Visite en schoenen uit
zondag 14 november 2010 om 12:01
Binnenkort ben ik jarig en komt er visite. Nu is het zo dat ik best een 'gevoelige vloer' heb. Dus ik wil liever niet dat er met hakken of natte schoenen over de vloer gelopen wordt. Is het heel raar om te vragen of ze de schoenen uit willen doen? Ik weet niet, ik vind het een beetje gek om te vragen op een verjaardag; zitten ze daar allemaal met hun sokken...
Wat denken jullie; gewoon vragen of?
Wat denken jullie; gewoon vragen of?
zondag 14 november 2010 om 14:21
zondag 14 november 2010 om 14:21
Ik zou het wel doen als het me gevraagd wordt, maar ik vind het niet tof. Laat het op zijn minst van te voren weten.
Maar ik vind het nogal overdreven. En ik heb zelf een dure parketvloer. En hey, er zit wel hier en daar een putje in ja. En op mijn bank zit ook wel eens een vlek en op mijn mooie lange tafel zit een kras. Tja.
Maar ik vind het nogal overdreven. En ik heb zelf een dure parketvloer. En hey, er zit wel hier en daar een putje in ja. En op mijn bank zit ook wel eens een vlek en op mijn mooie lange tafel zit een kras. Tja.
zondag 14 november 2010 om 14:25
quote:TheRealPatricia schreef op 14 november 2010 @ 14:21:
Vriend van mij zat in een elektrische rolstoel en mocht bij sommige kennissen eigenlijk liever niet in huis komen, want stel je voor de wielen zouden hun vloer beschadigen/besmeuren, vond dat zo in en intriest. Er was niets bijzonders met de wielen van de rolstoel.Dat vind ik echt heel erg zielig en heel erg belachelijk eigenlijk.
Vriend van mij zat in een elektrische rolstoel en mocht bij sommige kennissen eigenlijk liever niet in huis komen, want stel je voor de wielen zouden hun vloer beschadigen/besmeuren, vond dat zo in en intriest. Er was niets bijzonders met de wielen van de rolstoel.Dat vind ik echt heel erg zielig en heel erg belachelijk eigenlijk.
zondag 14 november 2010 om 14:28
quote:TheRealPatricia schreef op 14 november 2010 @ 14:21:
Vriend van mij zat in een elektrische rolstoel en mocht bij sommige kennissen eigenlijk liever niet in huis komen, want stel je voor de wielen zouden hun vloer beschadigen/besmeuren, vond dat zo in en intriest. Er was niets bijzonders met de wielen van de rolstoel.Dat is belachelijk inderdaad.
Vriend van mij zat in een elektrische rolstoel en mocht bij sommige kennissen eigenlijk liever niet in huis komen, want stel je voor de wielen zouden hun vloer beschadigen/besmeuren, vond dat zo in en intriest. Er was niets bijzonders met de wielen van de rolstoel.Dat is belachelijk inderdaad.
zondag 14 november 2010 om 14:38
Ik vind het echt niet kunnen om visite te vragen om hun schoenen uit te doen. Heb het ook nog nooit meegemaakt gelukkig. Heb bij vriendinnen wel eens dat ik m'n schoenen ff uit gooi en beetje bankhangen, maar dat is toch weer wat anders. Ik dweil / stofzuig sowieso wel dagelijks, maar dat komt meer door mijn kruimelende, knoeiende, kleiende etc kinderen.
zondag 14 november 2010 om 14:40
In Nederland is het over het algemeen gebruikelijk dat gasten hun schoenen aanhouden als ze op visite komen. De enige uitzonderingen die ik ken zijn buitenlandse mensen en mensen die op een kamp wonen/van het kamp komen.
Schoenen zijn onderdeel van je outfit die vaak met zorg is uitgekozen (zeker bij een feestje) Zonder schoenen voelen veel mensen zich toch ongemakkelijk en enigzins "naakt". Daarbij komt dat panty's of kousjes een onaangenaame geur kunnen versprijden net als mensen met zweetvoeten, gaten in hun sokken of rare sokken zich kunnen gaan schamen.
Verder vind ik sloffen of een pantofel erg lelijk staan bij normale kleding of nette kleding.
Van een normale vloer mag je toch verwachten dat hij tegen schoenen kan! (lijkt mij namelijk normaal gebruik). En tja spullen kunnen nu eenmaal slijten of krassen gaan vertonen bij gebruik. Het uittrekken van schoenen komt op mij dus erg overdreven en zeer ongastvrij over. Dergelijke feestjes zou ik dan ook liever overslaan aangezien ik in het openbaar en buiten mijn eigen huis niet op sokken of sloffen wens te lopen (zeker niet onaangekondigd).
Schoenen zijn onderdeel van je outfit die vaak met zorg is uitgekozen (zeker bij een feestje) Zonder schoenen voelen veel mensen zich toch ongemakkelijk en enigzins "naakt". Daarbij komt dat panty's of kousjes een onaangenaame geur kunnen versprijden net als mensen met zweetvoeten, gaten in hun sokken of rare sokken zich kunnen gaan schamen.
Verder vind ik sloffen of een pantofel erg lelijk staan bij normale kleding of nette kleding.
Van een normale vloer mag je toch verwachten dat hij tegen schoenen kan! (lijkt mij namelijk normaal gebruik). En tja spullen kunnen nu eenmaal slijten of krassen gaan vertonen bij gebruik. Het uittrekken van schoenen komt op mij dus erg overdreven en zeer ongastvrij over. Dergelijke feestjes zou ik dan ook liever overslaan aangezien ik in het openbaar en buiten mijn eigen huis niet op sokken of sloffen wens te lopen (zeker niet onaangekondigd).
zondag 14 november 2010 om 14:49
quote:Star schreef op 14 november 2010 @ 14:46:
[...]
Gastvrij is toch juist dat je je aan je gasten aanpast? Vind ik tenminste.
In zekere zin wel.
Maar ik ga niet mijn 'huisregels' (klinkt zo zwaar) aanpassen omdat iemand die hier eens in de zoveel tijd komt, dat fijner vind.
Het enige wat ik van mensen verwacht die hier komen, is dat ze hun schoenen uitdoen.
Voor de rest, doe je ding, eet m'n koelkast leeg, pies m'n wc vol, ik vind het allemaal prima.
Maar geen schoenen, punt.
[...]
Gastvrij is toch juist dat je je aan je gasten aanpast? Vind ik tenminste.
In zekere zin wel.
Maar ik ga niet mijn 'huisregels' (klinkt zo zwaar) aanpassen omdat iemand die hier eens in de zoveel tijd komt, dat fijner vind.
Het enige wat ik van mensen verwacht die hier komen, is dat ze hun schoenen uitdoen.
Voor de rest, doe je ding, eet m'n koelkast leeg, pies m'n wc vol, ik vind het allemaal prima.
zondag 14 november 2010 om 14:52
Ik vind het raar dat ik op een feestje mijn schoenen uit moet doen. Als ik gewoon op visite kom, en het wordt me gevraagd, dan doe ik dat. In sommige gevallen doe ik het ook uit mezelf. Dat zijn de familie/vrienden waarbij ik dan ook lekker met mijn voeten op de bank ga. Vaak heb ik dan ook van die sokken mee, die je over je gewone sokken aan kunt trekken. Ik heb nl snel last van koude voeten.
zondag 14 november 2010 om 14:53
quote:Kuzu schreef op 14 november 2010 @ 14:49:
[...]
In zekere zin wel.
Zo denk ik er eigenlijk precies over! En roken, dat mag bij mij ook niet Maar dat is weer een ander verhaal.
Wat veel berichten al trouwens, had niet verwacht dat ik met mijn OP zoveel teweeg zou brengen haha
[...]
In zekere zin wel.
Zo denk ik er eigenlijk precies over! En roken, dat mag bij mij ook niet Maar dat is weer een ander verhaal.
Wat veel berichten al trouwens, had niet verwacht dat ik met mijn OP zoveel teweeg zou brengen haha
zondag 14 november 2010 om 14:57
quote:nessemeisje schreef op 14 november 2010 @ 14:21:
Precies! Hier net zo..
quote:Star schreef op 14 november 2010 @ 14:15:
[...]
Nee stel dat je een borrelnootje laat vallen; meteen een krater!
Precies! Hier net zo..
quote:Star schreef op 14 november 2010 @ 14:15:
[...]
Nee stel dat je een borrelnootje laat vallen; meteen een krater!
zondag 14 november 2010 om 15:03
Maar stel, dat je als roker ergens heengaat waar binnen niet gerookt mag worden.
Dan steek je toch ook niet midden in de kamer een peuk op, omdat jij dat gewend bent en het ongastvrij vind om buiten te staan?
Mensen hebben toch regels in huis?
Waarom is het dan zo erg om daar rekening mee te houden?
Met andere regels of gebruiken wordt vaak ook rekening gehouden.
Dan steek je toch ook niet midden in de kamer een peuk op, omdat jij dat gewend bent en het ongastvrij vind om buiten te staan?
Mensen hebben toch regels in huis?
Waarom is het dan zo erg om daar rekening mee te houden?
Met andere regels of gebruiken wordt vaak ook rekening gehouden.
zondag 14 november 2010 om 15:06
zondag 14 november 2010 om 15:07
quote:nichiran schreef op 14 november 2010 @ 12:10:
Als je echt geen schoenen op je vloer wilt is het misschien een idee om een stuk of wat stelletjes sloffen aan te schaffen? Hoeven geen luxieuze exemplaren te zijn maar gewoon van die huis (hotel) slipper achtige dingen. Hoeven mensen zich ook niet te schamen voor dat gat in de sokken. en waar denk je dat ze zich dán rot over schamen???
Als je echt geen schoenen op je vloer wilt is het misschien een idee om een stuk of wat stelletjes sloffen aan te schaffen? Hoeven geen luxieuze exemplaren te zijn maar gewoon van die huis (hotel) slipper achtige dingen. Hoeven mensen zich ook niet te schamen voor dat gat in de sokken. en waar denk je dat ze zich dán rot over schamen???
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zondag 14 november 2010 om 15:10
Ja eens Kuzu!
Maar andersom geldt dat toch ook?
Laatst was ik op visite bij een collega die rookt, ik zat met mijn hoogzwangere buik toe te kijken hoe zij en haar vriend peuk na peuk opstaken. Ja hun huis inderdaad, maar wel een beetje 'apart' om zoveel te roken waar een zwangere bij zit..
Het gaat mij dus niet zozeer om de huisregels, maar meer om rekening houden met elkaar.
toen ik nog rookte, rookte ik thuis niet als er visite was die niet rookte, en zeker niet bij kinderen en zwangere vrouwen.
Maar dat is eigenlijk een hele andere discussie natuurlijk
Maar andersom geldt dat toch ook?
Laatst was ik op visite bij een collega die rookt, ik zat met mijn hoogzwangere buik toe te kijken hoe zij en haar vriend peuk na peuk opstaken. Ja hun huis inderdaad, maar wel een beetje 'apart' om zoveel te roken waar een zwangere bij zit..
Het gaat mij dus niet zozeer om de huisregels, maar meer om rekening houden met elkaar.
toen ik nog rookte, rookte ik thuis niet als er visite was die niet rookte, en zeker niet bij kinderen en zwangere vrouwen.
Maar dat is eigenlijk een hele andere discussie natuurlijk
zondag 14 november 2010 om 15:20
zondag 14 november 2010 om 15:21
Ik ben nog nooit naar een verjaardag geweest waar ik mijn schoenen moest uittrekken, ik verbaas me er over dat dit blijkbaar toch wel gebruikelijk is bij veel mensen.
Als ik door de modder/sneeuw gelopen heb doe ik uiteraard zonder dat het me gevraagd wordt mijn schoenen uit, maar anders zou het echt niet in me opkomen.
Vind het ook wel een beetje viezig om tegen zweetsokken van andere mensen aan te moeten kijken en zou het bij een verjaardag ook wel een stom gezicht vinden; zitten mensen heel mooi aangekleed bv met een leuk jurkje aan en dan stomme sokken/pantoffels eronder
Maar als het me gevraagd zou worden om mijn schoenen uit te doen zou ik het wel doen; ik pas me aan de "huisregels" van de gastvrouw/gastheer aan.
Als ik door de modder/sneeuw gelopen heb doe ik uiteraard zonder dat het me gevraagd wordt mijn schoenen uit, maar anders zou het echt niet in me opkomen.
Vind het ook wel een beetje viezig om tegen zweetsokken van andere mensen aan te moeten kijken en zou het bij een verjaardag ook wel een stom gezicht vinden; zitten mensen heel mooi aangekleed bv met een leuk jurkje aan en dan stomme sokken/pantoffels eronder
Maar als het me gevraagd zou worden om mijn schoenen uit te doen zou ik het wel doen; ik pas me aan de "huisregels" van de gastvrouw/gastheer aan.