Rode kool
zaterdag 13 november 2010 om 18:53
pfff, sinds een tijdje begonnen met een plan om groente per seizoen te eten. Dit si beter voor het milieu (lokaal en per seizoen is verminderde c02 uitstoot vanwege transport en energie kassen) en goed voor je lijf.
Na een tijdje ben je echter door de groentes die je kent heen en aangezie de opties nu ook niet zo groot zijn sta je dan thuis met een groente die je nog nooit gegeten hebt,, rode kool.
Nou klinkt dat misschien een beetje vreemd, maar ik ben indisch en heb eigenlijk voornamelijk indisch gegeten. Enig google speurwerk levert op dat je rode kool met appels eet.. Appels? het klinkt, ehm, heel erg vies..
Wie kan mij meer vertellen over deze groente, hoe hij lekker te eten is, of appels inderdaad goed erbij gaan, wat je ernaast eet (ben vegetarier)
Oh, en kan je het ook rauw eten? en in wat voor combi's mogelijkheden dan?
Na een tijdje ben je echter door de groentes die je kent heen en aangezie de opties nu ook niet zo groot zijn sta je dan thuis met een groente die je nog nooit gegeten hebt,, rode kool.
Nou klinkt dat misschien een beetje vreemd, maar ik ben indisch en heb eigenlijk voornamelijk indisch gegeten. Enig google speurwerk levert op dat je rode kool met appels eet.. Appels? het klinkt, ehm, heel erg vies..
Wie kan mij meer vertellen over deze groente, hoe hij lekker te eten is, of appels inderdaad goed erbij gaan, wat je ernaast eet (ben vegetarier)
Oh, en kan je het ook rauw eten? en in wat voor combi's mogelijkheden dan?
zaterdag 13 november 2010 om 18:59
Rode kool is van zichzelf wat bitter. Daarom doen veel mensen er appel (of peer, of rozijnen) door. Je kunt het ook rauw eten. Dan snij je het flinterdun en maak je het aan met een zure dressing.
Je kunt googelen naar recepten en dan kijken wat je aanspreekt. En dan kunnen wij kijken wat je daar nog meer mee kunt doen
Je kunt googelen naar recepten en dan kijken wat je aanspreekt. En dan kunnen wij kijken wat je daar nog meer mee kunt doen
zaterdag 13 november 2010 om 18:59
Rode kool is idd lekker als je er een appeltje doorschilt.
Wordt het een beetje zoeter van.
Hier ook nog een heleboel recepten http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=rece ... ery=recept rode kool
Veel succes!
Wordt het een beetje zoeter van.
Hier ook nog een heleboel recepten http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=rece ... ery=recept rode kool
Veel succes!
zaterdag 13 november 2010 om 19:00
http://www.smulweb.nl/zoe ... ecepten&query=rode%20kool
Google is je vriend. Meer dan 2000 rode kool recepten!
Google is je vriend. Meer dan 2000 rode kool recepten!
zaterdag 13 november 2010 om 19:02
tja, ik heb dus gegoogeld naar recepten, en dat sprak me allemaal niet zo heel erg aan. Ben niet zo'n fan van zoet eten.
maar ik ga het proberen, ehb het nog nooit gegeten, eens moet de eerste keer zijn.
En als salade, doe je er dan nog iets anders bij dan alleen rode kool? en hoe maak je de dressing? en wat eet je er lekker bij?
maar ik ga het proberen, ehb het nog nooit gegeten, eens moet de eerste keer zijn.
En als salade, doe je er dan nog iets anders bij dan alleen rode kool? en hoe maak je de dressing? en wat eet je er lekker bij?
zaterdag 13 november 2010 om 19:02
zaterdag 13 november 2010 om 19:05
zaterdag 13 november 2010 om 19:09
zaterdag 13 november 2010 om 19:27
van dezelfde site nu koud:
Rode Coleslaw
voor 2 a 4 personen
300 g rode kool, gesnipperd
1 rode ui, fijngesnipperd
3 el augurken uit pot of zilveruitjes, fijngesnipperd
2 el mayonaise
2 el yoghurt
1 el balsamico azijn
halve el mosterd
2 el olijfolie
1 a 2 el honing
peper
zout
djahe (gemberpoeder)
2 el ananasstukjes, vers of uitgelekt uit blik
Meng de kool, ui en de augurken stukjes door elkaar.
Meng in een andere kom de yoghurt, mayonaise, azijn, olijfolie, mosterd, djahe, honing, peper en zout door elkaar en proef of de smaak naar wens is.
Meng de dressing door de rode kool en laat het geheel een half uur of langer staan.
Serveer het met de ananasstukjes bovenop.
Rode Coleslaw
voor 2 a 4 personen
300 g rode kool, gesnipperd
1 rode ui, fijngesnipperd
3 el augurken uit pot of zilveruitjes, fijngesnipperd
2 el mayonaise
2 el yoghurt
1 el balsamico azijn
halve el mosterd
2 el olijfolie
1 a 2 el honing
peper
zout
djahe (gemberpoeder)
2 el ananasstukjes, vers of uitgelekt uit blik
Meng de kool, ui en de augurken stukjes door elkaar.
Meng in een andere kom de yoghurt, mayonaise, azijn, olijfolie, mosterd, djahe, honing, peper en zout door elkaar en proef of de smaak naar wens is.
Meng de dressing door de rode kool en laat het geheel een half uur of langer staan.
Serveer het met de ananasstukjes bovenop.
zaterdag 13 november 2010 om 19:32
zo maak ik de lekkerste rode bietjes:
1 kg rode bieten (fijn gerapst, of gerapst gekocht)
100 gram gerookt vet spek
Kan ook heel goed zonder en dan voor het knapperige: kant en klare gebakken uitje van bijv. conimex.
(dit als het opgeschept is op het bord strooien)
0,5 kilo uitje (fijn gesneden)
weinig zout
gemalen peper
scheut azijn (lekker balsamico)
3 kruidnagels
1 laurierblad
Laat de azijn, kruidnagels en laurierblad zachtjes koken, maar niet te lang. Breng dit op smaak met suiker (hoeft niet, is extra), lekker zoet zuur. Snijd de rookspek in kleine blokjes, snipper het uitje en fruit deze zacht mee niet bruin laten worden.
Doe de fijn gerapste bietjes in de pan erbij en maak deze verder op smaak met een beetje zout en versgemalen peper.
zachtje 20 minuten stoven.
Ik koop meestal voorgegaarde bietjes, gewoon bij de supermarkt..
1 kg rode bieten (fijn gerapst, of gerapst gekocht)
100 gram gerookt vet spek
Kan ook heel goed zonder en dan voor het knapperige: kant en klare gebakken uitje van bijv. conimex.
(dit als het opgeschept is op het bord strooien)
0,5 kilo uitje (fijn gesneden)
weinig zout
gemalen peper
scheut azijn (lekker balsamico)
3 kruidnagels
1 laurierblad
Laat de azijn, kruidnagels en laurierblad zachtjes koken, maar niet te lang. Breng dit op smaak met suiker (hoeft niet, is extra), lekker zoet zuur. Snijd de rookspek in kleine blokjes, snipper het uitje en fruit deze zacht mee niet bruin laten worden.
Doe de fijn gerapste bietjes in de pan erbij en maak deze verder op smaak met een beetje zout en versgemalen peper.
zachtje 20 minuten stoven.
Ik koop meestal voorgegaarde bietjes, gewoon bij de supermarkt..
zaterdag 13 november 2010 om 19:37
Rode kool
Ingrediënten:
- 500 gram rode kool.
- 4 appels
- 1 liter water
- 4 el suiker
- 2 el kaneel
- 1 laurierblad
- 4 gekneusde peperkorrels
- 3 el honing
- 1 el gember
- 1 dl azijn
- zout
- 3 plakken ontbijtkoek
Werkwijze:
- Zet het water op, breng het aan de kook.
- Voeg de kruiden, suiker, honing, appel en ontbijtkoek toe.
- Na 4 minuten zocht koken, de rode kool toevoegen.
- Ongeveer 45 minuten laten smoren. Regelmatig roeren zodat het niet aanbrandt.
Lekker met aardappelpuree of gekookte aardappelen. Je bent vegetarisch, toch? Anders had draadjesvlees of hachee een goede optie geweest.
De appel maakt het inderdaad enigszins zoet, maar je kan natuurlijk varieren met de ingredienten, of de appelsoort. Een zure appel zal een andere smaak geven. Iets meer azijn, zorgt alweer voor een hele andere smaak.
Succes!
Ingrediënten:
- 500 gram rode kool.
- 4 appels
- 1 liter water
- 4 el suiker
- 2 el kaneel
- 1 laurierblad
- 4 gekneusde peperkorrels
- 3 el honing
- 1 el gember
- 1 dl azijn
- zout
- 3 plakken ontbijtkoek
Werkwijze:
- Zet het water op, breng het aan de kook.
- Voeg de kruiden, suiker, honing, appel en ontbijtkoek toe.
- Na 4 minuten zocht koken, de rode kool toevoegen.
- Ongeveer 45 minuten laten smoren. Regelmatig roeren zodat het niet aanbrandt.
Lekker met aardappelpuree of gekookte aardappelen. Je bent vegetarisch, toch? Anders had draadjesvlees of hachee een goede optie geweest.
De appel maakt het inderdaad enigszins zoet, maar je kan natuurlijk varieren met de ingredienten, of de appelsoort. Een zure appel zal een andere smaak geven. Iets meer azijn, zorgt alweer voor een hele andere smaak.
Succes!
zaterdag 13 november 2010 om 19:49
zaterdag 13 november 2010 om 19:53
Witte kool of spitskool met champignons en kerry
Ik vind het echt heel erg lekker, zal even grof omschrijven hoe je dit maakt.
Rundergehakt rullen in de wok met wat zout en peper. Uitje snipperen en fruiten (door het gehakt dus). Witte kool of de spitskool in de wok, veel kerry (of kurkuma) erdoor, flinke scheut ketjap manis, wat sambal en uiteindelijk nog even kort veel in schijfjes gesneden champignons meewokken.
En dan eten met rijst. Mijn eters en ik vinden het altijd erg lekker (of ze durven niks te zeggen )
Ik vind het echt heel erg lekker, zal even grof omschrijven hoe je dit maakt.
Rundergehakt rullen in de wok met wat zout en peper. Uitje snipperen en fruiten (door het gehakt dus). Witte kool of de spitskool in de wok, veel kerry (of kurkuma) erdoor, flinke scheut ketjap manis, wat sambal en uiteindelijk nog even kort veel in schijfjes gesneden champignons meewokken.
En dan eten met rijst. Mijn eters en ik vinden het altijd erg lekker (of ze durven niks te zeggen )
zaterdag 13 november 2010 om 19:55
quote:saded schreef op 13 november 2010 @ 19:02:
tja, ik heb dus gegoogeld naar recepten, en dat sprak me allemaal niet zo heel erg aan. Ben niet zo'n fan van zoet eten.
Rode kool uit pot of diepvries is idd krijsend zoet. Dat moet je dan niet doen.
Mijn oma stoofde haar rode kool in rode wijn en spekjes. Dat was altijd erg lekker. Nu ben je vega dus vallen de spekjes af, maar zijn er evt spekjes-vervangers in vega-land?
Als je zelf rode kool met appel maakt, heb je het zoete zelf in de hand. Voeg geen suiker toe en het valt alweer reuze mee. Je kunt de appek iook vervangen door peer. Ik hou zelf absoluut niet van zoet door mijn warme eten, maar zelfgemaakte rode kool met appel (of peer of rozijn of sinaasappel) is lekker hoor!
Als salade neem je niet alleen maar rode kool, je b=voegt het als extra toe bij een gewone gemengde bladsalade, maar er moeten absoluut rauwe uien door.
Witte kool: met kerrie en puree uit de oven, als coleslaw, als 'omhulsel' voor gevulde koolrolletjes, indonesisch roergebakken met wortel en gember...
Pastinaak: schillen, in stukjes, even de kook erover en dan bakken in olijfolie. Flinterdus nsnijden en er chips van maken. Puree van maken (half/ half met aardappels)
Rode kool uit pot of diepvries is idd krijsend zoet. Dat moet je dan niet doen.
Mijn oma stoofde haar rode kool in rode wijn en spekjes. Dat was altijd erg lekker. Nu ben je vega dus vallen de spekjes af, maar zijn er evt spekjes-vervangers in vega-land?
Als je zelf rode kool met appel maakt, heb je het zoete zelf in de hand. Voeg geen suiker toe en het valt alweer reuze mee. Je kunt de appek iook vervangen door peer. Ik hou zelf absoluut niet van zoet door mijn warme eten, maar zelfgemaakte rode kool met appel (of peer of rozijn of sinaasappel) is lekker hoor!
Als salade neem je niet alleen maar rode kool, je b=voegt het als extra toe bij een gewone gemengde bladsalade, maar er moeten absoluut rauwe uien door.
Witte kool: met kerrie en puree uit de oven, als coleslaw, als 'omhulsel' voor gevulde koolrolletjes, indonesisch roergebakken met wortel en gember...
Pastinaak: schillen, in stukjes, even de kook erover en dan bakken in olijfolie. Flinterdus nsnijden en er chips van maken. Puree van maken (half/ half met aardappels)