Wat eten we vandaag?
zondag 17 oktober 2010 om 13:47
Vrijdag lekker zelfgemaakte nasi inclusief gebakken eitje, kipsaté, gebakken uitjes en kroepoek gegeten bij mijn broer.
Gisteren een andere vispot uitgeprobeerd (ik dacht, laat ik 'ns een andere vispot een kans geven): Provençaalse vissersstoofpot. Erg lekker, maar hij haalt het toch niet bij de Zeeuwse.
Vandaag maak ik weer koolrolletjes met kipgehakt en garnaaltjes. Terwijl ik dit zit te typen, loopt het water me alweer in de mond.
Gisteren een andere vispot uitgeprobeerd (ik dacht, laat ik 'ns een andere vispot een kans geven): Provençaalse vissersstoofpot. Erg lekker, maar hij haalt het toch niet bij de Zeeuwse.
Vandaag maak ik weer koolrolletjes met kipgehakt en garnaaltjes. Terwijl ik dit zit te typen, loopt het water me alweer in de mond.
zondag 17 oktober 2010 om 13:56
AH ja die rolletjes staan hier ook nog op de lijst (een heel document word vol met recepten inmiddels maar ja er is zo weinig tijd
Gisteren een vol program en manlief kookte; paksoi, roide ui en mango in zoetzure saus met rijst en een lekkerbekje erop.
Vanavond wordt het erwtensoep door oma gemaakt, kreeg een pannetje mee toen we er gisteren op visite waren. Als ik langs een open supermarkt kom haal ik nog even een pakje roggebrood en katenspek erbij.
Gisteren een vol program en manlief kookte; paksoi, roide ui en mango in zoetzure saus met rijst en een lekkerbekje erop.
Vanavond wordt het erwtensoep door oma gemaakt, kreeg een pannetje mee toen we er gisteren op visite waren. Als ik langs een open supermarkt kom haal ik nog even een pakje roggebrood en katenspek erbij.
zondag 17 oktober 2010 om 14:16
zondag 17 oktober 2010 om 15:19
zondag 17 oktober 2010 om 17:02
Ik heb trouwens een vraagje en hoop hier terecht te kunnen. Ik ben namelijk op zoek naar een gezonde verantwoorde pompoensoep (snel, simpel en niet te veel ingrediënten) . Niet te machtig omdat het voor een groep in de ochtend wordt geserveerd. Zelf maak ik altijd pompoenencurry maar dat is natuurlijk te pittig zo vroeg in de ochtend
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
zondag 17 oktober 2010 om 17:07
Orisue, deze vind ik zelf heel lekker:
Ingrediënten voor 4 personen
* Twee eetlepels zonnebloemolie
* Twee fijngehakte teentjes knoflook
* 1 pompoen van ongeveer een kilo
* 1 liter groentebouillon (tabletten)
* 1 theelepel gemalen komijn
* 1 theelepel citroensap
* zout en versgemalen zwarte peper
* 1 deciliter olie om te frituren
* 1 eetlepel korianderblaadjes
* 1 eetlepel muntblaadjes
* 200 gram kipfilet in reepjes
* mespunt kaneel
Hulpmiddelen
Staafmixer
Bereidingswijze
1. Ontpit de pompoen en snijd deze in stukjes. Schillen hoeft niet.
2. Verhit de zonnebloemolie in een grote soeppan en fruit de knoflook.
3. Voeg de pompoen toe en bak deze al omscheppend een minuut of twee mee.
4. Voeg dan de bouillon, komijn, het citroensap, zout en peper toe en breng
alles aan de kook. Laat de soep dan een minuut of twintig zachtjes
pruttelen.
5. Verhit de frituurolie in een wok of koekenpan en frituur de
koriander en munt knapperig. Schep de kruiden met een schuimspaan uit de
pan en laat ze uitlekken op keukenpapier.
6. Pureer de soep met een staafmixer of in de keukenmachine en breng hem opnieuw aan de kook.
7. Voeg dan de kip toe en laat de soep nog een minuut of vijf zachtjes pruttelen tot de reepjes gaar zijn.
8. Breng de soep op smaak met zout en peper.
9. Schenk deze dan in kommen en strooi de kaneel en gefrituurde kruiden erover. Geef er repen sesambrood bij.
Is de (m)eet volgende week? Ben benieuw hoe het gaat worden
Ingrediënten voor 4 personen
* Twee eetlepels zonnebloemolie
* Twee fijngehakte teentjes knoflook
* 1 pompoen van ongeveer een kilo
* 1 liter groentebouillon (tabletten)
* 1 theelepel gemalen komijn
* 1 theelepel citroensap
* zout en versgemalen zwarte peper
* 1 deciliter olie om te frituren
* 1 eetlepel korianderblaadjes
* 1 eetlepel muntblaadjes
* 200 gram kipfilet in reepjes
* mespunt kaneel
Hulpmiddelen
Staafmixer
Bereidingswijze
1. Ontpit de pompoen en snijd deze in stukjes. Schillen hoeft niet.
2. Verhit de zonnebloemolie in een grote soeppan en fruit de knoflook.
3. Voeg de pompoen toe en bak deze al omscheppend een minuut of twee mee.
4. Voeg dan de bouillon, komijn, het citroensap, zout en peper toe en breng
alles aan de kook. Laat de soep dan een minuut of twintig zachtjes
pruttelen.
5. Verhit de frituurolie in een wok of koekenpan en frituur de
koriander en munt knapperig. Schep de kruiden met een schuimspaan uit de
pan en laat ze uitlekken op keukenpapier.
6. Pureer de soep met een staafmixer of in de keukenmachine en breng hem opnieuw aan de kook.
7. Voeg dan de kip toe en laat de soep nog een minuut of vijf zachtjes pruttelen tot de reepjes gaar zijn.
8. Breng de soep op smaak met zout en peper.
9. Schenk deze dan in kommen en strooi de kaneel en gefrituurde kruiden erover. Geef er repen sesambrood bij.
Is de (m)eet volgende week? Ben benieuw hoe het gaat worden
zondag 17 oktober 2010 om 17:09
zondag 17 oktober 2010 om 18:15
Ik ben vrijdagnacht enorm ziek geworden (van de kipshoarma allicht) dus heb gisteren enkel 3 crackers en een halve appel gehad. Vandaag probeer ik voorzichtig een soepje (groentesoep, homemade by mama ) met een mueslibol. Als dat allemaal binnen blijft, morgen maar weer eens een normale maaltijd proberen.
zondag 17 oktober 2010 om 18:46
zondag 17 oktober 2010 om 19:19
zondag 17 oktober 2010 om 19:36
Ein.de.lijk! Ik heb mijn laptop weer!
Maar nu ben ik een beetje gaar. Dus ik houd het weer kort.
Gisteren had vriendin tapas gemaakt. Patatas Bravas, champignons met knoflook uit de oven, gamba's met knoflook en pepertjes, ook uit de oven, salade met kikkererwten, tomaat, paprika & tonijn, olijven en brood met ailioli en kruidenboter. Lekker gegeten.
Nu moet ik nog iets bedenken. Denk een salade met avocado en tomaat. Ofzoiets. Morgen ga ik echt iets schrijven over woensdagavond.
Teigera, ik ben ook wel benieuwd waar dat restaurant is waar jij hebt gegeten...
zondag 17 oktober 2010 om 19:48
Hmmm heb heerlijk gegeten vanavond.
Gebakken aardappeltjes met knoflooksaus, entrecote met zelfgemaakte kruidenboter en witlof met ham en kaas uit de oven.
Heb in tijden niet zoveel gegeten.
Goeie restaurant-tips zijn van harte welkom hoor, GB en Teigera!!! Ben altijd op zoek naar leuke tentjes waar je heerlijk kunt eten voor een niet al te bizar hoge prijs. Gezellig voor als ik weer eens met een vriendinnetje op stap ga ofzo.
Gebakken aardappeltjes met knoflooksaus, entrecote met zelfgemaakte kruidenboter en witlof met ham en kaas uit de oven.
Heb in tijden niet zoveel gegeten.
Goeie restaurant-tips zijn van harte welkom hoor, GB en Teigera!!! Ben altijd op zoek naar leuke tentjes waar je heerlijk kunt eten voor een niet al te bizar hoge prijs. Gezellig voor als ik weer eens met een vriendinnetje op stap ga ofzo.
zondag 17 oktober 2010 om 20:05
zondag 17 oktober 2010 om 20:09
Hihihi idd Suuz, dat zou zonde zijn. Ik moet ook leren hoe ik het kan maken, maar op de een of andere manier smaken sommige dingen gewoon lekkerder als mams het maakt. Geldt bij mij ook voor boerenkool en andijvie-stamp met uien-gehaktbal.
Ga eerst maar eens proberen of het me lukt de champignon-roomsaus van mijn moeder na te maken.
Oh nee eerst nog gerechten zoeken/testen voor de (m)eet...
Ga eerst maar eens proberen of het me lukt de champignon-roomsaus van mijn moeder na te maken.
Oh nee eerst nog gerechten zoeken/testen voor de (m)eet...