor ons dus verliesgevend, want die extra uren kunnen we niet doorberekenen aan de klant, dat is dan ons probleem.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven