Visite en schoenen uit

14-11-2010 12:01 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ben ik jarig en komt er visite. Nu is het zo dat ik best een 'gevoelige vloer' heb. Dus ik wil liever niet dat er met hakken of natte schoenen over de vloer gelopen wordt. Is het heel raar om te vragen of ze de schoenen uit willen doen? Ik weet niet, ik vind het een beetje gek om te vragen op een verjaardag; zitten ze daar allemaal met hun sokken...

Wat denken jullie; gewoon vragen of?
Ik zou niet komen bij een reden als gevoelige vloer. Zo'n vloer zou ik niet eens willen.
quote:Mevrouw75 schreef op 14 november 2010 @ 13:02:

"Bepaald geen teken van vriendschap zeg, om te weigeren, respect te hebben voor iemands huis."

maar heeft iemand het hier over weigeren dan? Zoja, dan heb ik óf verkeerd gelezen, óf verkeerd geïnterpreteerd.

En ik dan ook!

Nergens lees ik iets over weigeren, enkel over je evt,. ongemakkelijk voelen.

Ik zou het nieteens zeggen of laten merken, maar ik zou het wel voelen.. Maakt dat mij een slechte vriendin?
En Zwup, dat snap ik, maar het zou ook best het geval kunnen zijn dat ze die vloer niet zelf hebben uitgekozen, maar dat het nog de vloer van de vorige eigenaren van het huis was
Leelee Het was even om aan te tonen dat het niet dragen van schoenen ook net zo "vies" kan zin
Een verjaardagsfeestje waar ik i.v.m. de vloer mijn schoenen uit moet doen laat ik met alle plezier aan mijn neus voorbij kan. Bestaat niet dat dat gezellig is.
Ja getsie dat snap ik ook wel xD maar daaaarvoor zijn de pantoffels!
Mensen als malu3 snap ik dan weer niet..
Dat zou ook nog kunnen LeeLee.....maar ik blijf het een ongepaste vraag vinden eerlijk gezegd.
Ik heb er nooit problemen mee als het mij gevraagd wordt. Sterker nog, vaak ben ik de gastvrouw/-heer al voor als ik over een nat paadje naar de deur ben gelopen en een smetteloze vloer in huis zie liggen. Ik voelt me eigenlijk meteen thuis... En komop, het zijn vrienden en familie.

Maar ik kan me voorstellen dat je het vanuit je positie als gastvrouw niet zo gauw zult vragen.
Pantoffels zijn daar idd een oplossing voor....al denk ik dat het gros van de mensen die dit vraagt geen mand pantoffels bij de voordeur heeft staan. Dat was TO ook niet van plan.
Ik heb 'schoenen uit' ook niet meegekregen met mijn opvoeding.

Maar een aanpassing is snel gemaakt .

Als ik bij mensen kom waar wel iedereen met schoenen aan zit, prima houd ik ze ook aan.

Het heeft hier in huis niks te maken met een nieuwe vloer, het is inderdaad geen showroom.
quote:Troeta schreef op 14 november 2010 @ 12:04:

In een huis moet geleefd worden toch?

Ik vind het zelf echt heel irritant als ik ergens mijn schoenen uit moet doen. Sta je in een klein gangetje te stuntelen en ik heb altijd net een gat in mijn sok.Dit strookt niet, he?
quote:lichtpuntjes schreef op 14 november 2010 @ 12:23:

Ik heb een lichte houtenvloer. Maar ik denk dat ik ze maar gewoon laat lopen dan met de schoenen. Ik geef toch geen mega feest hoor! Alleen wat familie en een vriendin komen. Ik denk dat ik een beetje in doem-scenario's (geen idee of ik het goed schrijf) begin te denken nadat op mijn vorige verjaardag een glas rode wijn over mijn lichte bankstel is heen gegaan, heb ik er nooit meer uit gekregen. Gewoon relaxt blijven lichtpuntjes Mocht dit nou nog eens gebeuren, glassex erop spuiten! Werk super! Maar werkt alleen op het moment zelf (niet achteraf), dus binnen een minuut erop spuiten. Dus beetje in de buurt houden die fles!
Klopt, maar het is waarschijnlijk wel een goede investering als je zo'n slechte vloer hebt. (een betere vloer is natuurlijk nog een betere investering).

Bovendien is het zo'n "make yourself at home" gesture. En als het geen sjiek of formeel feestje is, zou ik mij dus prettiger voelen op sokken/pantoffels (ik heb geen stinkvoeten en draag meestal sokken zonder gaten). Als ik namelijk schoenen aan zou hebben, zou ik me wel vaak bezorgd maken om eventuele vlekken die ik achterlaat (ook al zou ik mijn schoenen goed geveegt hebben). Al helemaal met dit modderweer
ik zou het wel doen, mijn schoenen uit, en de gastvrouw voor zijn zoals Miss Thee zegt heb ik helemáál geen problemen mee, omdat je er zelf mee komt.

Ik voel me als de gastvrouw het vraagt wel een beetje zoals de buurvrouw van keeping up appearances, die haar koffie uit een grote mok moest drinken "omdat ze anders het mooie kopje uit haar handen liet vallen' . En dat voelt voor mij niet goed.
Wat wordt er toch altijd krampachtig gedaan over 'gastvrijheid'. Als ik ergens kom, pas ik me gewoon aan, zo moeilijk is dat toch niet?

Zowel krampachtig gastvrij zijn als ongastvrij zijn vind ik vervelend. Doe gewoon relaxed zeg, waar hebben we het over, je hoeft toch niet meteen op je kop te gaan staan omdat je gasten hebt?
Ik pas me ook aan hoor, als ik ergens kom..

En willen dat mijn gasten zich op hun gemak voelen heeft niets met krampachtig gastvrij zijn te maken, maar gewoon gastvrij zijn.

Altijd maar vinden dat mensen zich aan jou aan moeten passen omdat ze bij jou thuis zijn (terwijl je ze zelf uitnodigt, ze nemen tijd en moeite om langs te komen) vind ik dan weer krampachtig..
quote:leelee3 schreef op 14 november 2010 @ 13:05:

En nu heeft iedereen het over sokken, maar ik zou het ook een beetje onbeleefd vinden om aan mijn gasten te vragen of ze hun schoenen uit willen doen, en dan geen vervanging aan te bieden (pantoffels dus)Eensch! Helemaal als er vrouwen bij zijn die geen sokken dragen maar panty kousjes!
Helemaal mee eens Noodles

Bezoek hoeft de gastvrouw toch niet op haar blote knietjes te bedanken dat ze langs mogen komen?
quote:noodles schreef op 14 november 2010 @ 13:24:

Altijd maar vinden dat mensen zich aan jou aan moeten passen omdat ze bij jou thuis zijn (terwijl je ze zelf uitnodigt, ze nemen tijd en moeite om langs te komen) vind ik dan weer krampachtig..

Je kan het ook zien als; jij nodigt de mensen uit, geeft geld uit aan hapjes en drankjes, maakt misschien ook nog zelf het een en ander, maakt het huis schoon voordat ze komen, etc etc.

Het is een wederzijds ding. Aan de ene kant is het veel organiseer werk, boodschappen, schoonmaken, tijd in de keuken. Aan de andere kant is het tijd maken om te komen, misschien een autorit of een treinrit, of een fietsrit door de regen, en misschien een kadotje
Maar als gastvrouw 'pas' je je toch ook aan?

Als ik weet dat er familie komt haal ik andere dingen in huis (qua eten en drinken) dan wanneer er bezoek voor mij komt.

Gewoon om het mensen naar de zin te maken.

Het komt toch van twee kanten?
Ik zou het wel vreemd vinden als mij ineens wordt gevraagd om mijn schoenen uit te doen. Helemaal als ik geen hakken aan heb oid. (het zou niet eens in me opkomen dat aan iedereen die bij mij op bezoek komt te vragen).

Ik zou me ook niet prettig voelen met sokken/pantoffels. Zijn toch niet alleen maar vrienden die er zijn, mijn vriendinnen hebben ook vrienden die ik niet ken.

(let wel: ik zou mijn schoenen wel uitdoen als het blijkbaar zo'n probleem is, maar ik voel me dan wel onprettig)

Kan je niet gewoon van tevoren zeggen dat naaldhakken e.d. niet handig zijn ivm putjes, kunnen de vrouwen daar rekening mee houden. En van normale schoenen gaat de vloer toch niet stuk? Zou ik helemaal geen probleem vinden om ander soort schoenen aan te doen, als ik het gewoon weet van tevoren.

Maar ik zou het wel raar vinden als iederéén z'n schoenen moet uitdoen. Dan maak je maar wat extra schoon als visite weg is en je vindt het vies (mijn visite mag ook gewoon naar de wc en ze drinken gewoon uit glazen, moet ik ook extra schoonmaken, geen probleem).
Ik snap ook nog steeds niet waarom iemand een vloer kiest die niks kan hebben.

Wat als er een baby wordt geboren in dat gezin?
quote:pearle schreef op 14 november 2010 @ 13:33:

Ik snap ook nog steeds niet waarom iemand een vloer kiest die niks kan hebben.

Wat als er een baby wordt geboren in dat gezin?Je bedoelt vast wat anders, maar ik zie nu alleen maar een baby die op de grond valt en weer terugstuitert omdat de vloer zo lekker zacht is.
Hoe doe je dat normaal dan als je visite krijgt? Ik neem aan dat de mensen die je op je verjaardag vraagt, vrienden zijn die vaker bij je over de vloer komen (no pun intended). Dan weten die toch al hoe bij jullie de mores zijn?
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven