Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren - hoe het niet moet

08-09-2010 20:00 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee vacatures uitstaan en het niveau van de sollicitatiebrieven die ik binnen krijg is echt tenenkrommend.

Daarom hierbij wat tips hoe het wel hoort:

- als in de vacature staat dat er een projectmanager gezocht wordt, dan is dat dus ook wat je gaat doen. Projecten managen. Als dat vervolgens ook nog eens staat uitgelegd en er staat nergens dat je een team gaat aansturen, dan ga je dus geen team aansturen. In je brief zetten dat je zo goed kunt leidinggeven is dus redelijk zinloos.

- als in de vacature staat dat er een junior gezocht wordt, dan komt het behoorlijk pretentieus over dat je zo goed bent in strategische plannen maken.

- als het een marketingvacature betreft dan is het niet heel handig om een brief te schrijven waarin je alleen maar aangeeft dat je heel goed bent in financiele rapportages en analyses.

- als er om een motivatiebrief gevraagd wordt, dan schrijf je minstens twee alinea's motivatie. Alleen de zin 'ik zoek een nieuwe uitdaging en dit moet hem worden' is wel erg kort door de bocht.

- begin een brief altijd met Geachte mevrouw Huppeldepup. Beste Dannas is echt geen goede binnenkomer.

- als je driehonderd brieven per dag schrijft dan is het wel handig om je brieven goed na te lezen. Het komt behoorlijk dom over om in de eerste alinea te schrijven dat je zo graag op Schiphol wilt werken en de brief dan vervolgens naar luchthaven Eindhoven stuurt.

Enfin. Het is soms echt drama en je vraagt je af wat mensen bezielt.

Wat zijn jullie ervaringen met sollicitatiebrieven? Kom maar op met de smeuige verhalen.
@Dannas: bij ons ook veel projecten en voor de daarbij behorende functies hebben wij oa. deze benamingen:

- projectmanager (PM) (ook als je geen leidinggeeft): is eindverantwoordelijk (niet per se voor budget) en vaak WO-opgeleid;

- projectcoördinator: geen eindverantwoordelijke, maar eerder manager van projectteam, HBO+-niveau;

- projectmedewerker: ondersteunt PM met het uitvoeren van bepaalde taken. (Denkt mee met PM en is vaak HBO-opgeleid.)

-projectassistent: ondersteunt PM en projectmedewerker. (Denkt niet mee en heeft MBO-niveau en doet dus de 'simpelere' uitvoerende werkzaamheden (ook agendabeheer PM en projectteam) en vaak ook de projectadministratie, zoals facturatie etc..)
quote:mips schreef op 09 september 2010 @ 09:53:

Nergens vermelden of je een opleiding hebt afgerond, heb je nu wel of geen diploma behaald?

Ik begrijp heel goed dat jij dat als werkgever wilt weten.

Mijn ervaring is echter, dat als ik in mijn cv zet, dat ik mijn opleiding niet af heb, ik niet word uitgenodigd voor een gesprek. Zet ik dit er níet bij, dan word ik vaak wel uitgenodigd en krijg ik de kans om mezelf te verkopen en lukt het me nogal eens om de baan te krijgen.
Naar aanleiding van alle reacties heb ik de vacaturetekst aangepast. Ik zoek nu een projectmedewerker, ook al doet dat eigenlijk geen recht aan de functie. Want je regelt wel degelijk het hele reilen en zeilen en bent eindverantwoordelijk voor het project. Het zijn alleen niet zulke grote projecten.

Ben benieuwd wat er nu aan brieven gaat binnenkomen.
quote:Tia Dalma schreef op 08 september 2010 @ 22:03:

Gelukkig zitten 'wij aardige lui van HR' wel vaak genoeg tussen leidinggevenden en de sollicitant

Ik hou erg van brieven met CV's waarbij de kandidaat na een ronkend professionele brief vermeldt dat hij of zij per mail te bereiken is op 'surfdude173@hotmail.com' of 'prinsesje756@live.com'....

Oh ja, prachtig. Heb ooit een sollicitatiecursus gedaan en in de oefenbrieven kwamen mede-cursisten ook met dit soort e-mailadressen (stampertje81@hotmail.com; lekkerding22@live.com; lekkahneukuuuuuh@hotmail.com etc)

En dan motivaties erbij als: Ik ben de juiste persoon voor deze baan, omdat ik graag bij u wil werken/omdat ik de baan wil/ omdat ik geld wil verdienen etc.

Mooi...
Die emailadressen zijn idd verschrikkelijk. Bij ons werden die meestal al meteen terzijde geschoven. Heel soms wilde we nog wel eens de hyves bekijken om te zien of dat ons van gedachten zou kunnen veranderen, maar meestal behoorde bij het emailadres een onafgesloten hyves a la Oh oh cherso.
Recent dieptepunt: open sollicitatie van iemand die aantoonbaar niet voldoet aan de functie-eisen, die overigens op onze website vermeld worden. De sollicitatie bestond uit een brief met daarop foto's van de man terwijl hij bezig was zijn, voor de functie volkomen irrelevante, hobby uit te oefenen, vijf verschillende e-mailadressen, enkele onvertaalde gedichten van Baudelaire en als onderwerp " Uw hoogste prioriteit: de toevoeging van X (naam sollicitant) aan uw team." Had ik het van taalfouten vergeven CV al genoemd? Als motivatie voor ons bedrijf noemde hij nog dat hij verwachte dat hij zich bij ons duurzaam als een vrij mens zou kunnen ontwikkelen, vrij van beperkingen en in balans met de natuur.

Ik raak niet snel geërgerd, al helemaal niet door sollicitanten. Maar deze..... Brrrrrr....
Misschien is hij erg gehecht aan zijn uitkering.
quote:wuiles schreef op 11 september 2010 @ 08:56:

Recent dieptepunt: open sollicitatie van iemand die aantoonbaar niet voldoet aan de functie-eisen, die overigens op onze website vermeld worden. De sollicitatie bestond uit een brief met daarop foto's van de man terwijl hij bezig was zijn, voor de functie volkomen irrelevante, hobby uit te oefenen, vijf verschillende e-mailadressen, enkele onvertaalde gedichten van Baudelaire en als onderwerp " Uw hoogste prioriteit: de toevoeging van X (naam sollicitant) aan uw team." Had ik het van taalfouten vergeven CV al genoemd? Als motivatie voor ons bedrijf noemde hij nog dat hij verwachte dat hij zich bij ons duurzaam als een vrij mens zou kunnen ontwikkelen, vrij van beperkingen en in balans met de natuur.

Ik raak niet snel geërgerd, al helemaal niet door sollicitanten. Maar deze..... Brrrrrr....Wel een creatieve uitkeringstrekker
Oeps: had bij hobby's per ongeluk winkelen staan... Hoe dat ooit op mijn cv terecht is gekomen...

Toch ben ik met dat cv als onderwijskundig medewerker aangenomen, daarna als promovendus en pas bij het gesprek voor beleidsmedewerker/adviseur kwamen ze erachter. Ben wel aangenomen!
Wuiles

Ik kan mij overigens wel voorstellen, stel je solliciteert bj een bedrijf dat antieke auto's opknapt en jij doet dat als hobby dat je een foto erbij doet om te laten zien wat je kan (maar niet teveel foto's graag!) maar eigenlijk kan ik mij voor de rest niet voorstellen waarom je dat zou doen. Behalve dus als het gaat om een wat creatiever beroep. Maar "Muis als secretaresse" (driftig met rood hoofd brieven typen) of "Muis als verpleegkundige" (washandje in de aanslag bij blote billen in beeld) lijkt mij toch ook wel, eh, bijzonder....
quote:saudade schreef op 11 september 2010 @ 10:05:

Misschien is hij erg gehecht aan zijn uitkering.

Op het moment dat hij de brief schreef was hij in loondienst en ik heb nergens uit kunnen opmaken dat hij daar op de schopstoel zat.

Dit was een duidelijk gevalletje grenzeloze zelfoverschatting.
Interne sollicitatie, groepsassessment. Het betreft een "stapje hoger" dan de huidige functie van de kandidaten, maar op dezelfde afdeling. In geval van drukte en afwezigheid van andere werkzaamheden zal het regelmatig voorkomen dat je vanuit je nieuwe functie je oude werkzaamheden moet oppakken. Dat was heel duidelijk aangegeven in de vacature en werd bij aanvang van het assessment ook nog even uiteengezet.

Na deze korte intro volgt een voorstelrondje waarbij iedereen wordt gevraagd om kort toe te lichten waarom ze solliciteren.

1. "nou, ik doe dit werk nu x maanden en ben het eigenlijk wel een beetje zat en toe aan iets anders."

2. "Dat geldt voor mij ook. Ik wil eigenlijk wel iets anders en dit lijkt me leuk."

3. "Ik werk hier nu 3 jaar en ik vind het tijd voor een volgende stap"

4. "Nou, ik zit hier nu 1 maand maar vind het niet zo leuk en ben het wel zat, maar dit lijkt me wel heel erg leuk."

5. enz.

6. enz.

Echt niet tegeloven, wat ontzetten dom om te zeggen! Er waren nog een paar die wel een redelijk antwoord gaven. Maar ik was zo ongeveer de enige die een positieve motivatie had, iets van "Ik heb het erg naar mijn zin op deze afdeling en vind het werk leuk, maar ik heb meer in mijn mars. Ik ben goed in dit en dat en dat komt terug in deze functie." De meeste kandidaten hadden dus toen al en dikke min achter hun naam maar kregen nog een kans met het uitvoeren van de opdracht.

Voor de nieuwsgierigen over de afloop: met die opdracht stak ik met kop en schouders boven de rest uit en ook gedurende de rest van de dag heb ik een goede indruk gemaakt, dus ik werd het
Hoe staan jullie tegenover een citaat/quote als opening bij een sollicitatiebrief?
quote:Karen87 schreef op 13 september 2010 @ 12:30:

Hoe staan jullie tegenover een citaat/quote als opening bij een sollicitatiebrief?

Dat ligt aan de functie en je vakgebied.

Ik zou het in mijn vrij conservatieve branche, waarbij schriftelijke epistels gevuld met trucendozen er niet toe doen, niet snel gebruiken. Maar hier val je met een gewone sollicitatiebrief ook al voldoende op als je cv gewoon goed is.

Een echte aanrader vind ik het in ieder geval.
quote:wuiles schreef op 12 september 2010 @ 16:37:

[...]

Op het moment dat hij de brief schreef was hij in loondienst en ik heb nergens uit kunnen opmaken dat hij daar op de schopstoel zat.

Dit was een duidelijk gevalletje grenzeloze zelfoverschatting.Nu maak je me benieuwd naar die hobby.
quote:Karen87 schreef op 13 september 2010 @ 12:30:

Hoe staan jullie tegenover een citaat/quote als opening bij een sollicitatiebrief?Neen, niet doen. Je moet wel heel erg geschikt zijn wil ik je daarna nog uitnodigen. Of solliciteren op een functie uitgever van poëzie of docent aan een faculteit Letteren of zoiets. Zie verder mijn opmerking over Baudelaire.
quote:Sagrera schreef op 13 september 2010 @ 17:11:

[...]

Nu maak je me benieuwd naar die hobby.

Iets met kunst met een hoofdletter K.

Heel vermoeiend.
Wuiles, heb jij misschien nog goede tips over hoe een niet-afgeronde opleiding in je cv te verwerken (en toch uitgenodigd worden voor een gesprek )?

Zie mijn bericht van een paar dagen terug.
Ik heb dit staan op mijn CV.

1998 - 2000 Opleiding X Diploma niet behaald

2000 - 2003 Opleiding Z Diploma behaald.

En ik kan ook wel goed onderbouwen waarom het ene wel en het andere niet bij mij past. Als ik vragen krijg.

Er is nog nooit moeilijk over gedaan.
Eens met Maja: als je kunt beargumenteren waarom je die opleiding wel bent begonnen (interesse, richting vakontwikkeling) maar ook kunt aangeven welke reden er achter zat dat je hem niet hebt afgerond (omstandigheden danwel bewuste keuze) is dat prima.
Ja, dat kan ik allemaal wel.

Maar zoals ik eerder al schreef, is mijn ervaring dat ik niet eens word uitgenodigd als ik heb staan, dat ik mijn opleiding niet af heb.

Laat ik dit in het midden, kom ik in elk geval vaak tot een gesprek (en eventueel verder).

Maar ergens zit het me nooit lekker op die manier.
Klopt, S0LEIL. Er is heel vaak een eerste schifting op opleiding, en dan zou jij dus op de verkeerde stapel vallen, als je blijkbaar geen andere opleiding op dat niveau wel hebt afgemaakt.

Dus ik zou het denk ik ook op jouw manier doen in jouw plaats.
Tips voor sollicitanten: zet je cv op een carrieresite. Echt, ik heb op die manier altijd de keus tussen meerdere banen. OOK als de markt zogenaamd tegen zit. Heel relaxed, kan ik je verzekeren.

Waarom zelf achter een bedrijf aansjokken terwijl je de rollen ook om kan draaien?
Noami, ikzelf ben niet zo positief. Werd voornamelijk dag en nacht lastig gevallen door uitzendburo's die wel wilde inschrijven, maar mij geen indicatie konden geven van het soort functies ze hadden (kortom ze hadden eigenlijk niets in mijn richting, maar moesten een inschrijftarget halen). Ik ben zelde benadert door een werkgever zelf.
Gizz: dan ben jezelf niet specifiek genoeg in je kwaliteiten en in wat je zoekt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven