Werk & Studie alle pijlers

Oriënterend sollicitatie gesprek

20-10-2010 12:25 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heb ik een sollicitatie gedaan op een verkoopfunctie buitendienst.

Mijn opleiding sluit eigenlijk helemaal niet aan maar de verkoop trekt mij heel erg. Ik heb een directiesecretaresse opleiding. Een half uur na mijn sollicitatie werd ik al gebeld en uitgenodigd voor een gesprek, blijkbaar was mijn motivatie goed in de smaak gevallen.

Ik heb wel een aantal dingen gedaan wat te maken heeft met onderdelen uit de functiebeschrijving en je moet je eigen administratie bijhouden, wat voor mij ook geen punt is. Alleen het verkopen zelf heb ik nog nooit letterlijk gedaan, dit heb ik in mijn brief aangegeven en dat ik wel heel enthousiast ben en gemotiveerd ben om het vak te leren en mijzelf erin te ontwikkelen.

Wat kan ik nou verwachten van zo'n gesprek, hebben jullie tips?
Allereerst proficiat met je gesprek! Voor een functie waar je geen ervaring in hebt en dat in deze tijd. Erg leuk en ze zijn waarschijnlijk inderdaad onder de indruk van je motivatie.

Nu zijn goede verkopers overigens schaars en zijn het voor veel bedrijven functies die lastig in te vullen zijn...

Ik denk dat ze vooral zullen doorvragen over je motivatie. Waarom wil je zo graag die kant op, wat trekt je aan in de functie, waarom denk je dat je er goed in bent.

Kun je voorbeelden noemen van hoe je met een bepaalde situatie om zou gaan, hoe je zou handelen, hoe je mensen zou overtuigen of benaderen.

Ik denk dat ze vooral zullen vragen naar voorbeelden e.d. en uitleg over hoe je bepaalde dingen zou aanpakken. Dit om een inschatting te kunnen maken van jouw geschiktheid voor een buitendienstfunctie.

Zorg ook dat je een paar positieve en minder positieve eigenschappen van jezelf paraat hebt (liefst eigenschappen die je goed van pas komen in een commerciële functie).

En dat je situaties uit vorige werkkringen kunt benoemen waarin je bijvoorbeeld iemand hebt moeten adviseren, overtuigen enz. en hoe je daarin gehandeld hebt.

Heel veel succes!!
Dankjewel Just Julie. Ik weet dat ik me moet voorbereiden, maar dit kan ik er nog wel extra bij betrekken en er alvast over naedenken.

Zijn er hier mensen op het forum die in een soortgelijke functie (lees: Verkoper Buitendienst) zitten en wat belangrijk is in zo'n functie?
Gefeliciteerd met je gesprek!

Ik raad jou aan om op www.verkopersonline.nl en

www.salesquest.nl te kijken voor goede verkooptips.

Succes verder!
Dankjewel!
Ja, inmiddels zit ik ook in zn situatie, maar ben er ondertussen achter dat het mij helemaal niet ligt. Ik doe voornamelijk cold calling en ik vind het verschrikkelijk. Al die bedrijven ongevraagd lastigvallen, soms asociale reacties.

Je zult vast gevraagd worden om een verkoopgesprek te voeren tijdens de sollicitatie. Misschien kan je je eens verdiepen in diverse klanttypes zoals bij het DAS-model (dominant - afstandelijk - sociaal)
Soms komt alles tegelijk. Daarnet heb ik nog een uitnodiging gekregen voor een sollicitatiegesprek bij een ander bedrijf. Dit is echter wel waarvoor ik opgeleid ben.
quote:Boarn schreef op 20 oktober 2010 @ 13:27:

Ja, inmiddels zit ik ook in zn situatie, maar ben er ondertussen achter dat het mij helemaal niet ligt. Ik doe voornamelijk cold calling en ik vind het verschrikkelijk. Al die bedrijven ongevraagd lastigvallen, soms asociale reacties.

Je zult vast gevraagd worden om een verkoopgesprek te voeren tijdens de sollicitatie. Misschien kan je je eens verdiepen in diverse klanttypes zoals bij het DAS-model (dominant - afstandelijk - sociaal)

En is vertegenwoordiger dan ook jouw functie titel? Of heb je toen gesolliciteerd op een callcenter functie?

Ik ga dit wel goed navragen, want zoiets zou mij ook niet liggen.
De functie die wel op mijn opleiding aansluit willen wij morgen al uitnodigen, maar wel onder mijn werktijd van mijn huidige baan.

Mijn baas weet echter niet dat ik aan het solliciteren ben, hoe kan ik dit het beste aanpakken op korte termijn en zorgen dat hij hier niet direct achterkomt?

Ik zou eerder van mijn werk weg moeten morgen voor dat gesprek, een half uurtje is niet veel, maar stel dat ik nog een aantal keer moet komen dan denkt mijn baas vast waar ik steeds naartoe moet.
In je pauze doorwerken en dan eerder naar huis wegens een tandarts afspraak (kies afgebroken, kiespijn?). Zo deed ik dat altijd, gewoon achter buro even een hapje eten en doorwerken. Je liegt dan weliswaar over het waarom je eerder weggaat, maar de gemiste tijd heb je dan al ingelopen.
Als je doorwerkt in onze pauzetijd geldt dat als 'eigen-tijd' dus dat heeft geen zin....

Wij werken ook met een klok-systeem (hoe ouderwets) maar die zou dan registreren dat ik een half uur eerder weg ga, en dat gaat van mn vrije dagen af. En ik sta al in de min haha
Kun je niet met je baas bespreken dat je in je pauze dus doorwerkt en dan een half uurtje eerder weg gaat? Ik neem aan dat kloktijden door leidinggevende nog aan te passen zijn? Of dat je met toestemming van leiding een collega later laat uitklokken?

En anders gewoon aangeven dat je een spoedafspraak hebt bij je tandarts, dat kost je dan gewoon je eigen tijd, maar goed zo gek is dat natuurlijk niet.
quote:wrikkelgat schreef op 20 oktober 2010 @ 14:18:

Als je doorwerkt in onze pauzetijd geldt dat als 'eigen-tijd' dus dat heeft geen zin....

Wij werken ook met een klok-systeem (hoe ouderwets) maar die zou dan registreren dat ik een half uur eerder weg ga, en dat gaat van mn vrije dagen af. En ik sta al in de min hahaDus je kan probleemloos weg, dan moet je gewoon verlof opnemen voor iets dat in feite ook gewoon verlof is?
Volgens mij is hier niemand vertegenwoordiger.

Lijkt me overigens ook een erg hectische baan, veel onderweg en targets halen. Ik doe het je niet na.
quote:wrikkelgat schreef op 20 oktober 2010 @ 13:36:

[...]En is vertegenwoordiger dan ook jouw functie titel? Of heb je toen gesolliciteerd op een callcenter functie?

Ik ga dit wel goed navragen, want zoiets zou mij ook niet liggen.Nee, ik heb een commerciele binnendienst functie waarbij ik veel koud moet bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven