Entertainment alle pijlers

De mooiste kinderboeken

10-11-2010 18:48 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke kinderboeken hebben jouw jeugd bepaald en lees je gewoon voor de nostalgie wel honderd keer over?

Mijn boeken:

Ronja de roversdochter

De kinderen van bolderburen

Hasse Simonsdochter

De brief voor de koning en geheimen van het wilde woud.

Dit zijn toch echt de boeken waar ik de mooiste herinneringen aan heb en die ik nooit zat ben.
Kameleon
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
De Vijf. Vooral de Vijf. Deel 1 t/m 14, de rest heb ik pas een jaar of 8 geleden2e hands aangeschaft.

En verder Dik Trom, oude boeken van mijn vader 100x gelezen.

Alles van Thea Beckman en Roald Dahl uiteraard. En alles van Astrid Lindgren.
Kameleon heb ik allemaal gelezen

Maar pas toen ik ouder was, mijn ex had ze allemaal. Enkele had ik wel als kind gelezen.
Ik las graag boeken van Roald Dahl:

Mathilda

De heksen

De griezels

Ook boeken van Guus kuijer vond ik leuk, zoals de serie van Madelief.

Daarnaast ook boeken van Astrid Lindgren, De kinderen van Bolderburen vond ik erg grappig.

O ja en Koning van Katoren!
De Vijf!

Pippi Langkous.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Sluit me helemaal aan bij Nostradame.

las verder alles wat los en vast zat.

Favoriet was Thea Beckman (kruistocht in spijkerbroek).

Ik heb een paar jaar terug al haar boeken nog eens gelezen, vond ze weer leuk, beetje gedateerd maar wel leuk.
En nog veel meer waar ik zo niet op kom.

*veellezer*
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik vond de boeken van Ellen Tijsinger altijd prachtig, vooral Nicolai.

En ook het boek Blauwe plekken, van Anke de Vries geloof ik.

En: Het ei van oom Trotter van Mark de Bel (ik doe dit uit mijn hoofd, misschien schrijf ik het een en ander verkeerd) was grappig en ontroerend tegelijk.

Als heel klein kind was mijn lievelingsboekje: Zo'n dom Margootje. Erg schattig.
De meester van de zwarte molen
Kruistocht in spijkerbroek, Triomf van verschroeide aarde (de hele trilogie) Rozemarijntje, Raven, Reis door de nacht, Negerhut van oom Tom, alle oubbollige pocketseries over de twee(ling), de vijf, de zeven etc..., om maar eens een beginnetje te maken...

Ik probeer mijn kinderen ze ook aan te smeren, met wisselend succes

Oh, en nu lees ik met de kinderen mee in de Grijze Jager, Harry Potter, en de serie Gone.

Had ik al gezegd dat ik dol ben op kinderboeken?
Alles van Tonke Dragt !!

Ook Guus Kuijer/ Madelief

Ik weet niet meer wie de schrijver was, maar Meester van de zwarte molen vond ik ook geweldig.

Oja en de tuinen van Dorr, van Paul Biegel...
Oh, wat hoopte ik dat ik op een dag een geheime gang zou ontdekken, net als De Vijf!
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Ik las en lees alles. De boeken die ik nu nog steeds mooi vind zijn die van Thea Beckman (vooral de boeken over Thule) en Roald Dahl. Kameleon was ook heerlijk, of de dolle tweeling (van Enid Blyton), Joop ter Heul (en andere 'meisjesboeken' uit de jeugd van mijn moeder), Clowntje Anders.... o, en nog veel en veel meer, ik hield nooit op met lezen.
Een prachtig boek voor wat oudere jeugd is Vallen, van An Provoost. Gelezen toen ik 15 was, later aangeschaft. Heel mooi.
Dik trom

Pietje bell

Kameleon

Romana en ragebol toen ik nog wat jonger was

Het zwanenmeer en Flippa Flodderhoed
Het gras aan de overkant is niet groen.
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Ik had trouwens ook nog een boekje: Diederik uit het blik

Een nogal apart boek over een vrouw die op een dag een groot conservenblik ontvangt, waar dan een jongen van een jaar of 9 in blijkt te zitten. Die jongen is dus in een fabriek geproduceerd en betreedt dan voor het eerst de wereld.

Erg vreemd, maar ik heb het wel tig keer gelezen!

Ben benieuwd of iemand dit boek kent...
Miesje Sandelhout en alles van Roald Dahl.

Miesje was de ondeugd van een groot gezin, maar een ondeugd met een hart van goud. Helaas heb ik al die boeken niet meer, anders had ik ze graag nog eens gelezen.
quote:[message=7702847,noline]musicath schreef op 1Ik vond haar als kind heel moeilijk om te lezen. Van het boek Torenhoog en mijlenbreed is een hoorspel gemaakt. Dat vond ik wel heel erg leuk om te luisteren!O, ik dacht altijd dat Tonke Dragt een man was
En idd Enid Blyton Pitty op kostschool, die reeks.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Asterix en Obelix, Suske en Wiske mag dat ook?

Historische romans en dan van Thea Beckman, maar ook andere die later bijna allemaal verfilmd zijn.
Roald Dahl Annie MG Schmidt, Dolf Verroen, Enid Blyton, Evert Hartman en Anke de Vries.

Roald Dahl en Annie MG Schmidt spreken voor zich. Dolf Verroen en Anke de Vries zijn ooit op school geweest, zo leuk! Evert Hartman schreef geweldige boeken, jammer dat hij relatief jong is overleden. Enid Blyton: fantastisch! Pitty was favoriet. Maar de rest was ook geweldig.
Simone van der Vlugt idd erg mooi, zoals De Amulet, Zwarte Sneeuw.

De Thule Trilogie is ook mijn favoriet, Kastanjez! Op reis met de Korilu vind ik ook geweldig. En de rest ook.

Dolle Tweeling ook gelezen, net als de Olijke Tweeling

Ik wilde ook zo graag net als Pippi naar Taka Tuka-land ipv naar school!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven