Callcenters, callcenteragents enz enz.

27-11-2007 22:29 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, we zijn echt berucht. Mensen gooien de hoorn al op de haak als ze je toontje horen. Je bent een trut en een telefoonterrorist! En toch verkopen bedrijven zo gigantisch veel over de telefoon, van verzekeringen tot tijdschriften, echt alles! Ik ben erg benieuwd hoe er nu eigenlijk over die branche in het algemeen, de mensen die er werken enz word gedacht. Zijn we echt zo gehaat, en zo ja, waarom kopen jullie dan nog steeds zoveel over de telefoon?

En voor de callcenteragents onder ons, voel je je wel eens schuldig als je een oud vrouwtje iets hebt aangesmeerd? Of maakt het je werkelijk helemaal niks uit?
Zelf werk ik op een callcenter, als trainer. Wat mij dus mateloos stoort, is als ik gebeld wordt door een ander callcenter en de agent alleen maar gesloten vragen aan me stelt en een verhaal van hier tot Tokio afratelt, zonder te controleren of dit aankomt bij mij.

De laatste keer heb ik dus op alle gesloten vragen simpelweg "nee" geantwoord en daarna aan de dame in kwestie gevraagd wat voor training ze heeft gekregen voordat ze potentiele klanten ging bellen. Kreeg mompelend antwoord dat ze wel wat training had gehad. Dus gevraagd wat ze had geleerd over open vragen stellen. 't Bleef even stil en toen hoorde ik het kwartje vallen en zei ze "O dat!". Waarschijnlijk beroepsdeformatie van mijn kant, maar heb haar toch maar wat tips gegeven. En ik hoop ontzettend dat haar supervisor heeft meegeluisterd, want er viel zoveel aan dit gesprek te verbeteren.

Ik ben altijd in voor een gesprek met een callcenteragent, als is het maar om praktijkvoorbeelden te verzamelen, maar ja dat is dan weer niet het doel van het callcenter dat mij belt.....
Geluk is niet hebben wat je wilt, maar willen wat je hebt.
Ik geef m'n strategie niet prijs

& lul diegenen er bijna toch altijd uit..

ik trap hier dus niet in
Ik neem onbekende nummers tussen pak 'm beet 18.00 en 21.00 niet op. Een vriendin van mij met een geheim nummer spreekt dan braaf het antwoord apparaat in: 'Hallo, ik ben het, ik wil niets verkopen' hahahaha.
Ben zelf agent geweest, nu werk ik op heel andere basis bij het NIPO als enqueteur, moet een hoop dingen afleren.

ken idd het gevoel van agents willen verbeteren v.w.b. gesprekstechnieken e.d.

Als ik een oud vrouwtje aan de telefoon had waarvan ik de indruk had dat zij het niet helemaal begreep, dan verbrak ik de verbinding, dit heeft mij weleens een een negatief commentaar opgeleverd van mijn supervisor.
kee ik werk nu dus zelf ook bij een callcenter en dat valt me vies tegen, met name omdat ik een product moet verkopen waar ik zelf totaal niet achter sta. Dus als ik er dan achter kom dat ik een alleenstaande bijstandmoeder aan de telefoon heb ben ik een zeer slechte callcenteragent en wimpel ik haar gewoon af.... ik kan het dus gewoon niet. Ik dram trouwens ook niet door 1 x nee is nee, ipv de 3 keer nee die ze willen dat je afwacht. Ik kan er slecht tegen dat als ik gebeld word, de agent niet naar mij luistert maar gewoon zegt als ik het heb uitgelegd, oh dus u wilt geen korting blah blah blah, dan druk ik em dus ook weg.
ik zeg ze vriendelijk, maar krachtig dat ik geen belangstelling heb, wens ze verder een prettige avond en hang op

soms dringt dat niet door en hoor ik ze haar verhaal nog doorvertellen als ik al bijna de verbinding verbroken heb

Het zou mijn werk niet zzijn, 1 keer neezeggen vanuit de klant en ik zou al godedag zeggen en de verbinding verbreken.. denk niet dat ik lang werk zou hebben dus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Heb verschillende "tactieken" (tussen haakjes omdat ik er nooit echt over nagedacht heb) ermee om te gaan.Vijandig reageren,nee...als de mensen aan de andere kant beleefd zijn,niet nodig.Meestal blijft het gesprek toch kort en zakelijk omdat ik m'n meeste zaken al goed geregeld heb.

Leuk voorval was van jaren geleden,toen ik financieel in een heel slechte periode zat (lees ,geen rooie rotcent had).Een mv van callcenter belde met een voorstel over een spaarplan.Halverwege haar verhaal zei ik:"hou maar op..."Waarop zij licht wanhopig reageerde met: "u weet niet eens wat ik u wil vertellen?".Waarop ik nog wanhopiger reageerde met: "mv ,er valt hier helemaal niets te sparen,ik ben hardstikke blut..!"Tsja,einde verhaal...
Hey Lord,don't ask me questions
ik maak altijd korte metten met dit soort mensen. vréselijk! een beetje ongevraagd dingen willen verkopen! ja, ongevraagd, want de helft van de tijd wordt er niet eens gevraagd of ik wel tijd heb! daar ben ik dan ook altijd héél snel klaar mee!
Callcenteragents zijn verplicht te vragen of je wel tijd hebt, of ze gelegen bellen. Als ze dat niet doen kan je een klacht indienen, dan overtreden ze de wet. Naar hun chef vragen helpt meestal ook goed.

En als je helemaal niet meer lastig gevallen wilt worden www.infofilter.nl
gewoon blijven herhalen dat je geen interesse hebt helpt vaak wel. 'waarom hebt u dan geen interesse mevrouw?' 'OMDAT IK GEEN INTERESSE HEB!' (blijf wel beleefd, maar wel heel duidelijk...)

of als ze vragen of ze wat mogen vragen, zeg ik meestal gewoon dat dat niet mag. is t gesprek ook heel snel afgelopen!
Ze vragen waarom je geen interesse hebt omdat je dat perse in je script moet invoeren, anders verzinnen ze een reden voor je (ook best). En natuurlijk om tegenargumenten te kunnen gebruiken.
quote:ambrosia9 schreef op 27 november 2007 @ 22:58:

Callcenteragents zijn verplicht te vragen of je wel tijd hebt, of ze gelegen bellen. Als ze dat niet doen kan je een klacht indienen, dan overtreden ze de wet. Naar hun chef vragen helpt meestal ook goed.

En als je helemaal niet meer lastig gevallen wilt worden www.infofilter.nldat is een goeie! ga de volgende keer naar hun chef vragen....
Ja pien, dan schrikken ze in ieder geval even goed. Grote kans dat ze je wegdrukken maar dan heb je nog het gewenste effect haha
quote:ambrosia9 schreef op 27 november 2007 @ 23:00:

Ze vragen waarom je geen interesse hebt omdat je dat perse in je script moet invoeren, anders verzinnen ze een reden voor je (ook best). En natuurlijk om tegenargumenten te kunnen gebruiken.en daarom herhaal ik gewoon dat ik geen interesse heb, hebben ze meestal geen tegenargument voor. leer mij die callcentermedewerkers kennen zeg....vreselijk....
chef-supervisor
quote:ambrosia9 schreef op 27 november 2007 @ 23:01:

Ja pien, dan schrikken ze in ieder geval even goed. Grote kans dat ze je wegdrukken maar dan heb je nog het gewenste effect hahaow, dan gaan ze MIJ opeens wegdrukken?? hahaha! nou ja, zullen ze ook vast niet meer terugbellen!!
Ik neem alleen de telefoon aan als het nummer niet is afgeschermd. Infofilter is trouwens ook niet geheel waterdicht. Ik geef me ieder jaar weer opnieuw netjes op, maar toch zijn er callcenters die door het filter heen komen. Als ik dan alsnog een callcentermedewerker aan de lijn krijg, dan ligt het aan mijn bui of ik meteen de hoorn op de haak gooi of een weerwoord geef.
Ik vind het altijd zo rot voor de call-center-medewerkers als ik direct op zou hangen, wat ik het liefst wil. Bij mij valt sowieso weinig te halen en als ik iets wil kopen, ga ik gezellig winkelen, dat is toch veel fijner?

Hoe dan ook... ik laat ze heel kort hun riedeltje doen, doe alsof ik nadenk en zeg dan kort maar krachtig (hopelijk komt het zo over) dat ik geen interesse heb. En later terugbellen bijv. mag altijd, dan neem ik namelijk toch niet meer op.

Ben zelf ooit in een bijbaan enquetrice geweest, was geen vervelend beroep maar ik was toen afhankelijk van de medewerking van consumenten en daarom komt het wel eens voor dat ik mensen langer laat praten, voor hun eigen 'telefoonduur'. De mens achter de callcenteragent wil waarschijnlijk ook gewoon dat geld verdienen dat ze nodig heeft, zoals ik destijds.
Hoi,

Ik werk zelf op een call-centre, maar dan inbound ( ik wordt gebeld; helpdeskwerkzaamheden). Het bedrijf waar ik werk heeft ook outbound projecten, maar eerlijk gezegd zou ik daar voor geen goud aan mee willen werken. Ik denk ook niet dat ik het zou kunnen. Naar mijn mening is de werkdruk er erg hoog en krijg je er vanzelf een grote prestatiedrang, als je niet genoeg verkoopt, afspraken plant of weet ik wat zij nog meer moeten doen, dan heb je kans dat je er meteen uitligt en voor de rest moet je het juist hebben van de bonus voor goede prestaties.Volgens mij loopt bij ons niemand met een vast contract rond. Niks voor mij i.i.g.

Zelf blijf ik altijd beleefd als ik door een call-centre gebeld wordt; bij de eerst mogelijke gelegenheid geef ik aan dat ik niet geinteresseerd ben en heb eigenlijk nooit problemen het gesprek snel te beeindigen.
Zeg Ambrosia, als outbound je niet bevalt (en dan ook nog eens voor een product wat je niet ligt), waarom ga je dan niet inbound bellen? Dan val je mensen ook niet lastig.

Ik heb in de callcenterbranche gewerkt, maar dan enkel inbound.

Nu zijn de gesprekstechnieken qua trechteren etc. niet anders, maar bij outbound doe je een aanbod waar je bij inbound meestal antwoord geeft. (Al heb je natuurlijk ook up of cross-selling wat wel inbound kan)

Ik vind het trouwens ook erg vervelend om een bedrijf op te bellen als ik dan iemand aan de lijn krijg die zijn of haar gesprekstechnieken niet beheerst. Ik word daar zelf ook vrij vervelend van .

Ik vind het onzettend jammer dat, zodra het over de callcenterbranche gaat, het ALTIJD maar weer over outbound gaat... En dan ook nog het liefst koude outbound ipv warm. Er zijn wel meer soorten bellers hoor!
Ik heb 2 maanden outbound gewerkt bij een callcenter, maar ik was waaaaanzinnig slecht! Ik heb welgeteld 1 keer mijn zogenaamde target gehaald (3 producten in drie uur verkopen). Als iemand nee zei, dan dacht ik bij mezelf: je hebt groot gelijk. Dus dat werkte niet zo goed natuurlijk. Ook heb ik een man van ongeveer 80 aangeraden het product maar niet te kopen, ik kon duidelijk horen dat hij het eigenlijk niet wilde kopen, maar hij wist niet hoe hij dat duidelijk moest maken en zou het dan toch maar kopen. Toen dacht ik 'nee, dit kan ik echt niet'.

Volgende dag maar ontslag genomen. Ze hadden het waarschijnlijk ooit wel op de band gehoord en dan hadden ze me vermoedelijk ook wel ontslagen.

Ik vind infofilter trouwens erg goed werken. Heb de laatste tijd helemaal geen callcenter telefoontjes meer gehad.

Daarvoor zei ik altijd eerst keurig dat ik geen interesse had en vroeg ik of ze mijn nummer uit hun bestand wilden halen. Wanneer de boodschap dan niet duidelijk is hang ik op.
Matigheid schaadt. Er gaat niets boven overdaad (Oscar Wilde)
Het gaat toch helemaal niet alleen over outbound? Las net een paar reacties over inbound.

Ik denk dat trouwens outbound gewoon vervelender gevonden wordt, dus natuurlijk leuker om over te praten/zeuren etc. Inbound is niks mis mee, ik heb alleen een hekel aan bandjes, wachttijden en heel erg vaak doorverbonden worden. Maar meestal word je toch wel goed geholpen. Bij bol hoef je maar één keer te bellen en je probleem is direct opgelost. Prima dus.
Matigheid schaadt. Er gaat niets boven overdaad (Oscar Wilde)
Wij vinden het heerlijk om gebeld te worden. We geven nooit antwoord op de vragen, maar nemen de agent meteen het heft uit handen. Als hij of zij bijvoorbeeld zegt dat hij of zij een fantastische aanbieding voor ons heeft, vragen wij meteen of dat centjes scheelt. Het antwoord is meteen volmondig Ja. Daarop geven wij meteen ons gironummer om het bedrag op te storten. Kortom: verwarring en vermaak (bij ons).

Als wij wel antwoord geven, willen wij als tegenprestatie ook onze vragenlijst kunnen afvuren. Dat zijn vragen in de trant van: welk merk tandpasta gebruikt U? Je snapt het wel: voor onze vragen is het forum van Viva een onuitputtelijke bron.

Heerlijk.

Francoise.
Ik werd laast ook weer eens gebeld en ik dacht nou laat ik eens een x naar het verhaal luisteren inplaats van wat ik normaal altijd doe gelijk uitdrukken dus dat grietje haar verhaal ging over een of andere hypotheek of ik niet wou veranderen blablabla zij haar verhaal klaar toen zei ik hebben jullie verder geen informatie want ik woon in een huurhuis hahahahahahahahahaha kijk als me bellen mogen ze dat wel eerst goed uitzoeken.Dus we gaan het voortaan maar gewoon gelijk weer uitdrukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven